سیاحت

در شیراز به جز حافظیه و سعدیه کجا می‌توان رفت؟

مثبت زندگی: شیراز شهر جادویی ایران است که فرهنگ و تاریخ در کوچه و خیابان آن نفس می‌کشد و بناها و جاهای دیدنی شهر، روایتی از اصالت و تمدن این دیار را برای گردشگران بازگو می‌کند. برای همین سفر به شیراز باید در صدر فهرست دیدنی‌های هر گردشگری قرار بگیرد. اگر تا به حال به شیراز سفر نکرده‌اید و در تکاپوی برنامه‌ریزی سفر در روزهای پایانی تابستان هستید، محکم بنشنید، کمربندتان را با اطمینان ببندید تا شما را در قالب کلمه‌ها به شیراز ببریم. سفری کوتاه که شاید مقدمه‌ای باشد برای سفر واقعی به این استان. همراه ما باشید تا در این مقاله مهم‌ترین جاهای دیدنی شیراز را به شما معرفی می‌کنیم.

آرامگاه شاه چراغ (ع)

شیراز

شیراز میزبان آرامگاه میر سید احمد یکی از پسران امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است که به شاه چراغ معروف هستند؛ این حرم علاوه بر ویژگی‌های معنوی از ویژگی‌های تاریخی و معماری فارسی و عربی نیز برخوردار است.

تخت جمشید

شیراز

بیش از ۲۵۰۰ سال پیش پرسپولیس یا تخت‌ِ جمشید، پایتخت باستانی و باشکوه سلسله‌ی هخامنشیان بود. با اینکه این شهر تاریخی هجوم اسکندر را پشت‌سر گذاشته است، اما باز هم بقایای آن نشانی از دستاوردهای معماری و سیاسی ایران باستان دارد. این میراث جهانی یونسکو در حدود ۷۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز واقع شده است. بازدید از بقایای شهر چند ساعتی طول می‌کشد و از آنجا که آفتاب نیم‌روز بس ناجوانمردانه می‌تابد، بهتر است که مقدار زیادی آب به‌همراه داشته باشید.

باغ ارم شیراز

شیراز

باغ ارم در شیراز یکی از کهن‌ترین باغ‌های ایران است که متعلق به خاندان قوامی شیراز در قرن دهم و یازدهم هجری بوده است. این باغ پادشاهان بسیاری را در خود دیده است که هر کدام به نوبه خود سهمی در ساخت و بهسازی این باغ و عمارت داخل آن داشته‌اند، پادشاهانی مانند: پادشاهان سلجوقیان، آل اینجو، کریم خان زند، پادشاهان قاجاریه مانند ناصرالدین شاه و… 

این نوشته را از دست ندهید  نشانه‌های سرگیجه ناشی از کرونا

عمارت کلاه فرنگی

شیراز

اگر مکان تاریخی این نام رو نمی‌شناسید، حتماً نام آن براساس یک سریال تاریخی تلویزیون برایتان آشنا است. عمارت کلاه فرنگی همان آرامگاه وکیل است که میزبان پیکر کریم خان زند مؤسس سلسله زندیه است که در میان باغی پر از گل و گیاه قرار گرفته است.

ارگ کریم خان

شیراز

وقتی در بین آثار تاریخی شهر شیراز بگردید، آثار زیادی از دوران زندیه خواهید دید که یکی از مهمترین آنها ارگ کریم خان است که محل زندگی کریم خان زند بوده است. این ارگ در زمان قاجاریان محل سکونت فرمانداران محلی شد و در زمان حکومت پهلوی نیز به عنوان زندان استفاده داشته است.

 مسجد نصیرالملک

شیراز

در نزدیکی شاه چراغ، یکی از مشهورترین ساختمان‌های شیراز یعنی مسجد نصیرالملک که به «مسجد صورتی» نیز معروف است، قرار دارد. این مسجد که یکی از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود متعلق به دوره‌ی قاجار است و به‌خاطر فضای درونی لذت‌بخشِ رنگارنگش معروف است.

شیشه‌‌های رنگی، کاشی‌های ظریف رنگارنگ و فرش‌های ایرانی متعدد، فضایی مسحورکننده را با زیبایی‌های فراوان و هنرمندانه‌ خلق کرده‌اند که بی‌تردید غافلگیرتان می‌کند. به اینها ستون‌هایی با کنده‌کاری‌های ظریف را نیز اضافه کنید که از هر زاویه‌ نمایی چشم‌نواز خلق می‌کنند. بهترین زمان برای تماشای مسجد بین ساعت ۹ تا ۱۱ صبح است، زیرا سرسرا و فرش‌های ایرانی زیر پرتو آفتاب جلوه‌ای شگفت‌انگیز پیدا می‌کنند؛ جلوه‌ای سحر‌انگیز که شما را وادار به ثبت آن در دوربین‌تان می‌کند. این مسجد به‌لطف استفاده از تیرهای چوبی انعطاف‌پذیر در ساختار خود، زلزله‌های متعددی را پشت‌سر گذاشته است.

خانه زینت الملوک قوامی

شیراز

دختر قوام الملوک چهارم در این منزل سکونت می‌کرد و به همین دلیل نام این خانه را زینت الملوک گذاشته‌اند؛ این عمارت در سال‌های 1290 تا 1302 هجری قمری توسط علی محمدخان قوام الملک دوم ساخته شد و اکنون به عنوان نگارخانه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

  بازار وکیل

شیراز

این مکان خوش‌منظر با صدها مغازه‌ و دکه، بازار اصلی شیراز است که یکی از جاهای دیدنی شیراز به‌شمار می‌رود. این بازار که به‌صورت هزارتو طراحی شده است، مکانی برای خرید فرش، ادویه، طلا و جواهر و لوازم خانه و … است. حجره‌ها و مغازه‌ها، چای‌خانه‌ها، دالان‌ها، کاروانسراها و حمام‌های سنتی چشم‌نواز باعث می‌شوند که تماشای مفصل بازار بیش از یک بعدازظهر طول بکشد.

این نوشته را از دست ندهید  معرفی هتل‌های اطراف فرودگاه مهرآباد تهران

پاسارگاد

کوروش کبیر یکی از پادشاهان مقتدر ایرانی است که امپراطوری بزرگ آن در طول تاریخ زبانزد بوده است، کوروش با دستور ساخت منطقه پاسارگاد مکانی را ایجاد کرد که تاریخ و تمدن ایران را به جهانیان معرفی می‌کند. در این منطقه کاخ‌های بسیاری که عظمت آن حیرت انگیز است را بنا کرد. کوروش پس از مرگش در آرامگاهی که خودش دستور ساختش را داده بود در همین منطقه به خاک سپرده شد و اکنون آرامگاه کوروش کبیر محلی برای آشنایی گردشگران و دوستداران وی با تفکر بشر دوستانه او است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 15 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا