رفتار

چک کردن موبایل همسر؛ درست یا اشتباه؟

مثبت زندگی: پاورچین پاورچین وارد اتاق می‌شود و گوشی همسرش را برمی‌دارد! رمزش را بلد است. قبلاً دیده و یادش مانده. رمز را می‌زند و وقتی قفل صفحه باز می‌شود لبخندی از رضایت روی لب‌هایش می‌نشیند و بعد هم تند و سریع، قبل از اینکه همسرش سر برسد وارد پیام‌ها می‌شود و …

این تصویر آشنای زندگی بسیاری از زوج‌هاست. وقتی همسرشان خواب است یا وقتی در حمام است و وقت‌هایی که در خانه نیست، سر وقت تلفن همراه همسرشان می‌روند و بدون اجازه پیام‌ها و تماس‌ها را چک می‌کنند. زن و مرد هم ندارد. هر دو طرف اسیر این کار شده‌اند. از دلیل‌شان هم اگر بپرسی می‌گویند: «به من بی‌توجه است!» یا «سرش مدام توی گوشی است! باید بدانم در زندگی‌ام چه می‌گذرد…»

مثبت زندگی در این مقاله درباره میل شدید چک کردن تلفن همراه همسر می‌نویسد. اینکه چک کردن بدون اجازه همسر کار درستی است یا نه؟ همراه ما باشید.

تجربه یک روانشناس

«بیشتر کسانی که برای مشاوره مراجعه به مطب می‌آیند و از خیانت همسرشان حرف می‌زنند، اعتقاد دارند که همسرشان از طریق اس‌ام‌اس، ایمیل و فیسبوک بوده است. من باور ندارم که این روش‌های ارتباطی باعث باز شدن فضا برای خیانت می‌شود. فقط  گرفتن مچ آدم‌ها را آسان‌تر می‌کند.

بعضی‌ها نمی‌توانند جلو خودشان را برای چک کردن‌ تلفن همراه همسر بگیرند. ارباب رجوع‌هایی داشته‌ام که موبایل‌های همسرانشان را چک می‌کرده‌اند. بیشتر‌آنها زن بودند و اکثرشان بعد از اینکه یکبار مچ همسرشان را در خیانت گرفته بودند به این کار روی آورده‌اند. اعتماد بین آنها شکسته شده و اضطراب زیادی درمورد رابطه‌شان دارند. چه موضوع این باشد چه نباشد، کسی که مدام همسرش را چک می‌کند دچار عدم امنیت و مشکلات مربوط به اعتمادبه‌نفس است.»

علت نباشید

بی اعتمادی، دیدگاه کنترل گرایانه، بدبینی شما نسبت به همسرتان نتیجه‌ای جز تلخ کردن زندگی به کام هر دو شما نخواهد داشت. اگر این بی‌اعتمادی و بدبینی نسبت به همسرتان طولانی شود، باعث جدایی شما از همسرتان می‌شود. چون بدبینی در زندگی مشترک، صمیمت بین شما و همسرتان را از بین می‌برد و باعث می‌شود مُدام به کنترل کردن و غر زدن مشغول باشید.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۵ اشتباه زبان بدن که افراد موفق مرتکب نمی‌شوند
چک کردن گوشی تلفن همراه

تفاوت‌ها را در نظر بگیرید

مهم‌ترین مساله، ارتباط موثر بین زن و مرد است. اگر دو طرف تعاملات مناسبی با هم داشته باشند كمتر دچار تنش می‌شوند. بین خانم‌ها و آقایان تفاوت‌های فیزیولوژیكی متفاوتی وجود دارد. همین موضوع هم باعث ایجاد اختلاف‌های متفاوتی در ابعاد روانی، اجتماعی، عاطفی و … می‌شود.

به یاد داشته باشید مردها به دلیل موقعیت‌های شغلی كه دارند زمان بیشتری را در بیرون از خانه صرف می‌كنند و مسلماً در داخل منزل نیاز به استراحت بیشتری دارند.

خانم‌ها هم همین‌طور. خانم‌های شاغل که مثل مردان شاغل هستند و تفاوتی ندارند اما خانم‌های خانه‌دار از صبح در خانه بوده‌اند و چشم انتظار رسیدن مرد خانه. اگر مرد خسته است زن هم از سر و کله زدن به بچه‌ها خسته شده. وقتی به خانه می‌آید گوشی را برای چند دقیقه هم که شده کنار بگذارید و با هم حرف بزنید.

به حریم خصوصی همسرتان احترام بگذارید

زندگی مشترک و ازدواج به معنی تحت سلطه قرار دادن طرف مقابل نیست. به یاد داشته باشید که در زندگی مشترک باید به حریم خصوصی همسرتان احترام بگذارید. حریم خصوصی برای هرکسی ابعاد مختلفی دارد. ممکن است یک ایمیل یا پیام یا خیلی از چیزهای دیگر در حریم خصوصی همسر شما قرار داشته باشد و او دوست نداشته باشد که حتی نزدیک‌ترین عزیزان او نیز از حریم خصوصی او با خبر شوند. باید حریم خصوصی همسر خود را بشناسید برای آن احترام قائل باشد.

وقتی حوصله ندارند سماجت نكنید

این موضوع درنهایت باعث دلخوری هم خانم و هم آقا می‌شود. مردها احساس می‌كنند اصلا حوصله شنیدن ندارند و زن‌ها هم اصرار دارند صحبت كنند.
 
بخشی از همین تفاوت‌های فیزیولوژیك این است كه خانم‌ها قدرت كلامی بالاتری دارند و مسائل را در مدت زمان طولانی‌تری مطرح می‌كنند و اغلب می‌خواهند وقت زیادی را صرف صحبت كردن بكنند.
 

این نوشته را از دست ندهید  هنگام انجام فعالیت‌های خلاقانه موسیقی گوش ندهید

چرا بر روی صفحه گوشی خود رمز می‌گذارید؟

چرا روی موبایلتان رمز می‌گذارید؟ اگر دیدید که همسرتان بر روی گوشی موبایل شما حساس شده به راحتی رمز موبایل خود را در اختیار او قرار دهید. با این کار خود را در موضعی قرار نمی‎دهید که مدام به شما شک کنند.

اگر ناراحت است به او فرصت دهید بعداً حرف بزند

مردها برخلاف خانم‌ها زمانی كه در بیرون منزل درگیری فكری پیدا می‌كنند یا از مسئله‌ای ناراحت و دلخور هستند همان لحظه در موردش صحبت نمی‌كنند و بعد از مدتی راجع به همان موضوع شروع به صحبت می‌كنند و این بخشی از طبیعت مردهاست؛ پس اصرار بی‌خودی برای صحبت كردن نكنید.
 

اگر شک شما صحیح باشد

البته از یاد نبرید که همیشه افرادی که دچار شک و ترس از خیانت همسر می‌شوند، دچار بدبینی و حساسیت نشده‌اند. ممکن است که اتفاقاتی در زندگی شخصی شما رخ داده باشد مثلاً کسی شما را از بی‌تعهدی همسرتان با خبر کرده باشد یا مواردی که سبب شروع شک شما باشد. در این مواقع باید آرامش خود را حفظ کنید و قبل از اینکه عصبانیت، قهر و دعوا را شروع کنید. ابتدا از حقیقت ماجرا باخبر شوید. به‌طوری که همسرتان متوجه این حقیقت جویی شما نگردد. زمانی که به یقین قطع در مورد حقیقت ماجرا رسیدید. با همسر خود صحبت کنید و به عکس العمل او در مقابل صحبت‌های خودتان توجه کنید. در این مواقع مشاوره گرفتن از یک فرد متخصص به شما خیلی کمک می‌کند.

لطفا به خودتان نگیرید!

خانم‌ها گاهی ناراحتی مرد خانه را به خودشان نسبت می‌دهند. چرا ناراحتی؟ حتماً از من ناراحتی؟ مگه من چی گفتم؟ و… بعد هم اصرار می‌كنند كه باید برای من توضیح بدهی. این مسائل منجر به دلگیری آقایان می‌شود. واكنش مردها هم اغلب پرخاشگری و سكوت‌های طولانی‌مدت است كه درنهایت باعث دعوای بین زن و شوهر می‌شود.

همسرمان را کنترل کنیم یا نه ؟

هیچ‌کس به شما توصیه نمی‌کند که نسبت به همسر و زندگی مشترک خود بی تفاوت باشید و برایتان مهم نباشد که او با چه کسانی رابطه دارد. اما قطعا کنترل کردن و چک کردن تلفن همراه همسر راهکار مناسبی برای چک کردن او نیست. شما باید راهکارهای صحیح برای کنترل کردن همسر خود را بیاموزید. در واقع این تعهد و کنترل گری شما باید دورنی باشد. شما می‌توانید با ابراز عشق، محبت، اعتماد، احترام، صمیمت، گذشت به اعتماد به نفس، داشتن مهارت‌های زندگی و … آرامش و تعهد میان خود و همسرتان را تضمین کنید.

این نوشته را از دست ندهید  جزئیاتی که مردم بر اساس آنها شخصیت شما را قضاوت می‌کنند
چک کردن گوشی تلفن همراه

به فردیت هم احترام بگذارید

اختلاف سلیقه، اختلاف باور، احساس چك شدن و اینكه كجا می‌روید و از كجا می‌آیید انسان را آزار می‌دهد. احساس بازجویی، هم برای مرد و هم برای زن دردناك است. خانم‌ها باید خودشان را جای مرد زندگی‌شان بگذارند و در عین حفظ صمیمیت به فردیت هم احترام بگذارند. هر انسانی برای خودش حریم شخصی قائل است و ازدواج به معنای شكستن این حریم‌ها نیست. به معنای برداشتن و پرده‌دری بین زن و شوهر هم نیست بلكه به معنای همدلی بین زن و شوهر است. پس آنقدر در مسائل شخصی هم دخالت نكنید!

لطفا گوشی همراه همسرتان را چک نکنید

این کار اشتباه‌ترین کار است. فرض را بر این بگذاریم که گوشی همسرتان را چک کردید و متوجه شدید او به شما خیانت می‌کند و با کسی ارتباط دارد، آیا چیزی تغییر خواهد کرد؟ پل‌های شکسته دوباره پیوند خواهد خورد؟

در ادامه حرف‌های روانشانسی را بخوانید که در ابتدای این مقاله از تجربه‌اش گفته بود و با خواندنش خودتان نتیجه بگیرید که چک کردن تلفن همراه همسر کار درستی است یا نه؟

درست یا اشتباه!

وظیفه من بعنوان یک متخصص مشاور این است که به این افراد پارانوئید کمک کنم بتوانند دوباره اعتماد کنند. یک راه برای انجام این کار این است که کمکشان کنم بفهمند که وقتی با بی‌اعتمادی به کسی نگاه می‌کنند، همه چیز مشکوک به نظر خواهد رسید. حتی اگر ایمیل‌های خودمان را مشکوکانه چک کنیم، بالاخره یک ایمیل مشکوک پیدا خواهیم کرد. اگر نگاهتان اینطور باشد هر نوع صحبتی را ممکن است تیک زدن ببینید. اگر به دنبال پیدا کردن سند و مدرک برای شیطنت همسرتان هستید، مطمئناً آن را خواهید یافت.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۰ دلیل بی حوصلگی‌تان که نمی‌دانستید!

من زوج‌ها را تشویق می‌کنم که به جای این، سعی کنند مچ همدیگر را در مواقعی که کار خوبی انجام می‌دهند بگیرند. گرفتن مچ همدیگر در مواقعیکه کار بدی انجام می‌دهیم هیچ عاقبت خوشی ندارد و هیچکس هم دوست ندارد بداند که کسی او را مدام کنترل می‌کند.

همچنین اگر کسی بخاطر اینکه همسرش قبلاً به او خیانت کرده است، مدام او را چک کند، من طرف او را می‌گیرم. غلبه بر شکسته شدن اعتماد کار بسیار سختی است. فردی که خیانت کرده است باید بداند که او مسئول به وجود آمدن این پارانویا و شکاکیت است و به همین دلیل نمی‌توانند به چک کردن‌های مداوم همسرش اعتراض کنند.

اما اگر کسی عادت به چک کردن همسر خود دارد بدون اینکه قبلاً خیانتی صورت گرفته باشد، به این معنی است که اعتماد به نفس بسیار پایینی دارد. احتمالاً نگران هستند که اگر مراقب نباشند، همسرش فردی جذاب‌تر از آنها پیدا کند. خیلی‌ها را دیده‌ام که با این نوع حسادت‌ها همسرانشان را از خود دور کرده‌اند. پس مراقب باشید: اگر شما هم اهل اینطور چک کردن‌های آزاردهنده هستید، فقدان اعتماد شما می‌تواند به خیانت همسرتان در آخر منجر شود.

اگر زوجی با چنین موقعیتی پیش من بیایند، به آنها خواهم گفت که رابطه‌شان روی یک زمین لرزان است. به آنها می‌گویم که «دست بردارند، یا از این چک کردن‌ها مداوم و یا از رابطه‌شان.» بودن در رابطه‌ای که نتوانید اعتماد کنید هیچ ارزشی ندارد.

در یکی از افسانه‌های یونانی خوانده‌ام که خدای عشق گفته است، «عشق در جایی که اعتماد نیست نمی‌تواند وجود داشته باشد.» من با او موافقم. اگر نتوانید به همسرتان اعتماد کنید، چهار انتخاب دارید: یا به آن رابطه خاتمه دهید و کسی را پیدا کنید که بتوانید به او اعتماد کنید؛ یا تصمیم بگیرید که دوباره به همسرتان اعتماد کنید؛ یا تصمیم بگیرید که ساکت بمانید و بی‌اعتمادی‌تان را فقط پیش خودتان نگه دارید؛ و یا برای حل مسائل و مشکلات بی‌اعتمادی‌تان از متخصص کمک بگیرید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 11 =

دکمه بازگشت به بالا