آخرین نوشته هامادر و کودک

۷ نشانه حساسیت غذایی در کودکان

مثبت زندگی: ممکن است گمان کنید تنها نشانه حساسیت غذایی درد شکم است، اما باید بدانید این مشکل نشانه‌های دیگری نیز دارد که باید بشناسید. اگر هر بار که کودک شما برای صبحانه تخم مرغ یا شیر می‌خورد، احساس تهوع می‌کند، باید حتما به پزشک اطفال مراجعه کنید. اغلب حساسیت غذایی با دل درد همراه است اما تا زمانی که این چرخه تکرار نشده، نباید با اطمینان این علائم را با غذا مرتبط دانست. اگر متوجه چنین الگویی شدید، در جایی یادداشت کنید که چه زمان و چند وقت یکبار کودک شما به غذا واکنش نشان می‌دهد. یادتان باشد دفعات اول واکنش به غذا ملایم است اما دفعات بعدی شدیدتر می‌شود، بنابراین بهتر است هر چه زودتر قبل از آنکه علائم شدیدتر شوند، به متخصص اطفال مراجعه کنید.

اسهال و درد معده

نشانه رایج حساسیت یا عدم تحمل مواد غذایی، معمولا ناراحتی در دستگاه گوارش مانند معده درد و اسهال است. این علائم ممکن است با دیگر بیماری‌ها اشتباه گرفته شود، بنابراین بهتر است والدین به الگوی خوردن غذا و دل درد یا حرکات روده در کودک خود دقت کنند.

یکی از رایج‌ترین موارد، عدم تحمل پروتئین شیر در نوزادان است و علامت آن مدفوع مخاطی و سبز رنگ است که ممکن است حاوی رگه‌های خون باشد (این به دلیل تحریکی است که پروتئین در روده ایجاد می‌کند، همین که پروتئین از بدن نوزاد دفع شود، این علائم نیز از بین می‌روند).

مادران شیرده به عنوان راه حل شیر و محصولات لبنی را در رژیم غذایی خود محدود می کنند زیرا پروتئین آن توسط شیر مادر به نوزاد منتقل می شود. لیست غذاهایی که ایجاد حساسیت می‌کنند زیاد است اما برخی از آنها که مشخصا از پروتئین شیر گرفته می‌شودف عبارتند از: کشک، مایه پنیر، کازئین، لاکتوز، باترمیلک (دوغ کره)، کره.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین فیلم‌های کمدی ایرانی؛ ۱۸ فیلم پرطرفدار که شما را در خنده غرق می‌کنند

مشکلات رفتاری

برخی کودکان ممکن است پس از خوردن برخی غذاهایی که ایجاد حساسیت یا عدم تحمل می‌کنند مانند گلوتن، رنگ‌های خوراکی و لبنیات، تغییرات رفتاری منفی از خود نشان دهند. اگر متوجه شدید هر بار که کوک شما غذاهای رنگی با رنگ خوراکی به خصوص قرمز می‌خورد عصبانی یا پرخاشگر می‌شود، احتمالا بدن او به رنگ‌های خوراکی حساسیت دارد. برای آزمون این نظریه، تمام رنگ‌های مصنوعی را از غذاهای کودک حذف کرده و آن را با غذاهایی با رنگ طبیعی جایگزین کنید.

حملات آسم

حملات آسم واکنشی به حساسیت یا عدم تحمل سولفیت است که کمتر شناخته شده است. این ماده شیمیایی یا به طور طبیعی یا به صورت افزودنی در بسیاری غذاهای فراوری شده از جمله چیپس، میوه‌های خشک و نان و شیرینی موجود است. اگر متوجه شدید کودک شما پس از خوردن اسنک موردعلاقه‌اش دچار خس خس یا سرفه شد، بهتر است نگاهی به مواد تشکیل‌دهنده اسنک بیندازید. بیشتر حملات آسم با احساس تنگی در قفسه سینه آغاز می‌شوند و در ادامه خس خس و تنگی نفس با سرفه زیاد در پی دارد.

هرگونه مشکل تنفسی که مشاهده کردید را باید سریعا با پزشک در میان بگذارید زیرا این حساسیت‌ها ممکن است خطری برای زندگی کودک شما باشد. اسامی رایجی که برای سولفیت در لیست مواد تشکیل‌دهنده به کار می‌رود، عبارتند از: دی‌اکسید سولفور، بیسولفات پتاسیم، متابیسولفات پتاسیم و سولفیت سدیم.

سردرد

در برخی کودکان حساسیت غذایی می‌تواند موجب سردرد شود و والدین باید هشیار باشند که غذا موجب این واکنش شده است. مانند دیگر علائم، اگر والدین متوجه ارتباط بین سردرد با خوردن غذا شوند، بایستی آن را به پزشک اطلاع دهند تا درمان مناسب برایشان اتخاذ شود.

این نوشته را از دست ندهید  لیست مراکز اعلامی ۱۶ ساعته تست رایگان کرونا

حساسیت غذایی و آلرژی

برای والدین تشخیص اینکه نوزاد یا کودک آنها از آلرژی رنج می‌برد یا حساسیت غذایی، دشوار است. یک روش برای شناخت تفاوت این دو، آزمایش پوست یا خون است که واکنش ایمنی کودک را به غذاها اندازه‌گیری می‌کند. آزمایش خون، سطح lgE  را اندازه‌گیری می‌کند، یک آنتی‌بادی است که بدن وقتی واکنش آلرژیک را تجربه می‌کند، آن را تولید می‌کند.

آماده شدن نتیجه آزمایش خون ممکن است یک تا دو هفته طول بکشد اما آزمایش پوست به سرعت نتیجه می‌دهد. آزمایش پوست بدین صورت است که با سرم مقداری از غذای موردنظر را مستقیما روی پوست ریخته و سپس پوست را خراش می‌دهند. سپس به واکنشی که در آن محدوده پوست صورت می‌گیرد، توجه می‌کنند مانند ورم اطراف ناحیه آزمایش شده. چه آزمایش پوست و چه آزمایش خون می‌توانند نتایج اشتباه داشته باشند بنابراین بهتر است نتایج را با پزشک کودک خود در میان بگذارید.

هشیار باشید

گرچه بسیاری از آلرژی‌ها و حساسیت‌های غذایی در سال‌های نخست زندگی کودک بروز می‌کنند، اما می‌توانند در هر مرحله از زندگی خود را نشان دهند. والدین باید به رژیم غذایی کودک و واکنش‌های او به غذاهای خاص دقت کنند، چرا که برخی علائم حساسیت غذایی می‌تواند خطرناک و تهدیدی برای زندگی کودک باشد.

والدین اگر هرگونه شک و تردیدی در این باره دارند باید نگرانی‌های خود را با پزشک در میان بگذارند زیرا بسیاری از حساسیت‌ها به مرور زمان و با تکرار مصرف غذا تشدید می‌شوند. اگر نسبت به تفاوت بین آلرژی و حساسیت غذایی اطلاعی ندارید ، باید بدانید که حساسیت غذایی با مشکلات رفتاری و ناراحتی دستگاه گوارش همراه است اما آلرژی غذایی نه تنها دستگاه گوارش که کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این نوشته را از دست ندهید  رفع سیاهی زیر بغل، با چند پیشنهاد ساده

علائم آلرژی غذایی می‌تواند شامل دل درد، استفراغ، خارش دهان، خس خس، مشکل تنفس، ورم دهان و گلو و سوزش پوستی باشد. اگر والدین مشکوک هستند که فرزندشان دچار آلرژی یا حساسیت غذایی شده، باید علائم را به پزشک اطلاع دهند تا تشخیص و درمان آن انجام شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − پنج =

دکمه بازگشت به بالا