آخرین نوشته هاتغذیه

۲۰ خوراکی‌ که رژیم لاغری‌تان را نابود می‌کند

مثبت زندگی: همه ما گاهی در رژیم لاغری‌مان، بدون اطلاع از ارزش غذایی بعضی مواد غذایی و خوراکی‌ها از آنها استفاده کرده‌ایم. این خوراکی‌ها ظاهری سالم و کم‌کالری دارند؛ ولی در حقیقت این‌طور نیست و باعث نابودی رژیم لاغری‌مان می‌شوند. اگر قصد کاهش وزن دارید، با ما تا آخر این مطلب همراه باشید تا خوراکی‌هایی را به شما معرفی کنیم که علی‌رغم ظاهر سالمشان می‌توانند رژیم لاغری شما را بی‌اثر کنند.

۱. سالاد سزار

خوراکی‌هایی که رژیم لاغری‌تان را نابود می‌کنند

اگر فکر می‌کنید سالاد سزار چون نوعی سالاد محسوب می‌شود در گروه مواد غذایی سالم قرار می‌گیرد، سخت در اشتباهید! ۲۲۰ گرم سالاد سزار حدود ۳۵۰ کالری و ۲۹ گرم چربی دارد. این کالری بالا به‌لطف سس به‌کارگرفته‌شده در آن است.

  • راه‌حل این مشکل: فقط ۱ قاشق غذاخوری سس و ۲ قاشق غذاخوری پنیر پارمزان استفاده کنید.

۲. اسموتی‌ها

۳۴۰ گرم اسموتی موز و توت‌فرنگی با ماست یونانی حاوی ۲۲۰ کالری و ۱٫۵ گرم چربی و ۲۷ گرم قند است. اسموتی‌ها پروتئین کمی دارند و اغلب حاوی میوه تازه هم نیستند (چون به‌جای میوه تازه از کنستانتره میوه در آنها استفاده می‌شود). وجود شربت، بستنی و شیرین‌کننده‌ها در اسموتی باعث می‌شود این ارزش غذایی این خوراکی بیشتر از ۱ لیوان میلک‌شیک نباشد.

  • راه‌حل این مشکل: از میوه‌های تازه به‌همراه ماست کم‌‌چرب و پودر پروتئین استفاده کنید.

۳. انرژی‌‌بار

انرژی‌‌بارها دارای شیرین‌کننده‌های مصنوعی زیادی‌اند. حجم کوچک انرژی‌‌بارها افراد را وادار به خوردن تعداد بیشتری می‌کند. کالری بعضی از آنها بیشتر از ۵۰۰ است.

  • راه‌حل این مشکل: از انرژی‌بارهایی که ۲۰۰ کالری یا حتی کمتر ولی فیبر و پروتئین بالا دارند استفاده کنید.

۴. مرغ بوریتو (مکزیکی)

خوراکی‌هایی که رژیم لاغری‌تان را نابود می‌کنند

مرغ مکزیکی ۱۰۶۰ کالری دارد. این خوراکی مقدار بسیار زیادی چربی اشباع‌شده، پنیر و خامه‌ترش دارد.

  • راه‌حل این مشکل: از انواع گوشت‌های کباب‌شده به‌همراه سبزیجات و سس سالسای بدون چربی استفاده کنید.
این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «نیسان آبی» قسمت ۵

۵. خوراکی‌های بدون قند

مصرف خوراکی‌های بدون قند برای رژیم لاغری‌ خوب است؛ اما نه‌ اینکه در کنارش سفارش سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا دسر حجیم بدهید! سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌تواند ۳۰۰ کالری اضافه برای شما داشته باشد. اگر بیشتر از میزان نیاز بدنتان کالری مصرف کنید، اضافه‌وزن پیدا می‌کنید.

  • راه‌حل این مشکل: کالری مصرفی خود را به‌صورت دقیق بررسی کنید.

۶. آب ویتامینه

این نوع از آب‌ها دارای انواع ویتامین هستند؛ ولی بعضی از شرکت‌های تولیدکننده به این آب‌ها شیرین‌کننده مصنوعی اضافه می‌کنند و کالری صفر آب را به ۱۲۵ کالری می‌رسانند.

  • راه‌حل این مشکل: آب را خنک بنوشید یا به آن مقداری لیموترش اضافه کنید.

۷. شیر کم‌چرب (۲ درصد چربی)

به‌ نظر می‌رسد این نوع از شیر چربی ندارد؛ ولی توجه کنید که هنوز نیمی از آن چربی است. ارزش غذایی یک لیوان از هر نوع شیر به این ترتیب است:

  • شیر پرچرب (۳٫۲۵ درصد چربی): ۱۴۹ کالری، ۸ گرم چربی، ۴٫۶ گرم چربی اشباع‌شده؛
  • شیر کم‌چرب (۲ درصد چربی): ۱۲۲ کالری، ۵ گرم چربی، ۳ گرم چربی اشباع‌شده؛
  • شیر بدون چربی: ۸۳ کالری، ۰٫۲ گرم چربی، ۰٫۱ گرم چربی‌ اشباع‌شده.
  • راه‌حل این مشکل: اگر شیر پرچرب دوست دارید، آن را مدتی با شیر کم‌چرب و بعد با شیر بدون‌ چربی مخلوط کنید. این‌ کار را تا زمانی که به مزه شیر بدون‌ چربی عادت کنید انجام دهید.

۸. هات‌داگ بوقلمون

خوراکی‌هایی که رژیم لاغری‌تان را نابود می‌کنند

مقدار چربی در برندهای مختلف هات‌داگ بوقلمون متفاوت است. شاید روی محصول نوشته شده باشد «کم‌چرب»؛ ولی اگر جدول ارزش غذایی آن محصول را بخوانید، متوجه می‌شوید چربی‌اش واقعا کم هم نیست!

  • راه‌حل این مشکل: میزانی چربی موجود را از جدول ارزش غذایی بررسی کنید. اگر گزینه مناسبی پیدا نشد، مصرف هات‌داگ بوقلمون را به چند بار در سال محدود کنید.
این نوشته را از دست ندهید  عدد اکسیژن طبیعی بدن چند است؟

۹. مافین صبحانه‌

کیک‌های مافین از دونات‌ها سالم‌ترند؛ ولی همین مافین‌ها هم با آرد تصفیه‌شده پخته می‌شوند. کیک مافین معمولی حاوی ۵۲۰ کالری، ۲۲ گرم چربی و ۱۱ قاشق چای‌خوری شکر است.

  • راه‌حل این مشکل: از کیک مافین‌های کوچک با غلات کامل، فیبر بالا و کالری ۱۰۰ استفاده کنید.

۱۰. گرانولای کم‌چرب

گرانولای کم‌چرب فقط ۱۰ درصد کمتر کالری دارد و همچنان، قند بسیار بالایی دارد. از طرف دیگر، وجود برچسب «کم‌چرب» می‌تواند باعث پرخوری هم بشود.

  • راه‌حل این مشکل: غلات کامل و کم‌قند را با میوه‌های تازه و شیرین مصرف کنید.

۱۱. قهوه لاته کم‌چرب

شاید وقتی دارید برای درست‌کردن قهوه لاته از شیر کم‌چرب استفاده می‌کنید، به‌جایش خامه روی قهوه را به خودتان پاداش بدهید! منتها این کار به اضافه‌شدن ۵۳۰ کالری و ۲۱ گرم چربی (که ۱۴ گرم از آن چربی اشباع‌شده است) به قهوه‌تان منجر می‌شود!

  • راه‌حل این مشکل: قهوه لاته با شیر بدون چربی و بدون استفاده از خامه مصرف کنید.

۱۲. ماست کم‌چرب

خوراکی‌هایی که رژیم لاغری‌تان را نابود می‌کنند

ماست‌ها منبع کلسیم و پروتئین‌اند؛ ولی بسیاری از آنها قند بسیار زیادی دارند. اگر ماست کم‌چرب مصرف می‌کنید، حتما مقدار فروکتوز و ساکارز استفاده‌شده در آن را بررسی کنید.

  • راه‌حل این مشکل: از ماست کم‌چرب زیر ۹۰ کالری و ۲۰ گرم قند استفاده کنید.

۱۳. غلات چنددانه

این روزها انواع نان‌ها و پاستاهای چنددانه یا‌ هفت‌دانه در بازار وجود دارد. این نوع از غلات حاوی آرد سفید تصفیه‌شده‌اند که مصرفشان سطح قند خون را افزایش می‌دهد.

  • راه‌حل این مشکل: به‌دنبال غلات ۱۰۰ درصد کامل جو دوسر یا گندم باشید. غلات کامل از فیبر بالایی برخوردارند و شما مدت‌زمان بیشتری احساس سیری خواهید داشت.
این نوشته را از دست ندهید  رژیم لاغری با سرکه سیب؛ آیا سرکه‌سیب باعث لاغری می‌شود؟

۱۴. روغن‌زیتون لایت (رقیق)

روغن زیتون با برچسب لایت بسیار فریبنده است. شما گمان می‌کنید این نوع از روغن سالم و سبک است؛ در حالی که این نوع از روغن‌ها دارای چربی بالاتر و کالری بیشترند.

  • راه‌حل این مشکل: از انواع روغن‌زیتون بکر استفاده کنید و حتما به‌هنگام خرید برچسب ارزش غذایی را بررسی کنید.

۱۵. خوراکی‌های دارای امگا ۳

برخی از خوراکی‌ها مانند غلات و تخم‌مرغ دارای امگا ۳ افزوده‌شده‌اند. بعضی از انواع امگا ۳ برای سلامت قلب مفیدند؛ ولی برخی دیگر مضرات بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارند. حتما به میزان امگا ۳ افزوده‌شده در خوراکی‌ها توجه کنید.

  • راه‌حل این مشکل: برای تأمین امگا ۳ بدنتان از ماهی سالمون استفاده کنید. اگر گیاه‌خوار هستید، می‌توانید انواع جلبک‌های دریایی مصرف کنید.

۱۶. یخ‌چای (چای سرد)

خوراکی‌هایی که رژیم لاغری‌تان را نابود می‌کنند

آنتی اکسیدان موجود در یخ‌چای آن را تبدیل به نوشیدنی سالم نمی‌کند. معمولا این نوع از چای دارای مقدار زیادی قند است که اندازه شکم شما را افزایش می‌دهد.

  • راه‌حل این مشکل: از انواع چای معمولی به‌عنوان نمونه چای لیمو یا چای‌های گیاهی و ملایم بدون شیرین‌کننده استفاده کنید.

۱۷. پاپ‌کورن مایکروویو

پاپ‌کورن میان‌وعده سالمی است؛ ولی اگر از پاپ‌کورن‌های آماده‌ای که باید آن را در مایکروویو گرم کنید استفاده می‌کنید، باید توجه کنید که این نوع از پاپ‌کورن‌ها کره افزودنی دارند. کره افزودنی باعث افزایش چربی در بدن می‌شود و در نتیجه، رژیم لاغری را از بین می‌برد.

  • راه‌حل این مشکل: برچسب ارزش غذایی پاپ‌کورن‌ها را با دقت بررسی کنید. در خانه به‌طور سنتی پاپ‌کورن بدون چربی و بدون نمک درست کنید.

۱۸. چاشنی شور

چاشنی‌های شور مانند زیتون و انواع ترشی‌های آماده دارای نمک سدیم بسیار زیادی‌اند که در دوران رژیم لاغری مصرف بالای نمک توصیه نمی‌شود.

  • راه‌حل این مشکل: از خیار، فلفل دلمه‌ای، تربچه تازه به‌عنوان چاشنی استفاده کنید.
این نوشته را از دست ندهید  رژیم شیر و هرآنچه باید درمورد خطرات آن بدانید

۱۹. سالاد کلم

خوراکی‌هایی که رژیم لاغری‌تان را نابود می‌کنند

کلم برای سلامتی بسیار مفید است. سالاد کلم فاجعه‌ای تمام‌عیار برای رژیم لاغری است. در رستوران‌ها برای تهیه سالاد کلم از سس مایونز پرکالری استفاده می‌کنند و ارزش غذایی کلم را کاهش می‌دهند.

  • راه‌حل این مشکل: در خانه سالاد کلم را بدون سس پرکالری یا با ماست بدون چربی تهیه کنید.

به‌هنگام رژیم لاغری در رستوران غذا نخورید.

۲۰. چیپس موز

چیپس موز یا موز سرخ‌شده حاوی مقدار زیادی کالری و چربی اشباع‌شده است. ۱۰۰ گرم چیپس موز حاوی ۱۴۷ کالری، ۹٫۵ گرم چربی و ۸٫۲ گرم چربی اشباع‌شده است. این مقدار کالری تقریبا با کالری یک همبرگر برابری می‌کند.

  • راه‌حل این مشکل: موز تازه مصرف کنید و از ارزش غذایی بالای آن برخوردار شوید.

سخن پایانی

رژیم لاغری دارای جزئیات بسیار زیادی است که با رعایت آنها می‌توانید به وزن ایده‌آلتان برسید. کاهش کالری و استفاده از خوراکی‌های سالم و مفید باعث سلامتی و رسیدن به وزن رؤیایی شما می‌شود. اگر تا به امروز خوراکی‌هایی را که در این مطلب بیان کردیم مصرف می‌کردید، بهتر است از همین امروز راه‌حل‌هایی را که مطرح کردیم جایگزین خوراکی‌های پرکالری کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا