زنان

درد قاعدگی چیست و چگونه آن را کاهش دهیم؟

مثبت زندگی: درد قاعدگی عبارت است از بروز درد شدید دل پیچه مانند به هنگام عادت ماهانه.

درد قاعدگی ممکن است یکی دوسال بعد از بلوغ آغاز و به‌طور مرتب رخ دهد (درد قاعدگی اولیه)، یا اینکه سالها بعد از وقوع اولین قاعدگی شروع شده باشد (درد قاعدگی ثانویه).
شدت علایم بیماری از یک فرد به فرد دیگر بسیار متغیر است و حتی در یک خانم نیز ممکن است از یک قاعدگی به قاعدگی دیگر متفاوت باشد. معمولا با بالارفتن سن و به دنیا آوردن بچه علایم بیماری کمتر می‌شود. درد قاعدگی در ۱ تا ۲ درصد از زنان به حدی شدید است که مخل فعالیت‌های روزانه آن‌ها می‌شود. همراه مثبت زندگی باشید تا در این مقاله 37 راه خانگی برای کاهش درد قادعدگی و پریود یا عادت ماهیانه زنان را برای شما شرح دهیم.

۱. گندم سیاه

گندم سیاه غنی از زردینه‌ها است و اگر آن را همراه با ویتامین مصرف کنید، خونریزی شدید را کاهش می‌دهد. می‌توانید پنکیک‌های تهیه شده از گندم سیاه را امتحان کنید. دیگر مواد غذایی دارای غنی از زردینه عبارتند از انبه، مرکبات مثل پرتقال و لیموترش، کلم بروکسل، کلم بروکلی و … که شما می‌توانید برای درمان رحم خود آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۲. غذاهای غنی از آهن

مصرف رژیم غذایی غنی از آهن، دردِ دوران پریود را به حداقل می‌رساند. زردآلوی خشک، حبوبات، جگر، زرده‌ی تخم‌مرغ، سبزیجات برگ‌دار تیره (مانند اسفناج و کولارد سبز)، میوه‌های خشک (کشمش، آلو)، بوقلمون یا مرغ، لوبیا، عدس، نخود، و سویا، غلات صبحانه و نان غنی شده، و حلزون صدف‌دار برخی از غذاهای حاوی آهن فراوان هستند.

۳. استفاده از کیسه‌ی آب گرم

یک کیسه‌ی آب گرم بردارید و آن را روی ناحیه‌ی شکم یا پایین کمر‌تان بگذارید تا از شدت درد کم شود. به جای کیسه، می‌توانید یک حوله را درون آب داغ غوطه‌ور کنید، سپس آب اضافه‌اش را بگیرید و آن را روی شکم‌تان بگذارید. همچنین می‌توانید دوش آب گرم بگیرید، اما حواس‌تان باشد آب روی ناحیه‌ی شکم و کمرتان جریان داشته باشد.

۴. آب بنوشید

مقدار فراوانی آب در طول روز بنوشید. توصیه می‌شود که آب گرم بنوشید تا عضلاتی که دچار گرفتگی شده‌اند، کمی شل شوند. همچنین می‌توانید مواد خوراکی پرآب مثل هندوانه، کاهو، خیار، کرفس و انواع توت مثل بلوبری، تمشک و توت‌فرنگی میل کنید.

۵. دارچین

دارچین را به چای روزانه‌تان اضافه کنید، یا آن را روی تست یا کیک صبحانه‌تان بپاشید. اگر پریود سنگینی دارید، روز قبل از شروع چرخه یا در تمام روزهای چرخه‌تان برای به حداقل رساندن درد، چای دارچین بنوشید.

۶. رازیانه

این ادویه‌ی مفید گردش خون را در تخمدان بهبود می‌دهد. ابتدا، یک قایق چای‌خوری رازیانه را بکوبید تا به صورت پودر دربیاید. این پودر را به یک فنجان آب جوشیده اضافه کنید، ‌۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و بعد به صورت ولرم بنوشید.

این نوشته را از دست ندهید  میشل اوباما چطور به یک ستاره تبدیل شد؟

۷. زنجبیل

اگر می‌خواهید چرخه‌ی ماهانه‌تان منظم شود، زنجبیل مصرف کنید. این ادویه را در کیک، کلوچه، شیرینی‌ها یا به عنوان یک ادویه‌ در کاری سبزیجات مصرف کنید. به طور کلی چای همراه با زنجبیل یکی از موثرترین درمان‌ها است. روش دیگر این است که ۲/۱ قاشق چایخوری پودر زنجبیل در یک فنجان آب جوش بریزید و روزی سه بار آن را مصرف کنید.

۸. نعناع

گالتریا و نعناع فلفلی معمولا برای درمان پریود دردناک استفاده می‌شود. یکی از این دو گیاه را به چای‌تان بیفزایید و روزانه یک یا دو فنجان از آن را بنوشید. به علاوه، می‌توانید آبنبات نعناعی را هم امتحان کنید.

۹. گیاه خردل

یک تا دو قاشق غذاخوری پودر خردل در یک ظرف پهن پر از آب گرم بریزید و پاهای‌تان را به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در آن بگذارید.

۱۰. تمرین سبک

کمی تمرین وذرزشی سبک کمک می‌کند روزهای قاعدگی تان را راحت‌تر بگذرانید، البته اگر ورزش را به صورت روزانه انجام بدهید. ورزش تولید اندورفین را که یک بهبود دهنده‌ی خلق و خو و مسکن درد است، تحریک می‌کند. تمریناتی مثل پیاده‌روی گردش خون را در ناحیه‌ی شکم افزایش می‌دهد.

نکته: در طول زمانی که خونریزی دارید، به جای انجام یوگا و درگیر شدن در فعالیت‌های پر تلاش و تقلا، بهتر است تمرینات نیروبخش را انجام بدهید.

۱۱. آب آلوئه‌ورا

آب آلوئه‌ورا را همراه با عسل بنوشید تا دردتان کم شود و جریان خون به راحتی صورت بگیرد.

۱۲. چای زنجبیل، عسل و لیمو

درد قاعدگی

چای سیاه دم کنید و ۲/۱ قاشق چایخوری زنجبیل له شده، دو قاشق چایخوری آب لیمو و ۱ قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. این چای را در طول روز و در فواصل زمانی منظم بنوشید.

۱۳. تخم کتان

دو قاشق غذاخوری تخم کتان در طول چرخه‌ی ماهانه‌تان مصرف کنید. به این ترتیب سطح پروستاگلاندین در بدن کاهش می‌یابد و در نتیجه درد به حداقل می‌رسد. همچنین می‌توانید ۱ قاشق چایخوری پودر نخم کتان را به یک فنجان ماست اضافه کنید و آن را بخورید. روش دیگر این است که پودر تخم کتان را روی سالادتان بپاشید.

۱۴. طب سوزنی

فشار دادن نقاط مخصوص طب سوزنی گرفتگی عضلات را بهبود می‌دهد و سیستم عصبی را آرام می‌کند.

۱۵. میوه‌ها

ثابت شده‌است که مصرف میوه‌ها به خصوص موز و پاپایا برای درمان پریود دردناک موثر هستند.

پاپایا غنی از کاروتن و ویتامین‌های C و A است. به علاوه کمی کلسیم و آهن نیز دارد. این میوه‌ی شگفت‌انگیز حاوی پاپئین است، آنزیمی که به منظم شدن و آسان شدن جریان خون در طول چرخه کمک می‌کند.

برگ موز را در یک قاشق غذاخوری روغن بپزید و آن را با کشک مخلوط کنید. این ترکیب برای زنانی که در طول پریود درد شدیدی در شکم و کمرشان دارند، بسیار مفید است. نوشیدنی تهیه شده از شیر و موز و عسل هم به همین اندازه برای تسکین درد مرتبط با خونریزی موثر است.

این نوشته را از دست ندهید  نگه داشتن ادرار چه تاثیری بر بدن زنان می‌گذارد؟

۱۶. نوشیدنی تهیه شده از جعفری

جعفری یکی از بهترین درمان‌ها برای دردهای شدید قاعدگی است. خیار، هویج، چغندر و جعفری را به قطعات ریز خرد کنید. آنها را در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا له شوند و آب‌شان خارج شود. ۷۵ میلی‌لیتر از این ترکیب را هر روز بنوشید تا خون پریود راحت و آسان جریان بیابد.

۱۷. دانه‌ی کنجد

اگر کم‌خون باشید، احتمالا مشکلات زیادی در دوران قاعدگی تان دارید. برای درمان این مشکل، یک یا دو قاشق چایخوری دانه‌ی کنجد را در آب بریزید و آن را بجوشانید. کمی صبر کنید تا خنک شود و سپس آن را صاف کنید. این محلول را روزی دو بار بنوشید. روش دیگر این است که می‌توانید چند بار در دوره‌ی قاعدگی تان دانه‌های کنجد را با آب مصرف کنید.

۱۸. تخم گشنیز

۱۵ تا ۲۰ عدد تخم گشنیز را به یک لیوان آب جوشیده اضافه کنید و آن را روی حرارت بگذارید تا حدی که میزان آب به نصف کاهش پیدا کند. اجازه بدهید که این ترکیب مدتی بماند و بعد آن را بنوشید. این ترکیب ممکن است طعم ترشی داشته باشد و اگر مزه‌اش را دوست نداشتید، کمی عسل یا شکر به آن اضافه کنید. این کار نه تنها از شدت درد کم خواهد کرد، بلکه جریان خون را نیز آسان خواهد کرد.

درد قاعدگی

۱۹. دانه‌های زنیان رومی

اگر در دوران پریود در پاهای‌تان درد و گرفتگی دارید، این درمان مخصوص شما است. دانه‌های زنیان رومی را با یک لیوان آب جوشیده بنوشید. روش دیگر این است که می‌توانید کمی زنیان رومی را تفت بدهید و هر بار که درد غیرقابل‌تحملی داشتید، آن را با شیر میل کنید. علاوه بر این، روغن دانه‌های زنیان رومی نیز به عنوان یک ریلکس‌کننده‌ی عالی برای عضلات عمل می‌کند. می‌توانید آن را در طول چرخه‌ی قاعدگی تان روی عضلات تحت فشار به کار ببرید.

۲۰. رایحه‌درمانی برای پریود دردناک

حدود ۳۰ گرم روغن حامل (مثلا روغن بادام شیرین یا هر روغن دیگری که دوست دارید) را با ۱۵ قطره روغن نعناع فلفلی، ۱۰ قطره روغن سرو، و ۵ قطره روغن اسطوخودوس ترکیب کنید و آن را در یک ظرف شیشه‌ای تیره رنگ و تمیز بریزید. این ترکیب را به آرامی روی ناحیه‌ی شکم استعمال کنید.

۲۱. شیر

کمبود کلسیم یکی دیگر از دلایل پریود دردناک است. بنابراین هر روز یک لیوان شیر بنوشید.

۲۲. چای سیاه

یک فنجان چای سیاه آماده کنید و آن را کم‌کم بنوشید. چای سیاه کمک‌تان می‌کند تا از پس مشکلات مربوط به خونریزی بربیایید. این چای همچنین علائم پریود دردناک را درمان می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  طبع گوجه‌سبز سرد است یا گرم؟

۲۳. هویج

به طور کلی هویج به خاطر تاثیر مثبتی که روی قوه‌ی بینایی ما دارد شناخته شده‌است، اما این گیاه برای منظم کردن پریود عالی است. در روزهای قاعدگی‌تان یک لیوان آب هویج بنوشید. قطعا احساس بهتری خواهید داشت.

استفاده از گیاهان دارویی برای درمان قاعدگی یا پریود دردناک

گیاهان دارویی از جمله گیاه بشقابی، ویبورنوم پرونیفلیوم، و کوهوش سیاه گرفتگی عضلات را از بین می‌برند و به این ترتیب دردهای قاعدگی را کم می‌کنند برخی از دیگر گیاهان دارویی که معمولا برای درمان این مشکل استفاده می‌شوند، عبارتند از:

۲۴. چای سبز یا چای برگ تمشک سیاه

چای تهیه شده از برگ تمشک سیاه یک درمان موثر خانگی است که ذهن و بدن را آرام می‌کند. شما همچنین می‌توانید برای رسیدن به نتایج بهتر چای سبز بنوشید.

۲۵. چریش

۸ تا ۱۰ برگ چریش  را له کنید و به آن آب اضافه کنید تا به صورت خمیر دربیاید. این خمیر را همراه با یک فنجان اب دوغ میل کنید.

۲۶. علف لیمو

علف لیمو برای هر نوع مرضی مفید است، اما در دوران قاعدگی حتی مقدار اندکی از علف لیمو تاثیر خودش را خواهد گذاشت.

۲۷. روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس را روی ناحیه‌ی شکم‌تان به کار ببرید تا ظرف مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دردتان کاهش بیابد.

۲۸. ریحان/آویشن

ریحان حاوی مسکنی طبیعی است که معمولا کافئیک اسید نامیده می‌شود. ۲ قاشق غذاخوری برگ ریحان را در یک فنجان آب جوشیده بریزید. ۴ تا ۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. اجازه بدهید تا به دمای اتاق برسد. در هر یک ساعت ۲/۱ فنجان از این نوشیدنی را بنوشید تا از شر گرفتگی‌ها خلاص شوید.

۲۹. سنبل هندی

روغن به‌دست آمده از زمین ساقه سنبل هندی جریان خون قاعدگی را آرام و درد را کم می‌کند.

۳۰. بداغ جنگلی و خفچه

یداغ جنگلی و خفچه موثرترین گیاهان دارویی در میان تمام این گیاهان هستند. این دو گیاه باعث شل شدن عضلات، کاهش گرفتگی‌ها و اسپاسم رحم می‌شود. این دو را دست کم ۴ تا ۵ روز قبل از شروع دوره‌ی قاعدگی تان مصرف کنید.

۳۱. توت مار

گیاه توت مار برای کاهش دادن اسپاسم در عضلات اسکلتی بسیار مفید است، و بنابراین خونریزی‌های دردسرساز را تسکین می‌دهد.

۳۲. گیاه دونگ کوئی

این گیاه دارویی به طور کلی برای زنانی به کار می‌رود که دچار عدم خونریزی در دوران قاعدگی هستند، اما تاثیرات پر ارزش و گسترده‌ی دیگری نیز دارد. این گیاه به کاهش گرفتگی‌ها در زنانی که به دلیل گردش خون ضعیف، ایستایی و جریان خون کم در طول دوره قاعدگی، احساس سنگینی در رحم‌شان دارند، کمک می‌کند.

نکته: زنانی که خونریزی شدید دارند نباید این گیاه دارویی را مصرف کنند.

این نوشته را از دست ندهید  جراحی واژن برای این زنان ممنوع است

۳۳. گیاه دم شیر

گیاه دم شیر در کاهش گرفتگی‌ها، اسپاسم ماهیچه‌های رحم، استرس، تپش قلب و عصبی بودن مرتبط با درد لگن بسیار موثر است.

درد قاعدگی

۳۴. سیب‌زمینی شیرین وحشی

این گیاه با کاهش اسپاسم ماهیچه‌های رحم به شیوه‌ای شگفت‌آور، بافت ماهیچه را نرم می‌کند، و به درمان درد تخمدان، لوله‌های رحم و قاعدگی و درد مزمن لگن کمک می‌کند.

۳۵. بابونه

این گیاه به طور گسترده‌ای برای درمان مشکلات زنان از جمله گرفتگی‌های قاعدگی استفاده می‌شود. دو قاشق چایخوری گل بابونه‌ی خشک را به یک لیوان آب جوشیده اضافه کنید. ۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. چای بابونه را دو سه روزی قبل از شروع قاعدگی تان بنوشید. دو فنجان در روز کافی خواهد بود.

۳۶. گیاه ذغال‌اخته‌ی جامائیکا

اگر این گیاه را برای کاهش درد در نظر دارید، حتما با یک ماما، گیاه‌درمان‌گر، یا متخصص طبیعت‌درمانی ماهر مشورت کنید. ذغال‌اخته‌ی جامائیکا یکی از بهترین گزینه‌های طبیعی برای درد شدید قاعدگی است و ثابت شده‌است که می‌تواند برای زنانی که دیگر هیچی امیدی ندارند یا تمام روش‌های درمانی دیگر را امتحان کرده‌اند و فایده‌ای نداشته‌، بسیار مفید باشد.

۳۷. پوسته‌ی بید سفید

بید سفید یکی از موثرترین گیاهان دارویی است که قاعدگی یا پریود دردناک را به طور موثری درمان می‌کند. پوسته‌ی این درخت تکه‌تکه می‌شود و در آب جوشیده می‌شود تا از آن روغن یا چای تهیه شود و یا برای تهیه‌ی قرص له می‌شود. برای رسیدن به نتایج بهتر، آن را به مدت یک هفته یا بیش‌تر قبل از شروع قاعدگی به طور منظم استفاده کنید. پوسته‌ی بید سفید حاوی سالیسین است که دردهای مقاوم را به طور بسیار موثری از بین می‌برد.

کارهایی که باید انجام بدهید

– استرس، عصبانیت و هراس باعث می‌شود که گرفتگی‌ها بدتر شوند. بنابراین، به موسیقی گوش بدهید یا کتابی از نویسنده‌ی مورد علاقه‌تان بخوانید تا ذهن‌تان را از درد منحرف کنید، و به این ترتیب خلق‌وخوی‌تان بهبود بیابد.

– خواب ناکافی باعث می‌شود چرخه‌ی قاعدگی تان نامنظم و تحریک‌پذیر شود. بنابراین، به مدت ۷ تا ۸ ساعت در شبانه روز بخوابید.

– اگر شما گیاه‌خوار نیستید، ماهی بخورید چون سرشار است از اسیدهای چرب امگا ۳ که به نوبه‌ی خود در طول دوره انقباضات را کاهش می‌دهد.

– اگر کم‌خونی دارید، مقدار غذاهای غنی از آهن را در رژیم غذایی‌تان افزایش بدهید.

– از پدهای باکیفیت، فنجان قاعدگی و تامپون‌های بهداشتی استفاده کنید تا تمیز و سالم بمانید.

– نوار بهداشتی‌تان را هر شش ساعت یک بار عوض کنید.

– بدن‌تان را به طور منظم با استفاده از آب گرم بشوئید و در دوران پریود دو تا سه بار در روز حمام کنید.

کارهایی که نباید انجام بدهید

– از مصرف آرد تصفیه شده، الکل، نوشیدنی‌های کافئین دار، نوشابه‌های گازدار، گوشت و مرغ، محصولات لبنی، شکلات و تنقلات پرهیز کنید.

– در دوران پریود سیگار نکشید.

مصرف نمک و شکرتان را کاهش دهید.

– از انجام تمرینات ورزشی سنگین پرهیز کنید، اما اگر دوست دارید، می‌توانید آرام قدم بزنید.

– از خوردن برخی سبزیجات مانند بادمجان، سیب‌زمینی، کدو زرد پرهیز کنید، اما می‌توانید پاپایا، ران مرغ، گارد مار، کدو سفید، خیار چنبر تلخ و خیار بخورید.

– زمانی که معده‌تان خالی است، به قرص‌های مسکن متوسل نشوید.

منبع
رمز زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

دکمه بازگشت به بالا