بدانیم

چطور رمز دوم یکبار مصرف را از بانک‌ها دریافت کنیم؟

مثبت زندگی: در روزهای اخیر سوالی که برای عموم مردم مطرح شده این است که چگونه باید رمز دوم یکبار مصرف را دریافت کرد. چرا که بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به بانک‌ها اعلام کرده است که رمز دوم کنونی برای کارت‌های بانکی، تا پایان اردیبهشت‌ ماه 98 قابل‌ استفاده خواهد بود و پس از آن، این رمز حذف می‌شود و باید از ابتدای خرداد ماه، از رمز دوم یکبار مصرف استفاده شود.

رمز یکبار مصرف (One Time Password) یک روش محافظت از اطلاعات برای جلوگیری از سرقت رمز عبور است. علاوه بر آن رمز یکبار مصرف برای مدت زمان 60 ثانیه تولید می‌شود و پس از طی این مدت نامعتبر خواهد بود. مهم‌ترین مزیت استفاده از OTP یا رمز یکبار مصرف این است که سرقت اطلاعات با دانستن رمز غیر ممکن می‌شود. در واقع اگر مجرم سایبری رمز قبلی شما را داشته باشد با توجه به این که رمز باطل شده نمی‌تواند از آن استفاده کند. می‌توان گفت گسترش استفاده از این قابلیت، کاهش بسیار زیاد جرایم سایبری مالی به‌خصوص در بحث برداشت‌های غیر مجاز، کلاهبرداری و برنامه‌های مخرب را به دنبال خواهد داشت. بنابراین از این پس برای پرداخت‌های موبایلی و اینترنتی باید رمز یکبار مصرف استفاده شود که مشتریان برای فعال‌سازی برنامه آن باید به شعب بانک خود مراجعه کنند.

بانک تجارت

برای فعال‌سازی رمز یکبار مصرف برای کارت‌های بانک تجارت باید نرم افزار این بانک را نصب کنید.

مراحل ثبت درخواست و دریافت رمز یکبار مصرف

1. ثبت درخواست از طریق دستگاه های خودپرداز:

مراجعه به دستگاه های خودپرداز بانک تجارت

وارد کردن کارت در دستگاه خودپرداز و ثبت رمز ورود

ورود به گزینه سایر خدمات

انتخاب گزینه سایر خدمات و گزینه فعال سازی رمز همراز (پویا)

دریافت برگ رسید حاوی شماره سریال و شماره تلفن ھمراه مشتری از دستگاه خودپرداز

دریافت یک پیامک حاوی کد فعالسازی رمز همراز (پویا) به شماره تلفن ھمراه (شماره همراه ثبت شده مربوط به کارت)

2. دریافت نرم افزار تولید رمز یکبار مصرف از سایت بانک تجارت:

فایل را می‌توانید از اینجا دانلود و نصب نمایید.

در حال حاضـر برنامه در دو نسخه اندروید و آی او اس در دسترس است.

 بانک صادرات

بانک صادرات ایران به منظور افزایش رفاه حال مشتریان امکان دریافت رمز دوم یکبار مصرف از طریق سامانه همبانک (#719*) را فراهم ساخت.

برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف بانک صادرات کافیست کد دستوری (#719*) را در قسمت تماس گوشی شماره‌گیری کرده و مراحل را طی کنید تا براحتی بتوانید رمز دوم یکبار مصرف بانک صادرات را تهیه کنید.

این نوشته را از دست ندهید  سفری به دنیای خوش عطر و طعم شکلات سوئیسی

 شما می‌توانید با شماره گیری #719*و انتخاب گزینه OTP (کلید9)، رمز دوم یکبار مصرف یا امضای دیجیتال رمز جهت ورود به سامانه اینترنت بانک سپهر و همچنین امضای دیجیتال جهت انتقال وجه در سامانه مذکور را دریافت کنند.

بانک ملت 

بانک ملت به منظور افزایش امنیت در سامانه بانکداری اینترنتی، خدمت یکبار رمز (رمز دوم یکبار مصرف در سامانه بانک ملت یکبار رمز نامگذاری شده است) را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. بر این اساس دارندگان کارت بانک ملت می‌توانند بنا با نظر شخصی به استفاده از یکی از روش‌های تولید رمز دوم یکبار مصرف (OTP) ، یکبار رمز همراه (Mobile OTP) یا رمز دوم یکبار مصرف پیامکی (SMS OTP) از این مزیت بهره‌مند شد. همچنین امکان استفاده از این سه روش به صورت همزمان وجود دارد.

به این منظور جهت ثبت نام خدمت رمز دوم یکبار مصرف همراه/ پیامکی  پس از ورود به سامانه بانکداری اینترنتی، خدمت تخصیص رمز دوم یکبار مصرف همراه/پیامکی را از منوی تنظیمات کاربر انتخاب کرده یا درصورت تمایل به دریافت دستگاه تولید رمز دوم یکبار مصرف (OTP) به شعب افتتاح کننده حساب خود در بانک ملت مراجعه فرمایید.

بانک ایران زمین

برای فعال‌سازی نرم‌افزار رمزساز بانک ایران زمین باید روی تلفن همراه از طریق سایت بانک در بخش بانکداری مدرن، نرم‌افزار رمزساز نصب شود. سپس برای فعال‌سازی نرم‌افزار باید با رمز ایستا (سامانه اینترنت بانک) وارد شد. با مراجعه به منو تنظیمات و انتخاب گزینه فعال‌سازی برنامک رمزساز، رمز ورود به نرم‌افزار تعیین شود. با دریافت کد تصویری و اجرای نرم‌افزار و اسکن کد تصویری با استفاده از نرم‌افزار می‌توانید برای ورود به سامانه اینترنت بانک و انتقال وجه از رمز یکبار مصرف بانک ایران زمین استفاده کنید. باید توجه داشت که رمز برنامک در هر بار تولید رمز یکبار مصرف استفاده خواهد شد. اگر قبلا برنامک رمزساز را فعال کرده‌اید، با دریافت کد تصویری جدید برنامک غیرفعال می‌شود و باید گزینه «فعال‌سازی دوباره» را در آن انتخاب کنید.

بانک ملی ایران

در بانک ملی برای دریافت رمز یکبار مصرف از سه طریق می‌توان اقدام کرد که در هر سه روش ابتدا باید نرم افزار 60 را دریافت و نصب نمایید.

مراحل نصب و فعالسازی

جهت استفاده از سامانه دریافت رمز یکبار مصرف، می‌بایست مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

نرم افزار شصت (60) را از سایت بانک دریافت و بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.

پس از نصب نرم افزار فوق، وارد برنامه شوید و با کلیک بر روی نمایه رمز یکبار مصرف، عملیات نصب را ادامه دهید.

این نوشته را از دست ندهید  خواص شگفت‌انگیز زرده تخم‌ مرغ

پس از اتمام عملیات نصب، دوباره برنامه شصت (60) را اجرا و بر روی نمایه دریافت رمز یکبار مصرف کلیک کنید.

شماره تلفن همراه را وارد و دکمه ثبت نام را کلیک کنید.

در این مرحله رمز ورود به برنامه را به صورت عددی یا الگو تنظیم نمایید.

کد فعالسازی را که از طریق پیامک دریافت کردید، در قسمت مورد نظر وارد نمایید و دکمه تایید را
کلیک کنید.

در صورتی که شماره‌ی تماس خود را اشتباه وارد کرده اید و پیامک برای شما ارسال نشده است، می‌توانید از قسمت تغییر شماره، شماره‌ی صحیح را وارد کنید.

به مدت 3 دقیقه زمان دارید تا کد فعال سازی را وارد کنید.

در صورتی که در این مدت موفق به وارد کردن کد فعال سازی نشده‌اید، می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی
ارسال مجدد دوباره پیامک فعال ساز‌ی دریافت کنید.

7. در این مرحله، ثبت نام در سامانه با موفقیت انجام شده است. برای ادامه فرایند فعالسازی، به یکی از 3 روش زیر می توان عمل کرد.

  • مراجعه به سامانه بام
  • مراجعه به دستگاه های کیوسک /Cashless
  • مراجعه به دستگاههای خودپرداز

کیوسک‌هایی که در برخی شعب بانک ملی وجود دارند دومین راه برای فعال‌سازی رمز یکبار مصرف است.

برای استفاده از سرویس رمز یکبار مصرف، ابتدا باید نرم‌افزار موبایلی 60 بانک ملی را از طریق سایت بانک ملی به نشانی ذکر شده دریافت کرد و پس از نصب و فعال‌سازی آن بر روی گوشی همراه، نرم‌افزار رمز بام بانک ملی را نصب و پس از نصب نرم‌افزار‌های مورد نیاز برای فعال‌سازی رمز یکبار مصرف اول و دوم به دستگاه کیوسک مراجعه کرد.

برای دریافت خدمت رمزیکبار مصرف از طریق دستگاه‌های خود پرداز، می‌توان پس از نصب نرم‌افزار 60 به یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانک ملی مراجعه کرد. سپس کارت بانک ملی را وارد دستگاه خودپرداز کرده و با وارد کردن رمز اول کارت، وارد منوی اصلی شد و گزینه عملیات رمز را انتخاب کرد و با ادامه مراحل، از این خدمت بهره‌مند شد.

نکاتی که باید در هنگام استفاده از نرم افزار 60 مورد توجه قرار دهید:

 فعالسازی رمز یکبار مصرف به مدت یکسال اعتبار دارد و پس از اتمام اعتبار، می‌بایست مجدداً اقدام به
فعالسازی رمز یکبار مصرف کنید.

این سامانه در حال حاضر برای ملی کارت قابل استفاده بوده و کارت‌های دیگر مانند بن، هدیه و اعتباری و … امکان استفاده از این سامانه را ندارند.

این نوشته را از دست ندهید  علائم سرطان پستان و روش‌های درمان آن - بخش دوم

برای فعالسازی رمز اول یا دوم یکبار مصرف هر یک از ملی کارت‌ها، باید به یکی از 3 روش فوق
اقدام کنید.

  •  نسخه‌ی iOS تلفن همراه باید بالاتر از 10 باشد.
 در نسخه‌ی اندروید، Option Developer باید غیر فعال (Disable یا Off) باشد. برای این تنظیمات از
مسیر زیر اقدام کنید.


Setting / Developer option

 تلفن همراه شما نباید ROOT یا Jailbreak شده باشد.

 شماره‌ی تماس وارد شده در دستگاه خودپرداز باید با شماره‌ی وارد شده روی نرم افزار یکسان باشد.

بانک پاسارگاد

مشتریان این بانک قادر خواهند بود برای فعال‌سازی رمز پویا و دریافت رمز یک بار مصرف به سامانه بانکداری مجازی، قسمت «مدیریت نوع رمز کارت» در بخش «کارت‌های من» در منوی «کارت» مراجعه کنند. در نسخه‌ی جدید همراه‌بانک (موبایل‌بانک) نیز فعال‌سازی این خدمت از طریق بخش «عملیات کارت» در منوی «سایر» فراهم است.

نحوه دریافت رمز دوم یکبار مصرف از اپلیکیشن بانک پاسارگاد 

1. از طریق اپلیکیشن بانک پاسارگاد می‌توانید رمز دوم یکبار مصرف بانک پاسارگاد را دریافت کنید. از طریق لینک زیر می‌توانید اپلیکیشن بانک پاسارگاد را دانلود و نصب کنید.

دانلود اپلیکیشن بانک پاسارگاد

2. پس از ورود به اپلیکیشن همراه بانک پاسارگاد برای فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف گزینه سایر را انتخاب کنید و سپس گزینه عملیات کارت را انتخاب کنید.

3. در این قسمت شما با گزینه‌های مربوط به کارت مواجه می شوید که از بین آنها ابتدا گزینه فعال سازی رمز یکبار مصرف کارت (رمز دوم یکبار مصرف) را انتخاب کنید.

4. پس از انتخاب گزینه فعال سازی رمز یکبار مصرف کارت شماره کارت شما نمایش داده می شود که با لمس و انتخاب شماره کارت پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود با این عنوان: آیا می‌خواهید رمز یکبار مصرف برای شماره کارت خودرا فعال کنید که با تایید آن کلید کنار شماره کارت شما سبز رنگ می‌شود که نشان فعال شدن کارت است. همزمان با سبز شدن دکمه فعال‌سازی کارت پیغامی نیز روی گوشی با عنوان درخواست شما با موفقیت ارسال شد و در ادامه پیغام رمز دوم یکبار مصرف برای شماره  کارت خود فعال شد نمایش داده می‌شود.

5. در این مرحله و پس از فعال کردن رمز دوم یکبار مصرف به منوی قبل (عملیات کارت) برگشته و این بار گزینه دریافت رمز یکبار مصرف کارت (رمز پویا) را انتخاب کنید.

6. پس از انتخاب گزینه فوق پیغامی با موضوع انتخاب کارت و شماره کارت‌های تعریف شده در اپلیکیشن همراه بانک برای شما نمایش داده می‌شود که با انتخاب شماره کارت مورد نظرتان کد تایید برای شما پیامک می‌شود. پس از ثبت کد، رمز دوم یکبار مصرف برای شما فعال می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  ۷ نشانه که می‌گوید آنقدرها هم که فکر می‌کنید باهوش نیستید

نکته: پیامک حاوی کد فعالسازی فقط یکبار و در اولین درخواست شما برایتان ارسال می‌شود و در مراحل بعد فقط رمز دوم یکبار مصرف برایتان نمایش داده خواهد شد.

بانک دی

بانک دی نیز در حال حاضر سیستم‌های مربوط به فعال‌سازی رمز یکبار مصرف را راه‌اندازی کرده وشعب این بانک خدمات مربوط به فعال‌سازی رمز یکبار مصرف را ارائه می‌دهند. این بانک از خردادماه نیز این امکان را در دستگاه‌های خودپرداز خود ارائه می‌دهد.

بانک سامان

برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف بانک سامان می‌توانید از اپلیکیشن رمزینه که پیش از این برای ورود به بانکداری الکترونیک بانک سامان کاربرد داشته استفاده کنید. در حالی دریافت رمز دوم یکبار مصرف بانک سامان در کنار رمز یکبار مصرف نت‌بانک سامان قرار گرفته و هر دو از اپلیکیشن رمزینه قابل دسترسی هستند. طبق اعلام بانک سامان و به منظور امنیت بیشتر رمز دوم یکبار مصرف، برای فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف بانک سامان برای اولین بار باید به یکی از شعب بانک سامان مراجعه کنید و برای فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف درخواست بدهید. در غیر این صورت با هر بار وارد شدن به نت بانک، بانک سامان با پیغام زیر مواجه می‌شوید.

رمز دوم یکبار مصرف

راهنمای استفاده از اپلیکیشن رمزینه برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف بانک سامان

ابتدا از اینجا اپلیکیشن رمزینه را دانلود کنید.

اپلیکیشن رمزینه را روی گوشی موبایل‌تان نصب نمایید

درخواست فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف خود را به بانک سامان ارائه کنید.

بانک سامان به شما یک بارکد ارائه می‌کند که با اسکن کردن آن از طریق اپلیکیشن رمزینه، سامانه برایتان فعال می‌شود.

بعد از فعال شدن اپلیکیشن، از منو آن روی گزینه فعالسازی رمز دوم کارت کلیک کنید. یک کد فعالسازی برای شما پیامک می‌شود، کافی است این کد را در اپلیکیشن رمزینه وارد کنید تا رمز دوم کنونی شما برای تراکنش‌های اینترنتی غیرفعال شود و به رمز دوم یکبار مصرف تغییر پیدا کند.

پس از انجام مراحل بالا در هر زمان به رمز دوم یکبار مصرف بانک سامان احتیاج پیدا کردید، می‌توانید در منوی اپلیکیشن رمزینه روی گزینه رمز دوم کارت کلیک کنید تا برایتان رمز دوم یکبار مصرف شش رقمی نمایش داده شود. توجه داشته باشید که این رمز دوم یکبار مصرف برای زمان محدودی و تنها 60 ثانیه برای شما قابل استفاده است.

بانک سرمایه

مشتریان بانک سرمایه نیز می‌توانند از طریق برنامک رمزساز که قابل‌نصب بر روی گوشی‌های اندرویدی وآی او اس است، برنامه صدور رمز یکبار مصرف را نصب کنند. برای نصب برنامک رمزساز مشتریان بانک سرمایه باید ابتدا به یکی از شعب بانک مراجعه کنند تا با دانلود آن و فعال‌سازی بتوانند از آن استفاده کنند. مشتریان این بانک می‌توانند برای دانلود نرم‌افزار مطابق با سیستم عامل موبایل خود و اطلاع از نحوه فعال‌سازی آن به وب‌سایت بانک سرمایه در صفحه اصلی، بخش «برنامک رمزساز بانک سرمایه» یا به یکی از شعب بانک سرمایه در سراسر کشور مراجعه کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا