آخرین نوشته هاسلامتعمومی

آبله میمونی به ایران آمد؟

در حالی که از کرونا خلاص نشده‌ایم، جهان دچار دلشوره‌ بیماری ویروسی دیگری به نام آبله میمونی (monkeypox) شده‌ است.

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت روز جمعه از شناسایی شش بیمار مشکوک به آبله میمون در کشور خبر داد.

او افزود: از پنج مورد مشکوک به این ویروس نتیجه آزمایش سه نفر منفی گزارش شده است.

دکتر  مصطفی جلالی فخر در صفحه اینستاگرام خود می‌نویسد که حرف آخر را اول می‌نویسم نگران نباشید.

او ادامه می‌دهد که این بیماری معمولا خفیف یا متوسط است و با وجود قابلیت بسیار اندک کشندگی در موارد خاص، خوشبختانه تا به حال باعث مرگ کسی در انگلستان نشده است. امکان بروز همه‌گیری جهانی (پاندمی) مطرح نیست و باید مراقب بود به اپیدمی (همه‌گیری کشوری) تبدیل نشود.

او ادامه می‌دهد که با ذکر این تاریخچه که در سال ۲۰۱۸ در نیجریه، آبله میمونی به اپیدمی رسید. دوره نهفتگی معمولا ۶ تا ۱۳ روز (گاه تا ۲۱ روز) است و تهاجم اولیه تا پنج روز طول می‌کشد، با تب، سردرد شدید، تورم غدد لنفاوی، کمر درد، درد عضلانی و ضعف شدید.

شایع‌ترین علامت، راش پوستی با شیوع 100 درصد است و معمولایک تا ۳ روز پس از بروز تب رخ می‌دهد. 95 درصد صورت، 75 درصد کف دست و پا و ۳۰ درصد دستگاه تناسلی.

به نوشته او، راش‌ها به سرعت به تاول تبدیل می‌شوند و با گذشت زمان، تعدادشان افزایش می‌یابد و تغییر رنگ می‌دهند. موارد شدید بیماری معمولا در اطفال رخ می‌دهد. انتقال از راه تنفسی‌ست و تشخیص قطعی با PCR است.

این نوشته را از دست ندهید  چند راهکار برای کنترل آبله میمونی

دکتر قوام الدین اشرفی‌زاده، متخصص بیماری‌های عفونی تصویری از بیمار مشکوک به آبله میمونی در ایران را در اینستاگرام خود منتشر کرد.

او نوشت: این بیمار از 6 روز پیش درگیر تب، لرز، سرفه خفیف و بثورات پوستی بوده است و در ادامه این فرد برای بررسی‌های بیشتر به دانشکده بهداشت دانشگاه تهران منتقل شد.

موارد مشکوک آبله میمونی چیست؟

علائم شبه‌آنفلوآنزا، تب بالای 38.5 ، راش پوستی، بزرگی غدد لنفاوی، سردرد، درد عضلانی. درمان قطعی اثبات شده‌ای ندارد و صرفا بیمار باید تحت درمان نگه‌دارنده باشد، تا رفع علائم. بیماران مشکوک باید تا برطرف شدن نشانه‌های بیماری، قرنطینه شوند.

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، زدن ماسک، ضدعفونی دست‌ها و تزریق واکسن آبله توصیه شده است.

https://www.who.int/emergencies/disease-outbreak-news/item/2022-DON385

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 5 =

دکمه بازگشت به بالا