آخرین نوشته هاانتخاب سردبیرخانه‌داریدکوراسیونعمومی

گام به گام به جنگ لكه‌ها برويم

مبلمان نه تنها راحتی را به خانه شما می‌آورند،‌ بلکه شیوه و نگرش شما را نیز به‌خوبی نشان می‌دهند؛ اما آنان به‌ویژه کاناپه‌ها بیشتر از آنچه شما تصور می‌کنید به مراقبت و نظافت نیاز دارند و به قولی آرامش،‌ راحتی و زیبایی به سادگی به دست نمی‌آید. از خوردن شام گرفته تا دورهمی‌های دوستانه و تماشای فیلم مورد علاقه‌تان می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به مبل‌های دوست‌داشتنی‌تان وارد کند.

به عبارتی ساده‌تر این کاناپه‌های نازنین همه چیز را به خود جذب می‌کنند؛ از عرق و روغن بدن شما گرفته تا بوهای که منشا اصلی آنان از آشپزخانه‌ها شماست و البته گردوغبار و آلودگی‌های محیطی.

برخی بر این باورند که مبلمان به ویژه کاناپه‌ها چگونگي زندگی کردن شما را به تصوير مي‌كشند و در اين ميان خوشبختانه راه‌حل‌های ساده‌ای وجود دارد تا همیشه در بین دوستان و اعضای خانواده‌تان سرآمد تمیزی باشید. بنابراین اجازه ندهید که لکه‌های سخت و کثیف، استایل زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند و برای داشتن زندگی زیبا و جذاب‌تر فقط کافی است که یاد بگیرید چگونه مبل‌های نازنین‌تان را تمیز کنید و اگر اطلاعات چندانی ندارید، کافی است کمتر از پنج دقیقه وقت خود را صرف خواندن ادامه مطلب کنید:

یک روش ساده

برای از بین بردن سریع آلودگی، سرکه معجزه می‌کند؛ چند قطره سرکه را به نصف فنجان آب اضافه کنید و با استفاده از یک اسپری، محلول را روی محل مورد نظر خود بپاشید و سپس بدون مالیدن با یک حوله کاغذی خشک آن را پاک کنید تا لکه از بین برود.

ابزارهای کارآمد برای راحتی بیشتر

اما همیشه برای نتیجه بهتر شما به یک سری از ابزار و مواد موثر نیز احتیاح دارید:

  • برس خشک
  • جاروبرقی
  • جوش شیرین
  • بخارشور
  • سرکه
  • آب
  • و حوله خشک کن

چند روش ساده خانگی

مانند هر کار دیگری بهتر است قبل از شروع بدانید که چه چیزی در انتظار شماست. در برخی از مواقع تولیدکنندگان از طریق برچسب‌ها، کدهای را در اختیار شما قرار می‌دهند و اين علامت‌هاي اختصاري به شما کمک می‌کنند تا بفهمید از کدام حلال‌ها یا پاک‌کننده‌ها استفاده کنید. هنگامی که محلول صحیح را یافتید، آن را روی مبلمان خود اسپري و با یک حوله خشک پاکش کنید؛ هرگز محلول فوق را روی مبلمان عزیزتان نمالید.

لکه‌ها دشمنان درجه یک

  1. لکه‌ها را به حال خود رها نکنید و سریع دست به کار شوید. به محض آنکه چیزی روی مبل شما ریخت، فورا آن را تمیز کنید و حتی چند دقیقه معطلی کار شما را سخت‌تر و می‌تواند برای همیشه پشیمان‌تان کند.
  2. برای پشیمان نشدن توصیه‌های سازنده را به گوش بسپارید و قبل از استفاده از هر شوینده و محلول تمیزکننده‌ای، دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید و حتی قبل از آنکه کاناپه شما کثیف و کدر شود، بهتر است برچسب‌های مندرج شده روی آن را مطالعه کنید و یا حتی قبل از خرید، از فروشنده به‌طور کامل اطلاعات کسب کنید، چرا که عدم استفاده از شوینده‌های ایمن، آسیبی دائمی به اثاثیه شما وارد می‌کند و چاره‌ای جزو خریدن دوباره آنان نخواهید داشت.
  3. کدها را بشناسید: کدهای که به‌طور معمول روی مبلمان پارچه‌ای نصب می‌شوند را به خوبی بررسی و مطالعه کنید. آیا اصلا با این حروف اختصاری آشنایی دارید؟ اینها در واقع علامت‌هاي مهمی هستند و بهتر است حداقل برای یک بار هم شده، از رموز این کدها مطلع شوید:
این نوشته را از دست ندهید  ویتامین‌هایی که ویروس کرونا را نابود می‌کنند
کدهامعنای آنان
wاین حرف به این معناست مبل با آب خالی یا بخار آب شستشو شود
S/wبرای پاکیزگی مبل از محلول پایه آب و مواد شیمیایی استفاده کنید
sبهتر است مبل با به روش خشک کردن تمیز شود
Xبرای تمیز کردن مبل در ابتدا از جارو برقی استفاده شود سپس با شامپوهای مخصوص شسته شود
Oاین حرف به این معناست که پارچه مبل از مواد ارگانیک تولید شده و باید با آب سرد تمیز شود
  • برای لکه‌های نه چندان سرسخت و گردوغبار معمولی از برس خشک استفاده کنید. می‌توانید هرازگاهی با برسی نرم تمام سطح مبل خود را تمیز کنید و لکه‌ها، کثیفی‌های سطحی و خاک‌ها را بزدایید.
  • استفاده از جاروبرقی سهل‌ترین کاری است که حداقل ماهی یک بار باید انجام دهید. اگر برای تماشای تلویزیون از کاناپه‌ها به‌طور خاص استفاده می‌کنید، این کار را هفتگی انجام دهید تا خرده آشغال‌ها و کثیفی‌ها را از بین ببرید. این کار نه تنها باعث روشن شدن مبلمان شما می‌شود، بلکه لکه‌های دردساز را نیز نمایان می‌کند.
  • جوش ‌شیرین فقط برای پخت و پز نیست و راه‌حل قطعی برای مشکلات شماست. جوش ‌شیرین هم می‌تواند بوی نامطبوع را از بین ببرد و هم به حذف لکه‌ها کمک شایانی می‌کند و حتی می‌توانید برای رهایی از لکه‌های عمیق و سرسخت از این اکسیر استفاده کنید. پس براي جنگ با لکه‌ها به مقدار مساوی آب و جوش شیرین را باهم مخلوط و اجازه دهید حداقل 15 تا 20 دقیقه روی محل مورد نظر باقی بمانند. پس آنکه محلول فوق به طور کامل جذب شد، بهتر است با استفاده از جاروبرقی آن را تمیز کنید. و البته مانند تمامی محلول‌های خانگی و شیمیایی آماده در بازار، بهتر است قبل از آنکه به سراغ لکه‌ها بروید، محلول موردنظرتان را روی بخشی از مبل که قابل مشاهده نیست امتحان کنید. از این آزمایش هیچگاه پشیمان نخواهید شد.
  • حذف لکه‌ها با روش‌‌های توصیه شده، بهترین راهکار است بنابراین در گام نخست به سراغ روش‌های بروید که فروشنده یا سازنده مبلمان به شما توصیه کرده است و اگر مطمئن نیستید بهتر است که هیچ کاری نکنید. برای تاکید دوباره باید بگویم که چه از پاک‌کننده‌های مبتنی بر آب استفاده می‌کنید، چه از حلال‌های شیمیایی و چه از ترکیبی از هر دوی آنان، قبل از تمیزی کل مبلمان، محلول را روی قسمت کوچکی امتحان کنید و از دستورالعمل‌ها پیروی کنید. استفاده از پارچه‌ای نرم و البته تمیز نیز نکته کلیدی است که هیچ‌گاه نباید آن را فراموش کنید.
  • مبلمان پارچه‌ای خود را با یک حوله نرم خشک کنید تا رطوبت باقی‌مانده جذب شود. برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی این کار را با صبر و آرام انجام دهید.
  • اگر فضای مناسب دارید، اجازه دهید که مبلمان شما در هوا و البته به دور از نور مستقیم خورشید خشک شود. بنابراین بهتر است آنان را شب بیرون بگذارید و صبح از دیدن یک مبل تمیز و جدید لذت ببرید.
این نوشته را از دست ندهید  با کشورهای بدون ارتش جهان آشنا شوید

تمیز کردن مبل پارچه‌ای با بخارشوی یا مبل‌شوی

آنچه نیاز دارید:

داشتن یک بخارشوی خانگی تنها وسیله‌ای است که به آن نیاز دارید، اما قبل از استفاده از این وسیله خانگی کاربردی مطمئن شوید که سازنده استفاده از آنان را ممنوع نکرده است و برای مبل شما بی‌خطر هستند. این را هم بدانید که مقاومت مبل شما در برابر آب،‌ به‌معنای ایمن بودن آنان در برابر حرارت نیست و مانند تمامی شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها همیشه قبل از رفتن به سراغ بخار کامل، یک نقطه کوچک را امتحان کنید.

چه باید کرد:

  1. دفترچه راهنما را قبل از شروع به خوبی بخوانید چراکه پشت دستورالعمل‌های توصیه شده در بروشور بخارشوی شما، حتما دلیل و نیتی وجود داشته است.
  2. بهتر است قبل از استفاده از بخارشوی،‌ مبل خود را با جاروبرقی تمیز کنید تا آلودگی و گرد و غبار سطحی از بین بروند و بخارشوی بتواند عمیق‌تر و کامل‌تر آنان را تمیز کند.
  3. هوا در گردش باشد. روشن کردن پنکه یا بازکردن تمام پنجره‌های اتاق اجازه نمی‌دهد تا رطوبت به درون اثاث و مبلمان شما نفوذ کند و به مرور باعث پوسیدگی شود.
  4. ابتدا تنها یک نقطه را تمیز کنید؛ این نکته انقدر مهم و پراهمیت است که تکرار آن را توجیه می‌کند. اگر جنس روی و پشت مبلمان شما یکی است، بهتر است در ابتدا به سراغ قسمت‌های بیرونی و پشت مبل خود بروید.
  5. اگر از بخارشوی استفاده می‌کنید، حتما اجازه دهید تا صندلي‌ها و كاناپه‌ها در هوای آزاد خشک شود و اگر حیاط و تراس ندارید،‌ بهتر است پنجره‌ها را باز بگذارید و تا زمانی که آنان کاملا خشک نشدند،‌ روی آنان ننشینید. برای اطمینان از اینکه قسمت‌های داخلی مبل‌تان هم به طور کامل خشک شده است یا خیر،‌ بهتر است 24 ساعت استفاده از آنان را به تاخیر بیاندازید.
  6. بعد از آنکه مبل شما به خوبی خشک شد، دوباره جاروبرقی بکشید. برای اینکه مجبور نشوید این فرآیند زمانبر را دوباره تکرار کنید، بهتر است در زمان استفاده از بخارشورها مطمئن شوید که تمامی لکه‌ها و کثیفی‌ها از بین رفته‌اند و قبل از خشک شدن مجددا لکه‌های سرسخت را با بخار آب تمیز کنید.
این نوشته را از دست ندهید  نه کلیه سرما می‌خورد، نه آپاندیس می‌ترکد!

ضدعفوني بعد از شستشو

براي ضدعفوني مبلمان خود در گام نخست به يك محلول ضدعفوني‌كننده مناسب پارچه نياز داريد. براي استفاده بهينه بهتر است از يك اسپري استفاده كنيد و اسانس رقيق‌شده كه حاوي مواد ضدباكتريايي است را با كمي الكل مخلوط و به روي مبلمان خود اسپري كنيد. عصاره درخت چاي، يك پيشنهاد شگفت‌انگيز است كه نه تنها مبلمان شما را عاري از باكتري مي‌كند،‌ بلكه تمام فضاي موجود خانه شما را نيز از هر نوع آلودگي مبري مي‌كند. بر اساس تحقیقات انجمن میکروبیولوژی بريتانيا،بیش از ۳۴۰ نوع باکتری در هوا و اشیا خانه وجود دارند که  هر کدام در دما و شرایط مناسب هر 20 دقیقه یکبار تکثیر می‌شوند.

اين نكته را هم در نظر داشته باشيد كه از هر محلولي كه استفاده مي كنيد، آن را به آرامي اسپري كنيد و بعد از چند دقيقه روي محل مورد نظر را جارو برقي بكشيد.

نحوه شستشوي مبل و كاناپه پلي‌استر

نظافت و شستشوي مبلمان پلي‌استر و اكثر پارچه‌هاي مصنوعي ديگر بسيار ساده است و البته فراموش نكنيد كه استفاده زياد از مواد شوينده و يا نفوذ عميق آب به درون مبلمان، ظاهر و زيبايي آنان را از بين مي‌برد. بهترين راهكار براي تميز كردن كاناپه پلي‌استر اين است كه يك اسفنج نمناك را روي محل مورد نظر البته به آرامي بكشيد. اگر به جنگ لكه‌هاي چرب يا لكه هاي كه تنها با آب محو نمي‌شوند رفته‌ايد، مي‌توانيد از محلول بسيار رقيق‌شده صابون و آب بهره ببريد. اگر در اين مسير از برس‌هاي برقي استفاده مي كنيد، از فشار دادن آنان يا فشار دادن اسفنج بر روي سطح كار اجتناب كنيد. با اين روش با خيالي راحت و بدون نگراني مبلمان پلي‌استر شما دوباره نو و تميز خواهد شد.

این نوشته را از دست ندهید  طراحی صحنه سریال «بازی مرکب» پر بیننده‌ترین سریال این روزها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 4 =

دکمه بازگشت به بالا