۱۰ فیلم هیجانانگیزی که علاقمندان به «جوکر» باید حتماً ببینند؛ از «راننده تاکسی» تا «خماری»
مثبت زندگی: فیلم «جوکر» (Joker) با بازی خواکین فینیکس که اولین تصویرسازی این شخصیت در نقش اصلی یک فیلم در دنیای دی سی است مورد استقبال بی سابقه منتقدان سینمایی و سینماروها قرار گرفته و در همان چند روز اول اکران نیز در باکس آفیس رکوردشکنی کرد. در بسیاری از نقدهای صورت گرفته از این فیلم، بازی فینیکس، فضای تاریک فیلم و سبک فیلمسازی متفاوت تاد فیلیپس مورد ستایش قرار گرفته است هر چند برخی دیگر نیز به پیام نامفهوم و گنگ فیلم و رویه کارگردان در به تصویر کشیدن موضوعات مهمی مانند بیماریهای روانی و واکنش عمومی به خشونت را مورد انتقاد قرار دادهاند. همراه ما باشید تا در این مقاله ۱۰ فیلم هیجانانگیزی را معرفی کنیم که علاقمندان به «جوکر» باید حتماً ببینند.
۱۰- تو هرگز واقعاً اینجا نبودی (۲۰۱۷)
خواکین (واکین) فینیکس در این تریلر جنایی منحصربفرد نقش یک شخصیت بسیار متفاوت از دیگر نقش آفرینیهایش را بازی میکند. او در این فیلم نقش مردی به نام لین رمزی را بر عهده دارد که از لحاظ روانی در شرایط مساعدی قرار نداشته و افکار خودآزاری دائماً به سراغش میآیند. با این وجود به جای دست زدن به کارهای خرابکارانه و آنارشیستی، وقت خود را صرف نجات قربانیان نوجوان قاچاق انسان میکند. فیلم «تو هرگز واقعاً اینجا نبودی» (You Were Never Really Here) دیالوگهای اندکی داشته و تقریباً تمام ماجرا را تنها با تمرکز بر روی تصاویر روایت میکند. این فیلم شباهتهای بسیاری با «راننده تاکسی» اسکورسیزی دارد اما در یک سبک کاملاً متفاوت فیلمبرداری شده است. شخصیت لین رمزی در واقع با شخصیتهای معمول تریلرهای جنایی سنخیتی ندارد اما تصویر خاص آن یک تاثیر منحصربهفرد در این ژانر دارد که آن را به یکی از بهترین فیلمهای ۵ سال اخیر تبدیل کرده است.
۹- سلطان کمدی (۱۹۸۳)
علیرغم شباهتهای بسیار در اوج داستان به «راننده تاکسی»، دیگر فیلم کلاسیک اسکورسیزی، فیلم «سلطان کمدی» (King of Comedy) در همان روزهای اول انتشار نیز با تیغ تیز و گزنده منتقدان روبرو شد و در گیشه شکست خورد. شاید این موضوع به دلیل شخصیت اصلی به تصویر کشیده در فیلم بوده باشد، شخصیت روپرت پاپکین که ظاهری نه چندان جذاب داشته و با پیش رفتن ماجراهای فیلم، بیش از پیش از راه به در میرود. در این فیلم نیز به ماجرای دختران نوجوانی که به اجبار وارد عرصه بردگی جنسی میشوند پرداخته شده و پاپکین نیز در نهایت یک مجری مشهور برنامه تلویزیونی شبانه را به گروگان میگیرد. نقش رابرت دنیرو در فیلم «جوکر» و تحسین شدن او توسط خواکین فینیکس بدون شک یک ادای احترام واضح به «سلطان کمدی» است.
۸- دژ آپاچی، برانکس (۱۹۸۱)
برای بسیاری درک چگونگی زندگی در نیویورک سیتی در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ بسیار دشوار است مگر اینکه خود در این برهه از زمان در این شهر زندگی کرده باشد. بسیاری از فیلمهایی که در این مدت ساخته شدهاند، این ابرشهر را در آستانه سقوط و ویرانی در پس زمینه داستانهای خود یا حتی در نقطه اصلی تمرکز آن قرار دادهاند. فیلم «دژ آپاچی، برانکس» (Fort Apache, The Bronx) داستان پلیسی محلی در یکی از خطرناکترین مناطق جنوب برانکس را روایت میکند. پل نیومن در این فیلم نقش این پلیس را بر عهده دارد، مردی که پس از این که شاهد پایین انداخته شدن یک نوجوان بیگناه از بالای یک خانه توسط دو افسر پلیس و در جریان یک شورش مردمی است، با کشمکشی فلج کننده از درون مواجه میشود. بیشتر سکانسهای فیلم «جوکر» نیز در شهر نیویورک سیتی گرفته شده است که دکوراسیون آن طوری طراحی شده که بسیار شبیه به فضای این شهر در ۴۰ سال پیش باشد.
۷- شبکه (۱۹۷۶)
بخشی از شهرت «جوکر» ناشی از پرداخت وسواس گونه و بیش از حد رسانهها به جنایات او و واکنشهایی است که در پی دارد. همزمان، تلویزیون نیز با به تمسخر گرفتن اجراهای استندآپ کمدی او و دعوت او به برنامه زنده خود، بیش از پیش خشم این شخصیت را بر میانگیزند. اگر به دنبال فیلمی هستید که کندوکاوی عمیق در چنین تاثیری دارد باید به سراغ «شبکه» (Network) بروید. این درام تحسین شده که در سال ۱۹۷۶ توسط سیدنی لومت ساخته شده تماماً در مورد سوء استفاده تلویزیون از افراد درمانده برای افزایش تعداد بینندگان خود است. داستان این فیلم زمانی آغاز میشود که صحبتهای یک گزارشگر به تازگی اخراج شده در یک برنامه زنده تلویزیونی باعث افزایش تعداد بینندگان برنامه میشود و در ادامه، به سرعت همه چیز از کنترل خارج میشود.
۶- قاتلین بالفطره (۱۹۹۴)
فیلم «قاتلین بالفطره» (Natural Born Killers) ساخته الیور استون را در ظاهر نباید زیاد جدی گرفت. تماشای این که دو عاشق دیوانه دست به کشتار در سراسر آمریکا میزنند می تواند بسیار خسته کننده باشد. اما وقتی که فیلم را به عنوان یک هجویه تلخ از علاقه وسواس گونه رسانههای جمعی به خشونت نظارهگر باشید با فیلمی بسیار جدی و تاثیرگذار مواجه میشوید. داستان و فضای فیلم بسیار سنگین و جدی است اما از ابتدا تا پایان آن از تماشا لذت خواهید برد هر چند ممکن است برخی خشونت موجود در آن را حال بهم زن و نفرت انگیز بدانند که البته نمیتوان خردهای بر آنها گرفت. با این وجود کسانی که از دید یک کمدی سیاه به این فیلم نگاه کردهاند از تماشایش لذت بردهاند.
۵- پرواز بر فراز آشیانه فاخته (۱۹۷۵)
کاملاً واضح است که سینمای دهه ۱۹۷۰ تاثیر زیادی بر روی صنعت فیلمسازی در مقیاس جهانی گذاشت. علاوه بر فضایی تاثیرگذار که در فیلمهای این دوره به تصویر کشیده میشد، مطالعه و بررسی عمیق شخصیتها در این فیلمها بیشترین و قوی ترین تاثیر را داشت. یکی از این فیلمها «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» (One Flew Over the Cuckoo’s Nest) به کارگردانی میلوش فورمن و با بازی جک نیکلسون است. شخصیت نیکلسون در این فیلم همانند شخصیت جوکر از لحاظ روانی دچار اختلال است اما شباهت دیگر این دو در این است که هر دو توسط جامعه کنار گذاشته شده و محدودیتهایی برایشان در نظر گرفته میشود. با این وجود جایگاه پایانی هر یک از این دو متفاوت است.
۴- خماری (۲۰۰۹)
این یکی هیچ شباهت شماتیکی با «جوکر» داشته و ممکن است در نگاه اول در این فهرست بیگانه به نظر برسد اما دستکم در یک نقطه با هم اشتراک دارند و آن کارگردانی مشترک است. تاد فیلیپس با کمدیهایی که ساخت مشهور شد اما هر از چندگاهی نیز وارد ژانر مستند نیز شد. با این وجود، تا قبل از «جوکر»، «خماری» (The Hangover) مشهورترین و موفقترین فیلم او بود. هر بار که این فیلم را میبینید درک جدید و بهتری از سبک فیلمسازی این کارگردان پیدا میکنید. اگر چه فضای این دو فیلم از فیلیپس تفاوتهای بسیار شدیدی با هم دارند اما هنوز هم تماشای خاستگاه این کارگردان میتواند برای مخاطبان فیلم «جوکر» خوشایند باشد.
۳- شوالیه تاریکی (۲۰۰۸)
وقتی که پای تجلی یک شخصیت کلاسیک مشهور به میان میآید، فیلم «جوکر» با وظیفه ای بسیار سنگین مواجه میشود. هیث لجر جوکری را ساخت که نه تنها بسیاری آن را بهترین تصویرسازی تاریخ سینما از این شخصیت بلکه بهترین نقش آفرینی در هر اقتباس کمیکی بوکی میدانند. خوشبختانه ایده یک داستان جدید و شخصیت سازی سنگین و متمرکز در «جوکر» باعث شده که نسخه جدید این شخصیت بسیار متفاوت از شخصیت رازآلود و آنارشیستی جوکر در فیلم «شوالیه تاریکی» (The Dark Knight) داشته باشد.
۲- بتمن: فیلم (۱۹۶۶)
روزگاری بود که اقتباسهای کمیک بوکی علاقه ای وسواس گونه به تاریکی نداشتند. اگر چه برخی از این اقتباسها به سمت لودگی میرفتند، مانند «شزم» و «مرد مورچهای»، اما اکثر آن ها به چیزهایی بسیار حساس تر و تیزتر تمایل داشتند. این موضوع اما در مورد فیلم «بتمن: فیلم» (Batman: The Movie) صدق نمیکرد که یک ماجراجویی نمایشی بر اساس سریال کمدی «بتمن» با بازی آدام وست است. در این فیلم، سزار رومرو نقش دشمن شخصیت بتمن را بازی میکند در اقتباسی که بسیار کمیک تر و پرزرق و برقتر از نسخه سریالی است. تماشای این فیلم میتواند بسیار سرگرم کننده باشد و بدین ترتیب میتوانید با شخصیتهای منفی مقابل بتمن در فیلمهای گذشته این داستان کمیک بوکی نیز آشنا شوید.
۱- راننده تاکسی (۱۹۷۶)
دو فیلمی که به نظر میرسد «جوکرِ» تاد فیلیپس و خواکین فینیکس بیش از همه از آنها الهام گرفته باشد فیلمهای «سلطان کمدی» و «راننده تاکسی» (Taxi Driver)، هر دو ساخته مارتین اسکورسیزی، هستند. هر سه این فیلمها داستان زندگی ساده مردی ناراضی و بدون ثبات را در یک شهر بسیار بزرگ و پر از جرم و جنایت روایت میکنند که در انتها شرایط از آستانه تحمل او فراتر رفته و او را به بنبستی آنارشیستی میکشانند. تفاوت عمده بین تراویس بیکل در «راننده تاکسی» و جوکر این است که کار بیکل قهرمانانه انگاشته میشود اگر چه به شکل ترسناکی این عمل قهرمانانه در آستانه ترور شدن یک شخصیت سیاسی توسط او شکل میگیرد. اسکورسیزی یکی از بزرگترین و تحسین شدهترین فیلمسازان تاریخ سینما است و فیلم «راننده تاکسی» او نیز در رتبه اول بازیهای آنارشیستی شبه جوکری قرار دارد.