غذای ایرانی

۱۰ ادویه که باید در آشپزخانه داشته باشید

مثبت زندگی: این که شما یک آشپز حرفه‌ای هستید و یا اینکه فقط می‌خواهید با ادویه‌های مختلف آشپزخانه آشنا شوید خیلی فرق نمی‌کند، در این مقاله ۱۰ ادویه برای شما شرح داده می‌شود که پیشنهاد می‌کنیم حتما در غذاهایتان از آنها استفاده کنید.

نمک دریا: 

نمک دریا با دانه‌های درشتی که دارد طعم و مزه‌ی خوبی به غذا می‌دهد. به دلیل بزرگ بودن دانه‌های نمک، حتما حواستان باشد که در دفعات اولیه از میزان کم استفاده نمایید تا اندازه مورد نظر خود را بفهمید.

فلفل: 

در کشورهای هند و اندونزی، فلفل محبوب‌ترین ادویه است. فلفل در سه رقم، سیاه، سفید و سبز موجود است که فلفل سیاه و سفید جزو محبوب‌ترین‌هاست که عطر و طعم خوبی به غذا می‌دهد. دانه فلفل سبزتازه با طعم نرمتر است که معمولا در آب نمک نگهداری می‌شود.

فلفل قرمز خشک شده:

فلفل قرمز به عنوان یکی از ادویه‌های محبوب مردم کشور ایتالیا است که میزان محبوبیتش هم سطح نمک و فلفل معمولی می‌باشد. فلفل قرمز خشک شده، در واقع تکه‌هایی از فلفل قرمز است که با حرارت زیاد، داغ و خشک شده است که در حین داغ شدن به آن ادویه جات دیگری نیز اضافه شده است. بنابراین اگر دوست دارید از این مورد استفاده نمایید در دفعات اول از میزان کمی استفاده نمایید.

سیر:

یک جزء اصلی از ادویه جات در غذاهای مردم کشورهای آسیا، خاورمیانه، شمال آفریقا، جنوب اروپا و بخش‌هایی از آمریکای مرکزی و جنوبی است. طعم سیر در غذاها بسته به اینکه در غذاها چگونه طبخ می‌شود متفاوت است. طعم پودر سیر با سیرتازه کمی متفاوت است که پیشنهاد می‌شود از همان سیر تازه استفاده نمایید.

این نوشته را از دست ندهید  غذاهای خوشمزه تایلند

پودر فلفل قرمز(چیلی):

شاید اسم این ادویه را نشنیده باشید اما این ادویه در آمریکا بسیار پرطرفدار است. این پودر شامل فلفل قرمز، زیره سبز، پونه، پودر سیر و مقداری نمک است که کاملا با هم ترکیب شده‌اند.

دارچین: 

عطر و طعم بی‌نظیری که دارچین دارد، باعث شده است علاوه بر استفاده در انواع خورش‌ها و سس‌ها، به عنوان یکی از چاشنی‌های مزه دهنده به نوشیدنی‌ها باشد. دارچین از پوست درونی یک درخت همیشه سبز استخراج می‌شود، کشاورزان معمولا دارچین را حین فصول بارانی سال برداشت می‌کنند سپس در کوره خشک می‌نمایند. دارچین کشورسریلانکا جزو بهترین دارچین‌های جهان است.

زنجبیل:

زنجبیل دارای طعم تند و کمی شیرین است. عمدتا در کشورهای آسیایی و هندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زنجبیل را می‌توان به صورت رنده شده و یا تکه‌های کوچک در غذاها و ترشیجات استفاده کرد. در کشور ژاپن ترشی زنجبیل در کنار غذای سوشی بسیار محبوب است. در هنگام خرید زنجبیل تازه به پوست صاف، تازه و عطر تند آن توجه نمایید.

پونه کوهی:

ادویه نام آشنای مردم کشور ایتالیا، پونه کوهی است. پونه دارای طعم تند است که باید در در حد اعتدال مورد استفاده قرار گیرد. در جنگ جهانی دوم، زمانی که سربازان آمریکایی از کشور ایتالیا به سمت کشور خود رهسپار بودند، این پونه کوهی را یافتند و به این ترتیب در کشور ایتالیا رواج پیدا کرد.

زیره سبز:

به هر دوصورت دانه و کوبیده شده، در خاورمیانه، آسیا، دریای مدیترانه و مکزیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیره سبز دارای عطر گرم با طعمی متفاوت است. زیره سیاه نیز دارای طعم و عطر متفاوت است.

این نوشته را از دست ندهید  ادویه‌هایی با بیشترین میزان ویتامین و آنتی اکسیدان

جوزهندی: 

ادویه جوز در غذاهای شیرین، درسراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توان به صورت رنده شده و یا دانه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد، اما بهتر است از رنده شده آن در غذاها استفاده نمود. در جزایرکارائیب، از جوز برای طعم دار کردن سوسیس استفاده می‌کنند و همچنین مردم ژاپن ازجوز هندی به عنوان یکی از مواد اولیه ادویه کاری استفاده می‌کنند.

اگر نو عروس هستید و تازه مشغول آشپزی شده‌اید و می‌خواهید غذاهای خوشمزه و طعم دار درست کنید یا اینکه در شرف مجلس عروسی خود هستید و می‌خواهید ادویه آشپزخانه موجود در جهیزیه عروس را بدانید، پس توصیه می‌کنیم علاوه بر ادویه‌های بالا با این ادویه آشپزخانه آشنا شوید. در این مقاله سعی کردیم ادویه آشپزخانه که در جهیزیه عروس قرار می‌گیرند و معمول‌تر هستند را معرفی کنیم.

لیست ادویه آشپزخانه عروس:

زردچوبه 

این ادویه زرد روشن دارای پتانسیل کاهش التهاب در بدن است. این ادویه دارای کورکومین و آنتی اکسیدان فوق العاده قدرتمند است که می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند. همچنین در بسیاری از دستور العمل‌های غذاهای هندی استفاده از زردچوبه (به عنوان ادویه‌ای استاندارد در آشپزی شناخته شده است)، طعم این ادویه به انواع غذاها رنگ طلایی و بوی مطبوعی می‌دهد. زردچوبه جزء یکی از ادویه‌های اصلی در جهیزیه عروس است.

میخک

میخک یکی دیگر از ادویه‌های گرم کلاسیک است که بیشتر در فصل پاییز مصرف می‌شود. میخک مکملی عالی برای دارچین در طعم دار کردن غذاها است اگر با سیر خرد شده مصرف شود بو و عطر آن تمام خانه را  فرا می‌گیرد. میخک مانند دارچین و زنجبیل غنی از آنتی اکسیدان است و محافظ در برابر رادیکال‌های آزادی است که می‌توانند باعث بیماری شوند. تازه عروس‌های خوش سلیقه حتما این ادویه را در جهیزیه خود قرار می‌دهند.

این نوشته را از دست ندهید  ۸ ملاک طلایی برای انتخاب رستوران

رزماری 

رزماری گیاهی معطر است که مناسب برای مناطقی با آب‌های سرد است. تازه عروسانی که می‌خواهند غذایشان معطر شود سعی کنند رزماری را به سوپ یا گوشت و مرغ اضافه کنند یا آن را با روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنند و روی خمیر پیتزا بمالند زیرا که بسیار خوش طعم می‌شود.

هل

این ادویه شیرین و تند، تیز تقریبا در اکثر غذاهای پلویی مصرف می‌شود طبق مطالعات آزمایشگاهی هل تنها ادویه‌ای است که دارای مواد معدنی منیزیم و روی است.

ادویه کاری 

کاری یکی از ادویه‌هایی است که از گذشته به عنوان ادویه‌ای هندی در ذهن ما جا افتاده، اما سال‌هاست استفاده از آن در کشور ما رو به افزایش است. در واقع کاری مخلوطی از زردچوبه، سیر، دارچین، گشنیز، هل و زیره است و از جمله ادویه‌های توصیه شده توسط پزشکان است که مصرف آن به ویژه هنگام سرماخوردگی باعث کاهش علائمی مانند گلودرد، سرفه و افزایش بزاق دهان می‌شود.

این ادویه را می‌توان با میزان کم و استاندارد به غذای بیمار سرماخورده اضافه کرد و به این ترتیب دوره بیماری و نقاهت فرد کاهش می‌یابد. ادویه کاری در خورشت‌ها و پلوها به کار می‌رود و بسیار خوش طمع کننده است و کمتر تازه عروسی است که از این ادویه استفاده نکرده باشد.

پاپریکا 

پاپریکا پودر فلفل دلمه‌ای است که اغلب در غذاهای آمریکای جنوبی، مجارستانی و اسپانیایی استفاده می‌شود و محبوبیت آن افزایش یافته است. پاپریکا عطر و طعم دودی و شیرینی به غذا می‌دهد و تقریبا در انواع غذاها کاربرد دارد.

زعفران

زعفران گران‌ترین ادویه در جهان است. تولید زعفران بسیار سخت است، زیرا از گل به عمل می‌آید. تقریبا همه ما ایرانی‌ها از زعفران برای خوش طعم کردن غذا و تزئین برنج و پلو استفاده می‌کنیم بنابراین زعفران ادویه‌ای است که اگر نباشد جای خالی آن واقعا حس می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  طرز تهیه کدوی کبابی خوشمزه

آویشن

ادویه آشپزخانه و آویشن

آویشن عطر و طعم خاصی را به مواد غذایی اضافه می‌کند و زمانی که با سایر ادویه‌ها استفاده شود عطر آن دو چندان می‌شود. این ادویه جزء ادویه‌های ایتالیایی است، آویشن خشک شده را می‌توان در بسیاری از غذاها استفاده کرد. زیرا که عطر و طعم قوی دارد، آویشن را باید زودتر به مواد غذایی اضافه کرد یعنی قبل سرخ شدن کامل مواد تا عطرش بیشتر شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 14 =

دکمه بازگشت به بالا