تغذیه

بررسی ویژگی‌های تمام رژیم‌های غذایی معروف

مثبت زندگی: برای لاغری رژیم های بسیاری وجود دارند. برخی از این رژیم ها کاملا منطقی و موثر بوده و برخی دیگر بی اساس و بیشتر شبیه جوک هستند. در این مقاله سعی کرده ایم تا مشخصات و نقاط ضعف و قوت اکثر رژیم‌های لاغری معروف را مورد بررسی قرار دهیم. این رژیم‌ها در سه دسته کلی رژیم های محدود کننده (محدود کردن مصرف کالری و گروه های غذایی)، رژیم های الگویی (تغییر الگوی زمانی و نحوه غذا خوردن) و رژیم های ضربتی (کاهش مقدار زیادی از وزن) تقسیم بندی شده‌اند. با مطالعه این مقاله قادر خواهید بود تا رژیم لاغری مناسب خود را به راحتی انتخاب نمایید.

رژیم‌های لاغری محدود کننده

رژیم کم کالری

این مورد یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین رژیم‌های ممکن است. در این رژیم کافی ست تا میزان مصرف کالری خود را کاهش دهید. هر چه میزان کالری مصرف شده شما کمتر باشد، زودتر لاغر خواهید شد؛ زیرا متخصصان معتفدند که مصرف کمتر کالری با کاهش وزن ارتباط مستقیم دارد. با این حال نباید روزانه کمتر از ۱۲۰۰ کالری مصرف کنید.

نقاط قوت:

در این رژیم لاغری از خوردن هیچ غذایی منع نمی شوید؛ بلکه باید وعده های غذایی خود را کنترل کنید. بر اساس قانون، تمام بسته های مواد غذایی می بایست جدول حقایق تغذیه ای را بر روی خود داشته باشند. برخی از رستوران ها نیز با ارائه غذاهای کم کالری در منوی خود، غذا خوردن بیرون از خانه را برای افراد دارای این رژیم راحت تر کرده اند.

نقاط ضعف:

در این رژیم باید همواره در حال شمردن کالری ها بوده و به طور پیوسته غذاهایی که می خورید (و حتی نوشیدنی ها) را زیر ذره بین داشته باشید. البته این نکته قابل ذکر است که تکنولوژی، شمردن کالری ها و بررسی خوراکی ها را برای شما آسان تر کرده است. اگر رژیم لاغری کم کالری شما خیلی سخت باشد، ممکن است احساس گیجی و حتی حالت تهوع کنید. و البته پس از شروع مجدد مصرف عادی کالری، حفظ لاغری برایتان سخت خواهد بود.

برای چه کسی مناسب است؟

اگر عزم خود را جزم کرده اید و ثبت مرتب غذاهایی که می خورید برایتان راحت است (می توانید از اپلیکیشن موبایل خود برای این کار استفاده کنید)، این رژیم لاغری می تواند برای شما مناسب باشد. کاهش کالری برای افرادی که نمی خواهند برای رژیم خود زیاد هزینه کنند، و همچنین برای افرادی با مشغله زیاد، مناسب است. اگر اهل هله هوله خوردن هستید، یا علاقه ای به ثبت خوراکی های خود ندارید، این رژیم برای شما مناسب نخواهد بود.

رژیم کم کربوهیدرات

این رژیم موجب لاغری سریع می شود، و البته برای همه افراد مناسب نیست. در این رژیم، مقدار زیادی پروتئین و چربی (طرفداران رژیم آتکینز معتقدند که مصرف چربی در این رژیم خوب است) خواهید خورد.

افرادی که رژیم کاهش کربوهیدرات می گیرند مقادیر زیادی گوشت، انواع پنیر، تخم مرغ، سبزیجات و مغزهای خوراکی خورده و تقریبا چیز دیگری مصرف نمی کنند. عقیده حامیان این رژیم این است که وقتی کربوهیدرات مصرف نمی کنید، بدن وارد حالت کتوسیس می شود؛ یعنی مستقیما به سراغ چربی سوزی می رود (و به همین دلیل مصرف چربی در آن حائز اهمیت است).

نقاط قوت:

این رژیم لاغری نسبتا راحت بوده و در آن مجاز هستید تا غذاهای خوشمزه و اغلب چرب فراوانی (مانند انواع گوشت و پنیر) که در بقیه رژیم ها ممنوع هستند را مصرف کنید. در آن محدودیتی برای میزان کالری مصرفی وجود ندارد؛ پس اگر به درستی رعایت شود، به ندرت احساس گرسنگی خواهید کرد.

نقاط ضعف:

در ابتدای این رژیم (به مدت دو هفته) افراد احساس مریضی می کنند. این حالت مریضی، “سرما خوردگی تلقینی” نام داشته و سریع هم برطرف می شود. پس از سپری شدن این دوره فرد احساس انرژی بیشتری کرده و احساس سلامتی و کاهش وزن خواهد کرد. بعلاوه در این رژیم تعداد بسیاری از غذاها قدغن هستند، و همین موضوع ادامه دادن آن را دشوار می کند. بعلاوه ممکن است پس از مدتی حوصله شما را سر ببرد، مخصوصا اگر در آشپزی متبحر نباشید.

برای چه کسی مناسب است؟

اگر آشپزی تان خوب باشد (یا حداقل کار کردن با فر را به خوبی بلد باشید)، دنبال کردن آن برایتان بسیار راحت تر خواهد بود. در غیر این صورت باید با خوردن غذاهای تکراری مشکلی نداشته باشید. اگر عاشق شیرینی بوده یا اهل خوردن گوشت نباشید این رژیم لاغری برایتان دشوار می شود.

  • رژیم لاغری ساحل جنوبی نیز مانند رژیم کاهش کربوهیدرات و اتکینز، مصرف برخی کربوهیدرات ها و چربی های اشباع را محدود کرده است. این رژیم به دلیل ویژگی های خود نسبت به رژیم کاهش کربوهیدرات اثر کمتری دارد، اما برخی از افراد آن را راحت تر می دانند (زیرا مصرف برخی از کربوهیدرات ها، مخصوصا در فاز دو، در آن مجاز است).
  • توجه داشته باشید که حتی در رژیم کاهش کربوهیدرات ها نیز باید حداقل روزانه ۲۰ گرم کربوهیدرات مصرف کنید.

رژیم کم چربی

تمرکز این رژیم، به جای کالری یا کربوهیدرات، بر روی چربی ها است. رژیم کاهش چربی ممکن است خطرناک باشد، زیرا استفاده از برخی اسیدهای چرب برای عملکرد بدن ضروری بوده و تنها اسیدهای ترانس برای بدن مضر هستند. این رژیم بر این عقیده استوار است که کالری چربی، از پروتئین و کربوهیدرات ها بیشتر بوده و در نتیجه، محدود کردن مصرف چربی باعث کاهش مصرف کالری نیز می شود.

این نوشته را از دست ندهید  تغذیه هفته‌های آخر بارداری
نقاط قوت:

این رژیم غذایی نسبتا آسان بوده و می بایست در آن مقادیر فراوانی میوه و سبزی مصرف نمود. حتما تا به حال نوشته “کم چرب” را روی بسته بندی بسیاری از مواد غذایی دیده اید، اما رعایت این رژیم تا حدود زیادی به قضاوت خودتان در مورد خوراکی ها بستگی دارد (خوراکی هایی مانند شیرینی، کیک، پنیر، گوشت قرمز و … را مصرف نکنید).

نقاط ضعف:

بزرگترین عیب این رژیم آن است که کم چرب بودن یک خوراکی لزوما به معنای قند پایین و یا کم نمک بودن آن نیست؛ و قند و نمک اگر از چربی مضرتر نباشند، ضررشان کمتر هم نیست. برخی از چربی ها برای بدن مفید هستند، و در صورت مصرف نکردن آن ها، ممکن است بدن تان برای پر کردن جای خالی آنها به مصرف کربوهیدرات ها تمایل نشان دهد.

برای چه کسی مناسب است؟

اگر می توانید مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و گوشت کم چرب مصرف کنید، این رژیم غذایی برایتان مناسب خواهد بود. اگر گوشت و پنیر دوست دارید، به دنبال یک رژیم لاغری راحت هستید، و یا برای لاغری عجله دارید، به سراغ این رژیم نروید.

رژیم گیاه خواری و یا وگان

رژیم گیاه خواری به معنی حذف گوشت، و رژیم وگان به معنی حذف تمام خوراکی هایی با منشا حیوانی (تخم مرغ، شیر و …) است. البته خود گیاه خواری نیز تنوع دارد، از نیمه گیاه خواران (flexitarians) گرفته که هر از چند گاهی گوشت می خورند، تا پسکیترینین ها (pescatarians) که فقط گوشت ماهی می خورند، و تا زرده گیاه خواران (ovo-vegetarians) که با مصرف تخم مرغ مشکلی ندارند. به طور کلی این رژیم غذایی کم کالری و کم چربی بوده و سرشار از مواد مغذی است.

نقاط قوت:

این رژیم لاغری به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می کند. اغلب گیاه خواران و یا وگان ها مقادیر فراوانی میوه و سبزی مصرف می کنند که برای بدن بسیار مفید است. در این رژیم نیازی به شمارش و اندازه گیری نبوده و مصرف شیرینی جات نیز مجاز است. بعلاوه این رژیم برای حیوان دوستان مناسب است.

نقاط ضعف:

پیاده سازی اصولی این رژیم بسیار مهم است. بدن شما به پروتئین هایی نیاز دارد که در اغلب گیاهان یافت نمی شود. حتی وگان ها نیز ممکن است به اندازه کافی سالم نباشند. بعلاوه این رژیم لزوما به لاغری شما منجر نمی شود (حتی اگر هر وعده هم چیپس بخورید می توان شما را یک گیاه خوار نامید!).

برای چه کسی مناسب است؟

اگر به گوشت علاقه زیادی ندارید، آشپز خوبی هستید (زیرا دستور پخت برخی غذاها را باید تغییر دهید)، و محدودیت بودجه ندارید (برخی خوراکی های تازه و طبیعی گران هستند)، این رژیم غذایی برای شما مناسب است. اگر اهل خوردن گوشت هستید و یا زیاد بیرون از خانه غذا می خورید، به سراغ این رژیم نروید.

رژیم شاخص گلوکوز

شاخص گلوکوز سیستمی است که در آن، خوراکی های مسبب افزایش ناگهانی قند خون و میزان این افزایش، شناسایی شده اند. در این شاخص ۱ تا ۱۰۰، هر چه عدد بالاتر باشد، آن خوراکی برای تان مضرتر خواهد بود. رژیم شاخص گلوکوز شما را از خوردن غذاهایی که قند خون را به طور ناگهانی بالا می برند منع می کند؛ زیرا بر این عقیده است که این افزایش ناگهانی، موجب تجمع چربی، افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن خواهد شد. این رژیم از کربوهیدات های پیچیده و کامل، و برخی میوه ها و سبزیجات تشکیل شده است.

نقاط قوت:

این رژیم غذایی احتمال بروز دیابت و سکته را کاهش می دهد. بعلاوه از تمام گروه های غذایی در آن استفاده می شود. در حقیقت می توانید خوراکی های دلخواه خود را در هر زمانی بخورید، فقط شاخص گلوکوز آن باید کم باشد.

نقاط ضعف:

برخی از اصول این رژیم لاغری غیر منطقی هستند. مثلا خوردن برخی میوه ها مجاز، و خوردن برخی دیگر غیر مجاز است (بعلاوه مثلا شاخص گلوکوز موز رسیده بیشتر از موز کال است)؛ بنابراین پیروی از این رژیم کمی دشوار است. همچنین واکنش بدن شما نسبت به غذا به صورت روزانه تغییر می کند، درنتیجه پیگیری میزان اثربخشی این رژیم کمی دشوار است.

برای چه کسی مناسب است؟

اگر به دنبال لاغری آرام و مستمر هستید، و یا رژیمی می خواهید که بتوان آن را در طولانی مدت ادامه داد، می توانید از رژیم لاغری شاخص گلوکوز استفاده کنید. اگر به دنبال نتایج سریع هستید، و یا دوست دارید به راحتی بر اثربخشی رژیم خود نظارت داشته باشید، این رژیم برای شما مناسب نیست.

رژیم مدیترانه ای

در این رژیم کافی ست تا خوراکی های ساده و تازه بخورید. رژیم مدیترانه ای بر اساس خورد و خوراک مردم جنوب ایتالیا و یونان طراحی شده است که مقادیر زیادی میوه و سبزی، روغن زیتون، لبنیات فراوری نشده، مغزهای خوراکی و مقدار کمی گوشت قرمز مصرف می کنند. در این ناحیه، میزان ابتلا به امراض قلبی، سرطان، دیابت و چاقی به میزان قابل توجهی پایین است.

این نوشته را از دست ندهید  خواص انار؛ اکسیر قرمز رنگ جوانی و سلامت پروستات
نقاط قوت:

این رژیم لاغری مصرف هیچ گروه غذایی را منع نمی کند، البته خوراکی های مضر و فراوری شده در آن جای چندانی ندارند. کربوهیدرات های پیچیده مانند جوی دوسر نیز در این رژیم استفاده نمی شوند. رژیم مدیترانه ای تاثیر فوق العاده ای بر سلامتی فرد داشته و اگر تصمیمات غذایی خوبی بگیرید، دنبال کردن آن نیز آسان است.

نقاط ضعف:

سرعت لاغری با این رژیم پایین بوده و تاثیرات آن بیشتر بر سلامت فرد است تا بر ظاهر او. بعلاوه از آنجا که دامنه انتخاب خوراکی ها در این رژیم گسترده است، ممکن است یک خوراکی نامناسب را به اشتباه در آن مصرف کنید. همچنین باید حواس تان به سایز وعده ها نیز باشد؛ زیرا یک مشت آجیل خام خوب است، اما یک کاسه پر از آن مضر خواهد بود.

برای چه کسی مناسب است؟

اگر هدف شما این است که سطح سلامتی خود را افزایش دهید (و نه اینکه وزن تان را به سرعت کم کنید)، و به خوردن غذاهای غیر فراوری شده و سالم علاقه مندید، این رژیم برای تان مناسب خواهد بود. اما اگر به دنبال راه حلی سریع هستید، به آشپزی علاقه ندارید (غذاهای آماده اغلب با رژیم مدیترانه ای سازگاری ندارند)، و یا بودجه کمی دارید، این رژیم برای تان مناسب نیست.

رژیم پالئو

اخیرا رژیم لاغری پالئو بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این رژیم تنها خوراکی هایی را می خورید که مردمان دوران کهن در دسترس داشتند؛ مثلا گوشت کم چرب، ماهی، میوه، سبزیجات بدون نشاسته، مغزهای خوراکی و تخم مرغ. لبنیات، خوراکی های فراوری شده و سبزیجات و سیفی جات نشاسته دار مانند سیب زمینی در رژیم غذایی پالئو جایی ندارند. این رژیم می تواند سطح قند خون را بصورت قابل توجهی کاهش دهد و به همین دلیل بسیار برای سلامتی مفید است.

نقاط قوت:

در صورت پیروی صحیح از این رژیم می توانید وزن خود را به شدت کاهش دهید. رژیم پالئو بر اساس نحوه صحیح تغذیه انسان بوده و سطح سلامت کلی بدن را افزایش می دهد. بعلاوه در این رژیم نیاز به محاسبه نخواهید داشت.

نقاط ضعف:

قبلا هم اشاره کردیم که مجاز به خوردن شیر و سیب زمینی نیستید. برخی از خوراکی هایی که آن ها را سالم می دانیم (مانند شیر) در این رژیم جایی ندارند. به دلیل حذف این مواد غذایی معمول، غذا خوردن در بیرون از خانه، و حتی پختن غذا در خانه، برای تان سخت خواهد بود. به علاوه ممکن است یک خوراکی که مصرف متعادل آن مفید است را زیاد مصرف کنید.

برای چه کسی مناسب است؟

اگر به خوردن خوراکی های سالم و آشپزی علاقه مندید، رژیم لاغری پالئو برای تان مناسب است. اگر وقت ندارید تا نحوه آماده کردن غذاهای جدید را یاد بگیرید، و یا حوصله ندارید تا با منوی رستوران ها کلنجار بروید، رژیم پالئو را انتخاب نکنید. به علاوه اگر عاشق دسر هستید این رژیم برایتان مناسب نخواهد بود.

رژیم غذایی آسیایی

این رژیم را به عنوان مادر تمام رژیم های غذایی نوین می شناسند. رژیم سنتی آسیایی دارای تاریخچه ای نزدیک به ۵۰۰۰ سال بوده و توسط میلیاردها نفر در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. این رژیم دارای یک برنامه طبیعی، سالم و متعادل بوده و شامل میوه، سبزی، غلات کامل، مقدار متعادلی از تخم مرغ، گوشت کم چرب و ماهی است. افرادی که از این رژیم پیروی می کنند کمتر در معرض دیابت، کلسترول بالا، بیماری های قلبی و سکته قرار می گیرند.

نقاط قوت:

رژیم لاغری آسیایی کاملا طبیعی و مطمئن بوده و شواهد علمی کاملا آن را تایید می کنند. این رژیم متعادل بوده و تمام نیازهای تغذیه ای شما را تامین می کند. انجام محاسبات در این رژیم اجباری نیست، اما در صورت تمایل می توانید این کار را انجام دهید.

نقاط ضعف:

باید پختن برخی از غذاهای آسیایی، که اغلب آسان هم هستند را یاد بگیرید. خوردن تمام خوراکی های فراوری شده و مضر را هم کاملا کنار بگذارید.

برای چه کسی مناسب است؟

رژیم آسیایی برای افرادی که به خوردن غذاهای سالم، آشنایی با فرهنگ های دیگر، و یادگیری طرز تهیه غذاهای جدید علاقه مندند فوق العاده است.

رژیم غذایی اختصاصی

پزشکان معروفی هستند که با مراجعه به آن ها می توانید رژیمی اختصاصی برای خود تهیه کنید. همچنین موسسات لاغری فراوانی وجود دارند که علاوه بر ارائه رژیم اختصاصی، جلسات پرسش و پاسخ و حتی بروشورهایی را برای شما فراهم می کنند تا با مطالعه آن ها، مسیر خود را به درستی ادامه دهید. اکثر آن ها از جنس رژیم های کاهش کالری هستند، اما برخی نیز از راهکارهای کاهش چربی استفاده می کنند.

نقاط قوت:

همه چیز با توجه به شرایط شما اختصاصی می شود. برخی از موسسات لاغری، حتی نحوه درست کردن غذاها را نیز به شما ارائه می کنند. اگر این رژیم ها را به درستی دنبال کنید، به احتمال زیاد به هدف خود خواهید رسید. به علاوه در هر لحظه افرادی وجود دارند که می توانند شما را راهنمایی کرده و به شما کمک کنند.

این نوشته را از دست ندهید  چطور در تعطیلات عید چاق نشویم؟
نقاط ضعف:

مجبورید فقط غذاهای گفته شده در رژیم را بخورید. به علاوه برای داشتن یک رژیم لاغری اختصاصی باید پول پرداخت کنید.

برای چه کسی مناسب است؟

اگر دوست دارید همه چیز شسته و رفته در اختیارتان قرار گیرد و گزینه ای در اختیار نداشته و راحت باشید، به سراغ یکی از این رژیم های اختصاصی بروید. این رژیم ها برای افرادی که برای ادامه راه به مشورت و حمایت دیگران نیاز دارند نیز گزینه مناسبی است. اما اگر دوست دارید خودتان غذا بپزید و گزینه های فراوان در اختیار داشته باشید، این نوع رژیم ها به شما کمکی نمی کنند.

رژیم‌های الگویی

روزه تناوبی

روزه تناوبی یعنی تنها در ساعات مشخصی از روز غذا خورده و در ساعات دیگر اصطلاحا روزه بگیرید. برخی افراد در کل ۲۴ ساعت چیزی نمی خورند، و برخی نیز مثلا فقط از ظهر تا ساعت ۶ بعد از ظهر غذا می خورند. پیش فرض این رژیم لاغری این است که اگر بدن منبعی برای تغذیه نداشته باشد، به سراغ ذخایر چربی خود رفته و این موضوع باعث لاغری خواهد شد.

نقاط قوت:

روزه تناوبی باعث لاغری می شود، و بخشی از این موضوع به دلیل تغذیه کمتر شما است. این رژیم غذایی کم هزینه بوده (نخوردن هزینه ای برای تان ندارد!) و نتایج آن قابل توجه است؛ مخصوصا اگر در هنگام شروع، اضافه وزن شدید داشته باشید.

نقاط ضعف:

اگر به دنبال لاغری سریع بوده و یا علاقه ندارید در مورد غذاهای مجاز و غیر مجاز رژیم خود فکر کنید، می توانید به سراغ روزه تناوبی بروید. اما اگر آدم اجتماعی بوده و یا به نظم در غذا خوردن اعتقاد دارید، روزه تناوبی برای تان مناسب نیست.

رژیم کالری گردشی

روش عملکرد رژیم کالری گردشی در تحقیقات اخیر مورد تایید قرار گرفته است. در حین این رژیم، می بایست برخی از روزهای هفته کالری کم، برخی روزها کالری متوسط، و یک روز کالری بالا مصرف کنید. با این روش بدن‌تان نمی‌تواند به شرایط عادت کند، و در نتیجه همیشه به کالری سوزی در سطح بالا ادامه می‌دهد.

نقاط قوت:

هیچ گروه غذایی در این رژیم حذف نشده است، و البته یک روز هم وجود دارد که می توانید دلی از عزا در بیاورید. زمان بندی این رژیم هم سخت نیست، فقط کافی ست بدانید که در چه روزی از هفته به سر می برید!

نقاط ضعف:

باید کالری ها را بشمارید (مخصوصا اگر تازه کار باشید) و این کار کمی حوصله سر بر است. در این رژیم لاغری آزادی عمل شما هم کم است (روز پر کالری به این معنا نیست که می توانید ۳۰ عدد شیرینی بخورید!).

برای چه کسی مناسب است؟

کالری گردشی یک رژیم غذایی سالم است؛ اما اگر خوب انجام شود. برای کسب نتیجه بهتر، هر روز (چه روز پر کالری و چه کم کالری) مقادیر زیادی از میوه، سبزی، گوشت کم چرب و غلات کامل بخورید. اگر پشتکار زیادی دارید و به نحوه عملکرد بدن نیز علاقه مندید، این رژیم برای تان مناسب است. در عین حال باید ضعف های خود را نیز بشناسید، زیرا شمردن کالری ها و ادامه برنامه دشوار بوده و ممکن است رژیم شما خراب شود.

رژیم غذایی ۳ ساعته

در این رژیم باید هر ۳ ساعت یکبار چیزی بخورید تا سطح متابولیسم بدن خود را بالا نگه دارید؛ زیرا اگر این کار را انجام ندهید، بدن تان وارد حالت گرسنگی می شود (حالتی که بدن، متابولیسم خود را بصورت اتوماتیک کاهش می دهد). در رژیم لاغری ۳ ساعته وعده های معمول و سبک خود را خورده و در میان آنها میان وعده‌های ۱۰۰ کالری مصرف می کنید. توجه داشته باشید که در ۳ ساعت مانده تا زمان خواب تان نباید چیزی بخورید.

نقاط قوت:

می توانید همه چیز بخورید (حتی مرغ سوخاری!)؛ فقط باید اندازه وعده های خود را کنترل کنید. از آنجا که در تمام طول روز در حال خوردن هستید، همیشه احساس سیری می کنید. به علاوه این رژیم لاغری، تعادل خوبی میان تمام گروه های غذایی برقرار می کند.

نقاط ضعف:

اشتباه انجام دادن این رژیم بسیار محتمل است؛ زیرا ممکن است آزادی عمل تان شما را به اشتباه بیاندازد. به علاوه شواهد علمی فراوانی مبتنی بر موثر بودن این روش وجود ندارد.

برای چه کسی مناسب است؟

اگر تمایل دارید سبک جدیدی از رژیم لاغری را امتحان کرده و در عین حال به خوردن میان وعده عادت دارید، رژیم ۳ ساعته برای تان مناسب خواهد بود. اگر به دنبال روشی قطعی برای لاغری هستید و یا اراده ضعیفی دارید، به سراغ این رژیم نروید.

رژیم بورلی هیلز جدید

رژیم بورلی هیلز بر این مبنا استوار است که غذای شما اهمیتی ندارد، بلکه زمان غذا خوردن و آنچه با آن می خورید حائز اهمیت است. ترکیب درست خوراکی ها موجب هضم راحت تر آن ها شده و به بدن شما این امکان را می دهد تا به جای تبدیل خوراکی ها به چربی، آن ها را دفع کند. ادعا می شود که در فاز اول ۳۵ روزه این رژیم می توانید تا ۷ کیلوگرم وزن کم کنید.

این نوشته را از دست ندهید  بدترین گزینه‌ها برای خوردن صبحانه
نقاط قوت:

شاید باور نکنید، اما هیچ محدودیتی در مصرف کالری، گروه های غذایی و وعده های شما وجود ندارد. به علاوه لازم نیست چیزی را محاسبه کنید؛ البته به غیر از زمان. همچنین مصرف میوه و سبزی در این رژیم توصیه شده است که برای بدن مفید است.

نقاط ضعف:

اولا شواهد علمی برای تایید این رژیم غذایی وجود ندارد. بعلاوه در روزهای اول آن فقط باید میوه بخورید. گرچه میوه در تمام رژیم های لاغری متعادل وجود دارد، اما خوردن میوه به تنهایی روش سالمی برای رژِیم گرفتن نیست. قوانین این رژیم کمی پیچیده بوده و انجام دادن آنها دشوار است.

برای چه کسی مفید است؟

اگر به کنترل وعده ها و غذای خود علاقه ای ندارید این رژیم را امتحان کنید. اگر پشتکار کافی ندارید و یا تصمیم شما برای لاغری جدی نیست به سراغ این رژیم نروید؛ زیرا پیاده سازی اشتباه و عدم موفقیت در این رژیم لاغری محتمل است.

شروط موفقیت در رژیم لاغری

از رژیم های غذایی ضربتی اجتناب کنید

رژیم ضربتی یعنی یک رژیم سفت و سخت است که ادعا می کند وزن شما را در زمان کوتاهی کم خواهد کرد؛ اما مشکل اینجاست که این رژیم ها به ندرت موثر هستند. رژیم های ضربتی اغلب شما را مجبور می کنند که به خودتان گرسنگی بدهید، که این موضوع برای سلامتی شما مضر است. پس سعی کنید از رژیم های ضربتی مثل موارد زیر اجتناب کنید:

  • رژیم پاکسازی
  • رژیم آبمیوه
  • رژیم سوپ
  • رژیم مایعات
  • رژیم گریپ فروت

با یک دوست رژیم بگیرید

فارغ از نوع رژیم، در صورت امکان، این کار را به همراه یکی از دوستان تان انجام دهید؛ این موضوع برای رژیم های سخت اهمیت دو چندان پیدا می کند. پاسخگو بودن به فردی که به شما دلگرمی دهد، باعث افزایش احتمال موفقیت شما در مسیر لاغری خواهد شد.

  • اگر قصد رژیم گرفتن دارید، این موضوع را با دوستان و خانواده خود مطرح کنید. شاید یکی از آن ها نیز همین قصد را داشته و بتوانید همراهی برای خود پیدا کنید.

ورزش کنید

تقریبا تمام رژیم های غذایی را می توان با تمرینات ورزشی مانند ایروبیک، تمرینات وزنه ای یا هر دو (که معمولا تاثیرگذارتر است) همراه ساخت. تمرین ورزشی شما می تواند یک راه رفتن ساده در پارک، و یا یک دویدن طولانی باشد. به هر حال باید یک برنامه ورزشی را به صورت مستمر ادامه دهید تا تغییراتی قابل ملاحظه در شما ایجاد گردد.

  • برای بهبود سلامتی خود، حداقل ۱۵۰ دقیقه در طول هفته ورزش کنید. اگر قصد لاغری دارید، تمرین شما باید به حداقل ۳۰۰ دقیقه در هفته برسد.

خوراکی‌های ارگانیک و غلات کامل بخورید

مجددا فارغ از نوع رژیم لاغری، خوراکی های خود را از نوع ارگانیک انتخاب کرده و در مواقع ممکن، غلات کامل بخورید. هر چه فراوری انجام شده روی یک خوراکی کمتر باشد، مواد مغذی آن نیز کامل تر باقی می مانند.

  • این کار ممکن است هزینه رژیم غذایی شما را بالا ببرد. در صورت امکان، برای کاهش هزینه خود، خوراکی های مورد نظر را به صورت عمده و از بازارهای میوه و تره بار بخرید. برای خرید عمده می توانید با دوستان خود که رژیم هستند نیز همراه شوید.

رژیم‌تان را انعطاف پذیر و لذت بخش کنید

هر رژیم غذایی برای موفقیت باید دو شرط داشته باشد.

انعطاف پذیری:

ممکن است یک روز تصمیم بگیرید تا با دوستان خود به رستوران بروید. ممکن است یک روز به غیر از ماکارونی چیزی برای خوردن در خانه نداشته باشید. ممکن است یک روز اصلا حال و حوصله رژیم را نداشته باشید! رژیم غذایی انعطاف پذیر، رژیمی است که در صورت تخطی از آن، خود را سرزنش نکرده و بتوانید به راحتی آن را ادامه دهید.

لذت بخش بودن:

همه ما می دانیم که خوردن یک غذای تکراری در طول هفته به هیچ وجه لذت بخش نیست. رژیمی را انتخاب کنید که حداقل بعضی از غذاهای آن را دوست داشته باشید. گوشت دوست دارید؟ رژیم اتکینز را امتحان کنید. روغن زیتون دوست دارید؟ به سراغ رژیم مدیترانه‌ای بروید. انتخاب با شماست!

با یک پزشک مشورت کنید

یک پزشک خوب می‌تواند ویژگی‌های بدنتان را شناسایی کرده و در مورد رژیم لاغری مناسب به شما مشورت دهد. لذا باید قبل از شروع رژیم غذایی خود با یک پزشک مشورت کنید. افراد با یکدیگر متفاوت هستند، و به همین دلیل ممکن است یک رژیم غذایی خاص برای شما مناسب نباشد.

  • این موضوع در صورت بارداری، در سن رشد بودن، مسن بودن، و یا وجود مشکلات سلامتی، اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. قطعا نمی‌خواهید که رژیم غذایی شما موجب اختلال در سلامتی‌تان شود؛ پس در مورد رژیم غذایی مورد نظر خود با یک پزشک مشورت کنید. شاید حتی او نظر بهتری داشته باشد!
  • یک متخصص تغذیه می‌تواند رژیم لاغری متناسب با سبک زندگی و هدف‌تان در کاهش وزن را به شما پیشنهاد دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + شش =

دکمه بازگشت به بالا