مادر و کودک

چرا زنان باردار ویار دارند؟

مثبت زندگی: ویار بارداری یکی از سخت‌ترین مراحل زندگی مادران است. زنان باردار هر مواد غذایی که فکر کنید را ویار می‌کنند. بیشتر زنان باردار نصف شب ویار ترشی و بستنی دارند. حدود نیمی از زنان ایالت متحده کمترین ویاری که داشته‌اند مثل همه ترشی و بستنی بوده است، اما چیزهای مختلف مثل بادمجان، پنیر یا ساندویچ و… را هم ممکن است هوس کنند. در بارداری ممکن است بعضی غذاهایی که قبلا دوست داشته‌اند دوست نداشته باشند و … همراه ما باشید تا در این مقاله شما را با علت ویار و ویارهای رایج مادرها در دوران بارداری آشنا کنیم.

چرا زنان باردار ترشی و انواع غذاهای دیگر را هوس می کنند؟

این هوس کردن و بیزاری از غذا به دلیل هجوم هورمون‎های استروژن و پروژسترون رخ می‌دهد که هردو بخاطر عدم تعادل بیولوژیکی و نوروبیولوژیکی است.

هورمون‌های بارداری اثر شدیدی روی حس های ۵ گانه از جمله چشایی و بویایی می‌گذارد که می‌تواند تغییرات زیادی در علاقه فرد به مواد غذایی بگذارد. دانشمندان بر این باورند که ویار انوع غذاها می‌تواند نشان از کمبود بعضی ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی باشد. البته هنوز علت هوس کردن یا بیزاری از بعضی غذاها در زنان باردار مشخص نیست. اگرچه بسیاری از زنان با ویار مشکلی ندارند، اما ویار به غذا می‌تواند شدیدتر باشد که موجب بروز مشکلاتی در دوران بارداری می‌شود.

هر ماه یک ویار!

جالب توجه است، بعضی از کارشناسان یافته‌اند ویار کردن در مراحل مختلف بارداری متفاوت است. برای مثال، زنان باردار تلخی را در ۲ ماه اول بارداری به شدت احساس می‌کنند. این تلخی احتمالا به‌ خاطر مانع شدن از مصرف مواد مضر در طول رشد جنین است.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «کرگدن» قسمت ۲۴

هر ویاری هم خوب نیست…

خیلی مهم است چیزهایی که مادر هوس می‌کند در رژیم غذایی مادر گنجاند. اما بعضی از این هوس‌ها تنقلات ناسالم هستند که باید در دوران بارداری محدود شوند. تنقلات به رشد جنین کمک نمی‌کند و ممکن است باعث اضافه وزن شود. تعادل داشتن در مصرف غذاهای ناسالم و غذاهای سالمی که هوس می‌کنید، کلید داشتن یک بارداری سالم است.

سعی کنید در ادامه هفته های بارداری غذاهای سالم را جایگزین تنقلات کنید تا مطمئن باشید سلامتی خودتان و جنین‌تان در خطر نیست. البته اگر برای یک بار یکی از مواد غذایی ناسالم را هوس کردید با احتیاط مصرف کنید چون تاثیر مستقیمی روی جنین ندارد.

ده هوس مشترک زنان باردار

شکلات

یکی از چیزهایی که زنان باردار ویار می‌کنند شکلات است. برخی باور دارند این به دلیل نیاز بدن به افزایش کالری در این دوران است. تحقیقات نشان می‌دهد شکلات یکی از خوراکی‌های هوس برانگیز است. در حالی که زیاده‌روی کردن در خوردن شکلات شیر و بستنی و لبنیات در دوران بارداری به دلیل نیاز به کلسیم بسیار مهم است.

بستنی یکی از مواردی است که خیلی از خانم‌های باردار هوس می‌کنند چون شیرین است و کالری دارد. اگر شما خیلی بستنی می‌خورید سعی کنید آن را با جایگزین سالم‌تری مثل پودینگ چیا (نوعی گیاه از آمریکا مرکزی) جایگزین کنید.

اگر هوس شکلات کردید از شکلات تلخ آن هم به اندازه محدود مصرف کنید.

استیک چرب یا گوشت قرمز

به دلیل آهن، پروتئین، و ویتامین B6 موجود در گوشت قرمز خیلی از زن های حامله استیک آن هم استیک چرب هوس می‌کنند. برای زنانی که گیاه خوارند خیلی ناراحت کننده است ویار گوشت داشته باشند. اما بعضی از آنها با ماساژ درمانی که به افسردگی بعد از زایمان هم کمک می کند به آن چیره می‌شوند.

این نوشته را از دست ندهید  چرا قلب كودك درون‌تان مي‌ايستد؟

ترشی و خیارشور

ترشی شور در بین زنان باردار طرفدار بسیاری دارد. با بالا رفتن حجم خون در دوران بارداری میل به غذاهای شور به دلیل نیاز به سدیم، بیشتر می‌شود.

غذاهای تند

بعضی از زنان ویار غذاهای تند دارند که منجر به عرق کردن بدن می شود و باعث خنک شدن بدن مادر می شود.

ویار در بارداری

میوه

میوه سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامینC است. خوشبختانه این هوس خوبی است، که می توانید روزانه مصرف کنید. ترجیحا از میوه های تازه استفاده کنید.

چیپس سیب زمینی

درست مثل ترشی، چیپس سیب زمینی هم به خاطر نمک موجود در آن خیلی هوس‌برانگیز است. از آن باید به مقدار محدود استفاده کنید چون ناسالم هستند.

تخم مرغ

نیاز به پروتئین، آهن، فسفر، ویتامین های ب می تواند توضیح دهد چرا تخم مرغ هوس می‌کنید. تخم مرغ یک گزینه مناسب برای زنان باردار است به شرط آن‌که به صورت آب پز پخته شود.

لیمو

در سه ماه دوم هوس های خاص مانند غذاهای ترش مثل لیمو شایع‌تر است. خوشبختانه، لیمو را می توان به بسیاری از دستور العمل غذاها و یا فقط آب ساده اضافه کرد. با مصرف لیمو یک دوز سالم از ویتامین C و ویتامین های گروه B به رژیم غذایی‌تان اضافه کرده‌اید.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی منبعی از پروتئین‌ها و ویتامین ب است، که همین امر موجب اشتیاق زیاد زنان باردار به آن شده است. کره بادام زمینی بدون شکر و به صورت طبیعی همراه با سیب بسیار مفید است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − ده =

دکمه بازگشت به بالا