معرفی کتاب

سرزمین گوجه‌های سبز؛ روایت رژیم توتالیتر و مستبد

مثبت زندگی: روایت زندگی دانشجویان همیشه خواندنی است. به خصوص اگر در روزگاری زندگی کنند که ظلم و خفقان داد از بیدادشان گرفته و کامشان را تلخ کرده. کتابی که امروز در مثبت زندگی قصد معرفی‌اش را داریم «سرزمین گوجه‌های سبز» است. کتابی که نامش، سیاسی نیست اما داستان‌های تودرتوی آن روایت بیزاری از سیاست است و ناامیدی از بازگشت به مهربانی دیکتاتورها. داستان در اوج روزهای استبداد نیکولای چائوشسکو در رومانی می‌گذرد و دانشجویانی که که ولایت فلاکت زده خود را ترک کرده‌اند به امید رسیدن به روزهای بهتر اما… برای اینکه با سرزمین گوجه‌های سبز بیشتر آشنا شوید خواندن این مقاله از مثبت زندگی را از دست ندهید.

درباره کتاب

سرزمین گوجه‌های سبز داستان چهار جوان رومانیایی است که در رژیم توتالیتر چائوشسکو در رومانی زندگی می­کنند و می‌خواهند قبل از نابود شدن همه چیزشان به آلمان فرار کنند. نکته­ بسیار جالب این است که این چهار جوان خودشان جزء اقلیت آلمانی زبان رومانی هستند و به همین دلیل بیش از دیگران رنج می­کشند.  در واقع این کتاب داستان گروهی از جوانان را روایت می کند که به امید یافتن وضعیت و ارتباطاتی بهتر، ولایت فقرزده خود را به مقصد شهر ترک می‌گویند. اما خیلی زود امیدشان نا امید می‌شود. چون در شهر هم مانند مناطق روستایی، ردپای ظلم و ستم حکومت دیکتاتوری چهره شهر را سیاه کرده است.

راوی «سرزمین گوجه­‌های سبز» دختری جوان در خوابگاه دانشگاهی در رومانی است و مخاطب از طریق او و دوستانش با زندگی پشت پرده­ آهنی آشنا می­‌شود.

داستان با تمام تلخی‌هایش اصلا آزار دهنده نیست؛ چون مخاطب در نهایت از سرانجام شخصیت‌ها آگاه است و زندگی آن‌ها و بالا و پایین‌هایش را خوب می‌شناسد و دوم اینکه واقعا در زندگی آنها اهمیت چندانی هم ندارد که فلان اتفاق امروز بیفتد یا فردا. چون شخصیت‌های داستان، چنان اسیر دست حزب هستند که کاری ازشان ساخته نیست.

این نوشته را از دست ندهید  چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم؛ روایت کلاریس از روزمرگی‌های زنی خانه‌دار

چیزی که خواندید نهایت خلاصه‌ای از 50 صفحه ابتدایی کتاب بود. بهتر است خودتان کتاب را در دست بگیرید و لذت ببرید از فضای وهم‌آلود و رئالیسم جادویی سرزمین گوجه‌های سبز.

مخاطب خاص کتاب

این  کتاب با کسی شوخی ندارد! اما این را هم بگوییم که سرزمین گوجه‌‎های سبز، مختص تمام کسانی است که از خواندن رئالیسم جادویی لذت می‌برند. این کتاب با اینکه تلخ است و فضای سیاه و آزاردهنده‌ای از نظام توتالیتر را روایت می‌کند اما کسانی که طرفدار کتاب‌های سیاسی هستند و از خواندن تاریخ لذت می‌برند، آن‌هم تاریخی که مسکوت مانده، باید این کتاب را بخوانند. سرزمین گوجه‌های سبز رمانی است سیاسی اجتماعی و پر از روایت‌های کوتاه از صبوری و فساد و روح‌های بلند پروازِ سرکوب شده. اگر طرفدار کتاب‌هایی این‌چینی هستید خواندن سرزمین گوجه‌های سبز را از دست ندهید.

بخشی از کتاب

آیا کسی تا به حال پدر خود را انتخاب کرده است؟ هیچ کس از من نپرسید که در کدام خانه، در کجا، پشت کدام میز، در کدام تخت خواب و در کدام مملکت دوست دارم راه بروم، بخورم، بخوابم یا چه کسی را از سر ترس دوست داشته باشم. 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 15 =

دکمه بازگشت به بالا