اجتماعیانتخاب سردبیرسلامت

پاسخ سازمان بهداشت جهانی به 7 پرسش درباره آبله میمونی

سازمان جهانی بهداشت مطالب آموزشی را تحت عنوان ” پاسخ به سوالات متداول در مورد آبله میمونی” منتشر کرد که بخشی از آن‌ها در ادامه می‌آید:

آبله میمونی چیست؟

آبله میمونی یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، به این معنی که می‌تواند از حیوانات به انسان سرایت کند و همچنین از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

چرا به این بیماری آبله میمونی می‌گویند؟

این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ در میان میمون‌هایی که برای تحقیقات و پژوهش نگهداری می‌شدند، شناسایی شد. این بیماری بعدها در سال ۱۹۷۰ در انسان نیز مشاهده شد.

آبله میمونی معمولا در کجا یافت می‌شود؟

آبله میمونی در مناطق غربی و مرکزی آفریقا یافت می‌شود، جایی که جنگل‌های بارانی استوایی وجود دارد و معمولا حیواناتی که ممکن است حامل ویروس باشند، در آنجا  زندگی می‌کنند. افراد مبتلا گه‌گاه در کشورهای دیگر خارج از مناطق غربی و مرکزی آفریقا و به دنبال سفر از مناطقی که آبله میمونی بومی است، شناسایی می‌شوند.

علائم اولیه چیست؟

علائم آبله میمونی معمولا شامل تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی، کمردرد، سطح انرژی پایین، تورم گره‌های لنفی و دانه‌ها یا تاول‌های پوستی است. دانه‌های پوستی معمولا در عرض یک تا سه روز پس از شروع تب آشکار می‌شوند.

تاول‌ها ممکن است صاف یا کمی برجسته باشند. تاول‌ها با مایع شفاف یا زرد رنگ پر شده‌اند و سپس پوسته پوسته می‌شوند و می‌ریزند. تعداد تاول‌ها در یک فرد می‌تواند از چند عدد تا چند هزار متغیر  باشد. دانه‌ها روی صورت، کف دست‌ها و کف پا متمرکز می‌شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند در دهان، اندام تناسلی و چشم یافت شوند.

این نوشته را از دست ندهید  آیا شما هم به خط پایانِ دوستی رسیده‌اید؟

بهبودی علائم معمولا بین دو تا چهار هفته طول می‌کشد و بدون درمان خود به خود از بین می‌روند. اگر فکر می‌کنید علائمی دارید که ممکن است آبله میمونی باشد، با پزشک یا مراقب سلامت خود مشورت کنید. اگر با فردی مشکوک یا مبتلا در تماس بوده‌اید، به پزشک یا مراقب سلامت خود اطلاع دهید.

آیا افراد ممکن است فوت کنند؟

در بیشتر موارد، علائم آبله به خودی خود در عرض چند هفته از بین می‌رود، اما در برخی افراد می‌تواند منجر به عوارض جدی و حتی مرگ شود. نوزادان، کودکان و افراد مبتلا به نقص ایمنی زمینه‌ای ممکن است در معرض خطر علائم جدی‌تر و مرگ ناشی از آبله میمونی‌ باشند.

عوارض موارد شدید این بیماری شامل عفونت‌های پوستی، ذات‌الریه، گیجی و عفونت‌های چشمی است. این عفونت می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی شود. در زمان‌های اخیر حدود ۳ تا ۶ درصد مرگ در مبتلایان در کشورهای بومی گزارش شده است که اغلب در کودکان یا افرادی بوده که ممکن است دچار مشکلات سلامتی دیگری بوده باشند.

آبله میمونی چگونه از حیوانات به انسان سرایت می‌کند؟

ویروس ذکرشده در تماس فیزیکی با حیوان آلوده به انسان منتقل می‌شود. میزبانان جانوری این ویروس شامل جوندگان و نخستین‌سانان هستند. خطر انتقال و ابتلا از جانوران را می‌توان با پرهیز از تماس محافظت نشده با جانوران وحشی کاهش داد، به ویژه آن‌هایی که بیمار یا مرده هستند (از جمله گوشت و خون حیوانات).

در کشورهای بومی که جانوران حامل آبله میمونی هستند، هر غذای حاوی گوشت باید کاملا قبل از خوردن پخته شود.

این نوشته را از دست ندهید  جراحی آرتروسکوپی زانو چیست و چه موقع باید انجام شود؟
آبله میمونی چگونه از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند؟

افراد مبتلا به این ویروس طی زمانی که علائم دارند (معمولا بین دو تا چهار هفته) سرایت‌دهنده هستند. شما ممکن است از طریق تماس جسمی نزدیک با فردی که علائم دارد، به آبله میمونی مبتلا شوید.

به ویژه دانه‌های پوستی، مایعات بدن (مانند آب، چرک یا خون ناشی از تاول‌های پوستی) و دلمه‌ها عفونی هستند. لباس، روتختی، حوله یا اشیایی مانند قاشق و چنگال و ظروف غذاخوری نیز می‌توانند افراد را به این ویروس آلوده کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

دکمه بازگشت به بالا