پوست و مو

۶ مشکل پوستی که نشانگر تغذیه نامناسب شماست

مثبت زندگی: همه‌ی ما بعضی روزها که به آینه نگاه می‌کنیم چیزی را که می‌بینیم، دوست نداریم. شاید جوش‌هایی را می‌بینید که یادآور روزهای دبیرستان‌تان هستند، خشکی مزمن پوست‌تان درحال شدیدتر شدن است یا کبودی زیر چشم‌هایتان به همه می‌گوید که خواب کافی نداشته‌اید. مشکل پوستی شما هرچه که باشد، راه‌هایی برای برطرف کردن آن وجود دارد، راه‌هایی به‌جز مراجعه به متخصص پوست و استفاده از کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌های مختلف. همراه ما باشید، در این مقاله، نویسنده با رزماری انگلتون، متخصص پوست ساکن نیویورک و پزشک یک مرکز بیماری‌های پوستی صحبت کرده و توصیه‌های تغذیه‌ای ساده‌ای را برای برطرف‌کردن بعضی از مشکلات پوستی ارائه کرده است.

۱. خطوط ریز و چین‌وچروک

۶ مشکل پوستی که نشانگر تغذیه نامناسب شماست

وجود چین‌وچروک می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که رژیم‌غذایی شما دارای الکل و شکر بسیار بالایی است.

وقتی چین‌وچروک‌ها به‌سرعت در پوست شما ظاهر می‌شوند، باید مصرف مشروبات الکلی را کنار بگذارید (ترک اعتیاد)، چون همین نوشیدنی‌ها دلیل چین و‌ چروک پوست شما باشد. الکل مُدِری طبیعی است و باعث می‌شود بدن‌تان آب بیشتری را ازدست بدهد و درنتیجه رطوبت طبیعی پوست‌تان ازبین برود. این مسئله خطوط روی صورت‌تان را عمیق‌تر می‌کند و باعث برجسته‌تر و نمایان‌تر شدن آنها شود.

اگر چروک‌ها منحصرا روی پیشانی‌تان هستند، ممکن است که شکر عامل ایجاد آنها باشد. براساس بررسی ناحیه‌ای صورت (face mapping، مفهومی در طب سنتی است که براساس آن بخش‌های مختلف صورت به ارگان‌های خاصی مرتبط هستند) پیشانی شما به سیستم گوارشی‌تان مربوط است. پس اگر خوراکی‌های شیرین زیادی در رژیم‌غذایی‌تان وجود دارد که در عملکرد باکتری‌ها در روده‌ی شما اختلال ایجاد می‌کنند، این مسئله می‌تواند به ایجاد چین و چروک در پیشانی شما منجرشود.

این نوشته را از دست ندهید  میوه‌هایی که شما را جذابتر می‌کنند!

۲. جوش صورت

۶ مشکل پوستی که نشانگر تغذیه نامناسب شماست

فکر می‌کنید علت جوش صورت چیست؟ جوش صورت می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که رژیم‌غذایی‌تان شامل موادغذایی با شاخص گلیسمی بالایی است.

آیا با مشکل جوش صورت مواجه هستید؟ باید رژیم‌غذایی‌تان را عامل آن بدانید. اگر نان سفید یکی از مواد اصلی فهرست خواروبارتان است، تعجبی ندارد که پوست‌تان پاک و خالی از جوش نباشد. شاخص گلیسمی بالای نان صبحانه و ساندویچ ناهارتان بر میزان قند خون و انسولین اثر می‌گذارد، پس باید به‌جای آنها از غلات کامل و سبوس‌دار استفاده کنید. براساس مطالعه‌ای روی مردان ۱۵ تا ۲۵ ساله که در مجله‌ی آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی (Academy of Nutrition and Dietetics) منتشر شده، مصرف موادغذایی با شاخص گلیسمی پایین‌تر مانند غلات کامل موجب کاهش آکنه و درمان جوش صورت می‌شود.

۳. حلقه‌های تیره‌ی زیر چشم

۶ مشکل پوستی که نشانگر تغذیه نامناسب شماست

وجود حلقه‌های تیره‌ی زیر چشم می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که در رژیم‌غذایی‌تان به‌اندازه‌ی کافی آب مصرف نمی‌کنید.

همیشه راه از بین بردن سیاهی دور چشم، استراحت شبانه‌ی طولانی نیست. ممکن است که حلقه‌های تیره‌ای که با آن مواجه هستید، بیشتر مربوط به حفظ آب در بدن‌تان باشد، یعنی آب کافی مصرف نمی‌کنید (فواید نوشیدن آب). فراموش نکنید که وضعیت پوست فقط به خوراکی‌هایی که می‌خورید مربوط نیست و نوشیدنی‌ها نیز روی آن تأثیر می‌گذارند. حتما میزان توصیه‌شده‌ی ۲ لیتر آب در روز را مصرف کنید و با آبرسانی به پوست و هیدراته نگه داشتن بدن‌تان، آن لکه‌های کبود آزاردهنده را ازبین ببرید.

این راه‌حل سریع با کاهش مصرف شیر کمک بیشتری به شما می‌کند. براساس بررسی ناحیه‌ای صورت، نوشیدن لبنیات می‌تواند منجربه التهاب در سراسر بدن، حتی زیر چشم‌هایتان شود و ازآنجاکه ۶۵ درصد مردم به شکلی از عدم تحمل لاکتوز دچار هستند، شما هم ممکن است که به این مشکل دچار باشید.

۴. خشکی پوست

خشکی پوست می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که در رژیم‌غذایی‌تان سدیم بسیار زیادی وجود دارد.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه از چسبندگی مژه‌ها جلوگیری کنیم؟

نمک باعث حفظ آب در بدن و خشک شدن پوست‌تان می‌شود. این نیز دلیل دیگری است که نشان می‌دهد باید مصرف سدیم خود را کاهش دهید، زیرا باعث خشک شدن پوست‌تان می‌شود. وقتی نمک زیادی در رژیم‌غذایی‌تان وجود دارد، بدن با تلاش برای حفظ آب، سعی در جبران بیش‌ازحد آن دارد و این فقط موجب داشتن گونه‌های پف‌کرده نمی‌شود و علاوه‌بر آن باعث می‌شود پوست خشک و ترک‌خورده داشته باشید.

۵. چربی پوست

پوست چرب می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که در رژیم‌غذایی‌تان لبنیات بسیار زیادی وجود دارد.

اگر چربی پوست‌تان بیش‌ازحد زیاد شده و هر روز با رطوبت و چربی بیش‌ازحد پوست روبه‌رو هستید، شاید به این دلیل است که بیش‌ازحد لبنیات می‌نوشید. به گفته‌ی پژوهش‌گران آکادمی تغذیه‌ی آمریکا (American Academy of Nutrition)، پسرانی که شیر کم‌چرب مصرف می‌کنند، نسبت‌به دیگران بیشتر دچار آکنه می‌شوند.

در مطالعه‌ای که در مجله‌ی آنلاین بیماری‌های پوستی (Dermatology Online Journal) منتشر شده، همین نتایج درمورد دختران هم به‌دست آمده است. البته این نتایج درمورد کاهش مصرف شیر و کاهش چربی پوست به‌طورکلی است و فقط مربوط به مصرف شیر کم‌چرب در دختران نیست. ولی رزماری انگلتون عقیده دارد که رابطه‌ی میان چربی پوست و مصرف لبنیات درمورد همه صادق نیست و او توصیه می‌کند که «کاهش مصرف لبنیات و ارزیابی اینکه آیا این کاهش موجب بهبود آکنه می‌شود یا خیر، می‌تواند مفید باشد.»

۶. اگزما

۶ مشکل پوستی که نشانگر تغذیه نامناسب شماست

اگزما می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که در رژیم‌غذایی شما پروتئین حیوانی بسیار بالایی وجود دارد.

بخش قرمز و ناهمواری که دچار خارش پوست شده است، اگزما پوستی است. شما نباید اجازه بدهید که اگزما برای مدتی طولانی ادامه پیداکند و با چند ترفند غذایی ساده می‌توانید از شر آن خلاص شوید. ابتدا اجازه بدهید تصور غلط رایجی را روشن کنم. شاید شنیده باشید که کاهش مصرف موادغذایی دارای شکر بالا راه رهایی از اگزماست. درست است که باید مصرف خوراکی‌های شیرین را به دلایل دیگر کاهش بدهید، ولی در مطالعه‌ای که در مجله‌ی Acta Dermato-Venereologica منتشر شده، مشخص شده است که شکر موجب بدتر شدن اگزما نمی‌شود. پس اگر می‌خواهید مصرف شکر را کم کنید، این کار را برای کاهش خطر ابتلا به دیابت و چاقی انجام دهید، نه برای نجات پوست‌تان.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۰ ماده غذایی مفید برای درمان جوش صورت

بهتر است که امتحان کنید و ببینید که وقتی به گفته‌های سوزان تاکر (Susan Tocker)، متخصص تغذیه و بنیان‌گذار روش درمانی Green Beat Life عمل بکنید، چه اتفاقی رخ می‌دهد. او توصیه می‌کند که رژیم گیاهخواری را امتحان کنید و می‌گوید: «بسیاری متوجه می‌شوند که وقتی خوردن گوشت را کنار می‌گذارند، اگزمای آنها برطرف می‌شود.»

نکته

  • الکل رطوبت پوست را از بین می‌برد و باعث ایجاد چین‌وچروک می‌شود.
  • گاهی وجود جوش نشان می‌دهد که در رژیم‌غذایی شما موادغذایی دارای شاخص گلیسمی بالای (غذاهایی که با سرعت بیشتری گلوکز آزاد می‌کنند و سطح قندخون را بالا می‌برند) زیادی وجود دارد.
  • مصرف لبنیات می‌تواند موجب چرب‌شدن پوست شود و سدیم بیش‌ازحد نیز موجب خشکی پوست می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا