آخرین نوشته هاتخصصی

۹عادتی که چشم‌ها را پیر می‌کند

مثبت زندگی: هرچند پیری روندی اجتناب ناپذیر است، اما می‌توان از فرسودگی جسمی تا حد زیادی جلوگیری کرد. داشتن رویکردهای معقول در سبک زندگی، می‌تواند روند بسیاری از علایم پیری را کاهش دهد. موارد زیر برخی از عادت‌های ناسالمی هستند که اصلاح آن‌ها از پیری چشم جلوگیری می‌کند یا آن را به تاخیر می‌اندازد.

۱. مالیدن چشم‌ها

مالیدن چشم به رگ‌های خونی ریز موجود در زیر سطح پوست لطیف چشم آسیب می‌رساند. مالیدن چشم همچنین می‌تواند باعث پف چشم، سیاهی دور چشم و در نهایت چین و چروک و افتادگی پلک شود. خودداری از مالیدن و کشیدن پوست حساس اطراف چشم علایم قابل مشاهده پیری در اطراف چشم را برای مدت زیادی به تعویق می‌اندازد.

۲. استفاده نکردن از عینک آفتابی

استفاده از عینک آفتابی راهی آسان برای محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه ماوراءبنفش مضر خورشید است. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، باعث آفتاب سوختگی سطح چشم و بیماری‌های چشمی دیگری مانند دژنراسیون ماکولای وابسته به سن(AMD)، آب مروارید، ناخنک چشم (یک ضایعه مثلثی که از سفیدی چشم (ملتحمه) روی سیاهی چشم (قرنیه) کشیده می‌شود) و سایر بیماری‌های چشمی می‌شود.

۳. رژیم غذایی ناسالم

مصرف فست فود و غذاهای فراوری شده یکی از عوامل پیر شدن سریع چشم است.در عوض، یک رژیم غذایی غنی از بتاکاروتن، ویتامینC، ویتامینE، روی، لوتئین و اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند به جلوگیری از مشکلات چشمی مرتبط با افزایش سن کمک کند. برای حفظ سلامت و جلوگیری از پیری چشم، مقدار زیادی هویج، مرکبات، توت، سبزیجات برگ تیره، بادام، تخم مرغ و ماهی سالمون را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

این نوشته را از دست ندهید  روزی برای درک قاعدگی

۴. استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب

اشعه ماوراء بنفش خورشید منبع اصلی آسیب اکسیداتیو به پوست است که باعث ایجاد چین و چروک‌های زودرس در پوست از جمله پوست ناحیه دور چشم می‌شود. اشعه ماوراء بنفش با نفوذ در عمق پوست رادیکال‌های آزاد- مولکول‌های واکنش‌ناپذیری را که به سلول‌های سالم پوست حمله می‌کند- آزاد می‌کند.

آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد منجر به تحلیل رفتن کلاژن و الاستین که پروتئین‌های کلیدی در سلامت و زیبایی پوست هستند، می‌شود و پوست، به ویژه پوست اطراف چشم را دچار افتادگی و چین و چروک می‌کند.

۵. گذراندن زمان زیاد مقابل رایانه

گذراندن ساعت‌های زیاد در مقابل صفحه‌های نمایشگر خطر ابتلا به آب سیاه را در افرادی که دچار نزدیک بینی هستند افزایش می‌دهد. درد و تحریک پذیری چشم شکایت شایع کسانی است که مدت زیادی از روز را در فاصله ثابتی از رایانه سپری می‌کنند. این مشکلات از خستگی عضلات کنترل کننده عدسی مرکزی چشم حکایت دارد.

۶. کمبود خواب با کیفیت

بیشتر افراد بعد از چند شب بی‌خوابی دچار سیاهی و پف زیر چشم می‌شوند اما کاهش مزمن خواب می‌تواند منجر به کدر شدن پوست و ایجاد چروک و سیاهی زیر چشم شود. دلیلش این است که کمبود خواب باکیفیت باعث می‌شود بدن مقدار بیشتری هورمون کورتیزول تولید کند. مقادیر زیاد این هورمون، کلاژن را تجزیه می‌کند و اولین آثار آن در پوست اطراف چشم دیده می‌شود.

۷. آب‌رسانی ناکافی به پوست

پوست زیر چشم به‌اندازه دیگر قسمت‌های صورت از نظر داشتن غدد چربی خوش شانس نیست و این باعث می‌شود خشکی و کمبود آب بیشتر بر آن تاثیر بگذارد. آب‌رسانی کافی و موثر چه از نظر نوشیدن آب کافی و چه از نظر استفاده از مرطوب کننده‌ها از ایجاد چین و چروک‌های ریز در اطراف چشم جلوگیری می‌کند یا آن را به تاخیر می‌اندازد.

۸. استفاده نادرست از وسایل آرایشی

استفاده از خط چشم یا ریمل خیلی نزدیک به خط مژه می‌تواند غدد چربی را مسدود کند و باعث تجمع باکتری‌ها شود.برای جلوگیری از تجمع باکتری‌های خطرناک که عامل ایجاد عفونت هستند، مهم است که هر سه ماه یک بار، ریمل و دیگر وسایل آرایشی خود را عوض کنید. همچنین پاک کردن آرایش صورت و به‌ویژه چشم در هنگام شب اهمیت زیادی در جلوگیری از مشکلات چشمی دارد.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «قبله عالم» قسمت ۲

۹. مشکلات کلی سلامت

سلامت چشم با سلامت عمومی بدن ارتباط مستقیم دارد. دیابت، کلسترول و فشار خون بالا می‌تواند برای چشم مشکل ایجاد کند. برخی از این مشکلات باعث کاهش بینایی می‌شود. شما نمی‌توانید از همه مشکلات سلامت جلوگیری کنید، اما داشتن خواب کافی، ورزش منظم و برخورداری از یک رژیم غذایی متعادل به شما کمک می‌کند از بروز تعداد زیادی از مشکلات سلامت و در نتیجه مشکلات بینایی جلوگیری کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا