انتخاب سردبیرتخصصیسلامت

۹ عامل عجیبی که با حملات قلبی در ارتباط هستند

سبک زندگی درست ضامن سلامتی شماست

مثبت زندگی: عوامل خطر اصلی بیماری‌های عروق کرونر (خونرسان) قلب سال‌هاست که شناخته شده‌اند، آنها شامل سن، جنسیت مرد، پرفشاری خون، میزان کلسترول و کم بودن HDL، سیگار کشیدن و دیابت هستند. اما پژوهشگران به تازگی پیشنهاد کرده‌اند که چیزهای دیگری هم در کنار این عوامل اصلی به عنوان عوامل خطر در نظر گرفته شوند:

  • سطح پادتن فاکتور فون ویلبراند (یک فاکتور موثر در انعقاد)
  • سطح فیبرینوژن
  • بیماری‌های مزمن کلیه
  • تعداد گلبول سفید
  • سطح CRP
  • سطح هوموسیستئین
  • میزان اسید اوریک
  • درجه کلسیم عروق کرونر CAC score
  • ضخامت لایه‌های عروقی اینتیما و مدیا در رگ‌های کاروتید
  • بیماری‌های عروق محیطی
  • شکل و سرعت موج نبض

اما آیا چیزهای دیگری هم هستند که ما را مستعد بیماری قلبی کنند؟ در اینجا به ۹ مورد از عوامل خطری اشاره می‌کنیم که در نگاه اول شاید منطقا نتوانیم بین آنها و بیماری قلبی ربط منطقی پیدا کنیم، اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند که با میزان بیشتر بیماری‌های قلبی در «ارتباط» هستند:

۱- محل زندگی

مطابق تحقیقات جدید دانشمندان کسانی که در مناطق فقیرنشین زندگی می‌کنند، نسبت به کسانی که در مناطق دیگر زندگی می‌کنند، سه برابر بیشتر احتمال دارد که به بیماری قلبی مبتلا شوند، حتی اگر از نظر درآمد، تحصیلات و کار وضعیت‌شان مشابه همتایان خود باشد. در این تحقیق پژوهشگران میزان حملات قلبی را در یک بازه زمانی ۹ ساله در افرادی که بین ۴۵ تا ۶۴ سال سن داشتند در ۴ ناحیه با هم مقایسه کردند.

۲- آنتی‌بیوتیک‌ها

در تحقیق دیگری، آنتی‌بیوتیک محبوب آزیترومایسین، با میزان بیشتر حملات قلبی مرتبط است، به خصوص در آنهایی که پیشتر بیماری قلبی داشته‌اند. البته هنوز شواهد آنقدر کافی نیست و فعلا توصیه نمی‌شود که از نسخه کردن این دارو خودداری شود، با این همه شاید منطقی باشد در بیماران قلبی این دارو با احتیاط بیشتر نسخه شود.

این نوشته را از دست ندهید  سالم‌ترین روغن‌ها برای کاهش درد آرتروز و آرتریت

۳- مکمل‌های کلسیمی

مطابق تحقیقی که در دانشگاه بوستون روی ۲۳هزار نفر انجام شد و نتایج آن در ژورنال قلب به چاپ رسید، آن دسته از افرادی که مکمل‌های کلسیمی دریافت می‌کنند، نسبت به کسانی که این مکمل‌ها را دریافت نمی‌کنند، بیشتر به حمله قلبی مبتلا می‌شوند، البته کلسیمی که به طور معمول از طریق وعده‌های غذایی وارد بدن می‌شود، تاثیری ندارد. در اینجا باید تاکید کنم که در این مورد حتما مطابق نظر پزشک رفتار کنید، چون مطابق برخی از تحقیقات دیگر کلیسیم یک عامل حفاظتی در برابر بیماری قلبی هم قلمداد شده است. معمولا به بیماران توصیه می‌شود که کلسیم کافی از طریق رژیم غذایی دریافت کنند، به اندازه کافی برای تامین ویتامین D آفتاب بگیرند و روغن ماهی استفاده کنند.

۴- عفونت

میزان ابتلا به حمله قلبی در سه روز اول ابتلا به آنفلوآنزا و عفونت‌های دستگاه تنفس، پنج برابر بیشتر می‌شود. دلیلش هم این است که عفونت‌ها باعث پاسخ التهابی در بدن می‌شوند که خود احتمال سکته قلبی یا مغزی را بالاتر می‌برند. بنابراین استفاده از واکسن آنفلوآنزا می‌تواند منطقا مفید باشد.

۵- بیماری پوستی پسوریازیس

آن دسته از بیمارانی که بیماری پوستی پسوریازیس شدید دارند، با احتمال بیشتری مبتلا به حمله قلبی خواهند شد. اما چرا؟ ممکن است تصور کنیم که این امر تنها به این خاطر باشد که این بیماران به خاطر داروهای جانبی که برای درمان بیماری‌شان دریافت می‌کنند یا احتمال بیشتر سیگار کشیدن، اضافه‌وزن یا پرفشاری خون است که بیشتر دچار مشکل قلبی می‌شوند، اما جالب است بدانید که تحقیقات نشان داده است که پسوریازیس یک عامل خطر «مستقل» بیماری قلبی است. پسوریازیس یک بیماری خودایمن است که باعث التهاب مزمن می‌شود و از این طریق احتمال بیماری قلبی را بالا می‌برد. بیماری‌های خودایمن، همگی با همین مکانیسم احتمال بیماری قلبی را بالا می‌برند، برای مثال در بیماری شایع‌ترین دلیل مرگ بیماران لوپوسی، حمله قلبی است.

این نوشته را از دست ندهید  برنامه ۴ هفته‌ای برای کوچک کردن شکم

۶- مشکلات ارتباطی

اگر با همسر یا دیگر نزدیکان خود مشکل داشته باشید، ۳۴ درصد بیشتر احتمال دارد که دچار بیماری قلبی شوید. این تحقیق توسط اپیدمیولوژیست‌های کالج لندن انجام شده است.

۷- سطح پایین HDL

بر کسی پوشیده نیست که HDL پایین (همان کلسترول خوب) یکی از عوامل شناخته‌شده بیماری قلبی است، اما تحقیقی که توسط محققان دانشگاه ایندیانا روی ۷هزار نفر انجام شد، نشان داد که کم بودن HDL بیشتر از آنچه که فکر می‌کردیم، اهمیت دارد. محققانی که این تحقیق را انجام دادند به این نتیجه رسیدند که بعد از سن و جنس، کم بودن HDL، سومین عامل خطر بیماری‌های قلبی است. به طوری که اگر یک فرد جوان را ببینیم که دچار حمله قلبی شده است، باید شک کنیم که کم بودن HDL عامل خطرش بوده است. گفتنی است که HDL را با ورزش و کاهش وزن، می‌توان بالا برد.

۸- مشکلات کلیوی

مطابق تحقیقی که روی بیماران سالمند در رتردام هلند انجام شده است، بیمارانی که کلیه‌هایی با عملکرد ضعیف‌تر داشتند، حتی اگر در مرحله نارسایی کلیوی نبودند، به احتمال بیشتر دچار حمله قلبی می‌شوند.

۹- زندگی در شهر

آن دسته از آدم‌هایی که در شهرهای با ترافیک بالا زندگی می‌کنند، صرف‌نظر از اینکه از خودرو، دوچرخه یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، دو برابر بیشتر احتمال ابتلا به بیماری قلبی را دارند، این نتیجه تحقیقی است که در آلمان انجام شده است. یک تحقیق دیگر هم پیشتر نشان داده بود کسانی که نزدیک راه‌های اصلی زندگی می‌کنند، دو برابر بیشتر به بیماری قلب و ریه مبتلا می‌شوند.

این نوشته را از دست ندهید  همه چیز درباره لیزر موهای زاید - بخش اول

کار زیاد بیمارتان می‌کند
محققان دریافته‌اند که کار کردن بیش از 10 ساعت در روز سلامت قلبی افراد را تهدید می‌کند. نتایج این تحقیقات حاکی از آن است کارمندانی که بیش از 10 ساعت در روز کار می‌کنند، 60 درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی‌- عروقی قرار دارند. برای انجام این مطالعه ده هزار کارمند 39 تا 61 ساله در انگلیس به مدت 11 سال مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که کار زیاد به دلایل مختلف از جمله افزایش فشارخون، استرس، افسردگی، پرخاشگری، بی تحرکی و تغذیه نامناسب، سلامت قلب را به خطر می‌اندازد. شرح و نتایج این تحقیق در نشریه قلب به چاپ رسیده است.

گرد آورنده
ترجمه: علیرضا مجیدی
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 13 =

دکمه بازگشت به بالا