آخرین نوشته هاکرونا

۸ استفاده اشتباه از ضد عفونی کننده‌ها

مثبت زندگی: با ورود کرونا ویروس به زندگی ما، استفاده از مواد ضدعفونی کننده مانند ژل‌ها و محلول‌های استریل کننده، از موارد بهداشت عمومی به شمار می‌روند. این مواد بهداشتی، ویروس کرونا و دیگر میکروب‌ها را از بین می‌برند و حالا دیگر از راه‌های کنترل و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا نیز به شمار می‌روند که توصیه می‌شود همه از آن‌ها استفاده کنند؛ اما با این حال اشتباهاتی در این‌باره انجام می‌دهیم که در ادامه به شناسایی آن‌ها خواهیم پرداخت.

از انجام این اشتباهات در هنگام ضدعفونی کردن دست‌ها پرهیز کنید وگرنه نه‌تنها دست‌ها ضد عفونی نمی‌شوند، بلکه باعث مشکلات بسیاری نیز می‌گردند.

۱. در طول مدت مناسب از مواد بهداشتی استفاده نمی‌کنید (۲۰ ثانیه دست شستن)

۸ استفاده اشتباه از ضد عفونی کننده‌ها

طول مدت مناسب یعنی به مواد ضد عفونی کننده و استریل کننده مدت زمان لازم برای از بین بردن میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها را بدهیم. برای مثال، برای از بین بردن میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها باید ۲۰ ثانیه دست‌های خود را بشوید نه کمتر. در غیر این صورت پاک‌سازی به طول کامل انجام نمی‌شود و دست‌ها هنوز آلوده هستند.

۲. استفاده از نوع غلط مواد استریل کننده

همه مواد بهداشتی استریل دست‌ها، یکسان نیستند. ایده‌آل‌ترین مواد ضد عفونی کننده آن‌هایی هستند که از ۶۰ درصد اتیل یا ۷۰ درصد الکل تشکیل شده باشند تا بتوانند ویروس‌ها را تحت تاثیر قرار دهند و آن‌ها را از بین ببرند؛ بنابراین به هنگام خرید روی محصول را مطالعه کنید. روی برخی از محصول‌ها ذکر شده است که روی باکتری‌ها اثرگذار است یا ویروس‌ها. شما باید به این مورد دقت بسیاری کنید.

این نوشته را از دست ندهید  ویتامین‌های مفید برای سلامت چشم و تقویت بینایی

در حال حاضر از محصولی استفاده کنید که اثر مستقیم روی ویروس‌ها دارند نه باکتری‌ها، چون در خطر جدی ابتلا به ویروس کرونا هستیم. با این حال بهتر است گول امنیت کاذبی که برخی از تبلیغات می‌دهند را نخوریم. برخی از دستمال‌های مرطوب ادعا دارند که از بین برنده میکروب‌ها و ویروس‌ها هستند؛ ولی باید بدانیم که دستمال‌های مرطوب حتی برای کودکان هم ضد ویروس و میکروب نیستند. استفاده از محصولاتی که اتانول ندارند، می‌توانند (در حالت محلول) از روی پوست نیز موجب مسمومیت شوند.

۳. صرفه‌جویی بیجا؛ استفاده کم از مواد ضد عفونی کننده

۸ استفاده اشتباه از ضد عفونی کننده‌ها

استفاده نکردن یا کم استفاده کردن از مواد ضد عفونی کننده، به این معنی است که پاک‌سازی را به طور کامل انجام نمی‌دهیم و بهداشت را رعایت نمی‌کنیم. اگر از ظروف بزرگ برای شست و شوی دست‌ها استفاده می‌کنید یک فشار بر روی پمپ‌ها کافی است؛ اما از ظروف کوچک استفاده می‌کنید که به نسبت ظروف بزرگ، پمپ‌های کوچکی نیز دارند فشار ۲ الی ۴ بار پمپ، کفایت می‌کند.

۴.نگهداری از مواد استریل کننده

باید بدانیم که نباید مواد ضد عفونی کننده را در معرض نور خورشید و در یخچال قرار دهیم.

۵. ضد عفونی کردن تمام مناطق دست

اگر می‌خواهید ضد عفونی دست‌ها و پاک‌سازی آن‌ها را کامل انجام دهید، بهتر است تمامی نقاط دست‌ها را استریل کنید. برای مثال، تنها به ضد عفونی کردن و کف و روی دست‌ها و انگشت‌ها بسنده نکنید. بین انگشت‌ها، روی ناخن‌ها و زیر آن‌ها را باید به مواد ضد عفونی کننده آغشته کنید.

۶. از مواد ضد عفونی کننده قبل از غذا خوردن استفاده نکنید

مواد ضد عفونی کننده به از بین بردن ویروس‌ها کمک به سزایی می‌کنند؛ اما روی پوست از خود مواد شیمیایی به جای می‌گذارند که نباید وارد بدن شوند. بنابراین، قبل از شستن دست‌ها برای صرف نهار می‌توانید از مواد ضد عفونی کننده استفاده کنید؛ اما بهداشتی نیست که دست‌ها با مواد شیمیایی ضد عفونی کنید و به سراغ غذا خوردن بروید.

۷. وقتی دست‌ها چرب هستند

وقتی از کرم‌های چرب کننده و مرطوب کننده دست استفاده کردید، مواد ضد عفونی نمی‌توانند پاک‌سازی را به خوبی انجام دهند؛ زیرا به پوست دسترسی کامل ندارند. اول باید دست‌ها را با آب و صابون بشویید و اگر نیاز شد از مواد ضد عفونی کننده استفاده کنید.

این نوشته را از دست ندهید  مزایای تاب آوری هیجانی یک

۸. مواد استریل کننده آتش‌زا هستند

همه مواد استریل کننده اشتعال‌پذیر و آتش‌زا هستند. آن‌ها را در نزدکی فندک و سیگار قرار ندهید. الکل بعد از روی دست‌ها به حالت گاز در می‌آید پس حدود ۳۰ دقیقه بعد از استفاده‌ی مواد استریل کننده، می‌توانید نزدیک فندک و سیگار شوید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 17 =

دکمه بازگشت به بالا