پوست و مو

شوره سر شما خشک است يا چرب؟

مثبت زندگی: اگر از مشكلي به نام شوره رنج مي‌بريد، احتمالا در همه جا دنبال يك راه‌حل مؤثر براي درمان آن هستيد، در اينجا قرار است با همه فوت و فن‌هاي رفع شوره آشنا شويد.

شوره يكي از مشكلاتي است كه افراد بسياري به آن مبتلا هستند، هيچ‌چيز بدتر از اين نيست كه وقتي حسابي به‌خودتان رسيده‌ايد و قرار است به يك مهماني برويد، ببينيد اين دانه‌هاي برفك روي لباس سياه شما خودنمايي مي‌كند. متأسفانه اين مشكل جزو مشكلاتي است كه راه‌حل قطعي ندارد، ولي شما مي‌توانيد با به كاربردن پاره‌اي ملاحظات تا حدي آن را كم كنيد. شوره به پوست مرده سـر، كـه دائم ريزش مي‌كند، می‌گویند. هر فرد ممكن است در دوره‌هاي مخـتلف زندگي به ميزان متفاوت دچار شوره سر شود. ابتلا به آن مي‌تواند موضعي باشد يا در تمام سر گسترش يابد.

تفاوت شوره خشک و چرب

شوره خشك: شوره‌هايي كه در موهاي خشك ايجاد مي‌شود، شوره خشك ناميده مي‌شود. اين شوره‌ها معمولا كوچك و سفيد بوده و به پوست سر نمي‌چسبند. پوسته‌ها هنگام شانه زدن مثل برف مي‌ريزند. شوره خشك معمولا مملو از ميكروب‌هاي خيلي ريز است. شوره خشك مي‌تواند به‌علت بعضي از بيماري‌ها ايجاد شده باشد. بنابراين درصورت داشتن شوره خشك، حتما با پزشك مشورت كنيد.

شوره چرب: اين شوره‌ها از شوره‌هاي خشك بزرگترند، زيرا به دليل چرب بودن به‌هم مي‌چسبند. تقريبا سفيد رنگ‌اند و به پوست سر مي‌چسبند. شوره‌هاي چرب جايگاه ميكروب‌هاي ديگري است كه مي‌تواند باعث عفونت پوست سر شود. اين وضعيت همراه با خارش‌هاي شديد خواهد بود.
ممكن است با شست‌و‌شو بهتر شده و 2 روز بعد دوباره ايجاد شود. اين نوع شوره‌ها بيشتر سبب ريزش مو مي‌شوند، زيرا مانع تنفس طبيعي پوست مي‌شوند. اگر با استفاده از شامپوي مناسب و افزايش دفعات شست‌وشو اين نوع شوره بر طرف نشد، به پزشك مراجعه كنيد.

این نوشته را از دست ندهید  تاتو رژلب و خط لب چیست؟

روش‌های درمان شوره سر

متاسفانه هيچ‌گونه درمان قطعي براي از بين بردن شوره وجود ندارد. (ممكن است با استفاده از نوعي داروي خاص براي مدتي قطع شده اما مجددا شروع شود) اما در اين ميان راه‌هايي وجود دارند كه با استفاده از آنها مي‌توانيد ميزان شوره را كم كنيد.

ساده‌ترين راه: شايد بتوان گفت يكي از ساده‌ترين را‌ه‌ها براي مبارزه با شوره سر اين است كه آنها را همراه آب بشوييد. شما مي‌توانيد چربي‌هاي اضافه شوره‌ها و برفك‌ها را با شامپو كردن هر روزه بشوييد و ساده‌ترين راه را براي خلاصي از اين برفك‌هاي سفيد انتخاب كنيد.

شامپو ضد‌شوره بخريد

شامپو ضد شوره

اگر با انجام نكته بالا يعني شامپو‌كردن هرروزه بهبود حاصل نشد، وقت آن است كه يك شامپو ضد‌شوره بخريد. بهتر است روي بسته بندي آن را خوب نگاه كنيد و مواداوليه آن را بخوانيد در يك شامپو ضد‌شوره خوب بايد روي داشته‌باشد تا قارچ‌ها را كاهش دهد و همچنين، سلنيوم سولفايد داشته باشد تا ريزش سلولي را كم كند و ميزان قارچ‌ها را نيز كاهش دهد، سالسيليك اسيد هم بايد وجود داشته باشد تا تمام سلول‌هاي مرده سطح پوست شما را از بين ببرد.

تغيير چرخشي شامپو

شامپو ضد‌شوره‌اي كه شما خريديد مي‌تواند براي مدتي شوره‌ها را متوقف كند اما به مرور‌، برفك‌هاي ريز برمي‌گردند. نبايد فكر كنيد شامپو شما خوب نبوده‌ است بلكه ممكن است پوست سر شما نسبت به مواد فعال درون شامپو مقاوم شده‌ باشد. در نتيجه دوباره شوره‌ها شروع مي‌شود. براي مقابله با اين مشكل مي‌توانيد به‌صورت چرخشي شامپوهاي ضد‌شوره خود را عوض كنيد. يعني مثلا از 3 مارك متفاوت هر ماه يكي بخريد. به عبارت ديگر يك ماه از يك شامپو استفاده كنيد، سپس ماه بعد از مارک ديگري استفاده كنيد و ماه سوم مارک سوم انتخابي را مصرف كنيد و در ماه چهارم دوباره به همان مارک اول بازگرديد و به همين ترتيب ادامه دهيد. در اين صورت پوست سر شما به هيچ كدام از اين شامپوها عادت نمي‌كند، در نتيجه از شر شوره‌ها خلاص مي‌شويد.

این نوشته را از دست ندهید  پاسخ سازمان بهداشت جهانی به 7 پرسش درباره آبله میمونی

روش شست و شوی موها

اين سوال هميشه وجود داشته كه در حمام چند بار موها را شامپو كنيم؟ بار اول كه موها را مي‌شوييد و آب مي‌كشيد، شوره‌ها و برفك‌هاي سست و چربي‌هاي روي موها و پوست كف سر شسته مي‌شود،‌ در نتيجه موها و پوست تا حدي تميز مي‌شود. اما اگر شوره داريد بار دوم شست‌و‌شو شما را از شر شوره‌هاي مزاحم خلاص مي‌كند. براي شست‌و‌شوي دوم اجازه دهيد كف شامپو حداقل حدود5 دقيقه روي موها باقي بماند و بعد آب بكشيد. در اين 5 دقيقه، شامپو فرصت مي‌كند به درون سلول‌هاي پوستي نفوذ كند و آنچه از آن انتظار مي‌رود را انجام دهد.

استفاده از يك نرم‌كننده يا حالت‌دهنده بعد از شامپو ضد‌شوره مي‌تواند مفيد باشد، چون شامپوهاي دارويي معمولا موها را خشن مي‌كنند، در نتيجه حالت دادن آنها مشكل مي‌شود. همچنين بسياري از اين شامپوها پوست سر را خشك مي‌كنند كه همين امر مي‌تواند باعث افزايش برفک شود، استفاده از مرطوب‌كننده مي‌تواند رطوبت موها را به آنها بازگرداند.

  درمان خارش سر

 شوره سر شما خشک است يا چرب؟

بايد بدانيد يكي از كارهايي كه به‌شدت مي‌تواند پوست سر شما را آزرده كند، خاراندن بيش از حد است. وقتي شما مدام پوست سر خود را بخارانيد و با ناخن‌هاي‌تان روي پوست بكشيد بيشتر شوره‌هاي سر را تحريك مي‌كنيد. همچنين ممكن است ناخن‌ها جراحت‌هايي نيز روي پوست كف‌سر به‌وجود بياورند. همين امر باعث مي‌شود عناصر ميكروبي موجود در شوره به عمق پوست سر وارد شده و عفونت‌هايي را به‌ وجود بياورد. اگر پوست كف سرتان را زخم كرديد بايد مصرف شامپو ضدشوره را تا بهبود زخم‌ها قطع كنيد و به جاي آن از يك شامپوي ملايم مثل شامپو بچه استفاده كنيد.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه بر حسادت غلبه کنیم؟

نكته ديگري كه بايد بدانيد اين است كه بعد از ورزش‌كردن يا يك كار سخت، زماني كه حسابي عرق كرده‌ايد، بايد هرچه سريع‌تر دوش بگيريد و به موهاي‌تان شامپو بزنيد. عرق كردن، پوست كف سر شما را تحريك مي‌كند، در نتيجه سلول‌ها برفك‌هاي بيشتري مي‌سازند.

   شامپو ضد‌شوره خانگي بسازيد

اگر شوره سر شما كم است مي‌توانيد در خانه با سركه سيب، شامپوضد‌شوره بسازيد. با اين كار PH پوست سر، تعادل خود را حفظ مي‌كند. اضافه كردن مقداري آرد گندم به راحتي شوره‌هاي چسبيده به پوست سر را از آن جدا مي‌كند. در آخر مي‌توانيد براي نرمي و قوت موها از كمي نرم‌كننده نيز استفاده كنيد. كافي است يك دوم فنجان روغن هسته انگور را داخل يك كاسه بريزيد. سپس 2 قاشق غذاخوري آرد گندم و يك قاشق غذاخوري سركه سيب نيز به آن اضافه كنيد. مواد را به‌خوبي هم بزنيد و با هم مخلوط كنيد تا تبديل به يك ماده خميري شود.

 چگونه بشوييم؟

موها را با آب ولرم بشوييد. سپس يك قاشق از مخلوط را كف دست خود بريزيد تا دماي آن تعديل شود. با استفاده از نوك انگشتان (و نه ناخن) محلول را با حركات دايره‌اي شكل به آرامي به كف سر خود بماليد. اين كار را ادامه دهيد و محلول را به همه قسمت‌هاي سر بماليد. يك كيسه يا كلاه پلاستيكي روي سر خود بگذاريد و گوشه‌هاي آن را با گيره يا سنجاق به سر اتصال دهيد و اجازه دهيد تا محلول براي زماني حدود يك ساعت و نيم روي موها باقي بماند. سپس آن‌ را آب بكشيد و مانند هميشه شامپو كنيد.

این نوشته را از دست ندهید  دلایل کاهش میل جنسی در مردان و زنان
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا