انتخاب سردبیرسلامتعمومی

راهکارهایی برای پیشگیری از سرطان

بخش دوم از مجموعه نوشته‌هایی درباره بیماری سرطان و نکاتی در مورد مواجهه با آن. در این مطلب به راهکارهایی برای جلوگیری از سرطان می‌پردازیم. راهکارهایی ساده و در دسترس که همه‌مان به راحتی می‌توانیم رعایتشان کنیم. #سرطان_پایان_راه_نیست

 مثبت زندگی قرار است در سلسله مطالبی به موضوع سرطان بپردازد تا با نگاهی روشن و به دور از تصورات ترسناک و به دور از واقعیت، کاملا معقول به سراغش برویم تا در مواجهه با آن به این راحتی قافیه را نبازیم. در اولین مطلب از این سری درباره مفهوم سرطان گفتیم و اینکه اصلا سرطان چیست؟

در ادامه این سلسله مطالب قرار است راهکارهایی ساده را با هم مرور کنیم که خیلی از آنها را بلدیم اما یادمان رفته یا رعایتشان را پشت گوش می‌اندازیم. راهکارهایی که انجام آنها تا مقدار زیادی ما را از این بیماری دور می‌کنند. مطلب قبلی ما درباره سرطان را می‌توانید اینجا بخوانید.

موادغذایی ضد سرطان

ـ میوه‌ها و سبزیجات: بیشتر میوه‌ها و سبزیجات دارای ترکیباتی به نام آنتی‌‌اکسیدان‌ها هستند که خاصیت ضد سرطانی دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها مواد سرطان‌زای تولیدشده در بدن را از بین برده، تکثیر سلول‌های سرطانی را کاسته و از تخریب سلول‌های حیاتی بدن نیز جلوگیری به عمل می‌آورند.

آنتی‌اکسیدان‌های قوی و اصلی‌تر شامل بتاکاروتن، ویتامین‌های E و C هستند که در توت فرنگی، گیلاس،کیوی، اسفناج، مرکبات، هویج، گوجه فرنگی و هلو وجود دارند.

ـ کلم: سبزیجات خانواده کلم، در کاهش ابتلا به سرطان‌هایی مثل پستان ، ریه، روده و برخی دیگر از سرطان‌ها نقش دارند.

ـ گوجه‌فرنگی: گوجه‌فرنگی دارای ماده‌ای به‌نام لیکوپن است که نوعی آنتی اکسیدان است. نتایج برخی تحقیقات خاطرنشان می‌کنند که گوجه‌فرنگی به‌علت داشتن این ماده آنتی‌اکسیدان، در کاهش خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان پروستات نقش بارزی دارد.

ـ زغال اخته: زغال‌اخته دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که در سلامت بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان نقش مهمی دارد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زغال‌اخته – و درکل تمامی آنتی‌اکسیدان‌ها– مانع از رها شدن رادیکال‌های آزاد که سرطان‌زا هستند شده و بدین ترتیب خاصیت ضد سرطانی خود را بروز می‌دهد.

این نوشته را از دست ندهید  پاسخ به چند تصور اشتباه درباره ورزش

ـ انگور: عصاره‌ انگور دارای آنتی‌اکسیدانی به‌ نام «رسوراترول» است که آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است. این ماده از روند سرطانی شدن سلول جلوگیری به‌ عمل می‌آورد.

ورزش

ورزش از طریق مکانیسم‌های مختلف باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. از جمله‌ این مکانیسم‌ها می‌توان به مواردی چون بازسازی منابع درونی بدن، تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن، تناسب اندام، کاهش چربی‌های مضر و کاهش عوارض جانبی داروها اشاره کرد.

استفاده از کرم ضدآفتاب

یکی از مواردی که باعث بروز سرطان می‌شود پرتوی فرابنفش خورشید است. با استفاده از کرم ضدآفتاب مناسب در قسمت‌های برهنه پوست مثل دست‌ها، صورت و گوش‌ها در روزهای آفتابی می‌توان تا حد زیادی از مضرات این پرتوی خورشیدی کاست.

استفاده از غذاهای آب‌پز

متاسفانه بخش مهمی از رژیم غذایی امروز ما را مواد غذایی سرخ‌ شده‌ای مثل برگرها، فست فودها، چیپس و… تشکیل می‌دهند. آب‌پز کردن به دلیل اینکه از درجه حرارت پایین‌تر اما به‌ مدت بیشتر استفاده کرده و روغن در آن به‌ کار نمی‌رود، روشی بسیار سالم‌تر برای پخت و پز است. می‌توان تا جای ممکن با جایگزینی روش آبپز کردن غذا به‌ جای سرخ کردن آن، رژیم غذایی بسیار سالم‌تری را در پیش گرفت.

مراجعه منظم و مرتب به پزشک

بخش وسیعی از سرطان‌ها با معاینات پزشکی و آزمایشات مرتبط تشخیص داده می‌شوند. به همین دلیل مراجعه زمان‌بندی شده و مرتب به پزشک متخصص و انجام آزمایش، در تشخیص زودهنگام سرطان نقش اساسی دارد و درصورت تشخیص به موقع این بیماری، راهکارهای درمانی آسان‌تر و شانس بسیار بالاتری برای درمان بیماری وجود خواهد داشت.

این نوشته را از دست ندهید  قوانین سالم غذا خوردن برای آدم‌های پرمشغله

قرار ندادن بطری‌ها و ظروف پلاستیکی در فریزر و مایکروویو

قرار دادن بطری‌ها و ظروف پلاستیکی در فریزر و مایکروویو، باعث آزاد شدن مواد شیمیایی سمی خاصی در ماده غذایی درون این ظروف می‌شود که کاملا سرطان‌زا هستند. از انجام این کار به شدت خودداری کنید.

#سرطان_پایان_راه_نیست

گرد آورنده
کارن اصلانی
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا