دهان و دندان

‬چرا‭ ‬دندان‭ ‬جرم‭ ‬می‌گیرد؟

مثبت زندگی: در طول روز وقتی غذا میخوریم و دندان‌هایمان را تمیز نمی‌كنیم، یك لایه روی آن تشكیل می‌شود.  داخل دهان ما پر از میكروب است كه وجود بسیاری از آنها طبیعی است. اگر دندان‌هایمان را تمیز نكنیم، مواد غذایی به آنها می‌چسبند و وقتی تجمع میكروب‌ها زیاد می‌شود ما می‌گوییم یك لایه تشكیل شده است.

اگر مسواك‌زدن به مدت طولانی انجام نشود، متوجه وجود جرم می‌شویم. وجود جرم هم باعث پوسیدگی دندان و هم باعث بیماری لثه می‌شود. بعضی‌ها مسواك هم می‌زنند، اما اگر بین دندان‌ها خوب تمیز نشود باز هم جرم تشكیل می‌شود.

چرا می‌گویند زیاد جرم‌گیری نكنیم؟

این‌كه جرم‌گیری ضرر دارد یا این‌كه دندان بعد از جرم‌گیری لق می‌شود، یك باور غلط است. البته بعد از مدتی كه از تشكیل جرم می‌گذرد، جرم محل تجمع میكروب‌ها را بیشتر می‌كند و سیستم دفاعی بدن فعال می‌شود. اگر جرم حذف نشود، باعث تخریب دندان می‌شود. علت حساس شدن دندان بعد از جرم‌گیری این است كه جرم مانند یک پوشش روی دندان است. این مشكل با خمیردندان مخصوص ضد حساسیت برطرف می‌شود.

فاصله جرم‌گیری در افراد چه میزان باید باشد؟

در افراد مختلف متفاوت است. بعضی‌ها به خاطر بزاق غلیظ، نوع تغذیه و مصرف بالای چای و قهوه در فواصل كوتاه‌تری باید جرم‌گیری كنند. بعضی‌ها سالانه به جرم‌گیری نیاز دارند و این زمان بسته به افراد، شرایط بهداشتی، تغذیه و شرایط دهانی متفاوت است.

چه تغذیه‌ای باعث تشكیل جرم می‌شود؟

بعضی‌ افراد در بزاقشان تركیبات معدنی زیاد است و بزاق‌شان غلیظ است و كم ترشح می‌شود كه باعث می‌شود جرم بیشتری روی دندان‌شان تشكیل شود.

این نوشته را از دست ندهید  ۶ عاملی که باعث خونریزی لثه‌ها می‌شوند

آیا خمیر دندان‌های ساینده برای جرم‌گیری مناسبند؟

هدف ما از جرم‌گیری سفید كردن دندان نیست، اما بعد از جرم‌گیری به علت بروساژ كه انجام می‌دهیم كمی دندان سفید‌تر می‌شود. سفید كردن دندان مراحل خاص خودش را دارد. خمیر دندان‌های ساینده، سفید‌كننده دارند و دندان سفید‌تر می‌شود، اما به دندان هم آسیب می‌زند.

آیا روكش‌های دندان نیاز به جرم‌گیری دارند؟

بله دندان‌های روكش شده هم نیاز به جرم‌گیری دارند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا