طب سنتی

به‌لیمو و خواص شگفت‌انگیز این دم‌نوش

مثبت زندگی: به‌لیمو دم‌نوشی محبوب است و شکر خدا هنوز کارخانه‌های بزرگ دم‌نوش سازی اسانس‌ آن را نریخته‌اند توی کیسه و به جای به‌لیموی اصل، اسانس‌اش را تولید نکرده‌اند که هر روز و شب در تبلیغات تلویزیونی و رادیویی بگویند: با دم‌نوش فلان به‌لیمو، لاغر شوید!

بله! درست حدس زده‌اید. منظورمان این است  که اگر قرار است دم‌نوش میل کنید، بهتر است گیاهش را تازه یا خشک شده از عطاری تهیه کنید و خودتان دمش کنید، نه اینکه کیسه‌ای و اسانس‌اش را بخرید که هیچ فایده‌ای ندارد. حالا که متوجه شدید منظورمان از دم‌نوش چیست، بگذاید برایتان از فایده‌ای به‌لیمو بگوییم؛ افزایش چربی سوزی، یبوست، کاهش تب و … از ابتدایی‌ترین خواص به‌لیموست. اما این گیاه سبز رنگ خوشبو، خواص دیگری هم دارد. مثبت زندگی را همراهی کنید تا با خواص شگفت‌انگیز به‌لیمو بیشتر آشنا شوید.

به‌لیمو اهل کجاست؟

اگر بخواهیم به‌لیمو را تمام و کمال برایتان معرفی کنیم باید بگویی که این گیاه، بومی آمریکای جنوبی است، اما به دلیل اثرات و ویژگی‌های دارویی اعجاب‌انگیز، به گیاهی جهانی تبدیل شده است تا در آسیا و اروپا هم به راحتی پیدا شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که نخستین استفاده گسترده از به‌لیمو به عنوان یک افزودنی غذایی و طعم دهنده بود. درست مثل یک ادویه! از این ادویه خانگی در مرغ و ماهی، سس گوجه فرنگی، مربا، سالاد و … استفاده می‌شد.

این که چه کسی برای اولین به‌لیمو را دم کرد و نوشید، مشخص نیست اما هر کسی که بود، خدمتی ارزنده به جهانیان کرد؛ چرا که خواص به‌لیمو، به وسعت یک داورخانه خانگی است… همراه ما باشید تا در ادامه از خواص به‌لیمو برایتان روایت کنیم.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «هم گناه» فصل دوم قسمت ۹

کاهش وزن

کاهش وزن، نخستین دغدغه کسانی که به دم‌نوش‌ها روی می‌آوردند. و باید بگوییم که دم‌نوش به‌لیمو یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کاهش وزن است. به عبارت دیگر به‌لیمو چربی‌سوز است. این جمله یعنی یک لیوان دم‌نوش به‌لیمو به اندازه یک لیوان چای سبز چربی‌سوزی دارد.

از کالری این نوشیدنی اگر بپرسید باید گوییم که به لیمو ۲ کالری دارد اما همین برگ سبز رنگ کوچک، سرشار از مواد ارگانیک است که مانند سدی محکم مقابل ریزه‌خواری‌ها می‌ایستد!

تقویت عضلات

تحقیقات نشان داده، وقتی ورزشکاران از چای به لیمو به عنوان مکمل ورزشی استفاده می‌کنند، آنتی اکسیدان زیادی دریافت می‌کنند و همین موضوع باعث کاهش آسیب‌های بالقوه به ماهیچه‌هایشان می‌شود. البته این را هم فراموش نکنید که به‌لیمو اگر برای افراد عادی چربی‌سوزی دارد اما مانع رشد عضلات ورزشکاران نیست و حتی استقامت بدن‌شان را افزایش می‌دهد.

کاهش التهاب

آرتروز، موجب تخریب مفاصل و مشکلات حرکتی می‌شود. البته همیشه هم آرتروز سبب ایجاد این مشکلات نیست! با افزایش سن، یا زمانی که قسمتی از بدن ضربه می‌خورد ، به دست آوردن حس سلامتی و سالم بودن پیشین، بسیار سخت است؛ چون مفاصل در حال استفاده مداوم هستند و به ندرت زمان کافی برای ترمیم پیدا می‌کنند.

به‌لیمو این خاصیت را دارد که درد مفاصل را تسکین دهد. از طرف دیگر این نوشیدنی خوش‌رنگ، زمان بازسازی مفاصل آسیب دیده را سرعت می‌دهد.

کمک به هضم

به‌لیمو دارای خواص ضد اسپاسمیک است که به معده آرامش می‌دهد و از پیدا شدن دل‌درد و نفخ چلوگیری می‌کند. به‌لیمو اشتها را تنظیم می‌کند و مهم‌تر از همه دشمن اول و آخر سوءهاضمه است.

این نوشته را از دست ندهید  سردی همیشگی دست و پا از نگاه طب سنتی
 به‌لیمو

تب را کاهش می‌دهد

در طب سنتی آمریکای جنوبی، به لیمو به عنوان ماده‌ای معرق مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده معرق یعنی  با استفاده از به‌لیمو، بدن عرق می‌کند. ببرای همین به‌لیمو تب را کاهش می‌دهد و برای سرعت دادن به درمان بیماری‌های التهابی، انتخاب خوبی است.

درمان اضطراب و عصبی بودن

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در به‌لیمو بر تعادل هورمونی بدن تاثیر می‌گذارد.برای همین از به‌لیمو به عنوان یک نوشیدنی آرام بخش یاد می‌شود تا با نوشیدن این دم‌نوش، ذهن تسکین پیدا کند و بدن به آرامش برسد.  

خلط‌آوری

خلط‌آوری، یکی دیگر از خواص به‌لیموست. نوشیدن این دم‌نوش، گرفتگی‌های دستگاه‌های تنفسی را باز می‌کند و در یک کلام، اخلاط و مخاط دستگاه تنفسی را دفع می‌کند.

موارد منع مصرف به‌لیمو

مصرف زیاد آن سبب کاهش ضربان قلب می‌شود و مبتلایان به بیماری‌های قلبی باید کمتر از این دم‌نوش استفاده کنند.

 مصرف بیش از اندازه به‌لیمو، باعث تحریک روده‌ها و رحم می‌شود. مبتلایان به بیماری‌های روده کمتر از این دم‌نوش استفاده کنند.

بیماران دچار نارسایی کلیوی و همچنین خانم‌های باردار از مصرف به‌لیمو به هر شکلی، منع می‌شوند.

حساسیت پوست در مصرف موضعی برگ به‌لیمو باعث ایجاد زخم‌ها و علامت‌های آلرژیک می‌شود. در صورت مشاهده این علامت‌ها باید مصرف موضعی به‌لیمو متوقف شود.

منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا