آخرین نوشته هارفتار

۱۰ نکته شگفت‌انگیزی که بر جذابیت رفتاری شما ‌می‌افزاید

مثبت زندگی: این‌ روزها با عبارت «خدای‌ جذابیت» زیاد روبه‌رو می‌شویم، اما واقعا خدای‌ جذابیت کیست؟ گذشته از اینکه این عبارت به ویژه در شبکه‌های مجازی کمی بارِ طنز و شوخی پیدا کرده ‌است، همه‌ی ما دوست داریم خدای ‌جذابیت باشیم. حتما با افرادی برخورد کرده‌اید که نحوه‌ی حرف‌زدن یا برخوردشان در جمع همه را شیفته و میخکوب کرده است و همان دم آرزو کرده‌اید که کاش شما هم از این نوع جذابیت رفتاری داشتید.

اصلا شاید شما خواننده عزیز یکی از این دوستان جذاب هستید. در هر حال شک نکنید که جذابیت ‌رفتاری قبل از آنکه به خاطر ظاهر افراد شکل بگیرد، از شخصیت‌شان نشأت می‌گیرد. در حقیقت جذابیت‌ رفتاری مجموعه‌ای از توانایی‌ها شامل ارتباط برقرار‌ کردن، شوخ‌ طبعی و اعتماد‌ به‌ نفس است. جذابیت ‌رفتاری باعث می‌شود دوستان بیشتری دور‌و‌برتان باشند و روابط طولانی‌مدت و عمیق با آنها داشته‌ باشید.

افراد جذاب توجه دیگران را به خود جلب می‌کنند، سایرین به آنها اعتماد دارند و نتیجه‌ی معاشرت لذت‌بخش با آنها، نایل‌شدن به لقب خدای‌ جذابیت خودمان است. شاید شما جذابیت رفتاری فوق‌العاده‌ای دارید، یا شاید در جمع کمی گمنام هستید و آن‌طور که باید جذابیت در رفتارتان نمایان نمی‌شود؛ در هر صورت با خواندن روش‌های زیر می‌توانید موفقیت خود را حفظ کنید و یا به میزان جذابیت ‌رفتاری دلخواه‌تان برسید.

۱. شنونده سراپاگوش باشید

متأسفانه در جامعه‌ی امروز، شنیدن به رفتاری کمیاب تبدیل شده‌است. وقتی کسی با شما صحبت می‌کند، عمیقا گوش کنید. حواس‌تان را پرت ناهار فردا یا پیام تلفن و … نکنید. گوش‌ کنید و نشان‌ بدهید که از شنیدن حرفِ طرفِ مقابل‌تان لذت می‌برید و حرف‌هایش برای‌تان مهم است. مثلا سرتان را تکان دهید، تأیید کنید، سؤال کنید و در یک کلام، همراهش باشید.

۲. رو‌راست باشید

هیچ‌کس دوست ندارد فریب بخورد. منظور از فریب حیله‌های روباه مکار و گربه‌ نره نیست. منظور نگفتن حقیقت و صادق نبودن است. مثلا اگر نمی‌توانید به قول‌تان پای‌بند باشید، قول ندهید؛ ولی اگر قول دادید حتما آن را عملی کنید. مردم را به دنبال خودتان نکشانید، یا وقتی کسی از شما نظرخواهی می‌کند، روراست و منطقی آنچه در سر دارید را بازگو کنید. جذابیت ‌رفتاری به توانایی شما در برقراری ارتباط درست و صادقانه با دیگران وابسته است.

این نوشته را از دست ندهید  خوراکی‌هایی که هرچه بخورید چاق نمی‌شوید

البته نباید رو‌راستی را با گستاخی و بی‌ادبی اشتباه بگیرید. فرض کنید دوستی درباره‌ی لباسش از شما نظرخواهی می‌کند و شما آن لباس را نمی‌پسندید. راستش را بگویید، اما نرمی سخن و لحن درست را فراموش نکنید. به جای اینکه بگویید: « اه اه… این چیه پوشیدی؟» از جمله‌ای نظیر «لباس قبلیت‌ رو بیشتر می‌پسندم»، استفاده کنید.

۳. به تفاوت«چه» در مقابل «چگونه» توجه کنید

اینکه چه چیزی می‌گویید، یک مسئله است و چگونه گفتن آن مسئله‌ای دیگر. لحن و نحوه‌ ابراز نظرات بسیار مهم است. شاید بعضی ‌اوقات نیت شما مثبت، اما نحوه‌ی بیان کردن نظرتان، طوری باشد که منظور شما را منعکس نکند. اینجاست که «چه» در مقابل «چگونه» قرار می‌گیرد. مثلا شاید قصد شما تعریف کردن از کسی یا چیزی باشد اما لحن صحبت‌تان موجب سوءِبرداشت شود و منظور شما به درستی منتقل نشود.

سوءتفاهم کلامی، یکی از موانع مهم ارتباطی است. افرادی که جذابیت‌ رفتاری دارند راحت، روراست و شفاف صحبت می‌کنند، در نتیجه دیگران منظورشان را درست متوجه می‌شوند و ارتباطی سالم و طبیعی میان آنها برقرار می‌شود. اگر در انتقال معنی کلام‌تان مشکل دارید، سعی کنید از دوستان‌تان کمک بگیرید و لحن صحبت کردن‌تان را تغییر دهید. سوءِتفاهم، عدم درک متقابل و هزار و یک مشکل ارتباطی دیگر به دنبال دارد.

۴. دوستان‌تان را با هم آشنا کنید

عامل شادی و معاشرت باشید. افراد را دور هم جمع کنید، مهمانی بدهید، برنامه‌های تفریحی یا دسته‌جمعی راه بیندازید و تا جایی که در توان دارید شادی‌آفرین باشید. این کار اصلا سخت نیست و به جذابیت ‌رفتاری شما می‌افزاید. مثلا همه دوستان یا اقوام را در پارکی دور هم جمع‌ کنید، یا مهمانی شام ترتیب بدهید. این کار به دیگران نشان می‌دهد که شما به آنها اهمیت می‌دهید و در پی گسترش محبت و دوستی هستید. جذابیت‌ رفتاری یعنی اهمیت دادن، توجه کردن و نثار محبت به دیگران.

۵. سخت نگیرید، گاهی به خودتان بخندید

اگر اشتباهی کردید، مثلا لیز خوردید یا از پله افتادید و در اصطلاح «گاف» دادید، اصلا شرمنده نشوید و خجالت نکشید. راحت باشید، بخندید و سخت نگیرید. حس طنز و شوخ‌طبعی حضور شما را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند. البته فراموش ‌نکنید که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

این نوشته را از دست ندهید  چند راهکار ساده برای پیشگیری از سکته مغزی

خیلی خوب است که کسی بتواند یخ جمع را بشکند، لطیفه بگوید و با بذله‌گویی با افراد ارتباط برقرار کند اما دیگر شورش را درنیاورید. بذله‌گویی در مکالمات حساس و جدی شبیه مسخره‌بازی می‌شود و نه تنها به جذابیت‌ رفتاری شما کمک نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود سخیف به نظر برسید.

۶.مشتاق و پرشور باشید

همیشه نسبت به مسائل و رویدادها مثبت‌اندیش باشید. حتی اگر در مواردی احساس ناراحتی می‌کنید یا مخالف هستید، به روی خودتان نیاورید. با لبخند و گشاده‌رویی پذیرای نظرات و رخدادهای مختلف و بعضا جدید باشید. فکرتان را باز نگه دارید. هیچ‌‌چیز همیشه کامل و ایده‌آل نیست، اما اشتیاق و شور شما در پذیرش موضوعات و حل مشکلات، رفتار شما را کامل و ایده‌آل می‌کند و این یعنی جذابیت ‌رفتاری که هم دوستان زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد و هم مصاحبت با شما را لذت‌بخش می‌کند.

۷. خنده بر هر درد بی درمان دواست

اگر می‌خواهید خدای ‌جذابیت شوید، خودتان بخندید و دیگران را هم وادار به خندیدن کنید. خندیدن و خنداندن را اولویت ذهنی خود قرار دهید. گاهی ‌اوقات جدی ‌نگرفتن مسائل و عبور از آنها با خندیدن، فشار و اضطراب بیهوده را از شما دور می‌کند. پس سعی کنید بخندید و به خندیدن عادت کنید. مطالب طنزآمیز و لطیفه‌های بامزه بخوانید و آنها را برای دوستان‌تان نیز بفرستید یا بخوانید.

از قدیم گفته‌اند، خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. وقتی خندیدن را جدی می‌گیرید، کم‌کم از نکته‌سنجی‌های آزاردهنده روزانه دور می‌شوید و شادتر و خوشبخت‌تر زندگی می‌کنید. جذابیت ‌رفتاریِ فردی که می‌خندد و مانند یک گل می‌شکفد، خیلی بیشتر از فرد عبوسی است که کسی حتی جرأت ندارد به او سلام کند.

۸. اعتماد‌به‌نفس داشته‌باشید

به آنچه می‌گویید و انجام می‌دهید، اعتماد کامل داشته ‌باشید. پای حرف‌تان بایستید و البته وقتی متوجه اشتباهات خود می‌شوید با آغوش باز آنها را تصحیح کنید. این حرکت یعنی اعتمادبه‌نفس که جذابیت ‌رفتاری شما را به شکل شگفت‌انگیزی افزایش می‌دهد. با این کار به همه نشان می‌دهید که با خودِ واقعی‌تان راحت هستید و به او اعتماد دارید و دیگران هم در ارتباط با شما احساس آرامش بیشتری می‌کنند.

این نوشته را از دست ندهید  یک دانه گردو؛ روایتِ دوئل حیوانات با پایانی خوش

پرسش‌کردن درباره آنچه نمی‌دانید نیز به افزایش اعتماد‌به‌نفس‌تان کمک می‌کند. ندانستن به هیچ‌وجه عیب نیست. مثلا فرض کنید با دستگاهی جدید در بانک، رستوران یا مراکز تجاری روبه‌رو می‌شوید، و طرز کار کردن با آن را نمی‌دانید. خُب چه عیبی دارد، مگر اجداد شما واردکننده یا سازنده آن دستگاه بوده‌اند. اصلا خجالت نکشید، جرأت کنید و طرز کار آن را بپرسید. ندانستن نشانه‌ی ضعف نیست، ولی در مقابل نپرسیدن عیب است.

۹. بدنتان را دوست‌ داشته باشید

خوب لباس پوشیدن و حرکات مناسب نشانه‌ی اعتماد‌به‌نفس هستند. لازم نیست اندامی کاملا ایده‌آل داشته ‌باشید. چه کسی گفته‌ است که همه باید هم‌قد «کریستیانو‌ رونالدو» یا به زیبایی فلان هنرپیشه هالیوودی باشند. خود را دوست ‌بدارید، خوب لباس بپوشید و مطمئن باشید که همه‌ی ما مانند آفریدگارمان زیبا هستیم. زیبایی‌ها و نقاط قوت خود را ببینید و در عین حال سعی‌کنید عیب‌های‌تان را رفع کنید. مثلا اگر چاق هستید، ورزش کنید. هر کاری که باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به خود و ظاهرتان داشته باشید، انجام دهید و هرگز اجازه ندهید عیب ظاهری اعتماد‌به‌نفس‌تان را کاهش دهد. به یاد داشته باشید که جذابیت ‌رفتاری یعنی قبول کردن هر آنچه که دارید و هستید.

۱۰. اعتماد‌به‌نفس با گستاخی متفاوت است

اعتماد به خود و اهمیت دادن به ظاهر، خیلی خوب است، اما زیاده‌روی نکنید. اینکه فقط از خود تعریف کنید و به بهای دیده‌شدن دیگران را نادیده بگیرید، نه تنها جذابیت‌ رفتاری شما را زیاد نمی‌کند، بلکه حتی باعث می‌شود از چشم دیگران بیافتید. منم‌ منم و خودنمایی شما را دوست‌نداشتنی و غیرقابل‌معاشرت می‌کند. برای فرار از تله‌ی خودشیفتگی سعی‌کنید به سایرین اهمیت بدهید، از دیگران تعریف کنید و البته با مهربانی‌تان آنها را خوشحال کنید، زیرا هیچ‌چیز مانند مهربانی نمی‌تواند به جذابیت شما بیفزاید.

این نوشته را از دست ندهید  نبایدهای پخت و پز در آشپزخانه

پیشنهاد:

  • همیشه صاف راه‌ بروید و سرتان را بالا بگیرید. کمتر غُر بزنید، اخم نکنید و شاد باشید. شانه‌های‌ افتاده و اخم‌های در‌هم، چیزی جز کسالت به دیگران منتقل نمی‌کند. جذابیت رفتاری کجا و اخم و غم و خستگی کجا؟
  • این‌قدر روی عیب‌ها و نقص‌های‌تان متمرکز نشوید. ارزش‌ها و نقاط قوت خود را شناسایی و روی آنها حساب ‌کنید. من فراموشکارم، من کم‌رو هستم، من بی‌دقتم، من قد‌کوتاهم و… . این جملات منفی فقط انرژی شما را برای پیشرفت می‌گیرند و از جذابیت‌ رفتاری‌تان می‌کاهند. نیمه‌ی ‌پُر لیوان را ببینید و شکرگزار باشید.
  • گذشته‌ها، گذشته است. این‌قدر در گذشته نمانید. اشتباهات خود را فراموش کنید، البته سعی کنید از آنها درس بگیرید و تکرارشان نکنید. ولی غصه نخورید و بدانید که هیچ‌وقت برای جبران کردن دیر نیست.
وسط حرف دیگران پریدن، یکی از عوامل اصلی از دست دادن جذابیت ‌رفتاری است. این عادت را از خود دور نگه دارید و آن را ترک کنید. اگر هم ناخواسته میان حرف کسی شیرجه زدید، سریعا از او عذرخواهی کنید و دیگر به صحبت‌کردن ادامه ندهید، تا حرفش تمام شود.
  • همه‌ی ما گاهی‌اوقات در برخوردهای اجتماعی دچار مشکلاتی نظیر اضطراب یا خجالت می‌شویم. این مشکل عمومی است و با تمرین‌، صحبت در جمع‌های خانوادگی و بزرگ کردن حلقه‌ی ارتباطات کم‌کم رفع می‌شود. برای رفع این مشکلات فقط باید وقت صرف کنید و آرام‌آرام آنها را از بین ببرید.
  • با خودتان و دیگران صادق باشید. ورزش کنید و به بدن و ظاهرتان برسید. خود را دوست داشته ‌باشید و همیشه برای بهتر شدن تلاش کنید.

به طور خلاصه، جذابیت ‌رفتاری یعنی استفاده‌ی درست از شوخ‌طبعیِ کلامی، داشتن حس اعتماد‌به‌نفس و معاشرت و ارتباط با دیگران. دیگران را دوست بدارید، با آنها معاشرت کنید و با اعتماد به خود و صداقت و افزودن چاشنی شوخی و طنز در دل آنها جای ‌بگیرید. یادگیریِ اصولِ جذابیت ‌رفتاری، کار چندان دشواری نیست. با رعایت این نکات بهتر و بهتر شوید و شاد زندگی‌کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − سه =

دکمه بازگشت به بالا