آخرین نوشته هاانتخاب سردبیرسلامت

برای فرار از سردرد شدید چه کنیم؟

رقمی بین 70 تا 80 درصد مردم جهان از سردرد شدید رنج می‌برند.

طبق گزارش‌ها، 15 درصد از بزرگسالان سراسر دنیا، با سردردهای شدید و میگرن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

میگرن ممکن است سردردی عادی یا یک سردرد شدید همراه با علائم دیگر باشد و می‌تواند تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر کیفیت زندگی مبتلایان به این بیماری بگذارد.

از سال‌های پیش پزشکان و محققان تلاش کرده‌اند که دلیل اصلی میگرن را بیابند اما با وجود چند دهه بررسی، علت دقیق میگرن هنوز ناشناخته مانده است.

میگرن به طور معمول در ۲۰ تا ۳۵ سالگی بروز می‌کند و شیوع آن در زنان سه برابر مردان است.

از علایم میگرن می توان به تهوع، استفراغ، گریز از نور ( فتوفوبی ) و گریز از صدا ( فنوفوبی ) اشاره کرد.

با وجود اینکه رژیم غذایی نمی‌تواند کسی را به میگرن مبتلا کند، اما یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند بر شدت و تناوب درد در افراد مبتلا به میگرن تأثیرگذار باشد.

بنابراین اگر مبتلایان به میگرن متوجه تحریک سردرد بر اثر مصرف مواد غذایی خاص شدند، بهترین درمان برای آنها این است که مصرف آن را متوقف کنند یا به حداقل برسانند.

برای رهایی از سردرد شدید، آب بنوشید

توصیه می‌شود روزانه به میزان کافی 2 لیتر آب دریافت شود. آب یکی از درمان‌کننده‌های مهم است و در این مسیر به شما کمک می‌کند.

آب از آنجایی که به اندام‌های مهم و حیاتی بدن مانند مغز آب‌رسانی می‌کند، اهمیت دوچندان دارد. مغز اولین اندامی است که اگر بدن با کم آبی مواجه شود صدمه می‌بیند و منجر به بروز سردرد می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  نکات تغذیه‌ای برای بهبود سلامت هورمونی زنان در 30 40 و 50 سالگی

با نوشیدن آب فراوان عمل سم‌زدایی در بدن به‌خوبی انجام می‌شود و مواد سمی که در اثر تغذیه نامناسب وارد اندام‌های حیاتی شده‌اند، راحت‌تر از بدن دفع می‌شوند.

دوری مواد غذایی ضد التهاب

مواد غذایی که ترکیبات ضد التهاب دارند، برای افرادی که از دردهای میگرنی رنج می‌برند، بسیار موثر و مفید است. زیرا اغلب سردردها از همین التهابات ناشی می‌شوند.

زنجبیل تازه و سیر از مواد غذایی هستند که دارای ترکیبات ضد التهابی هستند. می‌توانید سبزیجات تازه فصل را خرد کرده و کمی تفت دهید، سپس با سیر تازه فراوان و زنجبیل رنده‌شده مخلوط کرده و میل کنید.

اسیدهای چرب ضروری موجود در انواع مغز‌ها، دانه‌ها، و ماهی‌ها نیز از مواد غذایی هستند که خاصیت ضد التهابی دارند.

علی داوری، یک متخصص مغز و اعصاب می‌گوید که شاید باورنکنید ولی غذاهای مانده در یخچال، بعضی از انواع پنیرها کافئین از ازجمله مواد غذایی هستند که باعث تحریک درد میگرنی می‌کند.

گوشت، ماهی، مرغ و تخم مرغ اگر به‌صورت تخمیرشده، خشک‌شده، نمک سود شده و یا فرآوری شده مصرف شوند، در بروز حملات میگرنی مقصرند.

رعایت تغذیه متعادل و استفاده از انواع غذاهای خانگی که با مواد تازه تهیه شده‌اند، گام نخست در این مسیر است. بنابراین افرادی که سابقه سردرد دارند، از مصرف غذاهای مانده و فرآوری شده خودداری کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

دکمه بازگشت به بالا