طب سنتی

کندر چیست؛ خواص کندر و نحوه مصرف آن

مثبت زندگی: کندر چیست و چه خواصی دارد؟ کُندر درخت بومی در هندوستان، آفریقا و عربستان سعودی است. از پوست درخت برخی گونه‌های کندر، نوعی صمغ تراوش می‌کند. مصرف خوراکی کندر برای بهبود آرتروز و کولیت روده توصیه می‌شود. از کندر برای کاهش مشکلات پوستی ناشی از پرتو درمانی در سرطان نیز استفاده می‌شود. در صنعت، روغن صمغ کندر و عصاره‌ی آن برای تولید صابون، لوازم آرایشی، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها کاربرد دارد. در این مقاله به شما می‌گوییم خواص کندر چیست و مقدار مصرف آن چقدر است. همچنین درباره‌ی هشدارهای استفاده از آن نیز با شما صحبت خواهیم کرد.

خواص کندر چیست؟

۱. کمک به بهبود آرتروز

برخی تحقیقات نشان می‌دهند مصرف برخی از عصاره‌های کندر (۵-Loxin, Wokvel, ApresFLEX) می‌تواند درد را در این بیماران تا ۶۵٪ کاهش داده و توانایی حرکتی را در بیماران مبتلا به آرتروز بهبود دهد. مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد مصرف ترکیبی محصولات محتوی کندر و سایر ترکیبات گیاهی می‌تواند باعث کاهش درد و بهبود عملکرد در افراد مبتلا به آرتروز بشود.

۲. کاهش آسیب‌های پوستی ناشی از پرتودرمانی

براساس برخی مطالعات مصرف کرم‌های محتوی ۲٪ کندر در دوره‌‌ی پرتودرمانی می‌تواند مانع از پیشرفت قرمزی شدید پوست بشود.

۳. بهبود کولیت روده

مصرف کندر در برخی افراد می‌تواند علائم کولیت زخمی را بهبود بدهد. در برخی افراد کندر به‌خوبیِ داروی سولفاسالازین (داروی ضدالتهاب گوارشی) عمل می‌کند. براساس برخی مطالعات کندر می‌تواند کولیت زخمی را در ۷۰ تا ۸۲ درصد افراد تا حدی کاهش بدهد.

برخی خواص کندر که در مطالعات اولیه ثبت شده‌اند، ولی برای اثبات آنها به مطالعات بیشتری نیاز است، عبارت‌اند از:

این نوشته را از دست ندهید  انواع مزاج؛ از کجا بفهمیم سرد مزاج هستیم یا گرم مزاج؟

۴. کند شدن روند پیری پوست

مطالعات اولیه نشان می‌دهند استعمال کرم کندر بر روی پوست موجب کاهش چروک روی صورت، زبری و آسیب‌های ناشی از آفتاب در زنانی می‌شود که پوست‌شان آسیب دیده است. اما رنگ پوست و چروک‌ این افراد در اثر مصرف کندر، بهبودی نداشت.

۵. کاهش حملات آسم

مطالعات اولیه نشان می‌دهند مصرف عصاره‌ی کندر شاید به بهبود تنفس، کاهش حملات آسم و برخی علائم آسم در افراد کمک بکند.

۶. مفید برای تومور مغزی

مطالعات اولیه نشان می‌دهند کندر برای مبتلایان به تومورهای مغزی مفید است. مصرف روزانه ۴۲۰۰ میلی‌گرم کندر می‌تواند اندازه‌ی تومور مغزی را کاهش بدهد.

خواص-کندر

۷. کاهش دفعات سردرد خوشه‌ای

مدارک محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد کندر در کاهش دفعات و شدت سردرد خوشه ای مؤثر است.

۸. کاهش علائم سندروم روده‌ تحریک پذیر

مطالعات اولیه نشان می‌دهند که مصرف روزانه ۱۲۰۰ میلی‌گرم کندر به‌مدت ۶ هفته می‌تواند موجب کاهش علائم سندروم روده‌ تحریک پذیر در بیماران بشود.

۹. بهبود علائم بیماری کرون

برخی مطالعات اولیه حاکی از آن است که مصرف عصاره‌ی کندر می‌تواند علائم بیماری کرون را در مبتلایان کاهش بدهد. اما مطالعه‌ی معتبرتر دیگری تأثیر مثبتی از کندر را در این زمینه نشان نمی‌دهد.

۱۰. بهبود دیابت

یکی از خواص کندر، بهبود دیابت است. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه ۸۰۰ میلی‌گرم کندر بعد از وعده‌ی غذایی، سطح قند خون و کلسترول را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می‌دهد.

۱۱. کاهش دردهای مفاصل

مطالعات اولیه نشان می‌دهد که مصرف یک محصول خاص محتوی گلوکزآمین سولفات، متیل‌سوفونلیل‌متان، عصاره‌ی چوب بید سفید، کنستانتره‌ی ریشه‌ی زنجبیل، عصاره‌ کندر، عصاره‌ی ریشه‌ زردچوبه، فلفل قرمز، اسید هیالورونیک ۳ بار در روز و پس از ۸ هفته در کاهش دردهای مفاصل مؤثر عمل کرد. اما این محصول نتوانست بر خشکی مفاصل یا عملکرد آنها تأثیر مثبتی بگذارد.

این نوشته را از دست ندهید  خواص پونه؛ ۸ خاصیت چای پونه برای سلامتی

نحوه‌ی عملکرد کندر چگونه است؟

صمغ کندر محتوی ترکیباتی است که در کاهش التهابات و تقویت واکنش‌های دستگاه ایمنی مؤثرند.

آیا باید نگران مصرف کندر بود؟

مصرف خوراکی کندر تا ۶ ماه برای بزرگسالان معمولا خطری ندارد. مصرف کندر روی پوست تا مدت ۵ هفته معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند و معمولا عوارض جانبی مهمی به‌همراه ندارد. ولی برخی از افراد که آن را مصرف کرده‌اند، علائمی مانند معده درد، حالت تهوع، استفراغ، سوزش معده، خارش پوست، سردرد، ورم و خستگی عمومی را گزارش کرده‌اند. همچنین مصرف پوستی آن نیز در برخی افراد موجب بروز جوش‌های آلرژیک شده است.

هشدارها و احتیاط درباره‌ی مصرف کندر

زنان باردار و شیرده: استفاده از مقداری کندر که به‌طور معمول در غذاها وجود دارند، معمولا خطری ندارد. اما این افراد نباید از کندر در مقادیر بالاتر و به‌منظورِ خواص درمانی آن استفاده کنند. اطلاعات دقیقی از تأثیر استفاده از مقادیر بالای کندر در این افراد وجود ندارد.

افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی مانند ام اس، لوپوس، روماتیسم مفصلی و سایر بیماری‌های مربوط به دستگاه خودایمنی: شاید کندر دستگاه ایمنی را فعال‌تر بکند. این امر می‌تواند علائم این بیماری‌ها را بدتر بکند. اگر هر یک از بیماری‌های خودایمنی را دارید، از مصرف کندر خودداری کنید.

تداخل کندر با سایر داروها

خواص-کندر

داروهایی که در کبد تجزیه می‌شوند

برخی داروها داخل کبد تجزیه می‌شوند. ممکن است کندر سرعت تجزیه‌ی آنها توسط کبد را کاهش بدهد. مصرف کندر همراه با داروهایی که در کبد تجزیه می‌شوند، ممکن است تأثیر و عوارض جانبی آن داروها را افزایش بدهد. بنابراین اگر داروهایی از این دست را مصرف می‌کنید، قبل از مصرف هم‌زمان آن با کندر، با پزشک‌ مشورت بکنید.

این نوشته را از دست ندهید  11 ترفند برای پرپشت نشان دادن موها

نمونه‌هایی از داروهایی که در کبد تجزیه می‌شوند، عبارت‌اند از:

کلوزاپین (از داروهای ضدروان پریشی)، سیکلوبنزاپرین (مُسکن عضلانی)، فلووکسامین (از داروهای ضد افسردگی)، هالوپریدول (از داروهای ضد روان پریشی)، ایمیپرامین (از داروهای ضدافسردگی)، مکسیلیتین (از داروهای ضد آریتمی)، پروپرانولول (از داروهای فشار خون و نامنظمی تپش قلب)، تاکرین (از داروهای آلزایمر)، زیلوتون (از داروهای ضدآسم)، زولمیتریپتان (از داروهای درمان میگرن)، دیازپام (از داروهای مُسکن و خواب آور)، اُمپرازول (کاهش اسید معده)، وارفارین (از داروهای ضد لخته شدن خون)، دیکلوفناک (از داروهای کاهنده‌ درد و تحریک)، ایبوپروفن (داروی ضد التهاب)، پیروکسیکام (داروهای ضددرد)، پاروکستین (از داروهای ضدافسردگی)، ترامادول (از داروهای ضددرد)، زولوفت (از داروهای ضدافسردگی) و…

داروهایی که قدرت دستگاه ایمنی را کاهش می‌دهند

به‌نظر می‌رسد که کندر باعث افزایش فعالیت دستگاه ایمنی می‌شود. بنابراین مصرف کندر همراه با داروهای تضعیف‌کننده‌ی دستگاه ایمنی ممکن است اثرگذاری این داروها را کاهش بدهد.

نمونه‌هایی از داروهایی که دستگاه ایمنی را ضعیف می‌کنند، عبارت‌اند از: آزاتیوپرین، باسیلیکسیماب، سیکلوسپورین، سندیمون، داکلیزوماب، موروموناب، میکوفنولات، تاکرولیموس، سیرولیموس و…

خواص-کندر

دوز یا مقدار مصرفی کندر

مقادیر مصرفی زیر در برخی مطالعات علمی بررسی شده‌اند:

مصرف خوراکی

برای آرتروز: ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم عصاره‌ی کندر (۵-Loxin, Wokvel, ApresFLEX) یا ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم از عصاره‌ی کندر همراه با سایر گیاهان که به‌طور روزمره مصرف می‌شوند.

برای کولیت زخمی: ۳۵۰ میلی‌گرم ۳ بار در روز و به‌مدت ۶ هفته.

برای مصرف بر روی پوست

برای پوست‌های آسیب‌دیده در اثر پرتو درمانی: کرم محتوی ۲٪ کندر ۲ بار در روز در طول دوره‌ی پرتو درمانی.

منبع
چطور
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

دکمه بازگشت به بالا