دسته‌بندی نشده

تاب آوری هیجانی و اهداف

در این مقاله به بررسی مهارت تعیین اهداف به عنوان زیرمجموعه‌ی تاب آوری هیجانی می‌پردازیم. قبل از بررسی مقاله تاب آوری هیجانی و اهداف، مقالات قبلی را مطالعه کنید:

اهداف

در اینجا چند پیشنهاد برای تغییر اهداف خاص و قابل دستیابی وجود دارد که ممکن است برای هر یک از مناطق اصلی مشخصه تاب آوری که در این سند در مورد آنها آموخته اید، روی آنها کار کنید:

تاب آوری هیجانی اهداف : خوشبختی

با رفتار کردن به گونه‌ای که گویی خوشحال هستید حتی زمانی که نیستید، فایده‌ای دارد، تا زمانی که بتوانید با ذهنی باز به این کار بپردازید. ایفای نقش یک فرد شاد می تواند مانند آماده سازی یک پمپ باشد. در ابتدا فقط کار است و هیچ اتفاق خاصی نمی افتد، اما پس از مدتی چیز واقعی شروع به جریان می کند:

حداقل سه بار در روز سعی کنید بیشتر بخندید و طوری رفتار کنید که انگار به اطرافیان خود احترام می گذارید و آنها را دوست دارید.
نگرش خوش بینانه ای را مطرح کنید حتی زمانی که خیلی احساس خوش بینی ندارید. چند فیلم خنده دار ببینید یا چند کتاب خنده دار بخوانید. جوک های خنده دار را به اشتراک بگذارید یا یک برنامه کمدی را تماشا کنید که به شما کمک می کند روحیه خوبی داشته باشید. خود را در معرض موقعیت هایی قرار دهید که باعث خنده و احساس خوب شما می شود.

تاب آوری عاطفی اهداف : کنترل

یک موقعیت دشوار در زندگی خود را که کنترل مستقیمی بر آن ندارید، در نظر بگیرید و سعی کنید به طور مثبت به آن موقعیت نزدیک شوید. به عنوان مثال، اگر یک مشکل سلامتی مزمن مانند دیابت دارید، به جای تمرکز بر اینکه چگونه شرایط شما را محدود می کند، در عوض، سعی کنید در مورد تغییرات مثبتی که می توانید ایجاد کنید که می تواند به بهبود سلامت شما کمک کند، بیاموزید.

این نوشته را از دست ندهید  تشویق اغلب موثرتر از زور است

به عنوان مثال، بیماران دیابتی بزرگسالان اغلب می توانند علائم خود را کاهش دهند و با ایجاد تغییر در سبک زندگی رژیم غذایی و ورزش، از آسیبی که وضعیت آنها به بدن آنها وارد می کند، بکاهند. در حالی که دیابت ممکن است از بین نرود، ایجاد چنین تغییراتی در شیوه زندگی می تواند تأثیر واقعی و مثبتی بر زندگی بیمار دیابتی داشته باشد. اگر به دنبال آنها باشید، می توانید نتایج مثبت مشابهی را برای سایر موقعیت های دشوار زندگی نیز داشته باشید.

سعی کنید موقعیت هایی را بپذیرید که کنترل آنها ممکن نیست به جای اینکه از آنها عصبانی و ناراحت بمانید. در دعای آرامش الکلی های گمنام آمده است: «خدایا به من آرامشی عطا فرما تا بتوانم چیزهایی را که نمی توانم تغییر دهم بپذیرم. شجاعت برای تغییر چیزهایی که می توانم؛ و حکمت برای دانستن تفاوت.» احساس این دعا صرف نظر از اینکه الکلی هستید یا به خدا اعتقاد دارید بسیار آموزنده و مفید است. همیشه موقعیت‌هایی وجود دارند که نمی‌توانید آنها را کنترل کنید، و یادگیری اینکه چه زمانی کنترل را به درستی رها کنید، می‌تواند به همان اندازه قدرت‌بخش باشد که بدانید چه زمانی باید آن را جستجو کنید.

تاب آوری عاطفی اهداف : خوش بینی

برای اینکه خود را آموزش دهید تا نسبت به خوش بینی بازتر شوید، تمرین «تغییر چارچوب» زیر را امتحان کنید. به موقعیتی در زندگی خود فکر کنید که نسبت به آن بدبین و غمگین هستید. سپس، با ارائه دلایلی که چرا بدبینی بهترین، دقیق‌ترین یا مناسب‌ترین راه برای نگریستن به آن موقعیت نیست، نظر بدبینانه خود را به چالش بکشید. اگر برای شما دشوار است که از موضع بدبینانه معمول خود خارج شوید، سعی کنید موقعیت را از دیدی کمتر شخصی ببینید.

چشم انداز

وانمود کنید که موقعیت شما برای یک دوست اتفاق می افتد نه برای خودتان. چگونه به دوست خود توصیه می کنید که این وضعیت را ببیند؟ ما معمولا نسبت به خودمان سخت تر از دیگران هستیم. به همین دلیل گاهی اوقات به مشکل خود به گونه ای نگاه می کنید که انگار مشکل شخص دیگری است، به شما کمک می کند تا آن مشکل را در منظر بهتری ببینید.
هدف از این تمرین تاکید و جلب توجه به “پوشش های نقره ای” واقعی است که حتی در ابرهای تاریک نیز یافت می شوند. شما می خواهید به چیزهای خوبی اشاره کنید که به طور واقع بینانه می تواند ناشی از موقعیت دشوار شما باشد. مهم است که چیزهایی که به آنها اشاره می کنید واقع بینانه و ممکن باشد، زیرا اگر اینطور نباشند، نمی توانید از آنها آرامش بگیرید.

تاب آوری عاطفی اهداف : ذهن آگاهی

چندین بار در روز، توجه کامل خود را به هر کاری که در آن زمان انجام می دهید معطوف کنید. مثلا وقتی به موسیقی گوش می دهید، با آگاهی گوش دهید. مهم نیست که در هر لحظه چه کاری انجام می دهید، زمانی را برای تمرکز واقعی روی کاری که انجام می دهید اختصاص دهید.
هنگامی که سعی می کنیم تمرکز خود را بین چندین کار تقسیم کنیم، بخشی از تجربه تکمیل هر کار جداگانه را از دست می دهیم. برای مبارزه با این حواس پرتی، حداقل بخشی از روز خود را طوری ترتیب دهید که بتوانید منحصراً روی کاری که می خواهید یا باید انجام دهید تمرکز کنید. در این مدت از انجام چند کار خودداری کنید. تا جایی که می توانید عوامل حواس پرتی را حذف کنید. تا جایی که روی انجام کاری که از آن لذت می برید تمرکز کنید، ممکن است بعد از مدتی خود را در حالت «جریان» قرار دهید.

این نوشته را از دست ندهید  در آینده ممکن است

تاب آوری هیجانی اهداف : ارتباط

دلایلی بیابید که صادقانه از کسی که دوستش دارید تعریف کنید و سپس واقعاً از او تعریف کنید. این کار را هر روز یک یا چند بار انجام دهید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، صادق و صمیمانه باشید و شروع به کار کردن اصل دوطرفه برای شروع عمیق‌تر کردن رابطه خود کنید.
کتابی در مورد قاطعیت بیشتر بخوانید یا در کلاس قاطعیت شرکت کنید.

در مکالمات روزمره خود قاطعیت را تمرین کنید:

  • اجازه ندهید تا زمانی که آماده منفجر شدن نیستید همه چیز ایجاد شود.
  • در اولین فرصت در مورد چیزی که شما را آزار می دهد صحبت کنید.
  • درخواست ها را به روشی آرام، محترمانه و منطقی مطرح کنید تا به فردی که با او صحبت می کنید متوجه شود که هدف شما صرفاً حل تعارض است.
  • به جای حمله یا قضاوت در مورد تجربه خود صحبت کنید.
  • بپرسید طرف مقابل چه احساسی دارد.
  • به آنها فرصت دهید تا به مسائل رسیدگی کنند.
  • همیشه راهی برای حفظ چهره به طرف مقابل ارائه دهید.
  • راه‌هایی برای کنترل بهتر خشم خود بیابید.

تاب آوری عاطفی اهداف : صمیمیت

روابط صمیمانه خود را با آن در اولویت بهبود بخشید. زمانی را به تنهایی با شریک زندگی خود اختصاص دهید. به عنوان مثال، اگر شما و همسرتان فرزندان خردسالی دارید، یک شب در هفته را به عنوان «شب قرار ملاقات» اختصاص دهید که می‌توانید از استرس‌های خانوادگی دور شوید و زمانی را برای تمرکز روی یکدیگر اختصاص دهید.

برنامه ریزی از قبل می تواند به حفظ آرامش و مثبت بودن این تعاملات کمک کند و می تواند اطمینان حاصل کند که هر کدام می توانید توجه خود را به یکدیگر معطوف کنید. همچنین، مطمئن شوید که زمان «خانوادگی» را کنار بگذارید که در طی آن همه اعضای خانواده بتوانند به عنوان یک گروه با یکدیگر پیوند برقرار کنند.
همچنین مهم است که روابط دوستانه خود را تقویت کنید. حداقل هر چند هفته یک ساعت برای اشتراک گذاری با دوستان نزدیک خود پیدا کنید. به اشتراک گذاشتن فعالیت هایی که در غیر این صورت هر یک از شما به تنهایی انجام می داد (مانند ورزش) راهی کارآمد برای تحقق این امر است.

این نوشته را از دست ندهید  قفل در حال حاضر! تخفیف سهام تخفیف نرخ وام مسکن

اگر وقت بیشتری دارید، با دوستتان قرار بگذارید تا یک وعده غذایی را به اشتراک بگذارید، یا در یک رویداد اجتماعی یا سرگرمی که هر دو دوست دارید شرکت کنید. هر کاری که انجام می دهید، منتظر اولین حرکت دوستتان نباشید. به یاد داشته باشید که این مسئولیت متقابل هر یک از افراد درگیر در یک رابطه است که آن را زنده نگه دارند.

تاب آوری عاطفی اهداف : رحم و شفقت – دلسوزی

فهرستی از راه های غنی سازی زندگی افراد دیگر تهیه کنید. افرادی که به آنها اهمیت می دهید و همچنین غریبه ها. سپس شروع کنید به انجام کارهایی که لیست کرده اید تا برای افراد دیگر تفاوت ایجاد کنید. یک راه ساده برای شروع این است که برای انجام کاری که معمولاً همسرتان انجام می دهد داوطلب شوید.

همچنین می توانید هر هفته یک ساعت را به انجام کارهای داوطلبانه در مدرسه فرزندتان، یا در یک سرپناه محلی یا سوپ آشپزی اختصاص دهید. این واقعیت را که دارید این کارها را انجام می دهید تبلیغ نکنید. انجام معامله بزرگ در مورد سخاوت شما از سخاوت شما کم می کند. پروژه شما به جای سخاوتمندانه، دستکاری خواهد شد.

در عوض، به سادگی این کارها را انجام دهید و به پاداش های ذاتی که مطمئناً به دنبال آن خواهد آمد، راضی باشید. کمک به دیگران زندگی شما را بهبود می بخشد، به شما کمک می کند تا لذت کمک به دیگران را تجربه کنید و به شما انگیزه می دهد تا در آینده حرکات مشابهی انجام دهید.

منبع:

https://www.mentalhelp.net/

این نوشته را از دست ندهید  تشویق اغلب موثرتر از زور است
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا