سالمندانسلامت

مراقبت از سالمندان در فصل زمستان

مثبت زندگی: همه ما بعد از یک روز خسته کننده و سرد زمستانی در حالی که از سرمای هوا گله می‌کنیم با عجله به خانه برمی‌گردیم تا در گرمای خانه و خانواده آرام بگیریم. در این میان مهم است به یاد داشته باشیم فصل زمستان می‌تواند برای سالمندانی که در اطراف ما زندگی می‌کنند بسیار خطرناک باشد، بخصوص در دمای زیر صفر. این مقاله به اهمیت مراقبت از سالمندان در فصل سرد زمستان می‌پردازد.

بدن انسان روش پیچیده‌ای برای حفظ دمای ثابتش دارد؛ زمانی که در محیطی گرم قرار داریم خون به سمت پوست حرکت می‌کند و مغز به ما پیام می‌دهد که لباس‌های اضافه را از تن خارج کنیم، ضمن اینکه بدن در حال تعرق است تا خنک‌تر شود.

از سوی دیگر وقتی بدن در سرما قرار می‌گیرد خون از سطح پوست دور شده و مغز به ما دستور می‌دهد لباس بیشتری بپوشیم در این حین شروع به لرزیدن می‌کنیم تا گرمای بیشتری تولید کنیم. همه این اتفاقات در سطح ناخودآگاه مغز ما روی می‌‌دهد و تنظیم دمایی نام دارد.

با این حال وقتی سن وسال ما بالاتر می‌رود این واکنش‌های ناخودآگاه به اندازه قبل موثر نیستند چون تحرک بدن کمتر شده و طبیعتا گرمای کمتری نیز تولید می‌شود، این شرایط می‌تواند منجر به سرمازدگی شود. در روزهای سرد زمستان که دمای هوا به زیر صفردرجه سانتیگراد می‌رسد خطر سرمازدگی برای افراد ضعیفی مانند سالمندان چند برابر می‌شود. بنابراین منتظر نباشید برف روی زمین را بپوشاند یا لوله‌ها یخ بزنند، هرچه سریعتر به سالمندانی که اطرافتان زندگی می‌کنند سر بزنید.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۴ دلیل خستگی دائم و طریقه برطرف نمودن آن

کارهایی که می‌توانید برای محافظت از سالمندان در فصل سرما انجام دهید:

  • یک یا چند وعده غذای گرم آماده کنید و مطمئن شوید به اندازه کافی غذا در خانه وجود دارد. همچنین وقتی کنارشان هستید برایشان نوشیدنی گرم درست کنید.
  • دمای هوای اتاق‌های نشیمن و خواب را روی ۱۸ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. اگر گرم کردن کل خانه ممکن نیست اطمینان حاصل کنید اتا‌ق‌هایی که بیشترین رفت و آمد را دارند، همیشه گرم بمانند.
  • هزینه سوخت زمستانی را محاسبه کنید و اگر کمبودی وجود دارد آن را تامین کنید.
  •  مراقب ابتلای آنها به آنفلوآنزا باشید. برای جوان‌ترها چنین بیماری‌هایی چند هفته بیشتر طول نمی‌کشد اما می‌تواند زندگی سالمندان را تهدید کند. بنابراین نسبت به پیشگیری و واکسینه کردن آنها جدی باشید.
  • مطمئن شوید می‌توانند به شماره تماس‌تان برای مواقع اضطراری سریعاً دسترسی داشته باشند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا