تخصصیسلامت

با علائم میگرن و درمان آن آشنا شوید

مثبت زندگی: این روزها به قدری هوا گرم است که هر کسی سر ظهر یا حتی بعدازظهر از خانه بیرون می‌رود سردرد می‌گیرد. و وقتی هر روز این اتفاق می‌افتد ممکن است پیش خودش فکر کند که میگرن دارد. برعکسش هم صادق است. بعضی‌ها درد شدید همراه با تپش در ناحیه سر را تجربه کنند اما نمی‌دانند این درد میگرن است و فکر می‌کنند خب یک سردرد معمولی است دیگر! همراه ما باشید تا در این مقاله علائمی را بگوییم که اگر خدایی ناکرده در شما دیده می‌شود یعنی میگرن دارید. بعد از علائم راههای درمان این بیماری را هم برایتان روایت خواهیم کرد. با ما بمانید.

۴ مرحله از سردرد میگرنی

ممکن است نوع سردرد میگرنی در افراد متفاوت باشد اما مراحل مشترکی را پشت سر می‌گذارد. ۴ مرحله که ممکن است در طول یک روز تجربه کنید و پس از آن دچار حمله میگرنی شوید، در زیر توضیح داده می‌شود. ممکن است در یک روز هر چهار مرحله را تجربه نکنید یا برخی از مراحل را به طور کلی نداشته باشید. اما به علائمی که در ادامه گفته می‌شود، توجه داشته باشید:

مرحله اول: علائم اولیه

یک یا دو روز قبل از حمله میگرنی، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

تشنگی

تکرر ادرار

اشتها به غذا

یبوست

سفتی گردن

تغییر حالات روانی

خمیازه مکرر

این علائم که آزاردهنده نیز هستند، می‌توانند علائم هشدار باشند. اگر دچار میگرن می‌شوید، این علائم می‌توانند هشداردهنده باشند و تا قبل از وخیم شدن حالتان، درمان دارویی انجام دهید (چه دارویی که توسط پزشک تجویز شده چه داروهای بدون نسخه). بدین صورت خواهید فهمید چه زمان از دارو استفاده کنید. هرچه سریع‌تر میگرن را درمان کنید، درمان موثرتر خواهد بود.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۰ کاری که به سیستم ایمنی شما آسیب می‌رساند

مرحله دوم: مشکل بینایی و بویایی

به ندرت از هر سه بیمار مبتلا به میگرن یک نفر از آنها، قبل یا در طول سردردها دچار این مشکل می‌شود. این یک اختلال بینایی است به صورت دیدن نورهای رنگی، الگوی زیگزاگی، دیدن نقطه‌ها و اثر منشوری که سبب می‌شود همه چیز براق و درخشنده دیده شود. ممکن است این افراد به صورت نقطه‌ای دچار کوری شوند. اگر حین رانندگی دچار این حالت شدید، ماشین را متوقف کرده و منتظر شوید این حالت برطرف شود.

ممکن است این مشکل در حس بویایی نیز به وجود بیاید. ممکن است بوی بد یا بویی شبیه مواد شیمیایی حس کنید. برخی ممکن است در صحبت کردن یا فکر کردن دچار مشکل شوند یا در یک قسمت از بدن بی‌حسی و سوزش داشته باشند، علائمی مانند سکته. این حالت ممکن است ۲۰ تا ۶۰ دقیقه طول بکشد.

مرحله سوم: حمله میگرنی

سردرد شدید همراه با تپش

میگرن گاهی خفیف است اما گاهی نیز با درد شدید به صورت نبض یا تپش همراه است. گاهی این درد تنها در یک سمت سر رخ می‌دهد اما گاهی نیز در هر دو سمت حس می‌شود. این درد ممکن است به طور متوسط از ۴ تا ۷۲ ساعت طول بکشد اگر درمان نشود و ممکن است با تاری دید و سرگیجه یا غش همراه باشد. سردردهای میگرنی ممکن است مقطعی باشد و لحظه‌ای ظاهر شود و لحظه‌ای بعد محو شود یا ممکن است مزمن باشد و به مدت سه ماه یا بیشتر هر ماه بیش از ۱۵ روز طول بکشد.

حالت تهوع و استفراغ

این نوشته را از دست ندهید  برای درمان میگرن چه بخوریم و چه نخوریم؟

اگر زمان سردرد حالتان از شیرینی و خوراکی به هم می‌خورد، احتمالا دچار میگرن هستید.

حساسیت بیش از حد به نور وصدا

اگر دیدن برخی از نورها به شما احساس کوری می‌دهد یا برخی صداها برای شما بیش از حد بلند است و فقط دوست دارید در فضایی تاریک و ساکت بخوابید، احتمالا دچار میگرن هستید. از نورهای شدید و مصنوعی داخل فضاهای بسته بپرهیزید که می‌تواند شامل لامپ‌های فلورسنت، صفحه نمایش کامپیوتر و برخی لامپ‌های سقفی که ممکن است در مغازه‌ها ببینید، باشد. گاهی وقتی دچار حمله میگرن می‌شوید، از لحاظ بویایی و لامسه بسیار حساس می‌شوید.

این علائمی که گفته شد می‌توانند بسیار شدید باشند، به همین خاطر میگرن به عنوان یکی از آزاردهنده‌ترین بیماری‌ها است. میگرن بیش از سایر انواع سردرد مسئولیت‌ها و برنامه‌های شما را خراب می‌کند. برای مثال ممکن است نتوانید در جشن تولد فرزند خود خوب مشارکت داشته باشید یا صحبت کنید.

علائم میگرن و درمان

مرحله چهارم: پس از حمله

پس از حمله میگرنی ممکن است حسی شبیه خماری پیدا کنید (احساس بی‌حسی، گیجی، ضعف یا سرگیجه می‌کنید). با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد، ممکن است تمام مراحل را تجربه کنید یا هیچ یک از مراحل را تجربه نکنید. این در مورد هر کس متفاوت است. ممکن است حساسیت زیاد را تجربه کنید اما سردرد نداشته باشید. نداشتن سردرد در میگرن به ندرت رخ می‌دهد اما ممکن است در جوانی سردرد همراه با حساسیت بالای حواس بینایی و … داشته باشید اما در پیری تنها حساسیت بالا را تجربه کنید.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر مصرف داروهای بدون نسخه یا تغییر سبک زندگی تغییری در بیماری شما ایجاد نکرد، یا هر ماه بیش از ۱۰ تا ۱۵ بار دارو می‌خرید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

این نوشته را از دست ندهید  درمان عفونت معده با ۵ روش خانگی؛ آیا این بیماری مسری است؟

ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کنید تا تشخیص دهد که این یک سردرد معمولی است یا یک بیماری حادتر. معمولا این پزشکان می‌توانند بیماران مبتلا به میگرن را درمان کنند اما در مواردی که فرد نیاز به درمان پیچیده‌ای دارد، باید به متخصص اعصاب مراجعه کند که در پیشگیری از حاد شدن بیماری و درمان آن به وسیله درمان‌های غیردارویی مهارت دارند.

بهتر است اجازه دهید پزشک تشخیص دهد و دارو تجویز کند زیرا استفاده زیاده از حد از داروهای بدون نسخه ممکن است مشکلات جدی ایجاد کند، مانند مشکل کبد یا اینکه سردرد شدیدتر شود.

بهتر است برنامه سردرد خود را یادداشت کنید زیرا اگر به طور مرتب دچار سردرد میگرن می‌شوید، می‌توانید زمان حمله را تشخیص دهید و این کمک می‌کند تا بفهمید چه نوع درمانی برای شما مناسب‌تر است. زمانی که دچار میگرن می‌شوید را یادداشت کنید، چه مدت طول کشیده، شب قبل چطور خوابیده‌اید، آن روز چه چیزی خورده یا نوشیده بودید و چه زمان بوده است، در آن روز چه احساسی داشته‌اید. سپس این اطلاعات را به پزشک خود بدهید.

از اعضای خانواده خود بپرسید آیا علائم بالا را تجربه کرده‌اند، زیرا محققان معتقدند که میگرن ممکن است دلیل ژنتیکی داشته باشد. پزشک احتمالا این را از شما خواهد پرسید. ممکن است بستگان شما میگرن داشته‌اند اما نمی‌دانستند نام این بیماری چیست. متاسفانه بسیاری از میگرن‌ها تشخیص داده نمی‌شود و درمان نمی‌شود. اما خبر خوب این است که درمان‌های خوبی برای میگرن وجود دارد که می‌تواند شما را از شر این درد راحت کند.

اگر هر یک از علائم سردرد که در ادامه گفته می‌شود، دارید حتما به اورژانس مراجعه کنید، زیرا ممکن است اینها علائم مشکلات جدی‌تری باشند:

این نوشته را از دست ندهید  تاثیراحساس ترس بر سلامت انسان

سردردی که پس از ضربه به سر رخ می‌دهد. به خصوص سردردی که به تدریج شدیدتر می‌شود.

سردردی که با سرفه کردن و زور زدن شدیدتر می‌شود.

سردرد شدید و ناگهانی که احساس صاعقه به شما می‌دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا