۹ راهکار ساده برای داشتن تحرک بیشتر

نویسنده:‌ فرانک باجلان

0
271
عدم تحرک

مثبت زندگی: اگر هم‌اکنون روی تخت، کاناپه یا مبل افتاده‌اید، شما هم به بیماری رایج این روزها دچار شده‌اید: بیماری «نشستن». شاید به‌نظراحمقانه برسد؛ اما پزشکان از صبح تا شب نشستن در یکجا را «زندگی نشسته یا ساکن» می‌نامند که نقش بسیار مهمی در بروز مشکلات سلامتی ایفا می‌کند، از چاقی و حمله ‌قلبی گرفته تا دیابت و افسردگی. به زندگی یک آدم معمولی در این روزها توجه کنید. دو ساعت نشستن برای غذا، یک ‌ساعت نشستن در اتوبوس، ماشین یا قطار برای رفت‌وآمد به سر کار وبرعکس، هشت‌ ساعت نشستن پشت میز اداره، حدود پنج‌ ساعت تماشای تلویزیون و هفت‌ ساعت هم خواب. این یعنی از ۲۴ ساعت، ۲۳ ساعت از پاها استفاده نمی‌شود. به احتمال زیاد میلیون‌ها انسان امروز کمتر از یک ‌ساعت در یک روز چابک و سرحال حرکت می‌کنند. با کمک ۹ راهکار ساده و آسانی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم می‌توانید تحرک بیشتر و در نتیجه زندگی بهتری داشته باشید.

۱- تندتر راه بروید: اگر فقط می‌توانید یک تغییر برای سلامتی خود انجام دهید، این است که هر وقت می‌توانید قدم بردارید و راه بروید حالا هرکجا که باشد وبه یاد داشته باشید که تند راه‌رفتن کالری بیشتری می‌سوزاند، ماهیچه‌های پا را قوی‌ترمی‌کند و مهم‌ترین چیز برای قلب و ریه شماست، همچنین به شما احساس سرخوشی وسرزندگی می‌دهد.

۲- از پله‌ها بالا بروید: توجه داشته باشید که بالا رفتن از ۲۰ پله در روزبرای آب‌ کردن ۲۷۰۰ گرم وزن در سال کافی است. در واقع بالارفتن از پله به مدت دو دقیقه، پنج‌ روز در هفته به اندازه ۳۶ دقیقه پیاده‌روی کالری می‌سوزاند.

۳- یک‌ ربع پیاده‌روی به زمان نهارتان بیفزایید: ما اغلب چه در خانه و چه محل کار بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه وقت صرف نهارخوردن می‌کنیم؛ درحالی‌که خوردن به‌ تنهایی ۱۰ دقیقه زمان می‌خواهد پس می‌توان باقی وقت را پیاده‌روی کرد.

۴- خانه‌تان را هر روز تمیز کنید: برای تمیزکردن خانه تا آخر هفته صبر نکنید،هر روز زمان کوتاهی را صرف جمع‌وجورکردن و نظافت خانه کنید. گردگیری، جاروبرقی کشیدن یا شست‌وشو می‌تواند به اندازه یک دوچرخه‌سواری کالری بسوزاند.

۵- اوقات بیشتری را خارج از منزل سپری کنید: رابطه مستقیمی بین سلامتی و خوش‌بینی و میزان زمانی وجود دارد که یک نفر بیرون از محیط خانه سپری می‌کند. اگر وقت کنید، آنهاییکه بیشتر به طبیعت سر می‌زنند پر انرژی‌تر، خوش‌بین‌تر و سالم‌ترند. پس همیشه زمانی برای انجام هر کاری بازی، تفریح، دیدار دوست یا هرکار دیگری بیرون از خانه در نظر بگیرید.

۶- کارهای باغچه‌تان را خودتان انجام دهید البته اگر باغچه دارید.

۷- هرگاه می‌خواهید تلفنی صحبت کنید، ننشینید. بایستید و در صورت امکان راه بروید: هنگام نشستن می‌توانید نرمش‌هایی به عضلات گردن و شانه خود بدهید.

۸- اگر نیاز است با همکارتان قرار ملاقات کاری داشته باشید، اتاق کارتان را انتخاب نکنید، یک جفت کفش راحتی بپوشید و او را به یک پیاده‌روی دعوت کنید.

۹– از وسایل نقلیه‌عمومی استفاده کنید: استفاده از اتوبوس یا مترو سبب می‌شود تا بیشتر راه بروید و کالری بیشتریبسوزانید.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

دو × 4 =