انتخاب سردبیرسلامتعمومی

برای رهای از گرد و غبار، لطفا دوباره ماسک بزنید

دوباره گرد و غبار به پایتخت رسید و تهران حداقل برای یک روز تعطیل شد.

کارشناسان برای حفظ سلامت و جلوگیری از آسیب در وضعیت گرد و خاک به افراد به ویژه گروه‌های در معرض ریسک سلامت توصیه می‌کنند تا مساعد شدن وضعیت آب و هوا از منزل خارج نشوند.

کودکان، سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های تنفسی و آلرژی‌ها، مبتلایان به بیماری‌های چشمی، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن از جمله سرطان که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف شده است، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری و انواع مشکل‌های تنفسی قرار دارند.

همچنین از انجام دادن کارها  و فعالیت‌های سنگین در هوای آزاد پرهیز کنید. در روزهایی که هوا آلوده است، هرگز در فضای باز ورزش نکنید.

نظافت خانه را جدی بگیرید

اما در خانه‌ها هم از اثرات منفی این گردو غبار در امان نیستیم. به همین دلیل استفاده از پنجره‌های دو یا سه جداره و استفاده از عایق‌های پلیمری کنار پنجره بسیار ضروری است.

توجه خاصی به نظافت داخل خانه داشته باشید. در روزهای آلوده خانه را با جاروبرقی تمیز کنید تا گرد و غبار بلند نشود و حتما با دستمال مرطوب گردگیری کنید.

همچنین استفاده از ماسک فیلتردار، عینک، لباس‌های پوشیده و کلاه درهنگام خروج از منزل و قرار گرفتن درمعرض آلودگی هوا تا حدی زیادی می‌تواند شما را در برابر آسیب‌های هوای آلوده ایمن نگه دارد.

ماسک‌های جراحی که برای حفاظت از کووید ۱۹ استفاده می‌شود، می‌تواند مواجهه افراد با گرد و غبار را هم کاهش داده و درصد زیادی از مواجهه مردم با عامل خطر را کم کند.

این نوشته را از دست ندهید  حقوق سلامت - قسمت اول - حقوق متقابل پزشک و بیمار

برای شست‌وشوی چشم درصورتی که در معرض توفان گرد وغبار قرارداشته‌اید ازسرم های شست‌وشوی چشم بهداشتی استفاده کنید. در صورت قرمزی، اشک‌ریزی، تورم، تاری دید و مواردی از این دست به پزشک مراجعه کنید.

اگر زخمی روی پوست شما وجود دارد، حتما روی آن پمادهای ضدعفونی‌کننده بزنید. همچنین پانسمان کوچکی روی زخم بگذارید تا از عوارض سوءجذب این آلاینده‌ها در امان بماند.

استحمام روزانه و شستن موها ضرورت دارد. شستن مو با آب می‌تواند ریزگردها را از روی مو بشوید اما برای از بین بردن دیگر آلاینده‌ها حتما نیاز دارید از شامپو استفاده کنید.

آب و ویتامین سی بخورید

مصرف میزان کافی آب سالم، مواد خوراکی حاوی میوه و سبزیجات تازه، شیر، چای سبز و میوه‌های حاوی کارتنوئید نیز می‌تواند از شدت عارضه‌های ناشی از آلودگی هوا و گرد و غبار بکاهد.

همچنین در زمان هایی که میزان گرد و غبار بیش از حد استاندارد است، از مصرف غذاهای ناسالم مانند فست فودها، غذاهای حاضری، موادغذایی حاوی افزودنی به دلیل تشدید علائم آسم و آلرژی خودداری کنید.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خوراکی و نوشیدنی‌های مختلف تا حدی جلوی اثرات منفی آلودگی هوا بر بدن را می‌گیرد.

ویتامین سی، ویتامین حلال در آب، قوی‌ترین آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند بدن‌مان را از هوای آلوده محفوظ نگهدارد.

ویتامین سی در کل بدن وجود دارد و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. مصرف کافی ویتامین سی در روز موجب حفظ مقدار کافی ویتامین سی در ریه‌هایمان می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا