پوست و مو

۳۰ راهکار برای پیشگیری از جوش زدن صورت

مثبت زندگی: آماده شوید تا یک فصل پر از اعتماد به نفس و زیبایی را تجربه کنید؛ با انجام چند راهکار برای پیشگیری از جوش زدن صورت می‌توانید تا قبل از شروع فصل جدید، پوستی بی عیب و نقص برای خود بسازید.

۱- همیشه قبل از خواب صورت‌تان را بشویید

اگر چرک و کثیفی روزانه صورت تان را نمی شویید، پس حتما منتظر ظاهر شدن جوش ها باشید. در بالای تخت خوابتان پدهای پاک کننده آرایش بگذارید تا وقتی خیلی خسته اید، برای پاک کردن آرایش تان از آن ها استفاده کنید.

۲- در استفاده از صابون و ژل شستشوی صورت خساست به خرج ندهید

ژل شستشوی صورت را به اندازه یک سکه در کف دستتان بریزید و به مدت ۳۰ تا ۴۵ ثانیه، صورت خود را با آن بشویید. این مدت زمانی است که طول می کشد تا چرک و کثیفی و چربی از صورت تان پاک شود.

۳- برای شستن صورت از آب ولرم استفاده کنید

چون آب گرم پوست را خشک می کند و آب سرد نیز منافذ پوست را باز نمی کند.

۴- با پوست خود با ملایمت برخورد کنید

اگر مواد شوینده را با شدت روی پوست بمالید، پوستتان قرمز می شود. با صورت تان نجنگید. اگر قصد پیشگیری از جوش زدن صورت تان را دارید، اسکراب ها و حتی دستمال های زبر را کنار بگذارید چون ممکن است باعث ایجاد حساسیت پوستی شوند. به جای آن از دست های خود استفاده کنید و مطمئن شوید دست هایتان تمیزند، درغیر این صورت چرک و کثیفی را مجددا به پوست خود منتقل می کنید و باعث ایجاد جوش و آکنه می شوید.

۵- ژل شستشوی صورت را در دستانتان بمالید تا کف کند

سپس آن را روی صورت بمالید. این کار باعث می شود مواد تششکیل دهنده ی ژل فعال شوند و زمانی که آن را به صورتتان می زنید، تاثیر بیشتری داشته باشد.

۶- فراموش نکنید که هر روز صبح، صورتتان را بشویید

زمانی که می خوابید، محصولاتی که برای موهایتان استفاده کرده اید، جذب روبالشی شما می شود و بعد به پوست تان منتقل می شود. بنابراین اگر به دنبال پیشگیری از جوش زدن صورت هستید، هر صبح صورت تان را بشویید، تا آلودگی منافذ پوست تان از بین رفته و منافذ پوست تان باز شوند.

۷- از یک برس تمیز کننده استفاده کنید

بعضی اوقات حتی بعد از اینکه صورت تان را می شویید باز هم آرایش روی پوست تان باقی می ماند، و همین باقی مانده ها باعث ایجاد جوش می شود. استفاده از یک برس لایه بردار، باقی مانده ی مواد آرایشی رسوب کرده در منافذ را از بین می برد. این برس بیشتر از دستهای صابونی می تواند به لایه های عمیق تر پوست نفوذ کند.

این نوشته را از دست ندهید  معرفی۹ ماسک آب سیب زمینی برای داشتن موهایی سالم و براق

۸- زیاد صورت‌تان را نشویید

اگر پوست تان همچنان چرب است به جای دوباره شستن آن (که باعث تولید چربی بیشتر می شود!) بعد از شستن صورت، از یک محصول پاک کننده پوست استفاده کنید.

۹- لایه برداری کنید

هدف این است که لایه های مرده و کثیف پوست که منافذ را می بندند و جلوی درخشش طبیعی پوست را می گیرند، از بین بروند. محصولاتی که حاوی آلفا هیدروکسی و اسید لاکتیک هستند، به نرمی پوست تان را لایه برداری کرده و باعث شفاف سازی آن می شوند.

۱۰- بعد از شستن صورت، لایه برداری کنید

وقتی صورت تان را می شویید اول از یک ژل شستشوی صورت ملایم برای تمیز کردن پوست استفاده کنید. سپس به آرامی، کرم لایه بردار را روی صورت ماساژ دهید. این کار ممکن است به ظاهر بیهوده باشد، اما قبل از لایه برداری باید پوست تان تمیز باشد تا کرم لایه بردار نفوذ بیشتری بر روی چربی و کثیفی های منافذ پوست داشته باشد.

۱۱- صورتتان را خوب و با دقت آبکشی کنید

باقی ماندن ژل شستشو روی صورت، مساوی است با باقی ماندن چرک و چربی. پس برای پیشگیری از جوش زدن صورت هر چیزی که روی صورت تان مانده، با آب ولرم بشویید؛ تا پوست، به خوبی تمیز و نرم شده و لیز و صابونی نباشد.

۱۲- زیر دوش لایه برداری کنید

چراکه بخار، منافذ پوست را باز می کند، بنابراین می تواند به خوبی چرک و کثیفی را از بین ببرد.

۱۳- پوست خود را با با حرکات ضربه ای خشک کنید.

از کشیدن حوله روی پوست خودداری کنید، چون می تواند باعث ایجاد حساسیت پوستی شود.

۱۴- با یک حرکت ۳ مرحله ای به جنگ آکنه ها بروید

متخصصان پوست و مو توصیه می کنند اگر پوستتان جوش دارد یا قصد پیشگیری از جوش زدن صورت تان را دارید، با این حرکت سه مرحله ای آن را از بین ببرید: محلول تمیز کننده ی اسید سالیسیلیک، یک درمان کننده بنزویل پروکساید ، و یک مرطوب کننده ی روزانه.

۱۵- منافذ پوست تان را با یک ترکیب کاملا طبیعی باز کنید

با استفاده از توت فرنگی، یک ماسک سریع خانگی درست کنید، توت فرنگی یک لایه بردار طبیعی عالی است و علاوه بر اینکه به پیشگیری از جوش زدن صورت کمک می کند، جوش هایی که از قبل وجود داشته اند را هم از بین برده و منافذ پوست را باز می کند. برای ساختن این ماسک، توت فرنگی له شده و ماست ساده را به یک اندازه، با هم مخلوط کنید و این ترکیب را روی پوست تمیزتان بگذارید، سپس ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد، صورتتان را با آب گرم بشویید. در آخر از تونر و مرطوب کننده بدون الکل استفاده کنید؛ تونرها پوست را متعادل کرده و رطوبت آن را تقویت می کنند.

این نوشته را از دست ندهید  پوست چرب را چگونه آرایش کنیم؟

۱۶- از ماسک خاک رس استفاده کنید

مواد تشکیل دهنده ی این ماسک، عمیقا در پوست نفوذ می کند و باعث پاک شدن چربی و باکتری ها می شود. این ماسک همچنین مانند یک لایه بردار قوی عمل می کند، که باعث از بین رفتن چربی ها و کثیفی های عمیق پوست می شود.

۱۷- کارتان را پیچیده نکنید

استفاده ی زیاد از محصولات پوستی، باعث ایجاد حساسیت شده و انجام مکرر آن، تبدیل به یک عادت مضر می‌شود.

۱۸- به جوش‌تان دست نزنید

ترکاندن جوش باعث عفونت آن می شود و کار را بدتر می کند. به جای آن، صبح و شب، روی نقاطی که جوش زده از پماد سولفور استفاده کنید. این کار، التهاب جوش ها را کم می کند و باعث از بین رفتن آن ها می شود.

۱۹- نزد متخصص پوست و مو بروید

اگر درمان های خانگی جواب نمی دهند، با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید. چند جلسه کافی است تا به شما بگوید چه کاری باید انجام دهید. سپس با هر سه تا شش ماه ویزیت شدن، می توانید از شر جوش ها در امان باشید.

۲۰- از کرمهای ضد جوش زیاد استفاده نکنید

محصولات بنزویل پروکسید برای مقابله با جوش ها عالی هستند اما باعث خشکی پوست می شوند. پس فقط یکبار در روز (یا یک روز در میان) از آن ها استفاده کنید. اگر پوست تان را خشک کرد یا باعث حساسیت آن شد، ژل پاک کننده ی خود را با یک نوع ملایم تر عوض کنید.

(از پماد درمان آکنه خود استفاده کنید اما مقدار کمی از آن را روی پوستتان بزنید!) این کار، چرک و چربی را از پوست تان پاک می کند، بدون اینکه رطوبت را از آن بگیرد. اسید سالیسیلیک (که در کرم ها، ژل ها، مرطوب کننده ها و ماسک ها استفاده می شود) نسبت به بنزویل پروکسید، کمتر باعث خشکی پوست می شود، پس می توان از آن همراه با ژل های پاک کننده قوی تر، استفاده کرد.

این نوشته را از دست ندهید  ماسکی که شما را ۱۸ ساله نگه می‌دارد

۲۱-  از ماسک جو دو سر استفاده کنید

اگر جوش بدی زده اید، این ماسک خانگی را امتحان کنید. جو دوسر را طبق دستورالعملی که روی بسته بندی آن درج شده بپزید. بگذارید خنک شود و بعد با آب لیمو و تخم مرغ مخلوط کنید. آن را روی جوش ها بزنید و بگذارید شب تا صبح بماند. (می توانید باقی مانده مواد را تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید.) آنتی اکسیدان هایی که در جو دوسر وجود دارد، التهاب را کاهش می دهد. همچنین اسید موجود در لیمو، باکتری های پنهان شده در منافذ پوست را می کشد و ویتامین ای موجود در تخم مرغ، باعث لیفت شدن پوست و نرمی فوق العاده ی آن می شود.

۲۲- صبر نکنید تا جوش بزنید و بعد به دنبال درمان آن بروید

اگر به طور منظم جوش می زنید، می توانید قبل از خواب، از محلول یا پماد بنزویل پرواکسید، استفاده کنید تا از بروز جوش ها پیش گیری کنید. این کار هر نوع باکتری را که باعث رشد جوش ها می شود از بین می برد.

۲۳- فرچه های آرایش تان را به طور منظم با برس مخصوص و شامپو بچه بشویید

اگر از اسفنج برای آرایش کردن استفاده می کنید و به دنبال پیشگیری از جوش زدن صورت تان هستید، از نوع یکبار مصرف آن استفاده کنید و بعد از استفاده آن را دور بیندازید. این وسایل، محل تجمع باکتری ها هستند، و این خود باعث ایجاد جوش می شود. فرچه های آلوده، گران ترین لوازم زیبایی و مراقبت از پوست را به هدر می دهند.

۲۴- موهایتان را از صورت‌تان جمع کنید

چربی، کثیفی و باقی مانده موادی که از موها روی صورت می ریزد باعث بسته شدن منافذ پوست می شود. مراقب باشید، موهایتان کاملا تمیز باشد و با جمع کردن مو از روی صورت، اجازه ندهید نرم کننده و سایر محصولات مراقبت از مو با پوست تان تماس داشته باشد.

۲۵- اگر می خواهید پوست خوبی داشته باشید، هر روز به آن رسیدگی کنید

رسیدگی گاه و بیگاه فایده ای ندارد.  انتظار معجزه یک شبه نیز نداشته باشید؛ اثر کردن مواد پاک کننده ی پوست زمان می برد؛ حتی اگر همین امروز برنامه مراقبت از پوست خود را آغاز کنید، به زمان زیادی نیاز دارد تا پوست شما خود را با آن تطابق دهد.

این نوشته را از دست ندهید  چند قدم تا نوروز؛ ۱+۱۰ پیشنهاد برای پُرپشت کردن ابرو

۲۶- پوست‌تان را مرطوب کنید

محصولاتی که جوش ها را از بین می برند، علاوه بر جوش ها،  بقیه پوست صورت را نیز خشک می کنند. بنابراین هر روز به پوستتان،  مرطوب کننده بدون چربی به همراه ضد آفتاب بزنید تا پوست تان نرم شده و از آن حفاظت شود. سعی کنید مرطوب کننده تان بدون چربی بوده و باعث بسته شدن منافذ پوست شما نشود.

۲۷- با پوست خود ملایم باشید

تونر، مرطوب کننده، پماد و مواد آرایشی را به آرامی روی پوست خود بزنید. این کار از پوست محافظت کرده و بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت.

۲۸- هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید

ضد آفتاب فقط مختص تابستان نیست. پوست تان هر روز حتی در زمستان باید در برابر آفتاب محافظت شود. الان دیگر برای هر نوع پوستی، یک ضد آفتاب مخصوص وجود دارد؛ حتی انواعی از آن هست که کمک می کند پوست تان چرب نشده و باعث می شود صورت تان مات و بدون جوش بماند.

دنبال ضد آفتابی باشید که روی آن این کلمات درج شده باشد: “سبک”، “بدون-چربی”، یا “کنترل کننده چربی”. برای گرفتن بیشترین نتیجه دنبال علامت PA++ باشید که نشان دهنده ی این است که در برابر هر دو اشعه فرابنفش A  و اشعه فرابنفش B از پوست محافظت می کند. به این ترتیب از آفتاب سوختگی و چین و چروک های آینده در امان خواهید بود و پیشگیری از جوش زدن صورت را هم به عمل آورده اید.

۲۹- در کیف خود دستمال‌های جاذب چربی داشته باشید

از این دستمال ها برای از بین بردن براقیتی که وقتی بیرون هستید روی صورت تان ایجاد می شود، استفاده کنید.

۳۰- در ناحیه تی (T) صورت از تونر استفاده کنید

ناحیه تی، شامل پیشانی، دماغ، چانه و اطراف دهان است. این ناحیه چرب تر از بقیه صورت بوده و به همین دلیل برای پیشگیری از جوش زدن صورت ، به توجه بیشتری نیاز دارد. این ناحیه را به کمک یک قطعه پنبه آغشته به تونر اسید سالیسیلیک (بازکننده منافذ)، پاک کنید تا از شر چربی اضافه خلاص شوید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا