سلامت

پاپریکا ادویه‌ای برای کنترل کلسترول و قند خون

مثبت زندگی: پاپریکا ادویه‌ای است که از آسیاب فلفل خشک شده تهیه می‌شود که در انواع شیرین و تند و همچنین انواع رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد وجود دارد که در سراسر جهان از این ادویه در خورشت‌ها و برنج و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. پاپریکا نه تنها سرشار از آنتی اکسیدان است بلکه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز است. همراه ما باشید تا در این مقاله با خواص شگفت‌انگیز این ادویه آشنا شوید.

پاپریکا سرشار از مواد مغذی است

پاپریکا سرشار از ریز مغذی ها و ترکیبات مفید است. یک قاشق غذاخوری پاپریکا مواد مغذی زیر را در خود جای داده است؛

کالری 19

پروتئین: کمتر از 1 گرم

چربی: کمتر از 1 گرم

کربوهیدرات: 4 گرم

فیبر: 2 گرم

ویتامین آ : 19% از ارزش روزانه

ویتامین ب 6 : 9 درصد از ارزش روزانه

ویتامین ای : 13% از ارزش روزانه

آهن : 8% از ارزش روزانه

پاپریکا همچنین حاوی آنواع آنتی اکسیدان‌ها است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند.

رایدکال‌های آزاد با بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی و سرطان ارتباط دارد. به همین دلیل خوردن غذاهایی که سرشار از آنتی‌اکسیدان ممکن است به جلوگیری از این شرایط کمک کند.
آنتی اکسیدان‌های اصلی پاپریکا متعلق به خانواده کاروتنوئید بوده و شامل بتا کاروتن، کپسانتین، زاکسانتین و لوتئین می‌شود.

پاپریکا باعث تقویت بینایی می‌شود

پاپریکا حاوی چندین ماده مغذی از جمله ویتامین ای، بتاکاروتن، لوتئین و زاکسانتین است که می‌توانند سلامت چشم را تقویت کند. مصرف پاپریکا در مواد غذایی باعث کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون وابسته به سن ماکولا و آب مروارید می‌شود.
لوتئین و زاکسانتین که به عنوان آنتی اکسیدان عمل و از آسیب دیدگی چشم جلوگیری می‌کنند.

این نوشته را از دست ندهید  سیگار و این پُک‌های مرگبار دوست داشتنی!

پاپریکا باعث کاهش التهاب می‌شود

پاپریکا از نوع تند آن حاوی ترکیب کپسایسین است. کپسایسین نه تنها درد آرتروز و آرتریت روماتوئید را تسکین می‌دهد بلکه میزان ورم ناشی از این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.


این ماده خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که سلول‌های بدن را از آسیب مولکول‌های رادیکال آزاد محافظت می‌کند و از خاصیت ضد باکتریایی نیز برخوردار است.

پاپریکا سطح کلسترول را بهبود می‌بخشد

پاپریکا برای سطح کلسترول بدن بسیار مفید است. کاروتنوئید موجود در این ادویه سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب ) را افزایش می‌ که می‌تواند باعث پایین آوردن خطر بیماری‌های قلبی و مغزی شود. و همچنین باعث کاهش سطح کلسترول بد LDL می‌شود. این کلسترول بد خطر افزایش بیماری‌های قلبی را بالا می‌برد.

پاپریکا اثر ضد سرطانی دارد

ترکیباتی که در پاپریکا وجود دارد می‌تواند بدن را در برابر سرطان محافظت کند. بتاکاروتن، لوتئین و زاگزانتین موجود در پاپریکا با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کنند. علاوه بر این کپسایسین در پاپریکا با تاثیرگذاری بر چند ژن، رشد و بقای سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند.

پاپریکا به کنترل قند خون کمک می‌کند

کپسایسین موجود در پاپریکا ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند. دلیلش این است که کپسایسین روی ژن‌های دخیل در کنترل قند خون تاثیر می‌گذارد و آنزیم‌هایی را مهار می‌کند که قند را تجزیه می‌کنند. همچنین ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا