انتخاب سردبیررابطه جنسی

تشخیص سلامت بدن مردان از روی اسپرم

مثبت زندگی: این واقعا شاخص خوبی از چیزی است که در داخل بدن شما اتفاق می‌افتد. احتمالا یکی از آخرین چیزهایی است که در طول انزال به آن فکر می‌کنید, اما ظاهر, هماهنگی و بو منی در واقع می‌تواند به شما کمک کند که سلامت اسپرم و خود را حفظ کنید. محصول نهایی شما تنها حاوی ۱۰% اسپرم است. بقیه‌اش شامل آنزیم‌ها, ویتامین c, کلسیم, پروتئین, سدیم, روی و قند فروکتوز هستند که همگی یک راه طولانی برای گفتن آنچه که در داخل بدن شما اتفاق می‌افتد، می‌روند ؛ اینها مقدمه‌ای است تا در ادامه بخش سلامت جنسی مردان به بررسی سلامت اسپرم مردان بیشتر بپردازیم.

مشخصات اسپرم و مایع منی طبیعی و سالم

چه چیزی عادی است؟ منی طبیعی معمولا کدر سفید یا خاکستری با حالت ژله‌ای و یا بوی کلر مانند باشد (گرچه این می‌تواند کمی بین افراد متفاوت باشد). یک مایع پیچیده است که معمولاً سفید یا خاکستری است، گاهی زرد و بویی شبیه سفید کننده یا مواد قلیایی را دارد. این موارد برای مبارزه با ماهیت اسیدی دستگاه تناسلی زنان مهم هستند. اما این مساله می‌تواند متفاوت باشد. حجم متوسط منی که در یک انزال که شخص تولید می کند، از ۲ تا ۵ میلی لیتر متفاوت است.

علت وجود خون در منی و به خطر افتادن سلامتی اسپرم

اگر منی شما ظاهر قرمز یا قهوه‌ای دارد، احتمالا به خاطر یک رگ خونی ترکیده است و اگر چه بدون شک نگران کننده است. اما معمولا چیزی برای نگرانی نیست. وجود خون نادر است اما یک مشکل اساسی جدی است. علل شایع عبارتند از نشت خون از رگ‌های خونی شکننده در نواحی ذخیره منی که کیسه‌های خون نامیده می‌شوند. این کاملاً طبیعی است و ظرف یک یا دو روز، منی باید به رنگ نرمال خود باز گردد. با این حال، اگر مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند، ممکن است نتیجه عفونت، ضربه یا (به ندرت) سرطان باشد، و شما باید به پزشک خود مراجعه کنید. اسپرم و مایع منی غیرطبیعی که خبر از مشکلی در سلامت مردان می‌دهد.

تاثیر انزال با حجم کم بر سلامت اسپرم:

کاهش مایع منی یا فقدان مایع منی از کیسه منی می‌تواند گاهاً به خاطر انسداد باشد.

این نوشته را از دست ندهید  همه چیز درباره غده تیروئید

تهدید سلامت اسپرم با مایع منـی رقیق:

رقیق بودن مایع مـنی معمولاً نشانه انزال برگشت دهنده است، یعنی انزالی که به مثانه برمی‌گردد. این خطرناک نیست اما رقیق شدن غیرطبیعی مایع منی می‌تواند به خاطر اختلالات پروستات باشد.

مایع منـی غلیظ:

چسبناکی مایع منی می‌تواند به علل مختلف متفاوت باشد. تداوم مایـع منی غیظ توانایی اسپرم برای حرکت را محدود می‌کند و این مسئله درمواقعی که شما و همسرتان قصد بچه دار شدن داشته باشید اهمیت پیدا می‌کند.

کم آب بودن بدن هم ممکن است باعث غلیظ شدن مایع منی شود که مایعاتی که حین سکس استفاده می‌شود منجر به انزال کم شده و اگر سکس یا انزال طی یک زمان کوتاه تکرار شود بر مقدار مایع منی تولید شده تاثیر می‌گذارد. تولید اسپرم با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد اما این مسئله تاثیری بر توانایی جنسی ندارد.

سلامت اسپرم و مایـع منـی قرمز یا گاهاً قهوه‌ای:

اگر در مایع منـی شما لکه‌های قرمز یا قهوه‌ای دیده می‌شود ممکن است به خاطر خون باشد. گاهی اوقات یک رگ خونی کوچک موقع انزال می‌ترکد. طی یک تا دو روز مایع منـی باید به حالت اولیه خود برگردد، پس نیازی به نگرانی نیست و اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. وجود خون در مایـع منی می‌تواند علل مختلف داشته باشد مثل عفونت، زخم و به ندرت سرطان.

تاثیر مایـع منی سبز یا زرد رنگ بر سلامت اسپرم:

مایع منی طبیعی رنگ زرد بسیار کمرنگ یا کرم نزدیک به سفید دارد. اما اگر مایع مـنی رنگ زرد یا سبز گرفت نشانه عفونت است که معمولاً به خاطر بیماری‌هایی که با رابطه جنسی منتقل می‌شود مثل سوزاک است. پس حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگر بیماری مزبور سوزاک باشد خیلی ساده با آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

بوی بد مایع منی خطری برای سلامت اسپرم:

بوی بد مایع منـی همیشه نشانه عفونت است. در چنین مواردی حتماً به پزشک مراجعه کنید.

این نوشته را از دست ندهید  آشنایی با اضطراب‌های رایج جنسی

چه زمانی باید نگران شد:

رنگ زرد یا سبز ممکن است چیزی شوم را نشان دهد به احتمال زیاد یک عفونت مقاربتی. وجود عفونت با منی می‌تواند منجر به منی زرد و سبز شود و بو می‌دهد. این عفونت‌ها باید همیشه توسط متخصصان مورد بررسی قرار گیرند تا علل اساسی را مشخص کنند و یک دوره طولانی از آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. دیگر نشانه‌های بیماری شامل زخم یا تاول روی آلت تناسلی, درد یا سوزش در ادرار، خارش و تورم است. اغلب آن‌ها هیچ گونه علایمی ندارند؛ بنابراین مهم است که از کاندوم استفاده کنید و به طور منظم چک کنید.

خطرات احتمالی برای سلامت اسپرم

زمانی که هیچ منی وجود ندارد:

گاهی مرد به نقطه اوج جنسی می‌رسد اما نمی‌تواند آن را انزال کند. در اکثر جوانان، این اتفاق می‌افتد و معمولاً نتیجه ارضا شدن مکرر است که به وسیله آن اندام‌های جنسی به سادگی از سیال اصلی خارج می‌شوند و بنابراین هیچ مایعی تولید نمی‌شود. با این حال، در مردان میانسال یا مسن‌تر که تحت عمل جراحی پروستات، پرتو درمانی و یا درمان‌های دیگر در ناحیه روده قرار دارند، این می‌تواند نشانه‌ای از انزال برگشتی باشد.

با افزایش سن در مردان, حجم مایع اصلی و قدرت انزال می‌تواند کاهش پیدا کند، توسط غده پروستات و موجب تغییر در ادرار به علت ممانعت این غده شود. مردان می‌توانند داروهای تجویز شده را برای کم کردن انسداد ادرار بگیرند. با این حال می‌توانند قدرت دفع ادرار را کاهش دهند و در برخی شرایط این را تغییر می‌دهند، به طوری که منی در آلت تناسلی انزال نشده و به مثانه بر می‌گردد که این حرکت انزال برگشتی نامیده می‌شود. ممکن است به نظر جدی برسد؛ اما به اصطلاح «لوله‌کشی مردانه» نباید موجب آسیب دیده شود. تنها تغییری که شما متوجه خواهید شد این است که ادرار کدر خواهد بود و اوج لذت شما ممکن است قوی نباشد.

این نوشته را از دست ندهید  رابطه جنسی سالم - بخش اول

تاثیر سبک زندگی روی سلامت اسپرم شما:

سلامت شما همان چیزی است که می‌خورید؛ مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در باروری منتشر شد نشان داد که مردانی که امتیاز کمی از سلامتی عمومی دارند، احتمالا دارای اسپرم‌هایی با کیفیت پایینی هستند.

مردان تولید منی را تا پیری خود ادامه می‌دهند و می‌توانند بارور بمانند با این حال مصرف بیش از حد الکل و سیگار می‌تواند به تولید اسپرم آسیب برساند و باعث شود که مردان کمتر بارور شوند. چاقی هم چنین می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، چون مردان چاق هورمون استروژن بیشتری از چربی را تولید می‌کنند که مانع تولید اسپرم می‌شوند.

استفاده از استرویید به عنوان بخشی از برنامه‌های ورزشی بیش از حد می‌تواند فعالیت اسپرم را مختل کند ؛ این یعنی فقط رژیم غذایی زنان مهم نیست.

سلامتی اسپرم با رژیم غذایی سالم

حفظ یک رژیم متعادل و سالم (آنتی اکسیدان‌ها به ویژه برای باروری خوب هستند) و باعث می‌شود اسپرم شما خوب به نظر برسد، در حالیکه مصرف الکل و سیگار می‌تواند به کیفیت آسیب برساند. با این حال، خبر خوب این است که این تاثیرات قابل بازگشت هستند، بنابراین مصرف مواد مضر را کاهش دهید.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهند که چاقی می‌تواند کیفیت و کمیت اسپرم را تا یک چهارم کاهش دهد، پس قبل از تلاش برای بچه‌دار شدن، کمی وزن کم کنید. حتی اگر به طور قابل توجهی اضافه وزن داشته باشید، مقدار سالمی ورزش هنوز یک ایده خوب است، چون می‌تواند به طور فعال باروری شما را با افزایش غلظت اسپرم، افزایش دهد.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۳ اشتباه بزرگ زنان در زمان برقراری رابطه جنسی

در واقع، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد انجام شد، نشان داد مردانی که بیش از یک ساعت و نیم فعالیت فیزیکی در بیرون از خانه را انجام می‌دهند غلظت اسپرم بیشتری نسبت به کسانی دارند که در بیرون از خانه وقت می‌گذرانند.

منبع
کاویاب
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا