۱۰ روش برای اینکه نِق نزنیم و غُرغُرو نباشیم

0
297
غر زدن

مثبت زندگی: انسان‌های غرغرو و افرادی که مدام نق می‌زنند و شکایت می‌کنند و با همه چیز و همه کس مشکل دارند، زندگی را نه‌ تنها برای خود بلکه برای برای اطرافیان سخت می‌کنند. عادت غر زدن و یا غرغرو بودن مخصوصاً در بین ما ایرانی‌ها که مدام نسبت به همه چیز شاکی هستیم شایع است و متاسفانه نه تنها نسبت به درمان این مشکل اقدام نمی‌کنیم حتی در اکثر مواقع خودمان هم نمی‌دانیم که یک فرد غرغرو هستیم و باید کمتر غر بزنیم و در نهایت آن را درمان کنیم.

یک ضرب المثل انگلیسی می‌گوید :

Instead of complaining that the rose bush is full of thorns, be happy the thorn bush has roses

«به جای شکایت کردن از اینکه چرا بوته گل رز خار دارد، خوشحال باشیم از اینکه بوته های خار دارا، گل رز هستند.»

افراد غرغرو چه کسانی هستند و چه تاثیری دارند

همه ما گاهی غر می‌زنیم. نق می‌زنیم و شکایت می‌کنیم. حتی اگر ادعا کنید که شادترین آدم دنیا هستید، گاهی اوقات از بعضی چیزها شکایت می‌کنید. اولین تاثیر یک فرد غرغرو بودن و مدام غر زدن تلخ کردن زندگی به کام خود است. و در مرحله بعد تلخ کردن آن به کام دیگران.

گاهی اوقات حتی متوجه این موضوع که داریم غر می‌زنیم و مدام شکایت می‌کنیم، گوشی برای شنیدن نداریم و خوب می‌دانید که این عادت تا چه اندازه می تواند شخصیت شما را زیر سوال ببرد. گاهی مشکل از این هم جدی‌تر می‌شود و می‌تواند باعث طرد یک فرد از بین دوستان و حتی خانواده شود و از آن مهم‌تر در بین یک زوج در حالت حاد، باعث جدایی شود.

برای مثال ممکن است برای هر کدام از ما اتفاق افتاده باشد که با شخصی دوست باشیم که به طور مداوم در مورد سلامتی‌اش، خانواده‌اش، روابطش، مدرسه و یا هرچیز دیگری غر می‌زند مدام از همه چیز شکایت می‌کند و فقط نقاط تاریک هر اتفاق را می‌بیند. وقتی با آن شخص وقتمان را می‌گذرانیم شدیداً احساس خستگی می‌کنیم. این رفتار افراد به راحتی بر روی ما هم تاثیرگذار است.

نگرش منفی افراد غرغرو

مهم نیست شما چه می‌گویید یا چه کاری انجام می‌دهیم، چنین اشخاصی با هیچ چیزی دلگرم نمی‌شوند. ممکن است هیچ شرایط دشواری وجود نداشته باشد که آن شخص نتواند از آن عبور کند، اما نگرش منفی او مسائل را بدتر می‌کند.

حالا چه اتفاقی می‌افتد اگر شما آن شخصی باشید که در یک نگرش منفی گیر کرده‌اید؟ مدام نقط تاریک را می‌بینید. همه ما در این شرایط بوده‌ایم. روزهایی وجود دارد که همه چیز اشتباه و به هم ریخته به نظر می‌رسد و غر زدن و شکوه و شکایت کردن ساده‌ترین کاری است که انجام می‌دهیم.

غر زدن آسان تر از حل کردن خود مشکل یا اقدام برای برطرف کردن مشکل است. تازه اگر آن مشکل واقعا مشکل باشد و از جانب شما بی‌جهت مورد شکایت واقع نشده باشد.

اما در واقع وقتی شما سعی  کنید مسائل را از دیدگاه‌های مختلف ببینید و خودتان را به چالش بکشید می‌توانید غر زدن و شکایت کردن را متوقف کنید.

اگر کم و بیش احساس کرده‌اید که زیاد غر می‌زنید و یا دیگران گاه‌وبی‌گاه این نکته را به شما گوش زد کرده‌اند، باور کنید زندگی و معاشرت با افراد غرغرو سخت است. بهتر است همین امروز برای درمان آن به فکر چاره باشیم.

چه کار کنیم که غر نزنیم

۱. برای کمتر غر زدن زدن مسائلی که در ذهنتان است را تغییر دهید

قطعاً گفتن این کار از انجام دادنش آسان‌تر است. مغز ما تمایل شدیدی به افکار منفی دارد. مانند نقل‌قولی که در ابتدای مقاله آورده شد، ما در ابتدا خارهای گل رز را می بینیم به جای اینکه متوجه زیبایی گل شویم. به جای اینکه بگوییم چگونه در کنار این خارها گلی به این زیبایی روییده است، ذهنمان درگیر این است که چرا در کنار گل خار وجود دارد.

ذهن آگاهی و نگرش مثبت داشتن نیاز به تمرین دارد. وقتی می‌بینید در حال منفی بافی راجع به یک شخص یا یک موضوع هستید، صبر کنید و خودتان را مجبور به گفتن یک نکته مثبت کنید. می‌توانید از یک دوست شاد و سرزنده کمک بگیرید تا هنگامی که در حال غر زدن هستید شما را متوقف کند و به شما کمک کند تا جنبه‌های  مثبت را ببینید. البته برای داشتن نگرش مثبت نکانتی وجود دارد که در لینک زیر می‌تواند از آن کمک بگیرید.

به هر حال چه با کمک گرفتن از یک دوست یا عضوی از خانواده، چه با یک برنامه جامع برای مثبت‌اندیشی و چه ایجاد شرایط مناسب برای دست کشیدن از نگرش منفی باید تمرین کنید که مثبت‌اندیش‌تر باشید.

۲. هر چند وقت یک بار به خودتان اجازه درد و دل کردن بدهید

نادیده گرفتن دائمی افکار منفی باعث می شود این افکار روی هم تلنبار شوند. افکار منفی از کوچک تا بزرگ باید کم کم ار همان دری که وارد شدند خارج شوند.  اگر واقعا در شرایط ناآرامی به سر می برید، بدون نگرانی احساسات خود را با یک دوست نزدیک یا اعضای خانواده یا یک روانشناس در میان بگذارید. از اینکه احساسات منفی خود را به زبان بیاورید، خجالت زده نباشید. بسیار مهم است که برای اتفاقات ککوچک و بزرگ که نگرش شما را منفی می کنند راه حلی پیدا کنید. آن ها را رها نکنید.

غر زدن

۳. کمتر قضاوت کنید

ما اغلب در مورد دیگران شکایت می‌کنیم، مدام از دیگران ایراد می‌گیریم، و مدام بدی‌ها را به دیگران نسبت می‌دهیم اما سوال اینجاست خود ما چطور؟

مدام فکر می‌کنیم که آنها مطابق با استانداردهای ما نیستند و افراد یا اتفاق‌ها مطابق خواسته‌های ما پیش نمی‌روند. در مورد اتفاق‌ها، افراد و هر مورد دیگری بدون اینکه دلیلش را بدانید قضاوت نکنید، دلیل این اتفاق‌ها و رفتارها را از خودشان بپرسید و در نهایت مدام نیم نگاهی به خودتان داشته باشید و ببینید که خودتان در این زمینه چگونه رفتار می‌کنید.

امروز از مادرتان به خاطر غذایی که تدارک دیده و کیفیت لازم را ندارد شکایت می‌کنید و راننده تاکسی را به دلیل نداشتن مهارت لازم رانندگی متهم. از سوی دیگر برادرتان را به دلیل خوب لباس نپوشیدن زیر سوال می‌برید و … روندی که ادامه دارد. 

اما آیا می‌دانید مادرتان چه روزی را پشت سر گذاشته است؟ خودتان تا چه اندازه در رانندگی مهارت دارید؟ قبل از خارج شدن از خانه نگاهی کلی به لباس و ظاهر خود دارید؟ چرا برای بهتر شدن کیفیت غذا کمی به خانواده کمک نمی‌کنید تا با دقت و وقت بیشتری به طبخ غذا پرداخته شود. چرا پیشنهادات لازم را برای بهتر شدن ظاهر بردارتان ارائه نمی‌کنید؟

برای رهایی از این مشکلات باید یاد بگیرید و البته تمرین کنید که قضاوت نکنید. به جای قضاوت کردن به فکر راه چاره باشید.

۴. یک لیست از اتفاق های خوب روزانه تهیه کنید

حتماً شما دفترچه یادداشت در کیف خود یا همراه خود دارید و یا از نرم افزار‌های و اپلیکیشن‌های موبایلی برای یادداشت برداری استفاده می‌کنید. اگر این چنین نیست دست به کار شوید. در پایان هر روز به تمامی اتفاقات روز فکر کنید و خلاصه‌وار آن‌ها را مرور کنید. مطمئناً از میان تمامی این اتفاقات به مواردی از اتفاق‌ها، رفتارها و البته نکات خوب از جانب خودتان و البته دیگران در قبال خودتان می‌رسید. آن‌ها را هر شب یادداشت کنید.

۵. خودتان دست به کار شوید

دفعه بعد که با خانواده، دوستان، همکارانتان، و… هستید و شکایت و گِلِگی در ذهنتان نسبت به یک رفتار یا اتفاق داشتید، خودتان دست به کار شوید.

اگر فردی حقوق شهروندی را رعایت نمی‌کند و زباله‌ای بر روی زمین می‌اندازد، به جای غر زدن با خودتان یا دیگران خودتان دست به کار شوید و زباله را از روی زمین بردارید.

اگر مدیرتان با شما بلند و خشمگین صحبت می‌کند، شما با همکاران و افرادی که زیر مجموعه شما هستند مهربان و آرام صحبت کنید.

اگر کسی در منزل نسبت به تمیز کردن اتاق‌ها اقدام نمی کند شما خود دست به کار شوید.

اگر مدام از دوستتان به دلیل مؤدب نبودن به دیگران شکایت می‌کنید خودتان موضوع را به او گوشزد کنید.

خودتان اتفاق و تغییری باشید که دوست دارید اتفاق بیفتد. البته قبل از این که خود دست به کار شوید مطمئن شوید که آیا این اتفاق تنها از دید شما صحیح است و آیا دیگران هم دید مشابهی نسبت به این موضوع دارند. لزوماً قاعده و قانون شما در رابطه با هر چیز، دال بر درست بودن آن نیست.

۶. مسئولیت‌پذیر باشید

این قاعده هم تقریباً زیر مجموعه‌ای از مورد قبل است. اگر چیزی شما را ناراحت می‌کند، یا آن را حل کنید و یا بپذیرید که اکنون هیچ کار دیگری نمی‌توانید انجام دهید، پس چرا غر بزنید؟ غر زدن یک فعالیت منفعل است. جای آن را با راه‌حلی برای مشکل عوض کنید یا به راحتی آن مشکل را بپذیرید و ذهنتان را درگیر موضوع دیگری کنید.

غر زدن

۷. به دنبال شاد کردن زندگی باشید

گاهی اوقات تهیه چنین لیستی می‌تواند آسان باشد، لیستی پر از سرگرمی‌هایی که از آن لذت می‌برید. گاهی اوقات هم نیاز به درون‌نگری عمیق‌تری دارد. آیا دائماً در مورد شغل خود شکایت دارید؟ شاید وقت آن رسیده است که تصمیم سختی برای تغییر شغل یا مسیر خود بگیرید. مسائلی را که باعث می‌شود دید منفی به هر چیز داشته باشید، کشف کنید تلاش کنید و وضعیت را تغییر دهید تا زندگی شادی داشته باشید.

۸. از خودتان مراقبت کنید

استرس و شیوه زندگی پرمشغله می‌تواند زندگی ما را خراب کند و روحیات مثبت‌مان را از بین ببرد. بخشی از زندگی‌تان را فقط وقف خودتان کنید. گاهی کارهایی برای دل خودتان انجام دهید، مانند تماشای یک  فیلم، ورزش کردن، قدم زدن یا هرچیزی که به شما انرژی می‌دهد و آرام‌تان می کند. این کارها باعث می‌شود ذهن‌تان در چارچوب جدیدی قرار بگیرد.

۹. هنگامی که می خواهید صحبت کنید به سادگی از خودتان بپرسید : «می خواهی غر بزنی یا شاد باشی؟»

شادی را انتخاب کنید، بر افکار مثبت تمرکز کنید و همیشه مهربان باشید. این انتخاب شماست نه هیچ کس دیگر.

۱۰. ورزش و یوگا را فراموش نکنید

ورزش منظم و یوگا یک راه خوب برای ورزش، تمدد اعصاب و تمرین ذهن آگاهی است. یوگا بر تنفس، حرکات و مراقبه تمرکز دارد و به شما کمک می‌کند تا ذهن و بدن خود را کنترل کنید. ورزش هم تاثیر به‌سزایی در سلامت جسم و روح شما دارد. ذهن ما اغلب به میلیون‌ها جهت می‌چرخد. ورزش و یوگا کمک می‌کند تا چرخه افکارتان را آرام کنید و افکار مثبت‌تری را در ذهنتان پرورش دهید.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

سیزده − پنج =