آخرین نوشته هاتغذیه

قهوه ناجی افسردگی!

شما هم بعد از گذارندن یک روز پرکار با نوشیدن یک لیوان قهوه شاید انرژی از دست رفته خود را بازیافته باشید.

افسردگی یک اختلال خلقی است که افراد زیادی را در جهان درگیر خود می‌کند. اگر در گذشته افسردگی را تجربه کرده باشید احتمال بازگشت آن وجود دارد. حال بعضی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که کافئین می‌تواند فوایدی برای افراد افسرده داشته باشد.

در بعضی از پژوهش‌ها آمده، ماده‌ای در قهوه و نه کافئین وجود دارد که افسردگی را بهبود می‌بخشد. یک پژوهش 10 ساله این موضوع را اثبات کرده است که مصرف قهوه کافئین‌دار با ریسک خودکشی پایین‌تر ارتباط دارد.

مکن است نگرانی‌هایی در مورد تاثیرات منفی مصرف ابن نوشیدنی نیز وجود داشته باشد. کافئین در دوزهای بالا در طولانی‌مدت با افزایش اضطراب و سایر بیماری‌های روانی همراه است.

در طول زمان این موضوع منجر به طولانی‌شدن استرس می‌شود و ممکن است دلیلی برای محدود کردن کافئین در رژیم غذایی افراد باشد.

برای مشاهده عینی اینکه آیا مصرف قهوه در درازمدت با کاهش خطر ابتلا به افسردگی همراه است یا خیر، محققان روی پنج هزار زن که به طور متوسط 63 سال داشتد، مطالعاتی انجام دادند.

در این تحقیق هیچ کدام از زنان در ابتدای مطالعه نشانه‌ای از افسردگی نداشتند و هیچ یک از آنان  داروهای ضد افسردگی مصرف نمی‌کردند.

طبق این تحقیق، زنانی که چهار فنجان یا بیشتر در روز قهوه نوشیده بودند، خطر ابتلا به افسردگی‌شان 20 درصد کاهش یافته بود.

همچنین کسانی که روزانه 2  فنجان صرف کرده بودند، در مقایسه با آن دسته از زنانی که یک فنجان یا کمتر در روز قهوه نوشیده بودند، 15 درصد احتمال ابتلا به افسردگی در آنان کاهش یافته بود.

در آن سو، کارشناسان می‌گویند رابطه بین قهوه کافئین‌دار و افسردگی تا حدودی از حس بیولوژیکی ناشی می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «آقازاده» قسمت ۲۵

باور محققان چینی در مورد قهوه

در این میان، محققان چینی اعلام کرده‌اند ممکن است قهوه به دلیل داشتن ترکیبی از آنتی اکسیدان‌های خاص، در کاهش تحریکات موثر باشد.

به گفته آنان، این نوشیدنی محبوب به‌علت داشتن کافئین تاثیر ضد افسردگی دارد. چرا که کافئین نوعی محرک است که می‌تواند سبب افزایش انگیزه و بیداری شود.

اما برخی بر این باورند که قهوه می‌تواند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند. علاوه بر تاثیر مفیدی که در افسردگی دارد و می‌تواند علائم آن را کاهش دهد. اما این واقعیت هم وجود دارد که مصرف بیش از اندازه هر ماده‌ای نه تنها قهوه می‌تواند تاثیر عکس بر بدن بگذارد.

هنوز هیچ قطعیت کاملی در کاهش افسردگی با قهوه وجود ندارد اما مشخص است که علائم و شدت تاثیر‌گذاری در افراد مختلف متفاوت است و تا حد زیادی به سیستم بدنی مربوط می‌شود. اگر افراد بتوانند مقدار مصرف خود را مدیریت کنند، قهوه و افسردگی می‌توانند مخالف هم باشند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا