منطقه آزاد

فشار سنج خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

مثبت زندگی: فشارسنج‌ها در گذشته تنها درمطب‌ها و بیمارستان‌ها مشاهده می‌شد و کمتر کسی در منزل از این وسیله کاربردی استفاده می‌کرد؛ اما این روزها با توجه به اینکه افراد بیش از گذشته به سلامت خود اهمیت می‌دهند، دسترسی به یک فشارسنج چندان کار سختی نیست و به سادگی می‌توان آن را تهیه کرد. امروزه تقریباً در هر خانه‌ای فشار سنج پیدا می‌شود؛ فشارسنج‌ها دو نوع هستند: فشارسنج دیجیتالی و فشارسنج عقربه‌ای. این مقاله را بخوانید تا اگر قصد خرید فشار سنج دارید با اطلاعات خوب به بازار بروید و دست‌خالی برنگردید.

فشار خون و نیاز به فشارسنج

نیمی از مردم جهان در معرض فشار خون قرار دارند. این آمار بسیار نگران کننده است و باید بدانیم هر کدام از ما ممکن است روزی دچار چنین مشکلی شویم. می‌دانیم پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. پس برای اینکه دچار بیماری فشارخون نشویم، بهتر است هر چند وقت یکبار فشار خود را بررسی کنیم.

فشار خون چیست؟

فشارخون، فشاری است که از طرف خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود. معیار سنجش آن بر اساس میلی‌متر جیوه بوده. بر اثر عوامل مختلف، این فشار ممکن است بالاتر یا پایین‌تر از حد نرمال آن برود. هر کدام از این دو حالت (بالا یا پایین رفتن) می‌توانند زندگی فرد را دچار اختلال کنند.

عوامل اثر گذار در فشار خون

عواملی مانند سن، جنسیت، ارث، اضافه وزن، دیابت، مصرف الکل و دخانیات، رژیم‌های غذایی نامناسب و استرس از دلایل اصلی ایجاد فشار خون هستند. ممکن است شما هم دچار فشار خون باشید اما چون از آن اطلاع ندارید، بالطبع فکر درمان هم نکرده‌اید.

این نوشته را از دست ندهید  کنترل فشار خون با چند توصیه کاربردی

هرگز فشار خون را دست کم نگیرید، چرا که این بیماری زندگی را به خطر می‌اندازد.

فشارخون و دیابت

افرادی که دچار بیماری دیابت هستند، باید فشار خون‌شان را مدام کنترل کنند. دیابت در بلند مدت بثیماری‌های دیگری را سبب می‌شود که فشارخون بالا یا پایین و کنترل نکردن آن ممکن است روند بروز و ظهور این بیماری‌ها را سریع‌تر کند. یعنی اگر دیابت دارید و فشار خون‌تان را کنترل نمی‌کنید، خدایی ناکرده، به جای یک سال بعد، چند ماه دیگر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوید.

انواع فشارسنج‌ها

فشارسنج‌ها در سه رده عمومی تقسیم بندی می‌شوند: فشارسنج‌های جیوه‌ای، عقربه‌ای و دیجیتال. در ادامه شما را با انواع و مزایا و معایت هر کدام بیشتر آشنا خواهیم کرد.

فشارسنج جیوه‌ای

انتخاب فشارسنج

این فشارسنج‌ها با این که دقیق‌ترین انواع این نوع دستگاه‌ها هستند، بسیار کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. دلیل این موضوع هم سمی بودن جیوه است که باعث شده تا این فشارسنج مشتری زیادی نداشته باشد.

فشارسنج عقربه‌ای

انتخاب فشارسنج

فشارسنج عقربه‌ای، فنردار است و با استفاده از فشار هوا، عقربه‌ای را روی صفحه‌ای مدرج حرکت می‌دهد که هر درجه آن نشان‌دهنده یک میلی‌متر جیوه ‌است. این نوع دستگاه فشار خون، نسبت به نوع جیوه‌ای راحت‌تر و ارزان‌تر است. از طرف دیگر دقت این فشار سنج‌ها بسیار بالاست؛ به همین دلیل انتخابی مناسب است. البته اندازه‌گیری فشار خون با این فشارسنج‌ها کار آسانی نیست و تخصص و مهارت می‌خواهد. اگر می‌گویید این دیگر چه مدل فشارسنجی است؟ شما را ارجاع می‌دهیم به فشار سنج‌هایی که در مطب پزشکان می‌بینید. دقیق اما نیازمند تخص در اندازه‌گیری فشار خون. اگر کسی را در خانه دارید که می‌تواند فشار شما را با دستگاه عقربه‌ای بگیرد، این فشارسنج انتخاب خوبی است. چون نیازی به باتری ندارد و در اصطلاح تا ابد برایتان کار می‌کند.

فشارسنج دیجیتال

فشارسنج دیجیتال بسیار کاربردیاست استفاده از آن راحت و آسان است. همین موضوع سبب شده است که بیشتر افراد رو به سوی استفاده از فشارسنج دیجیتال بیاورند. می‌توانید به سادگی خودتان فشارخون را بررسی کرده و از وضعیت سلامت خود آگاه شوید. این نوع از فشار سنج‌ها ضربان قلب را هم نشان می‌دهند. شاید به اندازه دو نمونه دیگر دقیق نباشند اما استفاده از آن به مراتب راحت‌تر است. اگر کسی در خانه نیست که با فشارسنج عقربه‌ای فشارتان را بگیرد این نوع فشار سنج انتخاب خوبی برای شماست.

این نوشته را از دست ندهید  گران‌ترین گل‌های دنیا کدامند؟ ۱۰ گل زیبا و قیمتی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا