دسته‌بندی نشده

اختلال شخصیت چیست؟

شما منحصر به فرد هستید. و این، بدون شک، بیشتر به شایستگی شما مربوط می شود. اما همچنین نتیجه این است که کجا بوده اید، چه چیزی را تجربه کرده اید، و با چه کسانی آن را تجربه کرده اید.

این شخصیت منحصر به فرد که از ترکیبی از عوامل خارجی، رفتارها، افکار و احساسات ناشی می شودT شخصیت شما را می سازد. این شامل این است که شما، به عنوان یک فرد، چگونه خود و دیگران را می بینید و با آنها ارتباط برقرار می کنید.

گاهی اوقات، برخی از این رفتارها، افکار و احساسات می توانند باعث ناراحتی زیادی برای شما شوند که بر نحوه عملکرد شما در جهان تأثیر منفی می گذارد. هنگامی که این اتفاق برای مدت طولانی – و به طور مکرر – رخ می دهد، متخصصان سلامت روان آن را یک اختلال شخصیت می نامند.

اختلال شخصیتی چیست؟

اختلال شخصیت، شما معمولاً احساسات و افکاری را تجربه می کنید که توانایی شما را در موارد زیر کاهش می دهد:

  • سازگاری با استرس
  • ارتباط و پیوند با افراد دیگر
  • حل مشکلات به طور موثر

برای مثال، اگر اختلال شخصیتی دارید، واکنش شما به از دست دادن شغل ممکن است سرزنش کردن همکارانتان برای اخراج و درگیری با رئیستان باشد. ممکن است متوجه نشوید که چگونه برخی از رفتارهای شما ممکن است شما را با این مشکلات مواجه کرده باشد.

اکنون، درست است که افرادی که با اختلال شخصیت زندگی نمی کنند، می توانند همین واکنش را داشته باشند. همه ما ممکن است گاهی احساس عصبانیت، هیجانی و پارانوئید کنیم. اما اگر هر بار به روشی مشابه با استرس کنار می آیید و این ویژگی ها باعث ایجاد مشکلات مداوم در زندگی شما می شود، یک متخصص سلامت روان ممکن است به تشخیص اختلال شخصیت برسد.

اهمیت شناخت اختلالات شخصیتی

به عبارت دیگر، بیشتر افراد ممکن است برخی از ویژگی‌های یک اختلال شخصیت را در خود تشخیص دهند. شخصیت شما به شما کمک می کند تا در زندگی، با تمام چالش هایی که معمولاً پیش می آید، عمل کنید. این بدان معناست که حتی اگر موقعیت‌های دردناک یا استرس‌زا را پشت سر بگذارید، شانس زیادی برای غلبه بر آن‌ها و ادامه دادن خواهید داشت. نحوه کنار آمدن شما با سختی ها ممکن است با رفتار دیگری متفاوت باشد. همه ما راه های خاص خود را برای عبور داریم و این تا حد زیادی به ویژگی های شخصیتی غالب ما بستگی دارد.

به عنوان مثال، ممکن است از جمله موارد دیگر، صبور، انعطاف پذیر و پیگیر باشید. این ویژگی های شخصیتی ممکن است به شما کمک کند بر از دست دادن شغل غلبه کنید و برای یافتن شغل جدید و بهتر انگیزه پیدا کنید.

آنها به شما کمک می کنند تا از احساسات اولیه ناامیدی خود خلاص شوید و زمانی را برای یافتن موقعیت دیگری اختصاص دهید. حتی اگر می دانید که ممکن است یک شبه اتفاق نیفتد، با انگیزه می مانید.

همچنین می توانید در مورد شرایطی که شما را به اینجا رسانده است فکر کنید، مسئولیت را بر عهده بگیرید (در صورت وجود) و به درس های آموخته شده توجه داشته باشید. اما اگر اختلال شخصیت دارید، اینطور نیست. برای اینکه واقعاً تشخیص را دریافت کنید، باید تمام یا تقریباً تمام ویژگی‌هایی را که مشخصه آن اختلال هستند نشان دهید. همچنین، این ویژگی ها باعث ناراحتی و مشکلات زیادی در زندگی شما می شود.

این نوشته را از دست ندهید  Fontainebleau گنجینه فراموش شده

همه اختلالات شخصیت علائم و ویژگی های غالب یکسانی ندارند. با این حال، وجه مشترک همه آنها این است که افراد مبتلا به این اختلال در پاسخگویی به خواسته های زندگی با مشکل مواجه می شوند.

اختلال شخصیت نتیجه عوامل زیر است:

  • وراثت ژنتیکی
  • فرآیندهای بیولوژیکی
  • توسعه یادگیری
  • تجربیات فرهنگی
  • موقعیت های آسیب زا
  • روابط دوران کودکی

هیچ دلیلی برای اختلالات شخصیتی وجود ندارد و مشخص نیست که چرا همه به یکسان در برابر عوامل خارجی و داخلی یکسان واکنش نشان نمی دهند. به همین دلیل است که کارشناسان معتقدند علت ممکن است ترکیب خاصی از همه موارد فوق باشد.

اختلال شخصیت چگونه تشخیص داده می شود؟

اختلالات شخصیت شرایط سلامت روان است. این بدان معناست که فقط یک متخصص بهداشت روانی آموزش دیده می تواند تشخیص درستی بدهد. برای انجام این کار، آنها از دستورالعمل های تعیین شده برای سلامت روان پیروی می کنند.

دستورالعمل‌های تشخیص اختلال شخصیت معمولاً از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM)، منتشر شده توسط انجمن روان‌پزشکی آمریکا می‌آیند. این کتاب شامل تعاریف، علائم و معیارهای تشخیصی برای اکثر بیماری های روانی است.

برای تشخیص، یک متخصص سلامت روان می خواهد درباره تاریخچه شخصی و پزشکی شما بیاموزد و افکار، احساسات و رفتارهای شما را ارزیابی کند. سپس، آنها این مشاهدات را با معیارهای تعیین شده توسط آخرین ویرایش DSM – در حال حاضر ویرایش پنجم (DSM-5) مقایسه خواهند کرد.

پنج معیاری که برای تشخیص اختلال شخصیت باید رعایت شود

  1. اختلالات
    اینها مشکلاتی هستند که شما در نحوه دید و ارتباط با خود (هویت و عزت نفس) و نحوه ارتباط شما با افراد دیگر (صمیمیت) تجربه می کنید.

به عبارت دیگر، این به افکار، احساسات و رفتارهای مکرر اشاره دارد که ممکن است برای خود و دیگران مضر باشد.

  1. ویژگی های شخصیتی بیمارگونه
    اینها ویژگی هایی هستند که بارها و بارها تعامل با دیگران یا سازگاری با تغییرات را برای شما دشوار می کنند. یا ممکن است ویژگی هایی باشند که در فرهنگ شما مورد انتظار یا پذیرفته نشده اند.
  1. مدت زمان و انعطاف پذیری
    برای اینکه به عنوان یک اختلال شخصیت در نظر گرفته شود، این آسیب ها و ویژگی های شخصیتی بیمار باید در طول زندگی شما پایدار، انعطاف ناپذیر و ثابت باشند. به عبارت دیگر، شما این مشکلات و پاسخ ها را برای مدت طولانی و به طور مکرر در موقعیت های مختلف تجربه کرده اید.
  1. مستقل از فرهنگ یا مرحله رشد
    این بدان معنی است که رفتارها و افکار خاصی که درمانگر شما به آنها نگاه می کند را نمی توان با آداب و رسوم فرهنگی شما یا توانایی ها و نیازهای سن شما توضیح داد.به عنوان مثال، یک ویژگی تکانشگری در یک نوجوان در برخی شرایط تقریباً مورد انتظار است. اما اگر در دهه 40 خود هستید، همین تکانشگری ممکن است متفاوت ارزیابی شود.
  1. به عوامل خارجی مربوط نیست
    یک متخصص سلامت روان می‌خواهد مطمئن شود که این رفتارها، احساسات و افکار نتیجه ماده‌ای نیست که ممکن است مصرف کنید یا یک بیماری کلی پزشکی یا آسیبی که متحمل شده‌اید. در مجموع، اگر این پنج شرط برآورده شوند، یک متخصص سلامت روان برای تشخیص اختلال شخصیت شما حرکت می کند.
این نوشته را از دست ندهید  رنگبندی های جذاب مرسدس

انواع اختلالات شخصیت

اختلالات شخصیتی خوشه A

افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی خوشه‌ای A در برقراری ارتباط با افراد دیگر مشکل دارند و اغلب به گونه‌ای رفتار می‌کنند که ممکن است دیگران آن را عجیب و غریب یا غیرعادی بدانند.

اختلال شخصیت پارانوئید

افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید معمولاً رفتارهای دیگران را تهدیدآمیز یا قضاوت‌کننده تفسیر می‌کنند، حتی اگر اینطور نباشد. اگر شما این اختلال شخصیت را دارید، تمایل دارید که دیگران را در اطراف خود به عنوان افرادی فریبکار، حامی یا بدخواه نسبت به شما درک کنید. این ممکن است باعث شود همیشه احساس بی اعتمادی و عصبانیت کنید و باعث شود که طغیان های مخرب داشته باشید و از ایجاد روابط نزدیک اجتناب کنید.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپی

اختلال شخصیت اسکیزوتایپی ممکن است باعث شود در موقعیت‌های اجتماعی بسیار مضطرب و در روابط نزدیک احساس ناراحتی و ناهنجاری کنید. همچنین ممکن است شما روشی عجیب در لباس پوشیدن و صحبت کردن داشته باشید و دیگران شما را بسیار عجیب و غریب بدانند.

افراد مبتلا به این اختلال شخصیت ممکن است دارای موارد زیر نیز باشند:

  • ایده های پارانوئید
  • باورهای عجیب و غریب
  • تفکر تحریف شده

برای مثال، ممکن است احساس کنید می‌توانید ذهن دیگران را بخوانید، آینده را ببینید یا با موجوداتی از سیاره‌ای دیگر روابط نزدیک داشته باشید. همچنین ممکن است از صحبت کردن با دیگران خوشتان نیاید و اغلب با خودتان صحبت کنید.

اختلال شخصیت اسکیزوئید

افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید معمولاً خجالتی، گوشه‌گیر، دور از هم هستند و از نظر اجتماعی پاسخگو نیستند. آنها همچنین معمولاً به دیگران بسیار بی‌علاقه هستند. اگر این اختلال شخصیت برای شما تشخیص داده شده است، ممکن است غرق رویاپردازی و خیال پردازی های زیادی شوید. این فانتزی ها ممکن است برای شما جالب تر از آنچه در اطراف شما اتفاق می افتد باشد.

همچنین ممکن است فعالانه از صمیمیت با افراد دیگر، از جمله اقوام نزدیک، کناره گیری کرده و علاقه ای به آن نداشته باشید. این ممکن است باعث شود دیگران شما را سرد و بی‌تفاوت توصیف کنند.

اختلالات شخصیت خوشه B

معمولاً نشان دهنده مشکل در کنترل احساسات خود و تمایل به عمل غیرقابل پیش بینی است.

اختلال شخصیتی خودشیفتگی

علائم اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) عبارتند از:

احساس متورم خود اهمیتی
نیاز دائمی به توجه و تحسین
عدم همدلی نسبت به دیگران
با NPD، ممکن است نسبت به دیگران احساس برتری کنید و اغلب در مورد زیبایی، قدرت، پول و موفقیت نامحدود خیال پردازی کنید. برای به دست آوردن اینها، ممکن است احساس کنید لازم است افراد دیگر را به هر طریقی از سر راه خود دور کنید، بدون اینکه نیازها یا احساسات آنها را بشناسید.

همچنین ممکن است نسبت به انتقاد و شکست بسیار حساس باشید و تغییرات شدیدی را در خلق و خوی خود تجربه کنید.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

متخصصان سلامت روان زمانی که فردی مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی است، تشخیص می دهند. نمایش مداوم رفتارهای تکانشی، بی پروا و پرخاشگرانه و عدم پشیمانی از آنهاست.

این نوشته را از دست ندهید  بعد از همه این حرف‌ها،بیشتر حرف زده می شود

این اقدامات مکرر ممکن است ناشی از:

متوجه نیستید که اعمال شما چه تأثیری بر دیگران دارد
سرزنش دیگران برای اتفاقاتی که در زندگی شما رخ می دهد
دائماً احساس سرخوردگی و ناامیدی می کند
در صورت داشتن این اختلال شخصیت ممکن است سابقه روابط خشونت آمیز، چالش های قانونی و حتی سوء مصرف مواد داشته باشید.

اختلال شخصیت مرزی

اگر اختلال شخصیت مرزی (BPD) دارید، ممکن است نوسانات مداوم و شدیدی را در خلق و خوی خود تجربه کنید. این تغییرات در احساس شما ممکن است بر طرز فکر و احساس شما در مورد خودتان نیز تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است تمایل داشته باشید که دیگران را سیاه و سفید تصور کنید. ممکن است فکر کنید کسی امروز کامل است، پس فردا اصلاً نخواهید با او معاشرت کنید.

این تمایل به احساس ناامیدی دائمی در افراد ممکن است شما را به سمت احساس پوچی و ناامیدی سوق دهد. اگر به BPD مبتلا شده اید، ممکن است از تنها ماندن متنفر باشید و از رها شدن بترسید – که می تواند شما را به استفاده از تاکتیک های دستکاری مانند خودزنی، درمان خاموش یا هشدارهای خودکشی سوق دهد.

اصطلاح “مرزی” بحث برانگیز تلقی می شود زیرا برای قضاوت یا تبعیض علیه گروه هایی از مردم سوء استفاده شده است. ما در اینجا به این اصطلاح به عنوان یک تشخیص بالینی که توسط DSM-5 ایجاد شده است اشاره می کنیم و نه به عنوان یک قضاوت.

اختلال شخصیت هیستریونیک

فرد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک (HPD) احساس می کند که باید در همه موقعیت ها مرکز توجه باشد. این ممکن است منجر به رفتارهای بیش از حد نمایشی شود که دیگران ممکن است آن را عجیب و نامناسب درک کنند.

اگر با HPD زندگی می کنید، اگر دیگران شما را نادیده بگیرند یا به دیگری بیش از شما توجه کنند، ممکن است احساس اضطراب و ناامیدی کنید. همچنین ممکن است برای ظاهر فیزیکی خود اهمیت زیادی قائل شوید و آن را به گونه ای تغییر دهید که احساس می کنید توجه بیشتری را به شما جلب می کند.

اختلالات شخصیت خوشه C

افراد مبتلا به اختلالات شخصیت خوشه C معمولاً با احساسات شدید اضطراب، شک و ترس زندگی می کنند.

اختلال شخصیت وسواسی اجباری

اختلال شخصیت وسواس اجباری با اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) یکی نیست. فرد مبتلا به اختلال شخصیت احتمالاً از رفتار خود آگاه نیست، در حالی که فرد مبتلا به OCD متوجه می شود که وسواس ها و اجبارهای او منطقی نیستند.

اگر با یک اختلال شخصیت وسواسی اجباری زندگی می کنید، ممکن است در تمام جنبه های زندگی خود برای کمال تلاش کنید. برای دستیابی به آن، ممکن است دریابید که راه‌هایی بیش از آنچه که می‌توانید با آن کنار بیایید در پیش گرفته‌اید، و ممکن است احساس کنید هیچ دستاوردی کافی نیست.

دیگران ممکن است شما را بسیار قابل اعتماد، مرتب و قابل اعتماد، اما همچنین انعطاف ناپذیر، سرسخت و سخت گیر بدانند. این ممکن است به این دلیل باشد که معمولاً برای انطباق با تغییر یا تغییر عقاید مشکل دارید.

همچنین ممکن است زمان زیادی برای تصمیم گیری و تکمیل وظایف روزانه صرف کنید زیرا می خواهید همه چیز عالی باشد. وقتی نمی توانید موقعیت را کنترل کنید یا اوضاع اطرافتان تغییر می کند، ممکن است به شدت احساس اضطراب و آسیب پذیری کنید.

این نوشته را از دست ندهید  دستور العمل های جدید کوینو، سالاد فتا و لوبیا

اختلال شخصیت وابسته

فردی که دارای اختلال شخصیت وابسته است معمولاً مطیع است و به دیگران اجازه می دهد تا کنترل زندگی و تصمیمات آنها را در دست بگیرند. همچنین ممکن است نیاز شدیدی به دیگران برای مراقبت از شما وجود داشته باشد.

اگر با این اختلال شخصیت زندگی می کنید، ممکن است برای تصمیم گیری به تنهایی مشکل داشته باشید. شما ترجیح می‌دهید نظر دیگران را بپرسید یا در هر موقعیتی تصمیم بگیرید.

همچنین اگر کسی از شما انتقاد کند یا شما را رد کند، ممکن است به شدت آسیب دیده باشید.

ممکن است به عنوان یک “خشنود کننده مردم” تلقی شوید و زمانی که تنها هستید بسیار مضطرب شوید. ممکن است از انجام کاری به تنهایی احساس راحتی نکنید.

همچنین ممکن است به روابط خود تکیه کنید و در صورت پایان یافتن یکی از آنها افسرده شوید.

اختلال شخصیت اجتنابی

تشخیص اختلال شخصیت اجتنابی ممکن است به این معنی باشد که شما به شدت از طرد شدن و رها شدن می ترسید. این می‌تواند باعث شود که تقریباً از تمام فعالیت‌ها و رویدادهای اجتماعی اجتناب کنید، حتی زمانی که در داخل دوست دارید بروید.

با این اختلال شخصیت، ممکن است در اطراف افراد دیگر احساس ناامنی کنید و نگران باشید که ممکن است حرف احمقانه یا نامناسبی بگویید. گاهی اوقات، اگر در موقعیتی قرار بگیرید که مجبور به تعامل با دیگران باشید، ممکن است در نهایت سرخ شوید، گریه کنید و بلرزید.

افراد مبتلا به این اختلال شخصیت نیاز به ارتباط با دیگران و برقراری روابط نزدیک را احساس می کنند، اما به دلیل ناامنی هایشان اینطور نیست. این به نوبه خود آنها را بسیار ناراحت می کند.

درمان اختلالات شخصیت

تحقیقات نشان می دهد که روان درمانی طولانی مدت موثرترین درمان برای اختلالات شخصیت است. ممکن است به شما کمک کند افکار و احساسات خود را کشف کنید و اینکه چگونه اینها بر شما و سایر افراد تأثیر می گذارد.

درمان همچنین می تواند به شما کمک کند تا برخی از علائم خود را مدیریت کنید تا بتوانید با برخی موقعیت ها به طور موثرتری کنار بیایید.

در برخی موارد، برخی علائم ممکن است با داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی درمان شوند. اما این برای هر اختلال شخصیت یا هر مورد فردی صادق نیست.

از آنجایی که اختلالات شخصیت همه علائم و محرک های متفاوتی دارند، همه آنها به یک شکل درمان نمی شوند. نوع رویکردی که پزشک شما انتخاب می کند به علائم، شدت آنها و سابقه شخصی و پزشکی شما بستگی دارد.

روان‌درمانی برای اختلالات شخصیتی به دنبال موارد زیر است

  • توانایی خود را برای سازگاری با استرس افزایش دهید
  • رفتارهایی را که ممکن است برای شما در محل کار یا روابطتان مشکل ایجاد کند، کاهش دهید یا مدیریت کنید
  • توانایی خود را برای مدیریت خلق و خوی خود افزایش دهید
  • ناراحتی خود را کاهش دهید
  • به شما کمک می کند مسئولیت خود را در موقعیت های استرس زا درک کنید

منبع:

https://psychcentral.com/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + هفده =

دکمه بازگشت به بالا