آخرین نوشته هاتخصصی

۱۳ علامت خاموش که بیانگر مشکلات ریوی است

مثبت زندگی: ریه سالم یک نعمت است چرا که مشکلات ریوی از مشکلات جدی سلامت به شمار می‌روند. توجه به علائم و نشانه‌های بیماری و عفونت ریه بسیار مهم است، زیرا تشخیص زودرس می‌تواند در مدیریت و درمان شرایطی مانند عفونت ریه، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و سرطان ریه که پیشرو انواع سرطان‌ها در میان مردان و زنان است، بسیار کمک‌کننده و مفید باشد. به همین دلیل، شما نباید علائمی مانند سرفه مزمن یا دردهای مکرر در قفسه سینه را نادیده بگیرید.

میگوئل ویلالونا کالرو، مدیر ارشد علمی در موسسه سرطان میامی است؛ می‌گوید: “اگر علائم پایداری دارید، این علائم باید عمیق‌تر بررسی شوند؛ به خصوص اگر سیگاری یا سیگاری سابق هستید یا فاکتورهای خطر دیگری نیز دارید.”سرفه‌هایی که تمام نمی‌شوند، به سختی نفس کشیدن هنگام بالا رفتن از پله‌ها و مشاهده اندکی خون در خلط سینه می‌توانند زنگ‌های هشداری برای سلامت ریه‌های شما باشند.در این مقاله به بررسی برخی از علائم مشکلات ریوی پرداخته شده است. اصطلاحاً به این ۱۳ مورد علائم خاموش مشکلات ریوی می‌گویند.


دردهای طولانی مدت در قفسه سینه‎

هر دردی در ناحیه قفسه سینه که بیش از یک ماه طول بکشد، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی در ریه مانند عفونت ریه باشد. به گفته ویلالونا کالرو، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، درد قفسه سینه است که اغلب با نفس عمیق، سرفه یا خنده بدتر می‎شود. این علامت می‌تواند نشانه‌ای از سرطان ریه باشد.

تولید بیش از حد مخاط

اگر مخاط زیادی در گلو یا سینه دارید که به مدت یک ماه یا بیشتر باقی می‌ماند، این می‌تواند نشانه عفونت ریه باشد. طبق نظریه انجمن ریه آمریکا، خلط توسط مجاری هوایی بعنوان دفاعی در برابر عفونت‌ها یا تحریک‌کننده‌ها تولید می‌شود. یک پزشک متخصص قطعا باید تولید مزمن مخاط را ارزیابی کند.

این نوشته را از دست ندهید  با ماسک مو برای موهای چرب آشنا شوید

خس خس سینه

تنفس خس خس مانند یا پر سروصدا می‌تواند نشانه این باشد که چیزی مانع جریان هوا در ریه‌های شما یا باعث باریک شدن آن‌ها شده است. دکتر پوروی پاریک، متخصص آلرژی در شبکه آلرژی و آسم و سفیر پلت‌فرم جهانی بیماران مبتلا به آسم (GAAPP)، توضیح می‌دهد: “معمولا خس خس سینه در آسم مشاهده می‌شود، اما در پنومونی یا ذات‌الریه، برونشیت و بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD نیز قابل مشاهده است.”

سرفه‌های مداوم

در حالی که طبیعی است سرفه به دلیل مواردی مانند برونشیت یا آنفولانزا دو هفته به طول بیانجامد، اما داشتن سرفه‌های مزمن می‌تواند به معنای وقوع مشکلاتی جدی در ریه‌های شما باشد.کالین روگی‌ئِرو، یک محقق بهداشت در Mesothelioma.com می‌گوید:

“سرفه‌های مداوم فقط یکی از علائم مرتبط با سرطان مزوتلیوما است، و افرادی که در معرض استنشاق آزبست یا پنبه نسوز هستند مستعد ابتلا به این نوع سرطان هستند و باید هر چه سریع‌تر سلامت آن‌ها رصد شود، زیرا این بیماری می‌تواند خیلی سریع پیشرفت کند.”به گفته دکتر پوروی پاریک، سرفه‌های مداوم می‌تواند نشانه عفونت ریه، آسم، COPD یا فیبروز ریه نیز باشد پس باید توسط پزشک متخصص یا متخصص ریه به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

درد، تورم و احساس درد حین لمس پاها

دکتر پاریک اظهار دارد که این نوع علائم می‌توانند نشانه‌ای از لخته شدن خون در پاها باشند. این لخته خون می‌تواند به به سمت ریه‌های شما حرکت کند و در صورت عدم توجه به آن ممکن است به مشکلات خطرناکی از جمله مرگ منجر شود.

احساس خستگی دائم

لارن تَن متخصص ریه در دانشکده پزشکی دانشگاه لوما لیندا (Loma Linda) در کالیفرنیای جنوبی، خاطر نشان می‌کند که فرسودگی، خستگی و خواب آلودگی می‌تواند مربوط به آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب باشد. اختلال خوابی که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاهی در طول خواب می‌شود. هر توقف می‌تواند برای چندین ثانیه طول کشیده و معمولا تعداد زیادی توقف در یک شب اتفاق می‌افتد که باعث اختلال در خواب می‌شود.

حتی یک شب بی‌خوابی اثر منفی‌ایی بر روی سلامت جسمانی و روانی انسان دارد. پس تصور این که بی‌خوابی‌های مداوم چه نتیجه‌ای در پی خواهند داشت چندان دشوار نیست. اگر به طور مرتب شب‌ها از خواب بیدار می‌شوید و در تنفس با مشکل مواجه هستید یا سرفه می‌کنید به پزشک مراجعه کنید.

این نوشته را از دست ندهید  کودک قد بلند می‌خواهید، این مطلب را بخوانید

دکتر تَن در ادامه توضیح می‌دهد: “احساس خستگی دائم می‌تواند به دلیل به سختی نفس کشیدن در تمام طول روز یا شب باشد.”

علائم دیگر این بیماری عبارت است از: مواردی مربوط به حافظه و تمرکز، خروپف، مکث در تنفس، سردردهای صبحگاهی، خشکی دهان و خستگی مفرط و تحریک‌پذیری بیش از حد.

سرفه‌های خونی

اگر متوجه شدید که هنگام سرفه کردن خون بالا می‌آورید، سریعا به مطب پزشک مراجعه کنید، زیرا این می‌تواند نشانه یک مشکل جدی در سلامتی باشد.

دکتر کِن ناکس متخصص طب ریوی و معاون دانشیار امور و توسعه دانشکده پزشکی دانشگاه آریزونا – فونیکس، در این باره توضیح می‌دهد: “شایع‌ترین بیماری ریوی برای این علائم، برونشیت ناشی از عفونت است. با این حال، بدترین و تهدیدکننده‌ترین دلیل برای سرفه‌های خونی و بالا آوردن هموپتیزی (خلط خونی) می‌تواند سرطان ریه باشد. و این می‌تواند در آمبولی ریه نیز مشاهده شود.”

تنگی نفس

اگر تنگی نفس دارید، این ممکن است به دلیل آسم در ناحیه ریه، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، فیبروز ریوی و فشار خون ریوی باشد. چهارچوب زمانی که تنگی نفس در آن اتفاق می‌افتد نیز می‌تواند در تعیین علت آن کمک‌کننده باشد.

دکتر لارن تَن در این باره می‎گوید: “شایع‌ترین علت تنگی نفس عفونت است، اما این به طور معمول با علائم دیگری مانند سرفه مداوم، تب و لرز همراه است. یکی از دلایل خطرناک و تهدیدکننده تنگی نفس که می‌تواند به سرعت بروز کند، آمبولی ریوی است که می‌تواند با درد یا بدون درد در قفسه سینه رخ دهد.”

ناخن‌های کبود رنگ

ناخن‌های کبود رنگ می‌توانند نشانه رنج کبود یا سیانوز باشند، شرایطی که در آن به دلیل مقدار ناکافی اکسیژن در گردش خون ناخن‌ها کبود می‌شوند. این بیماری می‌تواند ناشی از بیماری و عفونت شدید ریه‌ها باشد. دکتر پاریک در این باره اظهار دارد که اگر متوجه شدید که ناخن‌هایتان کمی نرم‌تر از حد معمول به نظر می‌رسند، می‌بایست توسط یک فوق تخصص ریه خبره چک شوید.

این نوشته را از دست ندهید  علائم سنگ کلیه و درمان آن به روش‌‌ خانگی

تن صدای متغیر

دکتر تن می‌گوید: “هنگامی که ریه‌های شما به دلیل عدم قدرت کافی یا کمبود هوای کافی، قادر به انجام بازدم کامل نیستند، صدای شما می‌تواند تغییر کند و بسیار نرم شود. علت دیگری که معمولا به عنوان علت تغییر صدا تصور نمی‌شود اختلالی است به نام اختلال عملکرد تارهای صوتی.در این اختلال تارهای صوتی شما به خوبی کار نمی‌کنند و می توانند باعث تغییر صدای شما شوند. گاهی اوقات این بیماری با آسم اشتباه گرفته می‌شود زیرا علائم آن‌ها می‌تواند مشابه باشد.”

کاهش وزن

تغییرات غیرقابل توجیه و ناگهانی وزن می‎تواند با افزایش تنفس همراه باشد، که در نتیجه بدن انرژی بیشتری را صرف تنفس می‌کند. دکتر تَن می‌گوید: “عفونت‌های مزمن تنفسی مانند مَک یا مایکوباکتریوم اویوم پیچیده (MAC) می‌توانند باعث کاهش وزن شوند، اما MAC معمولا علائم و نشانه‌های مرتبط دیگری دارد که از طریق بررسی یافته‌های رادیوگرافی در تصویربرداری ریه قابل مشاهده است.”

“یکی دیگر از دلایل نگران‌کننده در مورد کاهش وزن ناگهانی خصوصا در افراد سیگاری، سرطان ریه است.”

احساس درد در شانه

اگر درد در ناحیه شانه به دلیل درد عضلانی یا به علت سرفه شدید ایجاد نشده باشد، درد در ناحیه شانه عموما در سرطان ریه یا هنگامی که آمبولی ریوی اتفاق می‌افتد، دیده می‌شود.

عفونت‌های تنفسی مداوم

طبق گفته ویلالونا کالرو عفونت‌هایی مانند برونشیت و ذات‌الریه که از بین نمی‌روند و امکان بازگشت آن‌ها وجود دارد، می‌توانند نشانه‌هایی از مسئله‌ای جدی‌تر مانند سرطان ریه باشند.یکی از دلایل بازگشت این عفونت‌ها می‌تواند وجود توموری در ریه باشد که مجاری هوا را تقریبا مسدود کرده است.

این نوشته را از دست ندهید  چند روش ساده برای از بین بردن نفخ شکم

سخن آخر‎

نفس کشیدن یکی از عملکردهای غیرارادی بدن انسان است که ادامه حیات را برای او امکان‌پذیر می‌کند. طی عمل دم اکسیژن وارد ریه‌ها شده و طی عمل بازدم دی‌اکسیدکربن به کمک این اندام‌ها از بدن خارج می‌شود. به همین دلیل ریه‌ها ارکان اصلی سیستم تنفسی انسان را تشکیل می‌دهند و داشتن ریه سالم موهبتی است که باید همواره قدردان آن بود.

ریه‌ انسان البته ریه سالم، نقشی کلیدی‌ایی در حفظ عملکرد درست سایر اندام‌های بدن ایفا می‌کند. از آنجایی که انسان برای ادامه بقا به تنفس وابسته است، ریه‌ها هر لحظه مشغول فعالیت هستند و بر همین اساس، داشتن ریه سالم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.اگر در مورد داشتن ریه سالم دو به شک هستید و یک یا چند مورد از علائم فوق را در خود مشاهده می‌کنید و نمی‌توانید یک نفس عمیق بکشید بهتر است برای بررسی‌های دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنید.

برای تشخیص دلیل خس خس سینه پزشک احتمالا در ابتدا ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه یا حتی کم خونی را بررسی می‌کند. در صورت نبودن هریک از این موارد سراغ موارد جدی‌تر می‌رود. نبودن هیچ یک از این علائم فوق نشان از ریه سالم شما دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا