آموزشمادر و کودک

به قدرت نوازش ایمان بیاورید

در این بخش قرار است شاخصه‌هایی را در اختیار والدین بگذاریم که با استفاده از آن‌ها، دغدغۀ بزرگ «بچه‌ها و فکر کردن به تربیت آن‌ها» برطرف شود. آن‌وقت فکر کردن به اینکه آیا در تربیت فرزندم موفق می‌شوم یا نه، دیگر آزاردهنده ودغدغه‌ساز نیست. چون این موضوع طبق روال منطقی و اصولی انجام می‌شود.

مثبت زندگی: «رشد کودکان» موضوعی است که  نمی‌توان آن را حتی برای یک لحظه از دغدغه فکری والدین جدا کرد. فکر کردن به اینکه رشد جسمی و ذهنی فرزندم همزمان با هم اتفاق می‌افتد یا نه، از دغدغه‌های ماندگار والدین در تمام ادوار تاریخی است. در مقاله قبلی معنای رشد را بررسی کردیم و توضیحاتی دادیم درباره شناخت کودک از خود و جنس مخالفش. اینکه کودکان در چه سنی و چه زمانی تفاوت خود را با جنس مخالف‌شان متوجه می‌شوند و…

در این مقاله قرار است از مادر و نقش کلیدی مادرها در رشد فرزندان حرف بزنیم. همراه ما باشید…

 

نقش کلیدی مادران در رشد فرزندان

مادران عامل مهمی برای رشد فرزندانشان هستند اما مادر از چه راه‌هایی می‌توانند در رشد فرزندشان تاثیر‌گذار باشند؟ نوازش و تغذیه دو ابزاری هستند که مادر با استفاده از آن‌ها می‌تواند بر رشد فرزندش تاثیرگذار باشد. در این مقاله نوازش را بررسی می‌کنیم و در مقاله‌ بعدی موضوع مهم تغذیه را.

نوازش: مهم ترین ابزار مادر در ارتباط با بچه در هفت سال اول از همان لحظه اول که به دنیا می‌آید تا آخر نوازش است. نوازشی که اگر به موقع و به جا باشد بسیار کارساز و تاثیرگذار است. مثلا وقتی کودک‌تان کار خوبی انجام می‌دهد، دست نوازش بر سرش بکشید و بگویید: آفرین. چه خوب. به تو افتخار می‌کنم و …

معمولاً مادرها، موقع شیردادن بچه را نوازش می‌کنند، اما دیگر بعد از دوران شیرخوارگی این نوازش‌ها فراموش می‌شود. بچه دائما احتیاج به نوازش دارد. به اینکه علاوه بر کلام و تحسین کلامی، دستی بر روی سر و شانه و صورتش بکشی و  بگویی: آفرین و… مادرهایی که از این طریق با فرزندشان ارتباط برقرار می‌کنند، گامی اساسی برای رشد فرزندشان برمی‌دارند. گامی رو به جلو که بازگشت هم ندارد.

این نوشته را از دست ندهید  میگرن شکمی در کودکان؛ دلایل، علائم و درمان

کودکان نیاز به مباشرت دارند. مباشرت یعنی تماس پوستی، یعنی نوازش. بعضی از والدین از نوازش و لمس کردن فرزندشان سر بازمی‌زنند و وقتی دلیل‌شان را می‌پرسی، این‌طور پاسخ می‌دهند: لوس می‌شود…

اما والدین به خصوص مادرها باید این نکته را به خاطر داشته باشند که نوازش نیاز کودک است. نوازشی که اگر به موقع و منطقی باشد، صد برابر یک سخنرانی و برنامه آموزشی و کتاب و پازل، باعث رشد فکری کودک خواهد شد و قوه تفکر کودک را به راه خواهد اندخت.

نوازش انواع مختلفی دارد. نوازش کلامی مانند ابزار محبت و تشویق. نوازش لمسی مانند در آغوش گرفتن و لمس کردن و نوع سوم نوازش نگاه محبت‌آمیز به کودکان است. کودک به این سه روش نوازش را درک می‌کند.

پس اگر فرزندی در خانه دارید، فرقی نمی‌کند چند ساله باشد، از کودک چند ماهه گرفته تا جوان 18 ساله و حتی بیشتر، نوازش فرزندتان را فراموش نکنید. به قدرت نوازش ایمان بیاورید.

یک راه کلیدی برای به راه انداختن قوه تفکر…

 مهم‌ترین شرط تحول ما، فعال شدن تفکر است. خدا فکر را به همه داده است. پدر و مادر باید کمک کنند «ت» سر فکر بگذارند، یعنی مرا(کودک) به تفکر دعوت کنند. پدر و مادرها باید در کارهای مختلف از فرزندشان نظر بخواهند. چه آن کار به فرزندشان مربوط باشد چه نه. برای مثال وقتی درجمع نشسته‌اند و بزرگ‌ترها و فامیل درباره موضوعی صحبت می‌کنند و نظر خودشان را می‌گویند، باید این ارزش را برای کودک‌مان قائل باشیم و از او بپرسیم: «پسرم نظر تو چیست؟ دخترم نظر شما چیست؟ خانم نظر شما چیست؟»  با این پرسش‌ها و دخیل کردن فرزندمان در کارها به تفکر او کمک می‌کنیم.

مقاله قبلی با موضوع «تفاوت‌های دختر و پسر» را اینجا بخوانید.

این نوشته را از دست ندهید  دامن ماکسی را چگونه ست کنیم؟ انواع دامن ماکسی و روش‌های ست کردن آنها
گرد آورنده
انسیه مجاوری
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا