آخرین نوشته هامادر و کودک

لیست بهترین و بدترین غذاها بعد از عمل سزارین

مثبت زندگی: بهترین غذا ها بعد از عمل سزارین برای تقویت بدن و جلوگیری از ضعف مادر چه غذاهایی هستند؟ بعد از سزارین چی بخوریم؟ تغذیه بعد از سزارین از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای سرعت بخشیدن به روند بهبود باید در خورد و خوراک تغییراتی ایجاد کرد. اگر رژیم غذایی خاصی را در دوران بارداری در پیش گرفته‌اید، باید بعد از عمل جراحی سزارین رژیم غذایی خود را حتماً ادامه دهید. غذاهای سالم و سرشار از پروتئین بخورید. چرا که پروتئین به روند بهبود بدن کمک می‌کند. در این مقاله به معرفی بهترین غذا ها بعد از عمل سزارین می‌پردازیم.

به برچسب‌های مواد غذایی بیشتر توجه کنید

خواندن جدول تغذیه‌ای که بر روی برچسب‌های مواد غذایی درج شده‌اند، عادت خوبی است. شما با خواندن مداوم این برچسب‌ها بر روی مواد غذایی کم کم یاد می‌گیرید که میزان مواد غذایی در کالاهای خریداری شده را بسنجید. معمولاً بهترین غذا ها در دوران بعد از عمل سزاریان غذاهایی هستند که سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین‌های مختلف هستند. بنابراین در برچسب مواد غذایی و خوراکی‌ها به میزان این سه ماده حتما توجه کنید.

بهترین مواد غذایی و خوراکی های سرشار از پروتئین در گوشت ماهی، تخم‌مرغ، محصولات لبنی، آجیل، لوبیا و نخود‌فرنگی یافت می‌شوند. خوردنی‌های سرشار از ویتامین C در میوه‌هایی چون پرتقال، گریپ فروت، توت‌فرنگی، خربزه و پاپایا به وفور یافت می‌شوند. گوشت قرمز، عدسی، لوبیا، میوه‌های خشک و غلات غنی شده هم سرشار از مواد معدنی و آهن هستند. توصیه می‌شود بعد از عمل جراحی سزارین حتماً این مواد را در رژیم غذایی خود قرار دهید. مصرف ویتامین A را فراموش نکنید. ویتامین A در غذاهایی مانند سبزیجات، طالبی، هویج و سیب‌زمینی شیرین بسیار یافت می‌شود. خوردن کاچی هم برای زائو توصیه می‌شود.

در کنار غذا، آب زیاد بنوشید

لیست بهترین و بدترین غذا ها بعد از عمل سزارین+ رژیم لاغری بعد از زایمان

سعی کنید در رژیم غذایی خود، غذا ها و خوراکی هایی را که سرشار از مواد معدنی هستند را بیشتر بگنجانید. همچنین هر روز ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات بنوشید. این مایعات علاوه بر آب می‌توانند شامل شیر و آبمیوه هم باشند. نوشیدنی‌های حاوی کافئین برای بعد از عمل سزارین خوب نیستند. بنابراین سعی کنید کافئین چای و قهوه و … را از رژیم غذایی خود حذف کنید. دلیل مناسب نبودن مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی کافئین خاصیت ادرار آوری آن‌ها است. این موضوع باعث می‌شود تا بدن شما دچار بی آبی شود.

این نوشته را از دست ندهید
آموزش شال و کلاه بافتنی پسرانه

مصرف ویتامین و مکمل آهن همراه با غذا

معمولاً پزشک بعد از عمل سزارین از مادر می‌خواهد تا ویتامین‌هایی را که قبل از تولد نوزاد مصرف می‌کرده، قطع نکند. این موضوع به دلیل ضعف بدن مادر است و توصیه‌ای درست است. چراکه در دوران بعد از عمل سزارین، شیردهی باعث ضعف بدن می‌شود. بنابراین استفاده از مکمل‌های خاص به ویژه مکمل‌های آهن در رژیم غذایی مادر بهترین پیشنهاد است. مصرف مکمل‌های ویتامین معمولاً تا ۶ تا ۸ هفته پس از زایمان توصیه می‌شود. چرا که مادر برای شیردهی به کودکی که در حال رشد است، نیاز به بدنی قوی دارد.

۴۰۰ کیلو کالری بیشتر استفاده کنید

معمولاً توصیه می‌شود که حجم کالری مصرفی روزانه مادران ۴۰۰ کیلوکالری افزایش پیدا کند. افزایش میزان کالری باعث افزایش انرژی مادر در دوران شیردهی می‌شود. به مادران توصیه می‌شود تا بعد از عمل سزارین و در دوران شیردهی از خوردن ماهی‌هایی که دارای جیوه زیاد هستند، خودداری کنند. این ماهی‌ها شامل کوسه، شمشیر ماهی و شاه ماهی هستند. همچنین نوشیدن مایعات زیاد بعد از سزارین بسیار توصیه می‌شود.

نوشیدن الکل چه قبل و چه بعد از سزارین ممنوع

الکل از جمله نوشیدنی‌ها است که مصرف آن در دوران بارداری هرگز توصیه نمی‌شود. همچنین بعد از عمل سزارین پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند مادران از مصرف الکل و مواد غذایی حاوی الکل خودداری کنند. چرا که الکل موجود در نوشیدنی‌ها و غذا ها بر روی شیر مادر تاثیر می‌گذارد. همچنین برای الکل مانع جذب برخی مواد غذایی در بدن می‌شود. این موضوع باعث مشکل در تغذیه کودک و مادر به طور همزمان خواهد شد.

این نوشته را از دست ندهید
علائم خاموش دیابت؛ مکارِ ویرانگر

انتظار اشتباه بازگشت سریع به وزن اولیه

لیست بهترین و بدترین غذا ها بعد از عمل سزارین+ رژیم لاغری بعد از زایمان عمل سزارین رژیم غذایی بعد از سزارین مصرف فیبر برای درمان یبوست عمل جراحی سزارین رژیم غذایی بعد زایمان سزارین

مادران آن انتظار دارند بلافاصله بعد از زایمان سزارین به وزن اولیه پیش از بارداری برگردند. این همان چیزی است که معمولاً در سریال‌های تلویزیونی دیده می‌شود. اما زندگی واقعی حقیقت چیز دیگری است. مدتی طول می‌کشد تا شما به اندام دوران پیش از بارداری برگردید. کاهش تدریجی وزن معمولاً در ۶ ماه اول پس از زایمان اتفاق می‌افتد. بنابراین انتظار زمان کمتری را نداشته باشید. سعی نکنید تا در نحوه غذا خوردن خود تغییراتی ایجاد کنید. شما نیاز به رژیم غذایی برای لاغر شدن ندارید.

تنها تغذیه سالم می‌تواند در طولانی مدت شما را به وزن ایده آل‌تان بازگرداند. معمولاً بعد از سزارین مادرانی که به نوزادانشان نمی‌توانند شیر بدهند سخت‌تر وزن کم می‌کنند. انتظار خارق‌العاده‌ای از خود نداشته باشید. بهترین روش برای وزن کم کردن، پایبندی به یک رژیم غذایی منظم به همراه ورزش و تغذیه سالم در دوران پس از زایمان است. هرگز از قرص های لاغری و کاهش سریع وزن استفاده نکنید. چراکه استفاده از این قرص‌ها باعث آسیب رساندن به مادر و نوزاد می‌شوند. بازگشت تدریجی به وزن قبل از بارداری حتی یک سال طول می‌کشد. ایده‌آل‌ترین حالت کاهش وزن و لاغر شدن، نیم کیلوگرم در هر هفته است.

غذا های سرشار از فیبر، بهترین درمان برای یبوست

لیست بهترین و بدترین غذا ها بعد از عمل سزارین+ رژیم لاغری بعد از زایمان عمل سزارین رژیم غذایی بعد از سزارین مصرف فیبر برای درمان یبوست عمل جراحی سزارین رژیم غذایی بعد زایمان سزارین

بسیاری از مادران بعد از جراحی سزاریان دچار حرکات غیر طبیعی در روده می‌شوند. موضوعی که کمی دردناک است. بنابراین برای جلوگیری از حرکات غیر طبیعی روده، نوشیدن مایعات فراوان و خوردن غذاهای سرشار از فیبر توصیه می‌شود. غذاهای سرشار از فیبر باعث درمان یبوست می‌شوند و حرکات روده را آسان‌تر می‌کنند.

این نوشته را از دست ندهید
وقتی مادر‌ان احساس تنهایی می‌کنند

همچنین میوه، سبزیجات و غلات تازه و غنی شده را در رژیم غذایی خود قرار دهید. سعی کنید در کنار این رژیم غذایی راه رفتن را هم به عنوان بهترین راهکار در درمان یبوست در برنامه روزانه خود قرار دهید. چرا که راه رفتن باعث بهبود عملکرد طبیعی روده و تسرییع فرآیند دفع می‌شود.

به خاطر داشته باشید که یبوست بعد از عمل سزارین موضوع غیر معمولی نیست. کم تحرکی و ضعف عضلانی می‌تواند باعث شدت یبوست شود. بنابراین توصیه می‌شود یک برنامه سبک ورزشی را بعد از عمل سزارین در کنار کنترل غذا ها و خوراکیهای مصرفی قرار دهید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − ده =

دکمه بازگشت به بالا