تغذیه

۸ منبع غذایی حاوی ویتامین ث

مثبت زندگی: آب ریزش بینی یا گلو درد دارید؟ پس احتمالا به ویتامین ث نیازمندید. اما قبل از اینکه به سراغ پرتقال بروید بد نیست واقعیت‌هایی درباره ویتامین ث بدانید.

ویتامین ث یا اسید آسکوربیک ویتامینی بسیار ضروری برای بدن سیستم ایمنی ماست و نقش مهمی در ارسال سیگنال‌های شیمیایی به مغز و همچنین ترمیم بافت مغز ایفا می‌کند.

این ویتامین با خواص آنتی اکسیدانی بسیارش می‌تواند به کنترل برخی عواقب آسیب‌های بافتی کمک کرده و عوارض ناشی از سبک زندگی ناسالم مانند نوشیدن مشروبات الکلی و سیگار کشیدن را کمتر کند.

غذاهای غنی از ویتامین ث
این ویتامین به مقادیر زیاد در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود و پرتقال نیز یک منبع عالی است اما آنچه که ممکن است شما را شگفت‌زده کند این است که سبزیجات بسیاری وجود دارند که حتی از پرتقال نیز غنی‌تر هستند. مانند:

مواد غذایی حاوی ویتامین ث

آیا لازم است از مکمل‌های ویتامین ث استفاده کنید؟

شما باید با رعایت یک رژیم غذایی متنوع و متعادل تمام نیاز بدن خود به ویتامین ث را تأمین کنید. بیشتر میوه‌ها و سبزیجات حاوی مقادیر زیادی ویتامین ث هستند، پس تا زمانی که از این ذخایر طبیعی به مقدار کافی استفاده کنید نیازی به مکمل نخواهید داشت.

اگر به اندازه کافی از میوه‌ها و سبزیجات استفاده نمی‌کنید یا سرما خورده‌اید ممکن است به مکمل‌ها نیاز پیدا کنید. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که سیگار می‌کشند، سطح ویتامین ث خون‌شان از غیرسیگاری پایین‌تر است. پس اگر سیگار می‌کشید و قصد ترک کردنش را هم ندارید باید مکمل‌های ویتامین ث را حتما استفاده کنید.

این نوشته را از دست ندهید  ویتامینی که از ابتلا به رماتیسم مفصلی جلوگیری می‌کند

بدن ما چه مقدار ویتامین ث نیاز دارد؟

اگر از مکمل ویتامین ث استفاده می‌کنید مراقب باشید زیرا مصرف بیش از اندازه این ویتامین می‌تواند آسیب‌زا باشد. مقادیر بیش از اندازه این ویتامین می‌تواند موجب ناراحتی‌های شکمی، سردرد، اختلالات خواب و سستی پوست شود. به همین دلیل استفاده از دوز‌های بالای مکمل ویتامین ث اصلا پیشنهاد نمی‌شود. درواقع مصرف کمتر از ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین ث به صورت روزانه باعث آسیب نخواهد شد.

در صورت وجود احتمال ابتلا به سرماخوردگی، استفاده از یک عدد قرص ۲۵۰ الی ۵۰۰ میلی گرم یا یک قرص جوشان در روز؛ برای برخی از افراد می‌تواند بیش از اندازه باشد. شما می‌توانید از مکمل‌های قوی ویتامین ث استفاده کنید. اما بیشتر آن را از طریق ادرار از دست می‌دهید و یا ممکن است دچار عوارض جدی استفاده بیش از اندازه آن شوید. بنابراین بهترین و سالم‌ترین منابع حاوی ویتامین ث یعنی میوه‌ها و سبزیجات را استفاده کنید.

منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا