عمومی

۱۰ مرطوب کننده‌ طبیعی پوست که معجزه می‌کنند

مثبت زندگی: داشتن پوستی شاداب و بدون نقص، آرزوی هر کسی است. برای این منظور باید یک روال مراقبت از پوست مناسب را دنبال کنید. یک برنامه‌ی کامل برای مراقبت از پوست شامل داشتن رژیم غذایی سالم، لایه‌برداری، نوشیدن آب فراوان، استفاده از ضدآفتاب و خیلی چیزهای دیگر می‌شود، اما ساده‌ترین و درعین‌ِحال مهم‌ترین بخش آن، مرطوب ساختن پوست است. همه‌ی انواع پوست‌ها به رطوبت‌رسانی منظم و مناسب نیاز دارند و این نیاز با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. برای تأمین رطوبت ضروری پوست‌تان مجبور نیستید حتما سراغ محصولات گران‌قیمت آماده بروید. استفاده از مواد کاملا طبیعی روی پوست، در اغلب موارد مقرون‌به‌صرفه‌تر و مؤثرتر از ماسک‌ها و کرم‌های آماده‌ موجود در بازار است. در هر سنی که هستید و هر نوع پوستی که دارید، حتما ۱۰ مرطوب کننده‌ طبیعی پوست را امتحان کنید.

همان‌طور که بدن شما برای عملکرد مناسب به سوخت در قالب ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مکمل‌ها احتیاج دارد، پوست‌تان نیز برای حفظ سلامتی و زیبایی طبیعی‌اش به رطوبت نیاز دارد. به‌علاوه هنگامی که پوست هیدراته باشد، خطوط ریز و چین‌وچروک‌ها صاف می‌شوند و نشانه‌‌های پیری پوست کمتر ظاهر می‌گردند.

افراد دارای پوست خشک، تنها کسانی نیستند که برای تغذیه و احیای پوست‌شان به مرطوب‌کننده نیاز دارند بلکه پوست‌های معمولی، ترکیبی و چرب نیز نیازمند رطوبت‌رسانی هستند.

اگر پوست شما به‌طور منظم مرطوب نشود، به‌تدریج پیر و کدر (بی‌روح) به‌نظر خواهد رسید. این یکی از دلایلی است که چرا هیچ رژیم مراقبت از پوستی بدون تأکید بر بخش رطوبت‌رسانی، کامل درنظر گرفته نمی‌شود.

شما می‌توانید تعداد بی‌شماری از محصولات مرطوب‌کننده را در بازار پیدا کنید اما احتمالا بسیاری از آنها مملو از مواد شیمیایی خشنی هستند که در درازمدت به پوست‌تان آسیب می‌رسانند. بااین‌حال محصولات طبیعی بسیاری وجود دارند که می‌توانید برای نرم و منعطف نگه داشتن پوست‌تان از آن‌ها استفاده کنید.

در اینجا ۱۰ مورد از بهترین مرطوب‌کننده‌های طبیعی پوست را به شما معرفی می‌کنیم:

۱. روغن زیتون

روغن زیتون یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی مؤثر است که احتمالا در‌حالِ‌حاضر در آشپزخانه‌تان دارید.

روغن زیتون حاوی اسید لینولئیک است که مانع آبی در پوست ایجاد می‌کند و از این طریق، رطوبت را حفظ و پوست را نرم و تغذیه می‌کند. به‌علاوه ویتامین E موجود در آن، اثر اکسیدکنندگی رادیکال‌های آزاد را که به کلاژن آسیب می‌رساند، خنثی می‌کند. آسیب کلاژن یکی از دلایل اصلی آسیب و خشکی پوست است.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۰ راه آسان برای اینکه سوخت و ساز بدنمان را بالا ببریم

۱. مقداری روغن زیتون ولرم را روی دست‌ها، پاها و سایر نواحی پوست‌تان بمالید.

۲. با استفاده از حرکات دایره‌ای، آن را به‌آرامی ماساژ دهید.

۳. اجازه دهید روغن به‌مدت ۳۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند، سپس دوش بگیرید.

۴. این کار را برحسب نیاز، هر روز یا چند بار در هفته انجام دهید.

۲. روغن نارگیل

روغن نارگیل، درست مانند روغن زیتون یک مرطوب‌کننده‌ی عالی برای پوست است.

اسیدهای چرب موجود در این روغن با رطوبت‌‌رسانی عمیق به پوست خشک، آن را نرم و مرطوب نگه می‌دارند. روغن نارگیل علاوه‌بر مهر و موم کردن رطوبت، مواد مغذی ضروری برای سلامت پوست را تأمین می‌کند.

نکته‌ی دیگر این است که روغن نارگیل چرب نیست و برای تمام انواع پوست مناسب است.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۴ که در «درماتیت» منتشر شد، گزارش می‌دهد که روغن نارگیل هنگامی‌که به‌عنوان مرطوب‌کننده استفاده شود، به‌اندازه‌ی روغن معدنی مؤثر و بی‌خطر است.

۱. مقداری روغن نارگیل را به‌مدت چند ثانیه در یک مایکروویو گرم کنید.

۲. این روغن گرم را روی پوست‌تان بمالید.

۳. پوست‌تان را به‌آرامی ماساژ دهید تا روغن به داخل پوست‌تان نفوذ کند.

۴. ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس دوش بگیرید.

۵. این کار را به‌صورت روزانه یا برحسب نیاز انجام دهید.

۳. عسل

اگر برای شیرین کردن چای یا قهوه‌تان به عسل روی آورده‌اید، باید بدانید که تصمیم عاقلانه‌ای برای سلامتی‌تان گرفته‌اید. حالا نوبت آن است که از عسل برای مرطوب کردن پوست‌تان استفاده کنید. پوست خشک شما واقعا از آن خوشش خواهد آمد.

عسل یک هومکتانت (ماده‌ی جذب‌کننده‌ی رطوبت) طبیعی است و به حفظ رطوبت پوست‌تان کمک می‌کند. همچنین این نرم‌کننده‌ی طبیعی به داخل لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کند و آن را مرطوب نگه می‌دارد.

  • ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۲ قاشق غذاخوری شیر کامل را با هم مخلوط کنید و آن را روی پوست‌تان بمالید. ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس دوش بگیرید. این کار را به‌صورت روزانه یا برحسب نیاز تکرار کنید.
  • برای مقابله با پوست بسیار خشک، یک لایه عسل را روی ناحیه‌ی موردنظر بمالید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید و با حرکات ضربه‌ای حوله به‌آرامی خشک کنید. این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته یا به دفعات بیشتر – اگر پوست بسیار خشکی دارید – تکرار کنید.
این نوشته را از دست ندهید  سلامت چشم خود را با این ۱۰ خوراکی حفظ کنید

۴. گلیسیرین

اگر در طول فصل زمستان از صابون‌های گلیسیرین استفاده می‌کنید، پس چرا برای مرطوب نگه داشتن پوست‌تان در تمام طول سال، گلیسیرین را امتحان نمی‌کنید؟

گلیسیرین یک هومکتانت طبیعی است؛ این بدان معناست که گلیسیرین، آب را جذب می‌کند و به حفظ رطوبت روی پوست کمک می‌نماید.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۲ در Acta Dermato-Venereologica منتشر شد، دریافت که یک کرم حاوی گلیسیرین، جایگزین مناسبی برای کرم‌های حاوی اوره و کلرید سدیم در درمان پوست خشک آتوپیک است.

۱. گلیسیرین و گلاب را به نسبت‌های مساوی، به‌طور کامل با هم مخلوط کنید (می‌توانید از آب ساده نیز استفاده کنید).

۲. قبل از رفتن به رختخواب، این محلول را روی پوست‌تان بمالید.

۳. صبح روز بعد یک دوش آب ولرم بگیرید.

۴. این کار را به‌صورت روزانه یا برحسب نیاز تکرار کنید.

۵. آلوئه‌ورا

هنگامی که بحث مرطوب نگه داشتن پوست به میان می‌آید، آلوئه‌ورا ماده‌ی مناسبی است که احتمالا درحالِ‌حاضر در باغچه‌ی کوچک یا در بالکن‌تان دارید.

آلوئه‌ورا غنی از مواد مغذی مانند ویتامین‌های A و E است که می‌تواند پوست شما را در تمام طول سال نرم و باطراوت نگه دارد. همچنین آلوئه‌ورا خارش را تسکین می‌دهد و از پوسته‌پوسته شدن ناشی از خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ که در مجله‌ی درماتولوژی هند منتشر شد، اثرات مرطوب‌کنندگی آلوئه‌ورا را در درمان پوست خشک نشان می‌دهد.
  • یک برگ آلو‌ئه‌ورا را برش دهید و با استفاده از یک قاشق، ژل داخل آن را بیرون آورید. این ژل را روی پوست‌تان بمالید و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۲ دقیقه بماند تا خشک شود. سپس آن را با آب ولرم بشویید. این کار را هر ۲ یا ۳ روز یک‌بار تکرار کنید. روش دیگر آن است که ژل یک برگ آلوئه‌ورا را با نصف فنجان روغن نارگیل (جامد، نه آب‌شده) مخلوط کنید. این مخلوط را به‌مدت ۵ دقیقه با یک همزن برقی یا دستی بهم بزنید تا غلظت یک‌نواختی پیدا کند. آن را در یک ظرف سربسته بریزید و در یخچال بگذارید. برحسب نیاز ۱ یا ۲ بار در روز از آن استفاده کنید.

۶. خامه یا سرشیر

خامه یا سرشیر یکی دیگر از مواد طبیعی عالی است که به داشتن پوستی نرم، درخشان و بی‌عیب‌ونقص کمک می‌کند.

این دو ماده‌ی مؤثر برای رطوبت‌رسانی به انواع مختلف پوست‌ها بسیار مناسب هستند. سرشیر به‌سرعت به داخل منافذ پوست جذب می‌شود و آن را به‌مدت طولانی‌تری مرطوب نگه می‌دارد.

این نوشته را از دست ندهید  سرگیجه موقع خم شدن چه عللی دارد و چگونه رفع می‌شود؟

سرشیر حاوی اسید لاکتیک است؛ این ماده به لایه‌برداری از پوست کمک می‌کند و سلول‌های مرده‌ی پوست را ازبین می‌برد. این به‌نوبه‌ی خود باعث می‌شود که پوست تازه‌تر، جوان‌تر و درخشان زیرین آشکار شود.

۱. مقدار زیادی سرشیر روی پوست‌تان بمالید.

۲. اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند، سپس آن را با آب ولرم بشویید.

۳. این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید.

علاوه‌بر سرشیر، شیر پرچرب و باترمیلک (کَره‌ی شیر) نیز برای پوست مفید هستند.

۷. کَره‌ی درخت روغن قلم (شی‌باتر)

باوجودآنکه شی‌باتر کمی گران است، اما انتخابی عالی برای مرطوب کردن پوست به‌طور طبیعی است. این ماده حاوی ویتامین‌های A و E و همچنین اسیدهای چرب ضروری است که به هیدراته نگه داشتن پوست کمک می‌کنند.

این مواد مغذی علاوه‌بر تسکین پوست خشک، اگزما، درماتیت، آفتاب‌سوختگی و سایر مشکلات پوستی را نیز کاهش می‌دهند. هنگام استفاده از شی‌باتر مطمئن شوید که نوع ۱۰۰ درصد خالص آن را به‌کار می‌برید تا بهترین نتایج ممکن را به‌دست آورید.

۱. مقدار کمی شی‌باتر در کف دست‌تان بریزید و دست‌هایتان را به‌هم بمالید تا آب شود.

۲. آن را روی تمام پوست‌تان پخش کنید.

۳. آن را چند دقیقه ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست‌تان شود.

۴. اجازه دهید در طول شب روی پوست‌تان بماند.

۵. صبح روز بعد آن را بشویید.

۶. این کار را به‌صورت روزانه یا برحسب نیاز تکرار کنید.

۸. آووکادو

اگر تابه‌حال از آووکادو فقط در غذاهای موردعلاقه‌تان استفاده می‌کردید، اکنون وقت آن است که این سوپرفود را به‌عنوان مرطوب‌کننده برای پوست‌تان به‌کار ببرید.

آووکادو مانند نرم‌کننده عمل می‌کند؛ این بدان معناست که پوست را لیز (روان) می‌کند و رطوبت طبیعی‌اش را به آن بازمی‌گرداند. آووکادو همچنین غنی از ویتامین‌هایی است که از پوست در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌نمایند.

۱. تکه‌ی کوچکی از یک آووکادوی رسیده را با استفاده از یک چنگال کاملا له کنید.

۲. آن را به‌طور مستقیم روی پوست‌تان بمالید.

۳. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس پوست‌تان را با آب بشویید.

۴. بسته‌به میزان خشکی پوست‌تان می‌توانید از آن به‌صورت روزانه یا چند بار در هفته استفاده کنید.

۹. کره‌ی کاکائو

کره‌ی کاکائو در مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از خشکی آن بسیار مفید است.

این نوشته را از دست ندهید  مواد غذایی خون ساز؛ با کم خونی مبارزه کنید

چربی اشباع موجود در آن به‌راحتی به داخل پوست جذب می‌شود و می‌تواند به بازگرداندن رطوبت به پوست خشک و ترک‌خورده کمک کند. درواقع کره‌ی کاکائو فقط پوست را هیدراته نمی‌کند، بلکه آن را از درون و بیرون نیز التیام می‌دهد.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن به برطرف کردن آسیب ناشی از قرارگیری در معرض اشعه‌ی ماوراء‌بنفش (UV) کمک می‌کنند و همچنین دارای اثرات ضدپیری هستند.

۱. مقدار کمی کره‌ی کاکائو را در کف دست‌تان بریزید و دست‌هایتان را به‌آرامی به‌هم بمالید.

۲. کره‌ی آب‌شده را به‌آرامی روی پوست‌تان پخش کنید و چند دقیقه ماساژ دهید.

۳. اجازه دهید در طول شب روی پوست‌تان بماند.

۴. صبح روز بعد دوش بگیرید.

۵. بسته‌به میزان خشکی پوست‌تان، این کار را به‌صورت روزانه یا چند بار در هفته تکرار کنید.

۱۰. موز بسیار رسیده

موز بسیاررسیده نیز به‌عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی عالی برای انواع مختلف پوست عمل می‌کند. ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن دارای خواص ضدپیری هستند و به حفظ جوانی و شادابی پوست کمک می‌کنند.

۱. با استفاده از چنگال، یک موز بسیاررسیده را له کنید تا به شکل یک خمیر غلیظ درآید.

۲. در صورت تمایل یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید.

۳. این مخلوط را روی پوست‌تان بمالید.

۴. اجازه دهید حدود ۳۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند.

۵. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

۶. این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید.

نکات آخر

۱. از گرمای دوش آب داغ‌تان بکاهید، چون باعث خشک شدن پوست می‌شود. هنگام دوش گرفتن همیشه از آب ولرم استفاده کنید.

۲. برای خشک کردن پوست‌تان، از یک حوله‌ی نرم استفاده کرده و آن را فقط با حرکات ضربه‌ای ملایم خشک کنید.

۳. اگر از صابون استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که کاملا طبیعی و از نوع ملایم است.

۴. بهترین زمان برای استفاده از لوسیون مرطوب‌کننده، درست بعد از دوش گرفتن یا حمام کردن است.

۵. از قرارگیری پوست‌تان در معرض هوای سرد بیرون و همچنین دماهای بسیار داغ داخل خانه اجتناب کنید، چون هر دوی این‌ها می‌توانند پوست را مستعد خشکی کنند.

۶. برای مرطوب نگه داشتن پوست‌تان از درون، هر روز به مقدار کافی آب بنوشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا