انتخاب سردبیرتخصصیسلامت

شانه یخ‌زده چیست؟

شانه یخ‌زده یا منجمد که به آن کپسولیت چسبنده نیز گفته می‌شود باعث ایجاد درد و خشکی در شانه می‌شود.

بعد از گذشت دوره‌ای از زمان که علائم بدتر می‌شود، شانه یخ‌زده خودبه‌خود بهبود می‌یابد، اما ممکن است بهبودی کامل تا سه سال زمان ببرد.

شانه یخ‌زده به‌طور شایع افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سال را درگیر کرده و در زنان بیشتر رخ می‌دهد.

در شانه یخ‌زده، کپسول شانه ضخیم، سفت و خشک می‌شود و نوار‌های ضخیم بافتی رشد می‌کنند. در بسیاری از موارد، مایع سینوویال کمتری در مفصل وجود دارد.

بیمار مبتلا به این عارضه معمولاً ابتدا در 2 تا 9 ماه نخست دچار دردی می‌شود که به مرور تشدید می‌یابد. و بیمار سپس با خشکی و گرفتگی و درد شانه مواجه می‌شود

سیامک مرادی، پزشک متخصص در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه گرفتگی عضلات گردن و شانه به ویژه در موارد وخیم، بر توانایی انجام فعالیت‌های روزانه اثر می‌گذارد، می‌گوید: بیماری شانه‌ یخ‌رده غالبا در افراد میان‌سال رخ می‌دهد و در زنان شایع‌تر است.

به گفته او، فوق تخصص درد کمک شایان توجهی را در مدیریت شانه یخ‌زده و درمان گرفتگی عضلات گردن ارائه می‌کند.

در مراحل ابتدایی التهاب، تزریق کورتیکواستروئید می‌تواند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد.

مرادی تاکید می‌کند که مبتلایان به دیابت و افرادی که باید شانه بند گردنی را برای طولانی‌مدت پس از آسیب یا جراحی ببندند، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

این متخصص یادآور شد: افرادی که باید طولانی‌مدت به علت سکته مغزی یا جراحی، بی‌حرکت باقی بمانند و افراد دارای اختلالات تیروئید هم در معرض ابتلا به شانه ‌یخ‌زده هستند.

این نوشته را از دست ندهید  عوامل پدیدآورنده آكنه و شیوه‌های درمان آن

دلایل ابتلا به شانه یخ‌زده شناخته‌شده نیست. ارتباط واضحی بین شغل یا دست غالب وجود ندارد. عوامل کمی ممکن است شما را در خطر ابتلا به شانه منجمد قرار دهند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا