آخرین نوشته هاعمومی

در روزهای آلودگی هوا چای و شیر بخورید

مثبت زندگی: وحید ملکی متخصص تغذیه بالینی گفت: کودکان در روزهای آلوده ضمن آشامیدن شیر از مصرف تنقلات بپرهیزند و بیماران قلبی هم برای کاهش تاثیر آلودگی هوا بر بدنشان روغن زیتون و کنجد مصرف کنند.

آلودگی هوا در شهرهای بزرگ با وارونگی دما و خشکی و سردی هوا همراه است که موجب خشکی ریه ها می‌شود. در این مواقع استفاده از موادی که ترشحات موکوس یا ترشحات ریه را افزایش دهد بهترین راهکار است. به عنوان مثال استفاده از شیر و سایر فرآورده های لبنیاتی ترشحات ریه را افزایش داده و در برابر آلودگی هوا سدی دفاعی را در ریه ها ایجاد می کند ضمن اینکه کلسیم موجود در لبنیات می تواند مانع از ورود سرب موجود در هوا به بدن شود.

مصرف مایعات

مایعات بیشتری بنوشید. اینکار نه تنها باعث پاکیزگی مجاری گلو و دهان شده بلکه به دفع سموم از کلیه ها هم کمک می کند. استفاده از چای به دلیل تئوفیلین موجود در آن می تواند مجاری ریوی را بازکرده و ترشحات ریوی جمع شده را به بیرون ریه انتقال دهد. استفاده از شکلات تلخ هم در روزهای آلوده موثر است.

میوه و سبزیجات

ملکی با اشاره به نقش موثر میوه ها و سبزیجات در مقابله با آلودگی هوا گفت: میوه ها و سبزیجات می توانند مواد آلوده را با مواد آنتی اکسیدانی خود از بدن خارج کنند. ویتامین سی از ویتامین های مهم در برابر آلودگی هوا است. میوه هایی مثل انار و پرتقال به دلیل خاصیت بالای آنتی اکسیدانی از قابلیت بالایی در مقابله با آلودگی هوا برخوردارند. ضمن اینکه استفاده از دمنوش ها هم در این مواقع توصیه می شود.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۴ نکته تغذیه‌ای برای بهبودیافتگان کرونا

تغذیه کودکان

استفاده حداکثر ۳ لیوان شیر و خوردن لبنیات و سبزیجات به کودکان توصیه می شود. کودکان باید از مصرف چیپس و پفک و ترکیبات شور خودداری کنند. چون این مواد نه تنها باعث التهاب بیشتر در بدن می شود بلکه تاثیر آلودگی در بدن را هم بیشتر می کند. بسیاری از کودکان بستری در بیمارستان که علائم آسم دارند چاق هستند و تنقلات زیادی مصرف کرده اند.

ملکی به بیماران قلبی هم توصیه کرد روغن کنجد و زیتون مصرف کنند. استفاده از میوه و سبزی در بیماران قلبی که از وارفارین استفاده می کنند مهم است این بیماران باید به مقدارکافی میوه و سبزی مصرف کنند و در مصرف آن افراط و تقریط نداشته باشند. همچنین عموم مردم از مصرف فست فودها و اسیدهای چرب اشباع به جد دوری کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

دکمه بازگشت به بالا