آخرین نوشته هاعمومی

آیا بدن شما ویتامینD کافی دریافت می‌کند؟

مثبت زندگی: ویتامین D خاص و منحصر به فرد است و دلیل آن هم این است که این ویتامین می تواند هم از طریق غذا و هم از طریق قرارگرفتن در معرض نورخورشید در بدن تولید شود اما با وجود این، خیلی از افراد با کمبود آن مواجه هستند و دلیلش این است که این ویتامین در خیلی از غذاها یافت نمی شود و نورخورشید هم منبع قابل اطمینانی برای هر فردی نیست.

عوامل موثر در جذب ویتامین D

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،برای این که پوست قادر به تولید این ویتامین شود، عوامل بسیاری بر آن تاثیر می گذارد، از جمله فصل، موقعیت زمانی، عرض جغرافیایی، آلودگی هوا، استفاده از کرم ضدآفتاب، قرارگرفتن قسمت هایی از بدن در مقابل نور آفتاب، رنگ پوست و سن فرد.

بعضی از متخصصان بیماری‌های پوست توصیه می کنند برای دریافت این ویتامین به جای این که در معرض خطر اشعه‌های مضر نورخورشید قرار بگیرید این ویتامین را از طریق غذا و مکمل های غذایی دریافت و از کرم ضدآفتاب هم استفاده کنید.

نقش ویتامین D

ویتامین D همراه با کلسیم به پیشگیری از پوکی استخوان در افراد کمک می کند. بدون ویتامین D کافی، استخوان ها شکننده و ضعیف و خورد می شوند.بیشترین جذب این ویتامین از کلسیم از طریق روده هاست که برای ساختن و تقویت استخوان ها و دندان ها به کار می رود.

بهترین منابع ویتامین D

نور خورشید یک منبع عالی ویتامینD است، اما باید بدانید چه مقدار ویتامینD که از نور خورشید به‌دست می آورید، مفید است چرا که قرارگرفتن بیش از حد در معرض نورخورشید ممکن است خطر سرطان پوست را هم به دنبال داشته باشد.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی؛ ۱۸ فیلم پرطرفدار که شما را در خنده غرق می‌کنند

غنی ترین منابع غذایی ویتامینD، روغن کبد ماهی، ماهی های سالمون، ساردین، قزل آلا، کنسرو تن ماهی، لبنیات، تخم مرغ، غلات، قارچ ها و جگر گاو هستند.

عوارض مصرف زیاد ویتامین D

ویتامینD از ویتامین‌های محلول در چربی است که قابلیت ذخیره شدن در بدن را دارد و مانند ویتامین های محلول در آب به راحتی دفع نمی شود. در صورت مصرف بیش از حد این ویتامین این احتمال وجود دارد که فرد دچار عوارضی از جمله رسوب کلسیم در کلیه ها، دردهای استخوانی و یبوست شود و دیگر عوارض را هم برای وی به دنبال داشته باشد. تنها راه تشخیص کمبود ویتامینD آزمایش خون است و از این طریق می توانید از مقدار این ویتامین در بدن خود مطلع شوید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − نه =

دکمه بازگشت به بالا