سیاحت

سفر به غار یخ‌مراد در جاده چالوس

مثبت زندگی: همیشه غر می‌زنیم که چقدر برویم شمال؟ چقدر برویم کاشان! دلمان جای جدید می‌خواهد برای تفریح! اما خیلی‌‌هایمان که مدام به شمال و مازندارن و … سفر می‌کنیم از تمام جاذبه‌های آن حوالی خبر نداریم. مثلا همین غار یخ‌مراد! خیلی‌ها حتی نامش را نشنیده‌اند.

در این مطلب قرار است سفری کوتاه داشته باشیک به غار یخ‌مراد، یکی از غارهای زیبای اطراف تهران در جاده چالوس. همراه ما باشید.

50 تا 230 میلیون سال قدمت؛ مگه داریم؟

غار یخ‌مراد از غارهای منحصر به فرد ایران است که در جاده چالوس-کرج قرار دارد. گفته می‌شود قدمت آن به ۵۰ تا ۲۳۰ میلیون سال پیش می‌رسد. ویژگی که این غار را خاص کرده است، این است که قندیل‌های استالاگمیت و استالاگتیک آن نه از جنس آهک که از جنس یخ است.

غار یخ‌مراد در ارتفاع ۲۶۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد و بسیار بزرگ است. دهانه غار سه متر طول و هشت متر ارتفاع دارد، سه تالار، یک برکه و یک آبشار یخ زده دارد.

اعتقاد مردم محلی درباره غار یخ‌مراد

مردم محلی این غار را مقدس می‌دانند و معتقدند یخ‌های آن مراد می‌دهد، و دلیل نامگذاری آن نیز شاید همین بوده است. از سوی دیگر گفته می‌شود این یخ‌ها برای درمان بیماری‌های مختلف و همچنین نازایی خانم‌ها شفابخش است.

سفر به غار یخ‌مراد

تالار اول دارای قندیل‌های چشمگیر است. ابعاد تالار دوم ۲۰ در ۲۵ متر و ۱۰ متر ارتفاع است و دو دهلیز دارد. تالار سوم نیز مرتفع‌ترین سقف غار را دارد. در تالار سوم دو دخمه وجود دارد. دخمه اول پوشیده از یخ است با برکه یخ‌زده و آبشار یخی. دخمه دوم نیز برکه یخی دارد.

این نوشته را از دست ندهید  لیست ضروری‌ترین وسایل طبیعت گردی‌های یک روزه در تابستان

غار یخ‌مراد چهار طبقه دارد. غارسنگ‌های آن به شکل نخود و گل کلم در جای جای غار خودنمایی می‌کنند. تعداد طبقات غار، تزیینات آهکی اندک آن در مقایسه با سایر غارها و درجه دمای داخل غار آن را از دیگر غارها متمایز کرده است. معمولاً دمای داخل غارها، ۱۰ درجه از بیرون بیشتر است اما غار یخ‌مراد به دلایلی از جمله جنس کانی‌ها، منافذ بین فضای درون و بیرون غار و ارتفاع زیاد غار از سطح دریا سردتر از بیرون است.

دسترسی به این منطقه از مسیر محور کرج-چالوس است. پس از طی ۷۰ کیلومتر نرسیده به گچسر، از قسمت تابلوی روستای کهنه‌ده وارد جاده فرعی می‌شوید. به یک دوراهی برمی‌خورید که راه سمت راست شما را به غار رهنمون می‌کند. باید کمی پیاده‌روی و کوهنوردی سبکی انجام دهید تا به غار برسید.

ماه‌های اسفند و فروردین و فصل تابستان، بهترین زمان برای سفر به غار یخ‌مراد است. در سفر به این غار، هدلامپ، کفش مناسب و لباس گرم همراه داشته باشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 1 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا