معرفی کتاب

هرس؛ روایت تلخی‌های ناتمام یک مادر

هرس، نوشته نسیم مرعشی

مثبت زندگی: همیشه حرف جنگ که می‌شود، از رشادت رزمندگان گفته می‌شود و زنانی که پشت جبهه به رزمندگان خدمت می‌کردند.

کمتر از مردمانی می‌خوانیم که خانه‌هایشان را رها کردند و رفتند و آواره شدند و در هنگامه بی‌رحم جنگ فرزند و همسر و دار و ندار خود را از دست دادند. برای همین باید گفت جنگ تحمیلی 8 ساله ایران و عراق، زخمی عمیق و شاید نادیدنی بر دل مردمان جنوب کشور زده. زخمی که تمام شده اما دردهایش تمامی ندارد.

کتابی که امروز در مثبت زندگی قصد معرفی‎‌اش را داریم، مختص همین روزهاست و مختصات بی‌پناهی زنانی را نشان می‌دهد که جنگ غریب‌شان کرد. گوشه‌گیرشان کرد و دمار از روزگار خوشی‌هایشان درآورد. «هرس» دومین نوشته نسیم مرعشی است. همراه ما باشید تا با این کتاب بیشتر آشنا شوید.

درباره کتاب

داستان در خوزستان می‌گذرد، در گرمای سوزان نخل‌ها و قلب‌ها.
قصه هرس، قصه زندگی مشترک «رسول» و «نوال» است. زندگی مشترکی که با شروع جنگ و کشته شدن «شرهان» فرزند کوچک‌شان در همان جنگ تلخ، دیگر رنگ آرامش به خود نمی‌بیند. نوال بی‌تاب است. بی‌تاب روزهای شیرین زندگی. روزهای شیرین‌زبانی فرزندی که کشته شده و دیگر نیست. این بی‌تابی اما سایه شومی دارد.

سال‌ها از پایان جنگ تحمیلی ایران و عراق می‌گذرد، اما نوال، شخصیت زن هرس، هنوز به خیال اینکه جنگ است و شاید خمسه خمسه از آسمان به زمین بیفتد و مرگ عزیزانش را به چشم ببیند، دیوانه‌وار به همسرش می‌گوید: بیا از اینجا برویم. جنگ است. خطر دارد…

داستان به جایی می‌رسد که نوال قصه، برای تحقق آرزوی خود یعنی بازگشتن مردان به شهر دوباره باردار می‌شود اما از آن‌جایی که جنینش دختر است، داستان به سویی دیگر می‌رود.
نسیبه پرستار بیمارستان نقشه‌‌ای طراحی می‌کند و جای دختر نوال را با پسری عوض می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  کتاب فوت‌وفن‌های عشق ورزیدن، شما را به عشق‌تان نزدیک‌تر می‌کند
هرس

اما خوشحالی نوال پس از اجرای نقشه‌ای که با همدستی نسیبه اجرا کرده است، زود از بین می‌رود. چون پس از مدتی کوتاه احساس مادری نوال چراغ سبز نشان می‌دهد و نگران دختر جابه‌جا شده خودش، روانش را به‌هم می‌ریزد. اندوه او موجب اعتراف به گناهش پیش همسر می‌شود. همسرش او را به خاطر این گناه نمی‌بخشد و از او می‌خواهد خانه را ترک کند.

نوال خانه را برای همیشه ترک می‌کند و «رسول» دختر را پس می‌گیرد و با سه دختر و پسرخوانده ‌اش بدون همسر زندگی می‌کند. دختر کوچک اما پس از گم شدن(رفتن) مادر از دنیا می‌رود و رسول برای پیدا کردن نوال مصمم می‌شود؛ چرا که دیگر فرزندانش به او نیاز دارند. رسول در نهایت نوال را در حالتی وَهم گونه سال‌ها بعد در نخلستانی از نخل‌های سربریده با شمایلی عجیب پیدا می‌کند؛ نوال خیلی تغییر کرده. چون….

مخاطب خاص کتاب

شاید با خواندن درباره کتاب با خودتان گفته باشید من که کتاب جنگی نمی‌خوانم! پس بی‌خیالش! اگر این‌گونه بوده که باید بگویم سخت در اشتباهید. چون هرس، روایت زنانه است. قصه‌ای از زنانگی‌هایی که هیچکس حواسش به آن نیست. زنانگی و غربیتی که می‌خواهد با چنگ و دندان عشق و احساس قبل از روزهای جنگ را به زندگی‌اش ببخشد. اگر خواندن رمان‌های زنانه، از جنس تلاش برای ساختن دنیایی بهتر برای زنان، حال‌تان را خوب می‌کند، خواندن هرس را از دست ندهید.

منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا