مادر و کودک

۱۰ محصول کاربردی برای حفظ ایمنی کودک در خانه

مثبت زندگی: وقتی که کودک چهار دست و پا رفتن را یاد می‌گیرد با اینکه خوشحالی پدر و مادر کتمان کردنی نیست اما موضوعی آن‌ها را آزار می‌دهد؛ اینکه اگر خدایی ناکرده نوزادشان چهار دست و پا برود و خدایی ناکرده چیزی بگذارد در دهانش، نزدیک پریزها شود یا اینکه دستش بماند لای کمدها و کشوها و مادر و پدر حواسشان نباشد چه می‌شود؟

در این مقاله قرار است ۱۰ محصول کاربردی برای حفظ ایمنی کودک در خانه را به شما معرفی کنیم تا اگر کودک نوپا دارید خیالتان آسوده باشید. همراه ما بمانید.

۱. محافظ لای دری

حفظ-ایمنی-کودک-در-خانه

بعید نیست کودک‌تان موقع بسته‌شدن در فورا دستش را حائل کند. محافظ لای دری قطعه‌ای سیلیکونی یا فومی است که روی لبه در قرار می‌گیرد و نمی‌گذارد دست ظریف کودک‌تان براثر بسته‌شدن ناگهانی در آسیب ببیند. این محصول به‌اسم «محافظ انگشت» یا «گارد در» هم شناخته می‌شود و با انواع مدل‌ها و قیمت در بازار موجود است که می‌تواند برای ایمنی کودک مفید باشد.

۲. قفل کابینت و کشو

آشپزخانه معدن لوازم خطرناک برای ایمنی کودک است. در کابینت‌ها و کشوهای آشپزخانه لوازم تیز و شکستنی طبیعتا فراوان‌ هستند. مواد شوینده هم احتمالا همین‌طور. پس حداقل به کابینت‌ها و کشوهایی که محتویات‌‌ خطرناک‌تری دارند قفل کودک بزنید.

انواع قفل‌هایی که درادامه خدمت‌تان معرفی می‌کنیم، لزوماً آشپزخانه‌ای نیستند و برای هر کمد و کشویی کاربرد دارند.

قفل آهن‌ربایی

حفظ-ایمنی-کودک-در-خانه

قفل‌های آهن‌ربایی هم برای کابینت و هم برای کشو استفاده می‌شوند. قطعات قفل را باید از داخل به پشت در کابینت یا کشو نصب کنید. نصب‌شان هم معمولا چسبی است. به‌این‌ترتیب کابینت یا کشو بعد از هر بار بازکردن خودبه‌خود قفل می‌شود. برای بازکردن مجدد کافی است کلید آهن‌ربایی را از بیرون به محل نصب قفل نزدیک کنید تا قفل از کار بیفتد.

این نوشته را از دست ندهید  تفاوت درد قلب با سوزش سردل!

این قفل‌ها تغییری در ظاهر کابینت یا کشو ایجاد نمی‌کنند. منتها در مقایسه با سایر انواع قفل‌ کودک گران‌ترند.

قفل نواری

حفظ-ایمنی-کودک-در-خانه

این نوع قفل‌ها نواری‌شکل‌اند. هر سر قفل را باید به یک لنگه از در کمد یا کابینت بچسبانید و سپس با آزادکردن سر نوار می‌توانید در را باز کنید. سر نوار یا با شاسی آزاد می‌شود یا باید درپوش قفل را بردارید و نوار را از داخل حلقه خارج کنید. برای کشو هم کافی است یک سر قفل را روی کشو و سر دیگرش را مطابق تصویر بالا به پهلوی بدنه بچسبانید.

این نوع قفل‌ها کارایی چندمنظوره دارند و در بازار به‌اسم «قفل چندکاره» معروف‌اند. ازجمله سایر کاربردهای این قفل‌ها می‌توان به قفل‌کردن در یخچال، در سطل زباله، در توالت‌فرنگی یا حتی قفل‌کردن پنجره اشاره کرد که شاید در بعضی خانه‌ها لازم باشد.

انواع‌واقسام این مدل قفل‌ها در بازار موجودند. معمولا هم در بسته‌های چندتایی فروخته می‌شوند. البته قیمت‌شان در هر برندی متفاوت است. اما درکل مقرون‌به‌صرفه‌تر از قفل‌های آهن‌ربایی‌اند.

قفل Uشکل

حفظ-ایمنی-کودک-در-خانه

این نوع قفل‌ها بدون نیاز به چسب یا پیچ نصب می‌شوند. منتها فقط برای کمدها و کابینت‌های دودر و دستگیره‌دار قابل‌استفاده‌اند. نصب‌شان هم خیلی آسان است. باید پایه‌ قفل را از داخل دستگیره‌ها رد کنید و انتهای قفل را ببندید. به‌همین سادگی!

۳. محافظ شیر گاز

حفظ-ایمنی-کودک-در-خانه

محافظ شیر گاز وسیله‌ای است که روی شیر را پوشش می‌دهد و نمی‌گذارد کودک‌تان با شیر بازی کند. این محافظ‌ها لولایی بازوبسته می‌شوند و به‌راحتی می‌توانید برای هر بار استفاده از شیر گاز، درپوش‌شان را بلند کنید. منتها برای نصب اولیه باید شیر گاز را بیرون بیاورید.

این نوشته را از دست ندهید  چرا نباید فرزندانتان را با کودکان دیگر مقایسه کنید؟

بسته‌های چند عددی این محصول چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان قیمت دارند و پیداکردن‌شان هم در بازار کار سختی نیست. پس این وسیله را برای تضمین ایمنی کودک خود جدی بگیرید.

۴. نرده محافظ پله

حفظ-ایمنی-کودک-در-خانه

اگر در خانه دوبلکس سکونت دارید، بهتر است دسترسی کودک‌تان به راه‌پله را با نصب نرده محافظ محدود کنید. این نرده‌ها برای بین در یا حتی اطراف شومینه هم کاربرد دارند. معمولا هم باید از طرفین پیچ شوند. اما مدل‌هایی هم داریم که بدون نیاز به پیچ‌کردن می‌توانید به دیوار یا چهارچوب نصب‌شان کنید.

در خرید نرده محافظ دقت کنید که بازوبسته‌کردنش برایتان راحت باشد، چون شما که قرار نیست از پله‌نوردی محروم شوید! پس ترجیحاً مدلی را انتخاب کنید که اگر بچه به بغل بودید بتوانید یک‌دستی قفلش را باز کنید. ضمناً بعضی مدل‌ها فقط از یک سمت و بعضی دیگر از هر دو سمت باز می‌شوند. علاوه بر اینها قابلیت افزایش‌طول را هم در انتخاب‌تان مدنظر داشته باشید.

منتها باید چندصد هزار تومانی هزینه کنید که البته به طول نرده هم بستگی دارد. شاید کمی گران برایتان تمام شود، اما به تامین ایمنی کودک می‌ارزد.

۵. توری محافظ راه‌پله

حفظ-ایمنی-کودک-در-خانه

توری محافظ راه‌پله هم چیز خوبی است. این توری‌ها با بست در امتداد راه‌پله نصب می‌شوند و فاصله بین نرده‌ها را می‌پوشانند. پس اگر راه‌پله‌ای در خانه دارید که کودک‌تان هم تردد می‌کند و فاصله بین نرده‌هایش ایمن نیست، می‌توانید در فکر نصب توری باشید. اما نصب‌شان به‌معنی رفع کامل خطر نیست و باز باید بر رفت‌وآمد کودک‌تان از پله‌ها نظارت داشته باشید. این توری‌ها برای نرده‌های بالکن هم قابل‌استفاده‌اند.

این نوشته را از دست ندهید  شادترین کشورهای دنیا و دلایل شادی آنها

۶. محافظ پریز

حفظ-ایمنی-کودک-در-خانه

پریزها معمولا در ارتفاع پایین قرار دارند و به‌راحتی برای کودک قابل‌دسترسی‌اند. این یعنی خطر برق‌گرفتگی که می‌تواند با عواقب جبران‌ناپذیری همراه باشد. همین که کودک از روی کنجکاوی یا شیطنت سنجاقی چیزی داخل پریز فرو کند برای رقم‌زدن حادثه‌ای تلخ کافی است!

اما این خطر را به‌سادگی می‌توانید با خرید محافظ پریز از میان بردارید. این محافظ‌ها پلاستیکی‌اند و با مسدودکردن سوراخ‌های پریز مانع برق‌گرفتگی می‌شوند. منتها یادتان نرود که بعد از هر بار استفاده از پریز درپوش محافظ را مجددا سر جایش بگذارید.

درپوش‌های محافظ پریز انواع مختلفی دارند:

معمولی‌ترین‌شان را برای هر بار اتصال دوشاخه به پریز باید با دست بیرون بکشید. منتها خیال‌تان راحت که بیرون‌کشیدن‌شان از پریز برای کودک‌تان کار راحتی نخواهد بود. قیمت ارزانی هم دارند.

مدل‌های بهتر کلیددارند. به این معنی که برای بیرون‌کشیدن‌شان از پریز به کلید مخصوصی مجهزند تا احیانا ناخن‌هایتان اذیت نشوند. این مدلی‌ها هم قیمت چندان بالایی ندارند.

اما از همه بهتر درپوش‌های چرخشی‌‌اند که پشت‌شان چسبی است.  برای هر بار استفاده از پریز کافی است دوشاخه را به داخل محافظ فرو کنید و بچرخانید.

۷. محافظ گوشه‌

حفظ-ایمنی-کودک-در-خانه

بسیاری از لوازم منزل گوشه‌دارند. کودکان نوپا هم که هنوز تعادل کافی در راه‌رفتن ندارند زیاد به این‌طرف‌ و آن‌طرف می‌خورند. پس بهتر است وسایلی را که گوشه‌ها و لبه‌های تیزی دارند ایمن‌سازی کنید.

این محصول تنوع زیادی در بازار دارد و از بابت قیمت خرج زیادی روی دست‌تان نمی‌گذارد. جنس‌شان هم معمولا فومی یا ژله‌ای است تا آسیب‌های ناشی از برخورد سر و بدن کودک با گوشه‌ها و لبه‌های مبلمان به حداقل برسد.

این نوشته را از دست ندهید  شش قدم برای داشتن نوزادی سالم

۸. ترمزگیر فرش

حفظ-ایمنی-کودک-در-خانه

فرش همان‌قدری که نرمی و لطافتش کودک‌تان را از آسیب‌های زمین‌خوردن در امان نگه می‌دارد، می‌تواند درصورت سُربودن به منبع آسیب تبدیل شود. اگر احیانا فرش‌های منزل‌تان روی کف سُر می‌خورند، به‌راحتی می‌توانید با قراردادن پد ترمز زیر گوشه‌های فرش جلوی سُرخوردن‌شان را بگیرید.

ترمز فرش در بازار به‌صورت پدهای قطعه‌ای یا به‌شکل نوارهای متری و با قیمت‌های متفاوت به‌فروش می‌رسد. در فروشگاه‌های اینترنتی هم موجودند.

۹. زیرپایی حمام

حفظ-ایمنی-کودک-در-خانه

حمام خیس حتی ما آدم بزرگ‌ها را هم سُر می‌دهد، چه برسد به بچه کوچکی که هنوز شُل‌ووِل راه می‌رود! پس پیشنهاد می‌کنیم برای حمام‌کردن کودک‌تان از زیرپایی‌های ضدسُر استفاده کنید.

۱۰. محافظ شیر آب حمام

حفظ-ایمنی-کودک-در-خانه

اگر کودک‌تان را در وان حمام می‌کنید باید مراقب برخورد شیر آب با سرش باشید. برای جلوگیری از صدمات ناشی از برخورد کودک با شیر آب می‌توانید از پوشش‌های محافظ شیر آب استفاده کنید. این محافظ‌ها روی شیر آب نصب می‌شوند و جنس‌شان طوری است که شدت ضربه را می‌گیرند. منتها پیداکردن این مورد در بازار خیلی راحت نیست.

با همین لوازم ساده‌ای که برای شما معرفی کردیم، می‌توانید ایمنی کودک‌ خود را در خانه افزایش دهید. امیدواریم کودک‌تان همیشه دور از خطر باشد.

منبع
درجه
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =

دکمه بازگشت به بالا