غذای فرنگی

بهترین کباب‌های ترکی؛ ۱۰ کباب ترکی معروف در دنیا

مثبت زندگی: تابه‌حال اسم شیش کباب را شنیده‌اید؟ اصلا می‌دانید خیلی از مردم دنیا، ترکیه را به‌خاطر شیش کبابش می‌شناسند؟ البته آشپزی ترکیه‌ نه‌تنها برای معرفی شیش کباب به دنیا، بلکه برای همهٔ گوشت‌های کبابی و کباب‌هایش معروف است. برخی از بهترین کباب های ترکی از استان‌های جنوب‌شرقی ترکیه می‌آیند. جالب است بدانید گردشگرهای زیادی از سرتاسر دنیا به این منطقه سفر می‌کنند تا کباب اصل ترکیه را در خانهٔ اصلی‌اش امتحان کنند!

آنچه در ادامه می‌آید، ۱۰ مورد از بهترین کباب های ترکی یا پرطرفدارترین کباب‌ها، در ترکیه هستند.

۱. شیش کباب

کباب ترکی

خیلی‌ها با شیش کباب (Shish Kebab) کلاسیک ترکیه آشنا هستند. در آشپزی ترکیه‌ای، شیش (şiş) به آن سیخ فلزی گفته می‌شود که گوشت را روی آن قرار می‌دهند. تکه‌های گوشت بره یا گاو را که از قبل در ترچاشنی (چاشنی مخلوط مایعی که برای گوشت و ماهی استفاده می‌شود) خوابانده‌اند، معمولا بدون سبزیجات، به سیخ می‌کشند. بعد هم سیخ‌ها را روی آتش زغال می‌گردانند تا خوب کبابی شوند.

شاید درست کردن این کباب به‌ظاهر، ساده به‌نظر برسد، اما لذتی که از طعم و عطر تکه‌های آن در ذهن و ذائقهٔ آدم باقی می‌ماند، ثابت می‌کند که درست کردن شیش کباب اصل، فقط کار دست یک هنرمند ترکیه‌ای است!

۲. آدانا کباب

کباب ترکی

آدانا کباب (Adana Kebab) نام خود را از یکی از معروف‌ترین شهرهای کباب ترکیه، یعنی آدانا (Adana) گرفته است. آدانا کباب با گوشت چرخ‌کرده، یا مخلوطی از گوشت چرخ‌کرده و گوشت بره درست می‌شود که با پیاز، سیر و ادویه‌های ترکیه‌ای طعم‌دار شده‌اند. مخلوط نهایی را با دست روی سیخ‌های بزرگ و پهن فلزی می‌کشند. وقتی سیخ‌ها را روی آتش می‌گذارند، قطره‌های روغن از گوشت چکه می‌کنند و همین باعث می‌شود گوشت‌ها به‌خوبی به هم بچسبند. وقتی سیخ‌ها را بیرون می‌کشند، گوشت پختهٔ لوله‌مانند، دراز و توخالی شکل می‌گیرد.

این نوشته را از دست ندهید  خواص روغن پیاز عنصل در درمان ریزش مو و دیگر بیماری‌ها

آدانا کباب خیلی تندوتیز است. مقدار فراوانی فلفل قرمز تند و پاپریکا به مخلوط گوشت اضافه می‌کنند که باعث می‌شود رنگ قرمز سیر و طعم آتشینی به خود بگیرد. آدانا را معمولا با سبزیجات کبابی، مانند فلفل چیلی سبز، پیاز، گوجه‌فرنگی، و پلوی بلغور و سبزیجات سرو می‌کنند.

۳. اورفا کباب

کباب ترکی

کباب پرطرفدار بعدی، به‌نوعی خویشاوند آدانا کباب محسوب می‌شود و به‌خاطر شهر اورفا (Urfa)، چنین نام‌گذاری شده است. اورفا کباب (Urfa Kebab) تقریبا مانند آدانا کباب تهیه می‌شود، و فقط تندی آن را ندارد. اورفا طعم ملایمی دارد که با خواباندن گوشت در مخلوط پیاز، سیر، زیره، مرزنگوش و پاپریکای شیرین حاصل می‌شود. این کباب را روی شعلهٔ کم می‌پزند تا گوشت طعم بهتری داشته باشد.

۴. چوپ شیش

کباب ترکی

چوپ شیش (Çöp Şiş) یکی دیگر از کباب‌های پرطرفدار است که اگر بخواهیم آن را ترجمه‌ی واژه‌به‌واژه کنیم، به‌معنای «سیخ آشغال» است! باور کنید! اما اصلا هیچ ارتباطی به آشغالی ندارد و بسیار خوشمزه هم است. چوپ شیش یا چوپ کباب، در واقع تکه‌های گوشت و چربی گوشت بره است، تکه‌هایی از گوشت که بعد از بریدن قطعات هم‌اندازهٔ گوشت برای شیش کباب باقی می‌مانند.

این تکه‌های کوچک گوشت بدون استخوان، با سیر و گوجه‌فرنگی مخلوط شده، سپس در مخلوطی از فلفل سیاه، مرزنگوش و روغن زیتون خوابانده می‌شوند. سپس آن‌ها را روی سیخ‌های کوچک چوبی قرار داده و همراه کباب‌های دیگر روی آتش می‌گذارند. تکه‌های کوچک گوشت خیلی زود کبابی می‌شوند و چربی آن‌ها طعم خاصی به کباب می‌دهد. چوپ کباب را معمولا به‌عنوان پیش‌غذا، و قبل از غذای اصلی سرو می‌کنند. این‌طوری چوپ کباب اشتها را برانگیخته و آدم گرسنه را آمادهٔ خوردن کباب‌های بزرگ‌تر می‌کند!

۵. دونر کباب

کباب ترکی

دونر کباب (Döner Kebab) یا کباب چرخان، یکی از غذاهای خیابانی پرطرفدار در ترکیه است که جایروی (Gyro) یونانی و شاورمای (Shawarma) عربی هم از آن گرفته شده‌اند. اما تفاوت‌شان این است که در ترکیه، گوشت دونر نازک‌تر، قهوه‌ای‌تر و تردتر سرو می‌شود. برش‌های دونر کباب معمولا روی برنج سرو شده، یا میان تورتیای (Tortilla) نرمی گذاشته می‌شوند که از آرد سفید دوروم (Durum) درست شده است. منشأ این کباب شهر بورسا (Bursa) در جنوب استانبول است که نخستین پایتخت امپراتوری عثمانی بود. می‌گویند کباب چرخان در اصل به‌طور افقی آویزان، و روی زغال پخته می‌شده است.

این نوشته را از دست ندهید  ۹ حقیقت درباره‌ خشونت فیزیکی مردان علیه زنان - قسمت دوم

اسکندر افندی (İskender Efendi) که در سال‌های سدهٔ ۱۸۰۰ میلادی در بورسا زندگی می‌کرده، تصمیم می‌گیرد وسیله‌ای درست کند که گوشت را به‌طور عمودی کبابی کند. این ابتکار جدید باعث شد همین‌طور که گوشت کباب می‌شد، آن را برش داده و سرو کنند. این‌طوری شد که دونر کباب، یکی از بهترین کباب های ترکی امروزی، متولد شد!

۶. اسکندر کباب

کباب ترکی

اسکندر کباب که یکی دیگر از کباب‌های پرطرفدار بورساست، نامش را از خودِ اسکندر افندی گرفته است. برش‌های ترد دونر روی نان نرم و صافی شبیه پیتا (Pita) که در اندازهٔ مربع‌های کوچک بریده‌شده‌‌اند، گذاشته می‌شوند. بعد کرهٔ آب‌شده، ماست خامه‌ای و سس گوجه‌فرنگی تندی روی آن می‌ریزند. اسکندر کباب اصل هنوز هم در بورسا، و البته در رستوران‌های زنجیره‌ای اسکندر افندی در سرتاسر ترکیه سرو می‌شوند.

۷. علی نازک کباب

کباب ترکی

از نظر محبوبیت، علی نازک کباب (Ali Nazik Kebab) چیزی از بهترین کباب های ترکی کم ندارد. این کباب کلاسیک آبدار، مخلوطی از برهٔ کبابی طعم‌دار است که همراه بادمجان کبابی گرم و ماست ساده سرو می‌شود. اگر بادمجان دوست دارید، عاشق این کباب می‌شوید! طعم و عطر دودی بادمجان کبابی، برهٔ کبابی را بسیار لذیذتر می‌کند.

۸. بادمجان کباب

کباب ترکی

بادمجان کباب (Patlıcanlı Kebab) هم کباب دیگری با بادمجان است که این بار کنار کوفته‌قلقلی‌های (Kofte) ترکی قرار می‌گیرند. بادمجان و کوفته‌قلقلی‌ها را یکی‌یکی کنار هم قرار داده و روی آن‌ها روغن زیتون می‌ریزند و روی آتش زغال کباب می‌کنند؛ به‌همین راحتی! بادمجان کباب آماده است!

۹. تاووک شیش

کباب ترکی

تاووک شیش (Tavuk Şiş) یا جوجه کباب، با گوشت سینهٔ مرغی درست می‌شود که آن را ابتدا در شیر یا ماست ساده، و سپس در روغن زیتون و ادویه خوابانده‌اند. گونهٔ تندوتیزتر این کباب که با فلفل قرمز طعم‌دار می‌شود، طعم بی‌نظیری به تاووک شیش داده و آن را به یکی از بهترین کباب های ترکی تبدیل می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  طرز تهیه پاستا ایتالیایی تن ماهی

۱۰. بیتی کباب

کباب ترکی

می‌گویند دستورتهیهٔ بیتی کباب (Beyti Kebab) به دوران امپراتوری عثمانی برمی‌گردد. در سال‌های اخیر رستورانی در استانبول مجدد پخت چنین کبابی را آغاز کرد و امروزه در سرتاسر ترکیه طرفداران زیادی دارد. بیتی کباب مخلوطی از گوشت چرخ‌کرده و گوشت بره است که در خمیر تورتیامانندی به‌نام یوفکا (Yufka) پیچیده می‌شوند. بعد هم به‌صورت رول بریده‌شده، به سیخ کشیده شده و روی آتش کبابی می‌شوند.

چیلیوری یک سرویس سفارش اینترنتی غذا است. شما می‌توانید همین الان وارد اپلیکیشن یا وبسایت چیلیوری شوید، منو رستوران‌های اطراف خود را ببینید و هر غذایی که میل دارید سفارش بدهید. رستوران‌های زیادی در این اپلیکیشن آماده‌ی سرویس‌دهی به شما هستند که می‌توانید غذاهایی مختلف که ممکن است حتی در محله‌ی شما در دسترس نباشند را به‌راحتی سفارش دهید. همچنین پشتیبانی چیلیوری همیشه برای پاسخگویی به شما آماده است.

منبع
چطور
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 1 =

دکمه بازگشت به بالا