بدانیم

۸ نکته مهم که قبل از خرید دستمال کاغذی باید بدانید

مثبت زندگی: دستمال کاغذی یکی از پرمصرف‌ترین کالاها مخصوصا در فصل سرماست. دستمال کاغذی همه جا هست؛ در خانه، محل کار، خودرو، جیب لباس، کیف و هر جایی که فکرش را بکنید. خرید دستمال کاغذی اهمیت زیادی دارد، زیرا به‌طور مستقیم با بهداشت و سلامتی و پوست ما ارتباط دارد. در این مطلب به همه نکاتی که برای خرید دستمال کاغذی باید بدانید اشاره خواهیم کرد تا علاوه بر حفظ سلامتی، اهمیت به پوست دست و صورت هم در خرید دستمال کاغدی لحاظ شود. همراه ما باشید.

انواع دستمال کاغذی از نظر مواد تشکیل‌دهنده

قبل از هر چیز بیایید ببینیم دستمال کاغذی را از چه موادی درست می‌کنند:

خمیر چوب

این نوع دستمال کاغذی از خمیر چوب تازه ساخته می‌شود که عاری از هرگونه الیاف بازیافتی است. استفاده از این روش برای تهیه دستمال کاغذی چندان مطلوب نیست زیرا مستلزم قطع درختان زیادی است.

مواد بازیافتی

برای تولید دستمال کاغذی از مواد بازیافتی مانند کاغذ باطله هم استفاده می‌شود که اثرات مخرب زیست‌محیطی را به حداقل می‌رساند. دستمال کاغذی ساخته‌شده از مواد بازیافتی نرم‌تر است و مقاومت کمتری دارد. بنابراین برای جبران این ضعف، درصد مشخصی از خمیر چوب به آن اضافه می‌شود. دقت داشته باشید که دستمال کاغذی که از کاغذهای بازیافتی تولید می‌شود، ابتدا از مراحل جوهرزدایی (دی اینکینگ)، بلیچینگ (رنگ‌بری و سفید کردن) عبور می‌کند و سپس با پراکسید هیدروژن ضدعفونی می‌شود. بنابراین این دستمال‌ها بهداشتی‌اند. نکته بسیار مهم این است که دستمال کاغذی‌هایی که بسیار ارزان‌قیمت هستند و در کارخانه‌های بدون مجوز تولید می‌شوند را خریداری نکنید. زیرا اطمینانی به بهداشتی‌بودن آنها نیست.

بامبو و ساقه نیشکر

بعضی برندهای تولیدکننده دستمال کاغذی، محصولاتی را به بازار عرضه کرده‌اند که کاملا از بامبو و نیشکر ساخته شده‌اند. این گیاهان رشد سریعی دارند و جایگزین مناسبی برای چوب درختان هستند. تولید این نوع دستمال‌ها در مقایسه با تهیه دستمال از مواد بازیافتی مراحل آسان‌تری دارد و از نظر مصرف انرژی در کارخانه نیز مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. البته قیمت آنها از انواع دیگر قدری بالاتر است و ممکن است در بعضی از مناطق دنیا در دسترس نباشند.

این نوشته را از دست ندهید  نظر خانم‌ها درباره مردان کچل چیست؟

هنگام خرید دستمال کاغذی حتما نکات زیر را به یاد داشته باشید

خریداری دستمال کاغذی که مرغوب و باکیفیت باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. موارد زیر را در هنگام انتخاب دستمال کاغذی بررسی کنید:

۱. برگ‌های آن نرم و لطیف باشند

اگرچه انتخاب دستمال کاغذی از نظر نرمی و لطافت به حس شخصی مصرف‌کننده از تماس دستمال با پوست بستگی دارد، اما بهتر است لطیف‌ترین دستمال کاغذی را انتخاب کنید. دستمال زبر می‌تواند پوست را پس از چندین بار استفاده حساس کند یا روی سطح پوست خراش‌های بسیار ظریفی به وجود آورد. مخصوصا هنگامی‌ سرماخوردگی، اطراف بینی و گونه‌ها را پوسته‌پوسته می‌کند و سبب زخم‌شدن آنها می‌شود. لطافت دستمال کاغذی در مورد پوست لطیف و حساس کودکان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

۲. برگ‌ها مرغوب و باکیفیت باشند

برگ‌های دستمال کاغذی نباید چندان نازک باشند که به سادگی ریزریز و پاره شوند یا با کمترین رطوبت له شوند. بافت دستمال کاغذی باید از استحکام خوبی برخوردار باشد.

۳. تعداد لایه‌ها را بررسی کنید

تعداد لایه‌های هر برگ دستمال کاغذی می‌تواند از یک تا چهار لایه متغیر باشد. هرچه تعداد لایه‌ها بیشتر باشد نرمی، مقاومت و قابلیت جذب دستمال بیشتر می‌شود. 

۴. نوع دستمال کاغذی موردنظرتان را مشخص کنید

دستمال کاغذی از نظر کاربردهایی که دارد در انواع مختلفی موجود است که عبارت‌اند از:

نوع معطر؛ برای پوست خشک

بعضی دستمال‌های کاغذی برای استفاده افراد با پوست‌ خشک در فصول سرد و خشک سال طراحی شده‌اند. در این نوع دستمال کاغذی از لوسیون‌‌های آلوئه‌ورا یا اسطوخودوس استفاده شده است. این دستمال‌ها فوق‌العاده نرم هستند و احتمال قرمزی و التهاب پوست را به حداقل می‌رسانند. اما عیب آنها در این است که به‌دلیل وجود اسانس‌ها و مواد معطر ممکن است برای پوست مشکل‌ساز شود و منافذ پوست را مسدود کند. همچنین این دستمال‌ها در مقایسه با دستمال‌های معمولی قدرت جذب کمتر دارند.

این نوشته را از دست ندهید  آیا آبله میمونی جای کرونا را می‌گیرد؟
نوع ضدحساسیت؛ برای پوست‌های مستعد آکنه

اگر از حساسیت پوستی رنج می‌برید و یا پوست شما به راحتی ملتهب و دچار آکنه می‌شود، بهتر است دستمال کاغذی با عنوان هیپوآلرژنیک Hypoallergenic را خریداری کنید که عاری از هر گونه اسانس و رنگ است و تحت مواد شیمیایی در فرایند رنگ‌بری قرار نگرفته است. (توضیح درباره مرحله رنگ‌بری: دستمال کاغذی پس از مرحله تولید باید از مرحله رنگ‌بری گذر کند تا سفید و بدون لک شود. در گذشته از کلر و مشتقات آن برای این منظور استفاده می‌شد که این روش به‌علت مشکلات زیست محیطی و بهداشتی دیگر کاربرد ندارد. امروزه این عملیات را با پراکسید هیدروژن و یا اوزون انجام می‌دهند که کم‌خطر‌تر از کلر هستند.)

نوع درمانی؛ برای سرماخوردگی

اگر دچار گرفتگی بینی و زکام هستید، می‌توانید دستمال کاغذی با رایحه اُکالیپتوس خریداری کنید که با بوی نافذش می‌تواند مانند یک داروی طبیعی عمل کند. البته این نوع دستمال قیمت بالایی دارد و به‌آسانی هم پیدا نمی‌شود.

۵. نوع بسته‌بندی دستمال کاغذی را بررسی کنید

دستمال کاغذی در بسته‌بندی‌های متنوع از انواع جیبی، جعبه‌ای، نایلونی یا پلاستیکی در اندازه‌های مختلف در بازار موجود است. به جز این موارد دستمال کاغذی را می‌توان به‌شکل فله‌ای هم پیدا کرد که البته ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه هستند، اما از نظر استاندارد و بهداشتی‌بودن موردتأیید نیستند.

کیفیت بسته‌بندی هم از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی بسته‌بندی‌ها راحت باز می‌شوند و روی محل بازشدن جعبه، محافظ نایلونی دارند که اجازه ورود گردوغبار بیش‌ازحد را به آن نمی‌دهد. این نکات به ظاهر کم‌اهمیت هستند، اما در هنگام استفاده متوجه می‌شوید که بیشتر از آنچه فکر می‌کنید مهم‌اند.

این نوشته را از دست ندهید  هشدار ؛ ژل و خمیر بازی اسلایم سرطان زا است

۶. به اطلاعات روی بسته‌بندی دقت کنید

هنگام خرید دستمال کاغذی دقت کنید که موارد زیر روی بسته‌بندی آن درج شده باشند:

گواهی‌نامه‌های کیفیت کالا:

نشان استاندارد: این نشان کیفیت و مطابقت محصول با معیارهای علمی و فناوری روز را تأیید می‌کند. از خرید محصولات فاقد نشان استاندارد خودداری کنید.

گواهی‌نامه‌های تأیید سلامت و بهداشت: در کشور ما این نشان‌ها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تولیدکنندگان اعطا می‌شود و نشان‌دهنده رعایت نکات سلامت و بهداشت از نظر معیارهای وزارت بهداشت است.

گواهی‌نامه تأییدیه برند: این گواهی‌نامه‌ که از سوی شرکت‌های داخلی و یا خارجی صادر می‌شوند، نشان‌دهنده اصالت برند محصول هستند و اعتماد خریدار را جلب می‌کند.

تعداد برگ‌ها، اندازه ابعاد آنها و تعداد لایه‌های هر برگ.

تاریخ تولید و انقضا.

قیمت برای مصرف‌کننده.

نام کارخانه و نشانی آن: اگر محصول تحت لیسانس شرکت در کشور دیگری است باید نام کارخانه و کشور مبدأ آن درج شده باشد. می‌توانید بارکدها را بررسی کنید و از اصل بودن آن مطمئن شوید.

شماره سری ساخت.

شماره پروانه بهره‌برداری بهداشت.

همه موارد فوق باید روی جعبه به وضوح درج شده باشند. برندهای معتبر این اطلاعات را حک می‌کنند؛ بنابراین پاک شدنی نیست. این موارد بسیار ضروری هستند، زیرا دستمال کاغذی مستقیم با سلامت و بهداشت ارتباط دارد.

۷. قیمت انواع دستمال کاغذی متفاوت است

قیمت بسته‌بندی‌های مختلف و برندهای مختلف دستمال کاغذی متفاوت است. معمولا قیمت بسته‌بندی‌های جعبه‌ای ۱۰۰ برگی از ۴۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان موجود است اما می‌توان برندهایی را هم پیدا کرد که به‌دلیل طرح‌دار بودن ممکن است بیشتر از ۱۰,۰۰۰ تومان قیمت داشته باشند.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه بفهمیم هک شده‌ایم و راههای مقابله با آن
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دوازده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا